lipo laden met zonne-energie

• Topicstarter Topicstarter Djodjotje
  • Startdatum Startdatum
D

Djodjotje

Guest
In het verleden heb ik een zwever met zonnecellen gebouwd en door omstandigheden is die 15 jaar in de kast terecht gekomen. Nu heb ik hem er weer uit gehaald en wil weer gaan vliegen met dat ding.

Eerst de accus vervangen en hierbij gelijk gedacht aan Lipo's maar dan loop ik denk ik tegen een paar problemen op, de belangrijkste, de zon schijnt niet altijd dus mijn opbrengst van mijn zellen is niet constant, dus de laadstroom is niet constant, dus het meten van dippen in de laadstroom gaat niet etc etc.

Wie kent deze problemen en wie heeft daar een oplossing voor.

Ik werk met 11.1 volt lipo en ongeveer 28 watt bij 14 volt opbrengst op vol zonne vermogen en dit kan teruglopen naar 3 watt

Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt.

Het is een zwever op zonne-energie maar toch met accu's?
En die wil je nu vervangen door LiPo... moet kunnen.

Lipo's worden niet geladen met dippen in de laadstroom.
Ze worden met een constante stroom geladen tot een bepaald voltage. Daarna neemt de laadstroom langzaam af.
Wat je zou kunnen doen is een spanningsbegrenzing op je Lipo's zetten - eventueel i.c.m. met een balancer, want die hebben meestal al zo'n begrenzing.
Dan worden je Lipo's nooit overladen.
Ze kunnen veel hebben alleen moeten ze niet over- of ondergeladen worden.
Dus een begrenzer voor het laden en een stroomregelaar met automatische afslag, dan kom je er wel.

Je zult inderdaad iets van een lader tussen zonnecellen en lipo moeten inbouwen, die voltage en stroomsterkte richting lipo beperkt.

Gezien het maximum voltage van je zonnecellen kun je misschien beter 4 LiFe cellen gebruiken. Deze zijn ook nog eens veel minder gevoelig dan de Lipo cellen.

Maximum laadspanning van een 4S1P LiFe (A123) pack is 3x3,6=14,4V.

Zo bespaar je je een hoop problemen.

Of inderdaad een lader tussen je lipos en zonnecellen plakken.
Echter is de voeding van de lader niet constant dus zal de lader zo nu en dan werken..
Ergens zal er een omvormer moeten zijn die de spanning van je zonnecellen zodanig omzet dat het vrijwel constant is een Mppt regelaar.

Zoek maar eens naar wat info.

Heb je toevallig een mooie solar UHU van graupner??

Groeten

Het probleem zit volgens mij niet in het vermogen, dat valt wel mee. Maar het probleem zit in het wegvallen van de zon, op dat moment neemt de laadstroom af tot een paar 100mA en dan wordt er door een lader vastgested dat er een spanningsdip is en hij schakelt af, dat is niet de bedoeling, want wanneer mag hij dan weer aan?

Even voor @mGerben, alleen op zonneenergie vliegen kan wel, maar ik heb hier gekozen voor een buffer principe dan kan je ook doorstijgen als je de hoek om gaat en tegen de zon in vliegt.
Even voor @Vip-er Nee het gaat om een 100 inch kist traditioneel een thermiek zwever, maar omgebouwd, ik maak wel een plaatje.

Zijn er ook methodes van Lipo of LiFe laden die op andere criteria uitschakelen. Warmte bijvoorbeeld?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik werk met 11.1 volt lipo en ongeveer 28 watt bij 14 volt opbrengst op vol zonne vermogen en dit kan teruglopen naar 3 watt
Wel een leuk onderwerp trouwens maar wat meer info zou wel makkelijk zijn.
Wat is de spanning en stroomsterkte die de zonnecellen kunnen leveren en wat gebeurt er als de lipo spanning op de sonnecellen gezet wordt.
Bij welk stroomverbruik blijft je zwever in de lucht.
Wat is het gewicht van de zonnecellen.
Ik denk dat je met een goede setup maar een kleine lipo nodig hebt om een enargie buffer te hebben die groot genoeg is om de dippen in de sonne enargie op te vangen.
Eventueel zou een diode tussen sonnecellen en lipo al veel problemen oplossen.
Ik heb zelf een zwevertje (spanw 1mtr) van 200 gram die op een lipo 2s 540mAh al een half uur in de lucht blijft.
Dus gemiddeld 1A bij 7v is dat 7W.(zonder thermiek).:)

Laatst bewerkt:
Lijkt me vrij simpel.
Wat je nodig hebt is een regelaar die 2 dingen doet:
1. De max laadspanning beperken. Lipo's zijn zeer gevoelig voor overspanning tijdens het laden. Maximale laadspanning is exact 4.2V per cel. Ga je hierboven dan zijn ze stuk.
2. De max laadstroom beperken. De laadtsroom van de meeste cellen ligt op 1C. Een 2400mAh lipo mag dus maximaal met 2.4A geladen worden. De nieuwere kokam cellen mogen overigens met 2C geladen worden. Dus een 2400Mah pack met 4.8A. Als je zonnecellen deze maximale waarde niet kunnen overschrijden hoef je je hier geen zorgen overt te maken.

Om deze 2 doelen te behalen kun je een spanningsregelaar met stroombegrenzing gebruiken, zoek eens naar de L200. Dit is een onderdeel wat je zowel op maximale spanning als maximale stroom in kunt stellen.

De dip in stroom waar je zo bang voor bent is onbelangrijk. Dit was belangrijk bij het detecteren van de zogenaamde delta peak bij het laden van NiCd en NiMh accu's.

Met de huidige efficiente brushless aandrijvingen moet dit een zeer goed vliegend project kunnen worden, succes!

Groet,
Gerben

Oke, wat snelle gegevens, model 2500 mm, 52 dm2 en een gewicht van ongeveer een kilo kompleet met ouderwetse nikkelcadnium cellen.
Zonnecellen zijn in staat om bij vol vermogen 28 watt af te geven, door parralel schakelen doen ze dat bij ongeveer 14 volt. ik kan ook kiezen voor 28 volt, maar dan neemt uiteraard de stroom af.
Als de zon weg is zakt het afgegeven vermogen terug tot een 6 watt en moet ik een speciale omvormer gebruiken om toch nog te laden want de spanning en de stroom neemt terug.
Om leuk te vliegen dacht ik aan drie lipo cellen niet te zwaar 1000 mAh en dan bijladen met zonneenergie om te kijken of je enorm lang in de lucht kan blijven. gewoon expirimenteel, vind ik leuk.

In het verleden al eens een A2 met zonnecellen en geen accu gevlogen en dat wilde eigenlijk net niet, als je tegen de zon in vliegt en dat gebeurd veel met zuidwestenwind, een beetje stijghoek en dan nog de hoek van je profiel meegenomen heb je geen power genoeg om dat omhoog te krijgen. Vandaar dat ik het nu weer op wil pakken met een accu.

Keuze voor lipo is het gewicht tov het vermogen, maar gaat het niet dan pak ik gewoon Nihm ik gebruik dan het temperatuur principe voor het laden.

Nou op verzoek van @cdrom flyer een toelichting

Lijkt me een boeiend projectje. Volgens mij moet het echter héél simpel kunnen. Als ik het goed begrijp laadt je met je zonnecellen je lipo's op. Dit kan enkel wanneer de spanning van de zonnecellen hoger is dan van de lipo's. Wanneer de zonnecellen echter lager in spanning zijn dan de lipo's, dan kan de stroom in omgekeerde richting gaan vloeien. Ik weet niet hoe zonnecellen reageren als ze stroom moeten incasseren ipv leveren :cool:. Om het omkeren van de stroom tegen te gaan zet je gewoon een stevige (zener?)diode in serie met een drempelspanning die zo laag mogelijk is. Hou er wel rekening mee dat de spanning van je Lipo's onder belasting lager kan zijn dan 11,1V!

Als je 28 Watt kan maken bij 14 volt dan mag je rekenen op zo'n 2A laadstroom maximaal. Maar 14V is bij nullast denk ik. Wanneer er een laadstroom vloeit naar de batterij zal de spanning lager zijn. Volgens mij valt er best een eenvoudig circuitje te bedenken met wat diodes en weerstanden om ervoor te zorgen dat de laadstroom onderbroken wordt van zodra de spanning van de lipo boven de 12,6V komt. Alhoewel ik denk dat je daar tijdens de vlucht zelden aan zult geraken.

Veel succes,

Stekke

Het is denk ik inderdaad niet zo ingewikkeld, ik kan mijn cellen dusdanig schakelen dat ze onder optimale condities 13.2 volt onbelast afgeven. Onder belasting past dit zich aan aan de accu spanning en ik verlies 0,3 volt over een goede beveiligings diode Schottky. Dan een precisie zener maken van 13,2 volt over de 3s lipo en die vernietigd de energie als hij te veel krijgt. Dat laatste is zonde maar op dat moment kan ik er niets mee.
Ik denk dat het zo moet lukken, de maximale laadstroom is ongeveer 1,2 ampere onder optimale condities, dus als ik een lipo gebruik van 1200mAh blijf ik onder de maximale stroom.
Denk dat een acu van 2000mAh beter is, kan er tijdens het vliegen weer wat reserve opgebouwd worden.

Als ik het mis heb, schiet maar.
Nog even een precisie zener zoeken van 15 watt

Oke, wat snelle gegevens, model 2500 mm, 52 dm2 en een gewicht van ongeveer een kilo kompleet met ouderwetse nikkelcadnium cellen.
Zonnecellen zijn in staat om bij vol vermogen 28 watt af te geven, door parralel schakelen doen ze dat bij ongeveer 14 volt. ik kan ook kiezen voor 28 volt, maar dan neemt uiteraard de stroom af.
Als de zon weg is zakt het afgegeven vermogen terug tot een 6 watt en moet ik een speciale omvormer gebruiken om toch nog te laden want de spanning en de stroom neemt terug.
Om leuk te vliegen dacht ik aan drie lipo cellen niet te zwaar 1000 mAh en dan bijladen met zonneenergie om te kijken of je enorm lang in de lucht kan blijven. gewoon expirimenteel, vind ik leuk.

In het verleden al eens een A2 met zonnecellen en geen accu gevlogen en dat wilde eigenlijk net niet, als je tegen de zon in vliegt en dat gebeurd veel met zuidwestenwind, een beetje stijghoek en dan nog de hoek van je profiel meegenomen heb je geen power genoeg om dat omhoog te krijgen. Vandaar dat ik het nu weer op wil pakken met een accu.

Keuze voor lipo is het gewicht tov het vermogen, maar gaat het niet dan pak ik gewoon Nihm ik gebruik dan het temperatuur principe voor het laden.

Nou op verzoek van @cdrom flyer een toelichting
Als ik dat zo lees dan is er nog veel te verbeteren.
Als je een borstelloze motor gebruikt(wat gebruik je nu?) met een lipo en een depron zwever bouwt dan kan er nog zeer veel gewicht bespaart worden.
Zwever van depron 200 gram zonder elektronica en zonnecellen.
Met een goed gekozen setup is onbeperkt vliegen bij zonnig weer binnen berijk lijkt mij.;)

Idd leuk onderwerp. Misschien kan ik ook nog een steentje bijdrage: meet het vermogen dat je setup verbruikt als de motor aan staat. Als je weet wat er uit gaat, kun je bij benadering ook berekenen of de compensatie van het opladen voldoende, te weinig of te veel is. Je zult vast met gemiddelde moeten gaan werken. Dat zal heel wat meet werk zijn. Maar als je bij benadering even veel verbruikt als dat je er gemiddeld in krijgt, kun je in theorie eeuwig vliegen. Dat zou pas geweldig zijn!

Succes

Idd leuk onderwerp. Misschien kan ik ook nog een steentje bijdrage: meet het vermogen dat je setup verbruikt als de motor aan staat. Als je weet wat er uit gaat, kun je bij benadering ook berekenen of de compensatie van het opladen voldoende, te weinig of te veel is. Je zult vast met gemiddelde moeten gaan werken. Dat zal heel wat meet werk zijn. Maar als je bij benadering even veel verbruikt als dat je er gemiddeld in krijgt, kun je in theorie eeuwig vliegen. Dat zou pas geweldig zijn!

Succes

Dank je voor het enthousiasme, maar hoe doen we de eeuwigheid 's nachts ;) ik ben al druk aan het rekenen,

Back