Lipo laden schulze chamaleon

• Topicstarter Topicstarter ivoo
  • Startdatum Startdatum
I

ivoo

Guest
Hallo beste modelbouwers

Ik heb een schulze chamaleon lader (isl 6-330 d v.8.09).
Tijdens het laden van mijn lipo (graupner 3x3200 11,1 v) met tussen de lader en accu een graupner balancer plus schiet de lader over de 12,6 volt.
Ik heb overal gelezen dat je dit moet voorkomen dat de cellen boven de 4,2 volt uit komen. De lader blijft vrolijk doorladen. Ik heb hem er dus maar vanaf gehaald toen hij niet afsloeg.

Mijn vraag is of dit zo hoort, moet ik hem gewoon door laten laden en wachten dat hij vanzelf een keer afslaat? of is de lader niet 100% meer?

mvg Ivo

v8 is met lipo toch?
Lipo mode ingesteld? (ik vraag voor de zekerheid toch maar even)
Juiste aantal cellen ingesteld?

Dit lijkt me een gevalletje hercalibratie bij schulze.
Komende beurs Dortmunt even onder je arm meenemen.

Ja met de v8 kan je ook lipo's laden en het aantal cellen is ook goed ingesteld.

Normaal zou ie dan fout 7 bleer aantal cellen onjuist moeten piepen.

Gebruik je uitgang 1?
Nogmaals, de juiste Lipo mode ingesteld?

ja ik zal even typen wat ik heb ingesteld

hij zit op Accu 1
accutype= LiPo
aantal Cellen=3
capaciteit=3200

dan staat er: _3LiPo{GO}I=1.0A

lijkt me wel goed

Capaciteit kun je op 999999 laten staan,
maar dit is de oorzaak niet.

Probeer ook eens LiIOn, (0,1 v per cel minder)

In de stekers geen foute verbindingen?

Anders helaas opsturen voor calibrate,
en ja dat kost weer even porto (en tijd)

Als je de lader opstuurt naar meneer Schulze laat ons dan ook eens weten wat ze gezegd hebben als je hem terug krijgt.

Als een lipolader bij 3 cellen 12.6V bereikt, is de lipo nog niet vol. De spanning mag dan niet hoger komen, maar de lader moet nog wel een hele tijd doorladen.
De meeste laders stoppen pas met laden als de stroom is afgenomen tot 1/10 of 1/20 van de ingestelde stroom.
Meet de spanning eens met een aparte (goede) voltmeter, hoever komt die boven 12.6V? Kokam geeft als absolute maximum 4.23V per cel op, dus 12.69V is nog net toelaatbaar :wink:

hou wel rekening mee dat een simpele multimeter zonder true rms niet geschikt is voor dit te meten.

true rms met ladingen waarvan bijvoorbeeld de spanning schommelt zal de multimeter zonder true rms een hele andere waarde geven dan een met rms.

ook zijn true rms meters altijd gecalibreert.

als je op zo'n klein verschil gaat meten moet je daar wel geschikt apparatuur voor hebben

Cheeta,
Jou verhaal ontgaat me een beetje (veel). RMS metingen en true RMS metingen zijn metingen die je aan WISSELSPANNING doet.
Een wisselspanningsaccu bestaat voor zover ik weet nog steeds niet. Dus met een gewone (wel een goede) multimeter kan je deze metingen heel goed doen.
Ook zijn alle multimeters gecalibreerd. Wanneer je een multimer koopt is hij in de fabriek op specificaties afgeregeld en dat is niets meer of minder dan calibreren. Het probleem is dat door een veelheid van oorzaken die afregeling in de loop van de tijd zal verlopen. Zo zal de aanwijzing langzaam maar zeker veranderen en zal de ene meter iets meer en de andere juist weer minder aan gaan wijzen. Als je dat wilt voorkomen dan moet je de meter met enige regelmaat controleren en indien nodig afregelen. Veel bedrijven laten dat doen en krijgen dan hun apparatuur gecertificeerd terug.
Als je een gecertificeerde meter wilt kopen zal je er om moeten vragen, en er voor moeten betalen! Deze meters hebben een certificaat dat de garantie geeft dat de aanwijzingen van de meter binnen de aangegeven grenzen zijn. Zo'n certificaat heeft een beperkte geldigheid en verloopt na maximaal een jaar.
Je kan ook je eigen apparatuur laten certificeren maar dat is (zeer) prijzig.

Hallo,

Probeer je lipo eens te laden zonder de balancer, misschien dat daar je probleem zit. (je lipo zal ondertussen wel in balans zijn)
Ik heb dezelfde lader maar een paar software revisies ouder denk ik, en ik heb de spanning bij 3s lipo's nog niet hoger geweten dan 12,6V.

Geeft je lader aan dat hij aan het einde van zen laadcyclus bezig is bij 12.6V? Dan komt er achter de capaciteitsuitlezing achtereenvolgens Aha, Ahb en Ahc, maar dat weet je waarschijnlijk ook wel.

Gr Joeri

Hoi,

Ik heb geen goede ervaring met Schulze laders. Gewoon NiCd en NiMH is alles geen probleem. Ik had ook de 330d maar wat bleek met software versie 8.xxx de gebruiksvriendelijk nam niet af. Maar de lader was in perfecte staat om mijn 4s4p ThunderPower pak op te blazen. Hij overlade de akku compleet. Uit mijn hoofd mocht de spanning maximaal zo 16,8 Volt zijn, maar de schulze haalde zonder problemen de 17,4 Volt.

Daarom ben ik overstapt op Orbit, niet omdat ik gesponsord word, maar de lader is goed te vertrouwen tegenover de schulze.
Ik wil schulze niet zwart maken, maar Lipo's zal ik NOOIT met hem laden.

Groeten
Roel

Roel, Was die 17,4 de spanning die de lader zelf aangeeft of een multimeter?
Ik heb geen goede ervaringen met de automatische laadstand van schulze. De lader laat zelfs kleine cellen(AAA of kleiner) nog op met tussen de 3~5,5A. Verder werkt die naar behoren.(dus ook meer lipocellen laden gaat prima)

Hoi,

Inderdaad het stond op het beeldscherm, maar dat is wel een flinke afwijking. MAAR meestal lade hij gewoon tot de 16,8 Volt standaad, dus geijkt was die wel. Maar opeens die uitschieters. Het wil niet zeggen dat de akku die waarde had, dat klopt.
Voor mij geen schulze meer, maar voor NiXX cellen zijn die wel goed,

Groeten
Roel

Dat is inderdaad een fout in de software van schulze, want dat mag absoluut niet gebeuren. Het is vooral vervelend dat dit maar een enkele keer gebeurd. Het is niet meer te controleren en bewijzen, maar je kan die lader eigenlijk niet meer vertrouwen. En dat voor zo'n dure schulze :(
check PB. ;)

Juist,

En ik ben niet de enigste die het gebeurd is, HET zal wel zo zijn dat schulze dat probleem heeft opgelost.

Groeten
Roel

Hallo,

De Schulze 330d doet bij mij een jaar of 3 zijn dienst, en dit vrij intensief.
Ik gebruik h'm zowel aan de autobatterij als op een gestabiliseerde voeding.
Heb voorlopig nog geen negatieve ervaringen gehad bij het laden van lipo's.
Ik blijf dan ook steeds in de buurt wanneer ik lipo's laad.
Maar net als Michiel ben ik ook niet tevreden over het laden in de automatische programma's!
Verkeerde detectie v/h aantal cellen, de piek niet detecteren.
Heb in het begin dan ook wel enkele paketten naar de eeuwige jachtvelden geladen, vooral dan de sanyo AAA NiMh.
Inderdaad wel jammer voor een lader van 150€! (toen ik hem kocht)
Sindsdien heb ik geen automatische laad-programma's meer gebruikt. Het automatische ontlaad-programma werkt wel vrij goed, alleen is het opletten geblazen wanneer je een gebruikte batterij gaat ontladen. Bij het insteken detecteert hij meestal een cel minder dan er in werkelijkheid in het pakket zit, dit moet dan manueel even rechtgezet worden. Klein detail maar het mag niet vergeten worden anders wordt het pakket te diep ontladen.

Als men mij dus vraagt naar een goede lader, zal ik de schulze 330d zeker niet aanbevelen.
Ben er zeker van dat er de dag van vandaag betere laders verkrijgbaar zijn.

Groetjes,
Stijn

Back