Lipo laden schulze chamaleon

• Topicstarter Topicstarter ivoo
  • Startdatum Startdatum
Voor zover ik de isl 330 heb gebruikt ben ik wel zeer tevreden. Het is echter wel verstandig de handleiding in zijn geheel eens goed door te lezen. Het probleem wat bovenaan in dit topic geschetst wordt is zeker omdat er een balancer word gebruikt. De balancer slokt de spanning op terwijl de lader op dat moment niet kan meten wat de accuspanning daadwerkelijk is. Er staat wel een verhaaltje op de website van schulze daarover.

Ik heb zelf wel de rs232 interface in de lader gebouwd wat wel een enorme opwaardering is want als je een laadgrafiekje op de computer ziet kun je in 1 oogopslag zien of er wat vreemds is gebeurt tijdens het laden/ontladen. Zo heb ik bij een ontvanger NC pakket al van te voren een rotte cel kunnen ontdekken.

Groet
Steve-n-

@Steve,

Als tevreden ISL 330 (met software v8 ) gebruiker en 'meten is weten' mentaliteit, ben ik heel nieuwsgierig hoe moelijk of makkelijk het is om die rs232 uitbreding te doen.
Want als dat prima zelf te doen is, kan ik die optie mooi op m'n boodschappenlijstje voor Dortmund plaatsen :-)

m.vr.gr.
Marcel

Sorry, maar ik heb mijn eerste pack wel eens met balancer geladen, maar mijn 17,4 VOLT kwam zonder balancer. Dus dat kan het niet zijn geweest. Ik denk dat het waarschijnlijk gewoon te maken heeft dat schulze te snel versie 8.xx heeft uitgebracht, er zaten misschien wat "bugs" in. Misschien zijn die al verholpen

groeten
Roel

Marcel,

de rs232 uitbrieding staat ook op de website van schulze ergens bij de "toebehoren voor laders" en kost iets van 25 euro voor de convertor en iets van 10 euro voor de kabel. De soft ware is gratis te downloaden. Voor zover ik me kan herrinneren is het inprikken en gaan. Op het grote www zijn er nog 2 aanbieders van een soortgelijk softwarepakketje maar ik vond het nix meer brengen dat die van schulze.
Als je elektronicus bent kijk dan op: http://www.webx.dk/rc/isl6-modi.htm

Roel,

Ik zal eens kijken welke software versie ik zelf heb , Ik heb 2stuks 3s lipo packs 1 van 1500mAh en 1 van 920mAh. Die laden perfect op de schulze netjes tot 12,6Volt daarna blijft de spanning op 12,6 en gaat de stroomsterkte omlaag.
Ik weet alleen dat er door relatief veel mensen geklaagd is dat het NiMH programma te gevoelig is met afslaan en dus de accu's niet vol genoeg pompt. Ze hebben met versie 8,xx ook wel moeite gehad om het allemaal in deze eprom te krijgen. Het BEEP programma is er bv uitgegooid om ruimte te maken.

Hoi,

Ben afgelopen dinsdag bij Orbit geweest.
Mijn lader weer laten updaten naar de nieuwste versie 6.5. Nu kan ik aangeven tot welke CEL spanning 4,1 to 4,29 (of zoiets) in stappen van 0,01 volt hoe vol ik mijn lipo's wil laden. Veder heb ik de interface erin laten bouwen om via de PC het ook te kunnen volgen. Werkt allemaal weer pefect.

Verder heb ik nagevraagd na de NIEWE laders die eraan komen, maar daar word niet of vrijwel weinig los gelaten. Wel weet ik het volgende
- Er komt in korte tijd een nieuwe pocketlader die het zelfde kan als de microlader
- En er is een ontwikkeling naar een grote lader die met gemak 15s aan kan. Er werd lachend vertel 1Kw Lader maar of dat waar is? Geen idee.. Maar die komt einde deze zomer als alles goed gaat.

Groeten
Roel

ISL6-636 met Balancer:

ANMERKUNG
Nach unseren eigenen Erfahrungen sind sowohl Überladungen (Natürlich nur in begrenztem Rahmen - nicht daß
Sie das ausprobieren sollten) als auch Tiefentladungen bis Null Volt weniger schädlich für die Zellen, als ein zu
hoher Laststrom bei der Entladung! Wenn das passiert, müssen die Zellen sofort durch Ladung oder Entladung
in einen zulässigen Spannungsbereich gebracht werden. Extrem Schädlich ist ein Kurzschluß (auch, wenn er
nur kurz ist).
Nachdem die Softwareversion 7 etwas in die Kritik gekommen war, daß wir die Zellen nicht richtig voll machen,
werden die Zellen jetzt „richtig“ voll. Natürlich ist der maximal erreichte Spannungswert auch davon abhängig, ob
das Gerät bei uns neu kalibriert wurde oder ob nur das EPROM mit der Softwareversion 7 durch eines mit der
Version 8 ausgetauscht wurde. Auch innerhalb der Version 8 hat ein Optimierungsprozeß stattgefunden, der die
Packspannung immer präziser erfaßt und ausregelt.
FAZIT
Wenn Ihr „Balancer“ bereits bei 4,24 Volt „abraucht“ dann hat er den Namen nicht verdient und ist darüberhinaus
ungeeignet, die Zellen zuverlässig vor Ü b e r l a d u n g zu schützen. Er versucht lediglich die m i t t l e r e
Ladespannung der Zellen zu b e g r e n z e n.
FUNKTIONSPRINZIP
Damit der Ladestrom die Zellenspannung nicht weiter erhöht, leiter der „Balancer“ den Ladestrom des Ladegerätes
zum Teil oder sogar vollständig an der Zelle vorbei. Da sich dadurch die Zellenspannung nicht bis zu der Voll-
Spannungsgrenze des Ladegerätes erhöhen kann, schaltet das Ladegerät völlig richtig n i c h t ab. Es sieht
keinen Bedarf, den Ladestrom weiter abzusenken - was aber für die Abschaltung erforderlich ist. Es „füttert“ nur
noch Ihre „Balancer“.
Wir sind sicher: Das Ladegerät ist ausdauernder und stärker!
Bedenken Sie auch, dass „Balancer“ zum Einen durch statische Aufladungen oder zum Anderen z. B. durch
Überspannung kaputt gehen können, wenn nicht alle Einzel-Spannungsabgriffe am Akku gleichzeitig mit den in
Reihe geschalteten „Balancern“ verbunden werden.
ABHILFE

Die Ladung funktioniert natürlich immer einwandfrei mit angeschlossenen
Schulze Balancern LiPoBal14 bzw.08.

Die Ladung funktioniert meist einwandfrei mit angeschlossenen Fremd-"Balancern", wenn Sie unser Ladegerät auf
Li-Ion statt auf Li-Poly Akkus einstellen. Der Akku wird etwas weniger voll (was ansonsten Ihr "Balancer" sowieso
verbraten würde).
Das einzige was Sie mit solchen „Balancern“ in der LiPo-Einstellung machen können, ist, daß Sie die Li-Po
Zellenpacks ohne „Balancer“ voll laden und erst n a c h der Voll-Erkennung des Ladegerätes die „Balancer“
anstecken (Vorsicht: da manche Ladegeräte den Ladestrom nicht abschalten, sondern den Akku puffern, sollten
Sie den Pack dabei vom Ladegerät abgeklemmt haben).

Back