lipo laden vraagje

Hallo iedereen,

Ik heb altijd met nitro gereden en dus is het brushless en lipo gebeuren nieuw voor me.

Ik heb een bionic 2s1p 7.4V 3500mAh 30C met max 2c laadcapaciteit.
Als lader heb ik een graupner ultramat 14 plus, deze kan tot 5A laden met balancer.

Ik werd gezegt de batterij te laden op 4,2V/cell met balancer op 3.5A voor een 3500mAh. Hij zei dat ik eigenlijk op 5A zou mogen laden maar dat mijn batterij langer meegaat als ik hem maar op 1c laad, 3,5A maar dus.
Dus 4,2V/cell, dan ga ik rijden tot ik merk dat de batterij op begint te raken, op mijn lader zie ik dan dat dat dan maar ongeveer 3,3v/cell meer is. Als ik die dag dan nog wil rijden dan ga ik heb gewoon nog eens laden tot 4,2 v/cell.

Als ik hem opsla voor de volgende dag zet ik hem op 3,8V/cell.
De volgende dag laadt ik hem dan weer tot 4,2V/cell en dan weer verder zoals hierboven werd beschreven.

Is dit de correcte manier van werken met mijn lipo of moet ik andere voltages gebruiken of moet ik hem op tot 4,2 v/cell laden als ik hem voor de nacht opsla?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Met Vriedenlijk Groeten

Stemargia

ja het is waar dat lipo's (en andere soorten baterijen bv. nimh)met meer dan 1C mogen geladen worden maar ze gaan dan gewoon niet zo lang mee.
Ik laad voor de volgende dag mijn lipo's gewoon tot 4.2V/cel en de volgende dag gaat dat perfect om te rijden zonder bij te laden. Dit komt doordat de lipo een zeer geringe zelfontlading heeft. Wil je de allerbeste prestaties van je lipo dan is het misschien aangewezen om het op jouw manier te doen maar om een gewoon voor de fun te rijden of een wedstrijd waar je dat allerlaatste beetje juice(vermogen ) niet nodig hebt dan is het goochelen met voltages niet nodig. Gewoon vol gooien en de volgende dag knallen zo doe ik het al een hele tijd en ik merk eigenlijk geen verschil

groetjes

Zolang je ze maar geen hele maand volgetankt of helemaal leeg laat liggen, daar houden ze niet van.
Voor lange tijd wegleggen doe je door ze te laden tot 3.8v per cell.

Als ik hem opsla voor de volgende dag zet ik hem op 3,8V/cell.
De volgende dag laadt ik hem dan weer tot 4,2V/cell en dan weer verder zoals hierboven werd beschreven.

Is dit de correcte manier van werken met mijn lipo of moet ik andere voltages gebruiken of moet ik hem op tot 4,2 v/cell laden als ik hem voor de nacht opsla?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Met Vriedenlijk Groeten

Stemargia
Zo doe ik het ook en dat werkt goed.
Het schaadt de accu niet op dat nivau en laden kort voor gebruik duurt niet zo lang voor hij vol is.:)

Deze manier van laden is uitstekend voor de accu en je zal er zo het langst plezier van hebben. Wat Pieterke schrijft klopt ook, als je toch zeker weet dat je de volgende dag weer gaat rijden dan kan je de accu ook veilig helemaal laden en dan wegleggen tot de volgende dag. Dat scheelt je een keer laden de volgende dag. Dit is ook echt niet schadelijk voor de accu.
Alleen wanneer je de accu langere tijd (>3 of 4 weken) niet gaat gebruiken moet je ze gedeeltelijk geladen wegleggen. Dat gedeeltelijk geladen is laden tot 3,8V á 3,9V. Zo geladen kan je de accu tot wel 6 maanden zonder problemen wegleggen. Na die 6 maanden laad je hem weer tot 3,8V op en dan kan de accu weer een poos blijven liggen. Toch is er één probleem, de veroudering van de accu gaat door ook al wordt hij niet gebruikt! Lange tijd opslaan is dus op den duur ook niet goed voor de accu! Het is ook nooit goed. :evil:

Ernst, heb je al eens gehoord over dat truukje waarbij je de lipo cellen in de groentela van je koelkast moet leggen?
Dit vertraagd schijnbaar het biologische afbraak proces.
Maar of het waar is... kweet nie. ;)

"Vroeger" toen we nog NiMh en NiCad accu's gebruikten was het inderdaad zo dat accu's die bij temperaturen net boven het vriespunt werden bewaard minder snel verouderden. Of dat ook bij LiPo's het geval is kan ik niet zeggen. Er zijn hobbyisten die het uitgeprobeerd hebben maar de uitslagen van die tests spreken elkaar soms tegen. De ene zegt dat het helpt de andere dat het niets uitmaakt.
Zelf heb ik dit niet getest en ik heb er ook geen mogelijkheden voor om dat te doen. Wie er nu gelijk heeft kan ik dus ook niet zeggen. Één ding lijkt mij wel zeker, je moet er voor zorgen dat de accu nooit bevriest. Dat maakt de materialen te bros en kan tot gevolg hebben dat de zaak inwendig breekt. Wanneer dat gebeurt ben je in één klap een (groot) deel van de capaciteit kwijt.

Ik heb ook een klein vraagje over het opslaan van lipo's.
denk dat ik het antwoord al weet maar toch even voor de zekerheid aangezien
ik niet zoveel zin heb om telkens nieuwe accu's te kopen.

Ik maak gebruik van 2 accu's, waarvan er 1 is leeg gereden tot de lipo saver
er in kwam, die is nu bezig met het "storage" programma (opladen).

De andere accu is niet leeg gereden, staat nu nog op ongeveer 3,9V per cel.

Moet ik deze nu ook het "storage" pragramma laten doen of kan ik deze voor langere tijd ook wegleggen?

Alvast bedankt voor het antwoord!

LiPo's kan je dus het beste gedeeltelijk geladen bewaren. Wanneer de celspanning nog ongeveer 3,9V is zou dat een beetje hoog kunnen zijn. Maar er zijn mensen die zo'n accu rustig wegleggen en de accu heeft daar meestal geen problemen mee. Voor de zekerheid zou je de accu toch iets kunnen ontladen tot ongeveer 3,7V maar of dat nu echt nodig is.... Zelf heb ik daar nog geen ervaring mee maar van anderen hoor ik dat het wel mee valt.

Zelf heb ik daar nog geen ervaring mee maar van anderen hoor ik dat het wel mee valt.

Mijn lipo,s worden vol geladen na gebruik en blijven vol tot ze weer gebruikt worden .
Dit kan wel een half jaar duren of nog langer bij verschillende lipo,s
Heb wel 25 stuks liggen van verschillende groten en merken .

Ik zou niet eens de tijd hebben om die op een bepaalde voltage te brengen. :rolling:

Mvg Johan

Back