lipo laden

ik merk dat mijn lipo lader op de balanceerstand de accu's (14.8V 3300mah) niet geheel vol maakt.
als ik op de lader het voltage van de aparte cellen bekijk is het V in tegenstelling tot losgekoppeld : als het laden onderbroken wordt bv door de max laadtijd ,op de lader 0.5V hoger als dat ik de accucellen losgekoppeld met de multimeter meet .
dit tot gevolg dat de lader ze niet meer gebalanceerd wil volladen , terwijl ik met vliegen merk dat ze aanzienlijk korter vliegen , bij dezelfde omstandigheden (temp e.d ) ik vlieg namelijk in een sporthal.

ligt dit aan de laadbehandeling van de lipo's of aan de lader?

ron

Een lipolader slaat normaliter niet af op tijd maar op bereikt voltage per cel (4,2V).
Je laad als het goed is nooit 3300 Ma terug in het 4S pakket.
Je vliegt de cellen dus ook nooit leeg.
Kom je onder de 3V per cel belast, dan loopt je lipo waarschijnlijk al blijvende schade op.
Meestal neemt het toerental al af als je 80-85% van de capaciteit verbruikt hebt.
Zorg dat je nooit meer teruglaad als 80% van de totale capaciteit, in jouw geval dus 3300*0,8= 2640 Mah

De enige betrouwbare methode voor mij is eerst bijv. 4 minuten te vliegen en dan te kijken wat je terugstopt met de lader.
Voer de vluchttijd geleidelijk op tot je ong. 75% van de totale capaciteit teruglaad.
stel je timer op die tijd in en vlieg niet langer.
omgevingstemperatuur heeft hier wel een behoorlijke invloed op.
Hoe kouder des te hoger is het verbruik.
Let dus goed op de aanzienlijk kortere vliegtijd bij lage (vorst bijv.) temperaturen.

Kijk uit want de maximale laadtijd is eigenlijk alleen een probleem als er een probleem met de accu is, of als je lader niet goed is ingesteld.

Normaal stel je je lader in op 3,3 A (1C) en zou je accu in goed een uur vol moeten zijn. De save timer staat meetal (standaard) een 1/2 uur langer. Als je lader lager bezig is, gaat het meestal om een accu met een slechte cel en is je lader nog heel lang bezig om de cellen gelijk te trekken en dat duurt lang.

Overigens is het meten allemaal relatief. Want hoe zit het met de tolarantie van de beide metingen. Een meter is alleen goed als als je meter elk jaar geijkt wordt en zelf dan weet je wat de afwijking is. Een 0,5V verschil tussen je meter en je lader is gewoon tolarantie.

Maar ik zou eens beginnen met het meten van de cellen onderling met die zelfde multimeter om te kijken of er niet een cel veel lager ligt dan de rest.

gr Remco

PS ik bedoel niet dat je je meter niet kan vertrouwen, maar je moet gewoon rekening houden met een afwijking.

ik heb een 3c accu , dus dat duurt wat langer om te laden.
maar je kunt de lader inderdaad op een gemeten max zetten van 3300mah.
aangezien ik hem niet in het begin zo lang onbeheerd wilde gaan laden , had ik ook de max tijd ingesteld , maar lager als de te verwachten laadduur.
toen pakte de lader het niet op om hem daarna nog gebalanceerd verder te laden , waarschijnlijk omdat hij een hoger voltage doorkreeg, dus heb ik onder toezicht hem ongebal. voller galaden en toen had hij wel zijn verwachte vliegduur.
ook de aparte cellen heb ik gemeten en die zijn precies van een gelijke voltage , dus dat zit wel goed , en ook de vliegomstandigheden zijn gelijk en dus niet te koud.
advies ; gewoon een keer laden met 1.1A met een tijdsduur van 3.5uur ?
en dan met de multimeter kijken hoeveel erin zit ?

ron

Wat bedoel je met een 3C accu?
En waarom zou je die langer moeten laden?.
14,8V is normaal 4 cellen van 3.7V nominaal.
Als de cellen vol zijn dan zou er 4,2V per cel in moeten zitten.
Je lader zou dit gewoon gebalanceerd moeten kunnen bereiken.
Ik heb nog nooit een maximum tijd ingesteld.
En een tip,
Laad ze NOOIT onbeheerd.
Ik ken iemand die zijn huis heeft afgeschreven (afgebrand) met het onbeheerd laden van lipo's.

Grt,
Eric

er staat 3c op dat is toch de laadcapaciteit ? charge rate
3300mah delen door 3c.
dus gewoon 3 uur laden.

is langzamer laden ook niet minder gevaarlijk , want ze worden wel warm , maar niet heet.
ron

Ik denk eerder dat je ze met maximaal 3 c mag laden.
Dus 3 x de capaciteit.
Moderne Lipo's kunnen sowieso probleemloos met 1c geladen worden.
Ik weet niet hoe oud de lipo is, welk merk en type...

Er staat trouwens een uitgebreide uitleg over lipo's in de FAQ op dit forum.

Laatst bewerkt door een moderator:
juist het is vermenigvuldigen met het C-getal , heb ik van leverancier vernomen.
ga nu eerst met 1c laden en zie of ze dan tot 90/100% volgeladen worden.

ron

er staat 3c op dat is toch de laadcapaciteit ? charge rate ..
Als er maar één C-waarde op het pakket staat, zonder nadere aanduiding, kun je er van uitgaan dat het de ontlaadstroom betreft, niet de laadstroom. Want voor gebruiker/marketing is ontlaadstroom belangrijker.

... Er staat trouwens een uitgebreide uitleg over lipo's in de FAQ op dit forum ...
Verplicht leesvoer, bespaart je een kapotte accu en/of lader, met antwoorden op toekomstige achteraf-vragen, als het al fout is gegaan: wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
ron van sommeren zei:
... Handige tooltjes, speel er eens mee, leerzaam ...
En ook toevoegen aan favorieten.
  1. Keuze van ladermerk en -type, laadstroom daalt bij meer cellen in serie: calculator.
  2. Bedrading LiPo pakketten, laad- en balancerkabels: schema's.
  3. LiPo, regelaar, interne/externe BEC, ontvanger-accu, LVC bedrading: schema's.
  4. Benodigde net-voeding voor lader: calculator.
  5. Vermogen geleverd door accu-pakket: calculator.

Laatst bewerkt door een moderator:
de problemen met mijn lipo's waren , heb ik nu uitgevogeld , toe te schrijven aan mijn lader.
dit was een b5 lader van voltcraft van conrad , heb deze nu omgeruild voor een robbe met equalizer en die laadde de accu gewoon vol zoals het hoort.

blijft het probleem dat de robbe lader ook een foutmelding geeft op de (nieuwe) accu met 4 zwarte (negatief) en 1 rode (positieve) draad , en niet aan het laden start , in tegenstelling tot de gelijkwaardige oudere accu met 4 rode en 1 zwarte draad die wel geladen wordt.

heeft iemand ervaring met deze afwijkende polariteit van de balanceerstekker ?

ron

Hoe heb je die afwijkende polariteit op de balanceraansluiting vastgesteld? Per type connector is er maar één juiste aansluitwijze van de draden. Montagefouten kunnen altijd voorkomen, maar zijn erg onwaarschijnlijk.

Gelukkig is dat makkelijk te controleren.

Dit kan met een universeelmeter. Zet die in het gelijkspanningsbereik 20 Volt.

De balancerabel heeft één rode en vier zwarte draden. Het moet dus gaan om een accu met 4 cellen (altijd één cel minder dan het totaal aantal draden).

Als je naar de balancerconnector kijkt zie je aan één kant de vijf borglipjes van de balancercontacten. Daar wordt de spanniing op gemeten.

Plaats nu de rode meetstift van de universeelmeter op de borglip van de balancerconnector waar de rode draad op zit. De zwarte meetstift plaats je op de naastliggende borglip met de zwarte draad.

Pas op voor kortsluiting tussen de twee meetstiften, er is heel weinig ruimte.

Op de universeelmeter kan je nu de spanning van de eerste cel aflezen, bij voorbeeld 3,8 Volt. Ga nu met de zwarte meetstift naar de volgende borglip met een zwarte draad. De rode meetstift niet verplaatsen. Je meet nu twee cellen en de spanning moet nu dubbel zo hoog zijn. Vervolg dit voor alle borglippen. Elke keer moet de spanning hoger worden met (ongeveer) de eerste gemeten waarde.

Vertrouw je je zelf niet om dit te doen, kortsluiting vernielt de balancerdraden, zoek dan hulp bij iemand met meer ervaring.

Laatst bewerkt:
En een plaatje erbij om het nog duidelijker te maken.
Iets veiliger: de ene meetpen van voren in de connector prikken, de andere steeds op een borgclipje aan de zijkant.

www.sriptasylum.com
-> electrical
-> LiPo pack wiring
-> 4e tooltje, met de multimeter

Ook handig om naar de andere LiPo info op die pagina te kijken.

de beschrijving over het meten van de cellen doe ik precies zoals je aangeeft maar dat is het probleem niet .
ik heb 2 gelijkwaardige accu's van 14.8v 4s 3200 mah , maar op 1 zit er op de balanceerkabel ;
1 rode ; positief
4 zwarte ; negatief
meetwijze ; meetpen van multimeter op rode pennetje houden en met zwart over de 4 andere pennetjes de cellen meten
robbe lader geeft foutmelding en laad deze accu NIET op.
andere accu ;
1 zwarte ; negatief
4 rode ; positief
lader laadt deze accu wel vol.

rara ......

ron

even voor de duidelijkheid , het is een splinternieuwe accu waarmee ik 1 keer gevlogen had , die de foutmelding krijgt op de balanceerstekker terwijl de cellen mooi in balans zijn en niet te leeg.
ron

Meten is weten. Heb je de voorgestelde metingen uitgevoerd en wat waren de meetresultalen?

Kleurgebruik bij balancerkabels kent geen enkele standaardisering. Je mag er voorzichtig van uit gaan dat de eerste rode draad op de balanceraansluiting de plus is.

Met je uitspraak bij de ene accu 1 keer positief en 4 keer negatief en bij de andere accu 4 keer positief en 1 keer negatief kan ik niet veel omdat dit niet door metingen wordt onderbouwd.

Plaats eens een foto, want ik krijg t idee dat je verschillende soorten balanspluggen in een niet daarvoor bedoeld boardje probeert te prikken..

jullie maken het moeilijker als het is
een voltmeting met een multimeter geeft toch ook aan als je de meetpennen verkeerd om plaatst .
verkeerd dan bedoel ik ; de rode + pen van de multimeter op een negatief punt wat je wilt meten , en de zwarte - pen op een plus punt , dan komt er een min-teken in beeld van de multimeter.
en de enkele afwijkende pen van de balansstekker is inderdaad de ene keer + en de andere keer -
kleur maakt in principe niet uit ,maar rood+ en zwart - klopt dus wel zoals de kleuren logischerwijs in electronicataal aangehouden worden.
ik meet het met dezelfde multimeter dus daar kan geen verschil in zitten en ook de robbe lader merkt het verschil dat de enkele pool dus - is ipv + aangezien hij een foutmelding geeft bij de als laatst aangeschafte nieuwe accu en dus niet wil opladen.
ron

Dus, of een chinees heeft heel erg liggen slapen

Of je hebt een ander type balanceerstekker, wat erg lijkt op die andere, maar het net niet is.

Plaats eens een foto van beide balanceerstekkers...

Back