lipo laden

Ik heb dus al een tijdje een lipo lader 4 van groupner ik gebruikte heb met 2 cellen lipo's van HIMODEL (1000mah en 450mah)
Nu heb ik een nieuwe lipo van Flightpower 3 cellen 750 mah maar mijn lipo lader geeft een foutcode van 5 keer de 2 leds knipperen (volgens de handleiding betekend dit dat ik zou ipv. een lipo accu een Ni-MH of Ni-Cd accu aangesloten hebben, wat dus niet zo is)
Ik heb gehoord dat dit zou kunnen komen door dat mijn lipo te diep ontladen is maar dit is ook niet zo want mijn servo's doen het nog en mijn AXI ook nog, dus ik snap het niet meer.

Alvast bedankt!

Spanning van het hele pack meten (zou nominaal 11.1V moeten zijn, maximaal 12.6V (pas geladen) en minimaal iets van 9.75V) Als het niet tussen de 11.1 en 9.75V ligt, gaat de lader het pakket niet herkennen als een 3S lipo. Je kan via de balanceer stekker ook eens de individuele waarden van de cellen meten. Die zou rond 3.7V moeten liggen. Lager dan 3V per cel kan betekenen dat ze stuk is. Ik ken je lader niet maar je zal hem op een of andere manier moeten duidelijk maken dat er 3S lipo's aan hangen. Als je pack veel lager is dan 9.75V, dan kan je het volgende proberen (op eigen risico) Hang het packet aan een DC-voeding en stel daarvan de spanning in op maximaal 12V en beperk de stroom een beetje (max 1A of zo) Na een tijdje (paar minuutjes) zou de spanning van je accu weer min of meer normaal moeten zijn. Je kan ze dan verder opladen met je lader. Als dit niet lukt vrees ik dat eens zal moeten kijken hoe goed de klantendienst van Flightpower werkt:D.
Lees zeker ook een paar andere draadjes op dit forum uit de Accu-en laad sectie. Vaak zeer leerzaam!!!;)

ik heb de spanning van mijn pack gemeten en dat was 11.8V
Ik veronderstel dat dat perfect normaal is aangezien er op de krimpkoust gedrukt staat:
800 mAh 3s1p 11.1V Li-Po
en mijn lader doet het nog steeds niet.
en het probleem is dat hij het ook doet met mijn 2 andere li-po's!
@stekke het is de groupner lipo lader 4 van rc-technics -> RCtechnics Internet Store

alvast bedankt!

Je lader moet met 3 cellen deze normaal herkennen.
Pas bij 4 cellen moet je de startknop 2 seconden ingedrukt houden.
Handel als volgt.
Sluit je voeding aan en let op minimum input van 11V en het lampje gaat knipperen om de 3 sec.
Sluit je lipo aan en meet permanent de lipo spanning.
Druk kort op de startknop en de lader gaat een test doen waarbij de lipo spanning een paar tienden V oploopt gedurende een paar seconden.
Daarna lijkt er gedurende 5 min niets te gebeuren behalve dat er met een heel geringe stroom geladen wordt.
Pas na 5 min gaat de stroom oplopen naar een normale waarde afhankelijk van het type en de conditie van de lipo.
Maar begrijp ik nu goed dat hij met de andere 2 cellige lipos ook niet meer werkt?
Als dat geen problemen geeft probeer dan de 3 cellige lipos een(veilig)stukje te ontladen en kijk of hij dan wel goed op start.
Hou er wel rekening mee dat het laden zonder balanceren van meer dan 2 cellige lipos het risico van onbalans geeft en dat op zijn minst om de paar keer de cellen handmatig op onbalans gecontroleerd moeten worden.

Laatst bewerkt:
Met 11,8V is je akku zeker niet te diep ontladen, eigenlijk is ze voor de lader nog 'vol'. Probeer ze eerst eens wat leeg te trekken (bv met je AXI en een goede regelaar met lipo-cut off!) zodat de spanning rond 11.1V of een klein beetje lager is. Leto op! niet te laag gaan!
Probeer het dan nog eens...
Je lader is een goede lader voor kleine packs (tot 1000mAh) maar als hij je pack niet wil herkennen is er aan de lader niet veel in te stellen...

Back