Lipo lader AC / DC

Ik ben op zoek naar een goede lipo lader voor mijn 6s 9000 maH lipo.
In mijn zoektocht op internet kom ik veel verschillende laders tegen met dingen die ik niet snap. Ik ben geen electro technicus dus hopelijk is er iemand die het mij duidelijk en simpel kan uitleggen. Het liefst heb ik een lader die op AC en DC stroom werkt zoals mijn T2M Swallow lader maar dan met meer vermogen ± 300 watt want ik wil mijn accu dus laden met 1C.

Nu mijn vraag aan jullie: Waarom zijn de laders met hoog vermogen alleen verkrijgbaar met een DC voeding?
Waarom maken de fabrikanten geen laders die zowel op AC als DC stroom werken in 1 doosje, nu ben ik dus verplicht om er een losse voeding bij te kopen. Wat het geheel dus flink in prijs laat stijgen. Ik persoonlijk vind dit heel vreemd, en snap zoiets niet.

P.S. Het enigste wat ik kan bedenken is dat het te maken heeft met commercie.
Ben benieuwd naar antwoorden waar ik wat aan heb:)

Commercieel denken doe je niet alleen in eigen belang maar ook in het belang van je klanten anders werkt het niet.
Ook hier is er gewoon een technische reden.
Heel simpel komt het hier op neer.
Elke lader kan alleen op DC stroom werken het liefst op een spanning net boven de uitgangsspanning van de lader.

Wil je op 220V AC laden dan heb je altijd een voeding nodig die van 220V AC b.v.12V DC maakt.

Deze voeding kan je als je alleen van een 12v accu laadt gewoon weg laten door hem rechtstreeks op de accu aan te sluiten.

Wil je op 12V DC en op 220V AC laden dan heb je een voeding nodig en die kan in de lader gebouwd zitten( en is daar door duurder) of je kiest voor een lader zonder ingebouwde voeding en koopt een krachtige voeding er bij waar door je het volle vermogen van de lader kunt benutten.
Losse voedingen zijn er voor redelijke prijzen.

Ingebouwde voedingen zijn meestal wat onder bemeten om de lader wat handzamer en goedkoper te houden.
Alles in 1 doosje kan wel maar resulteert in een heel dure grote lader als hij het volle vermogen moet kunnen leveren.

Omdat je grote 6S lipos gaat laden kan je het beste kiezen voor een losse lader met een hoge ingangsspanning (24V) en een voeding van 24V en tenminste het maximum vermogen van de lader. ;)

Laatst bewerkt:
Back