Lipo lader / balanceer aansluiting

Ik heb pas een Piccolo v2 tweedehans gekocht

en daar zat bij een

Lipo Lader 230V voor accu's 11,1 V van http://www.rchobby-online.nl

Met automatische afslag bij bereiken maximale capaciteit.

Laadstroom 1,0 Amp
Spanning 12,6 Volt

Lipolader.JPG

LipoLader126

Lipo accu 11,1V 1200 mAh

FY1112' Li-Po battery pack(alleen zonder de balanceer aansluiting) van http://www.rchobby-online.nl
11.1v 1200mAh
discharge current: 10c max: 12C
size: 60mm*33mm*20mm
weight: 85g
DSC00196.JPG

Is dit een betrouwbare lader?

Kan ik deze lipo gelijk opladen met deze lader of moet ik een andere lader kopen en eerst alle 3 de cellen apart laden en hoe doe je dat?

Op mijn lipo zit geen balanceer aansluiting hoe kan ik die het beste maken?

En als ik een liposave er aan wil maken waar moet je deze dan aan solderen?

die laders doen meestal wat ze moeten doen: de accu opladen. Niks meer en niks minder. Wel altijd in de buurt blijven tijdens het opladen, maar verder moet het prima lukken.

Over het balanceren van lipo's is al veel gesproken. De één is voor, de ander weer tegen. Tsja, maakt dus niet echt veel uit. Ik heb ook zo'n pakje met roze sticker en zonder balanceerstekker. Die gebruik ik al een tijdje flink. Tot nu toe nog geen problemen.
Deze accu's zijn ook relatief goedkoop. Je kan ze dus gewoon opladen met die lader.

De liposafe moet het voltage van de accu meten. Hij moet dus ergens op de + en de - van de accu zitten. Handig is het om hem op de regelaar te doen (voor de regelaar, NIET erna). In ieder geval moet je alles afkoppelen van de lipo als je het model wegzet. Dus ook de liposafe. Anders trekt ie langzaam je lipo leeg en kan je hem weggooien.

ik veronderstel dat je voor de balance de verschillende cellen individueel moet meten en dan ook individueel ontladen tot op een gelijke spanning.

hoe zoek je dit dan op de regelaar aan te brengen?

je moet ze niet individueel ontladen! je moet ze gewoon in serie (dus aan die standaard stekker) ontladen. Die past direkt in je regelaar. Alleen voor het laden heb je balaceerders en die hebben een connector nodig die op alle losse cellen zit aangesloten. Dit is hier dus echter niet noodzakelijk.

Maar gaan de lipo cellen dan niet kapot(gevaarlijk) of minder capiciteit als ze elke oplaadt keer zonder op balanser?

Is er geen soldeer schema te vinden hoe je zelf de balanseer kabel kunt aansluiten / solderen.

het kan fout gaan natuurlijk, maar ik denk dat het beter is als je eerst ff de al aardige lange discussieshierover doorleest. Dan kom je waarschijnlijk ook wel te weten hoe je een balancer moet aansluiten. Het is ff investeren in wat leeswerk, maar dat haal je er dubbel uit!

Dus, gebruik de zoekfunctie eens. Zoek dan op balancer en lipo ofzo.

Ik heb al een eens gezocht via die zoekfunktie maar ik kon nergens een schema of uitleg vinden hoe je zelf een balanceerkabel aan een lipo zonder balanceer aansluiting kan maken?

is vrij makkelijk. Je moet een stekker hebben met 4 polen en dan aansluiten zodat je op de 1e de 0 hebt. 2e=4.2V, 3e= 8.4V, 4e= 12.6V (ongeveer dan hè)

Dus het 1e draadje soldeer je op de - v/d 1e cel. de 2e op de + v/d 1e cel, de 3e op de + v/d 2e cel en de 4e op de + v/d 3e cel. Dat was het eigenlijk.

Maar nogmaals, het is maar wat je wilt. Ik heb er 2 met en 1 zonder balanceeraansluiting. Die laatste heb ik al wel het plastic een beetje verwijderd zodat ik de cellen kan meten. Dat doe ik ook af en toe. Zodra er echt onbalans in gaat komen, bouw ik er nog wel eens zo'n stekker op.

Back