Lipo lader gaat maar tot 6A

Zal het in de handleiding eens nakijken.

Alle andere lipo's ook geen problemen,enkel die.
Ik ga proberen met diezelfde lipo morgen eens even te rijden een 10 a 15 min,om toch eens te kijken hoe het dan is,anders doe ik die terug.
 
Hopelijk heb je een LiPo checker, ik zou 'm maar kort belasten en dan even meten wat de celspanningen doen. Als die ene cel gelijk een stuk lagere spanning heeft gewoon stoppen en terug naar de winkel ermee. Als het meevalt na enkele minuten nog eens meten, enz. Weet niet hoeveel er nog over is in een accu als je er 10 minuten mee gereden hebt, maar zou niet onder de 20% gaan om de levensduur niet teveel te beperken.
 
Cel kapot, als je hem net hebt direct contact zoeken met de winkel voor garantie.
 
Nu had ik gisterenavond de lipo nog eens extra gebalanceerd,en nu heeft die cel weer een spanning van 4,25v
Dan maar juist even een lipo tester gaan halen in ander modelbouwwinkel niet zo heel ver af.
Maar die in de winkel zei dat die niet persé afgeschreven hoeft te zijn,en dat die cel nu op 4,25 staat ook niet heel kwaad kan.
Nu ben ik het met die tester aan het balanceren,en kijken wat het doet.

Heb ook alle andere lipo's nagekeken,maar blijkt dat die ook niet helemaal volgeladen zijn,al zou dat moeten. Die staan allemaal op 4,17ven 4.18v,dus zou men lader dan toch niet zo ok zijn?

Heb in ieder geval al een mail gestuurd naar de winkel.
 

Bijlagen

  • IMG_1620.JPG
    IMG_1620.JPG
    117,8 KB · Weergaven: 215
Een lader stopt met laden als de celspanning 4,20 volt is. Daarna zal de spanning iets dalen.
Een spanning van 4,17 tot 4,18 volt is zo gek nog niet.

Maar hoe komt het dat van de defecte cel de spanning weer zo hoog is? Tijdens het balanceren (zonder laden) kan de spanning niet stijgen. Alleen dalen.

Een celspanning 4,25 volt is te hoog. Daar kan een LiPo niet tegen. Een lader zou ook niet tot deze spanning mogen laden.
 
Weet ook niet hoe het komt,is mij echt een raadsel tot hiertoe.
Heb dan daarstraks de lipo gebalanceerd met de lipo tester,en de één cel was 4,199 en de andere cel 4,203,dus dat lijkt me dan wel ok.

Heb daarstraks toch even snel kunnen gaan rijden,en heb elke 5min de cellen van de lipo gemeten,en ze gingen wel gelijkmatig af. Heb alleen niet zolang kunnen rijden om te zien of de lipo cut-off goed ingesteld staat,dat is voor volgende keer.

Dus de batterij tot 3,80v leeg gereden,thuis terug opgeladen ,en lader gaf aan dat beide cellen tot 4,20v opgeladen waren, en met de tester waren de cellen beiden 4,21v.
Dus nog eigenlijk niet wat het moet zijn,volgens mij...
 
Ik ook niet.
Pas bij een onderling verschil tussen de cellen van 0,05V of meer ga ik het verdere verloop van het laden (en na gebruik) meer actief volgen.

Maar dat is enkel mijn eigen wijze om met Lipo's om te gaan.
 
Je hebt overduidelijk een rotte cel in je pakket.
Je lader zal daar ook moeite mee hebben.
Die rotte cel zakt gewoon veel sneller dan die andere waardoor je die onbalans krijgt.
 
Nog even ter informatie...

De lipo die met een te lage cel,die ik had van uit de winkel,is zelfs al na eenmalig gebruik open gekomen.
En zelfs na dat ze in de winkel hadden gezegd dat het geen kwaad kon,maar ze zijn nu toch zo eerlijk dat ik ze mag binnen doen onder garantie :thumbsup:
 

Bijlagen

  • DSC_0275_3.JPG
    DSC_0275_3.JPG
    96,7 KB · Weergaven: 256
  • DSC_0274_5.JPG
    DSC_0274_5.JPG
    162,3 KB · Weergaven: 248
Back
Top