lipo lader laad lipo niet vol ?

Hallo , Ik hebt een vraagje over het laden van diverse lipo's .

BV , Ik hebt een lipo van 11,1v 1000 mAH 35c .
die laat ik op met een B6pro ac lader ,
Ik laad ze op met 11,1v 1000 mAH in balance mode .

Als de lader full geeft controleer ik de lipo met een capacity controller om te kijken of de lipo vol is .

bij het controleren blijkt dat de lipo 12,50 v heeft en 97 % vol is
per cel - 1s= 4,161= 96%
2s= 4,176= 97 %
3s= 4,170= 97 %
Is er een mogelijkheid om de lipo's volledig naar 100% te laden .

of hebt ik de instellingen van de lader verkeerd staan ?

gr Wim

Hoi Wim,

Zegt de lader "full" of zegt hij "time" ? Heb je dit met al je lipo's ? En heb je de lipo al eens in een andere lader geprobeerd ?

Hoi Wim,

Zegt de lader "full" of zegt hij "time" ? Heb je dit met al je lipo's ? En heb je de lipo al eens in een andere lader geprobeerd ?

De lader zegt full na plus minus 30 à 45 minuten ,

Hebt wel een wk 005 lader maar daar duurt het wel een uur of 2 À 3

Hallo , Ik hebt een vraagje over het laden van diverse lipo's .

BV , Ik hebt een lipo van 11,1v 1000 mAH 35c .
die laat ik op met een B6pro ac lader ,
Ik laad ze op met 11,1v 1000 mAH in balance mode .

Als de lader full geeft controleer ik de lipo met een capacity controller om te kijken of de lipo vol is .

per cel - 1s= 4,161= 96%
2s= 4,176= 97 %
3s= 4,170= 97 %

of hebt ik de instellingen van de lader verkeerd staan ?

gr Wim

Bij mij hetzelfde, vol = 97 à 98%

Hier idem met wat oudere lipo's . Nadat de lader afslaat zakken de cellen een paar honderdsten Volt in. Maar ze presteren niet merkbaar minder dan nieuwe...

Dirk

..........
per cel - 1s= 4,161= 96%
2s= 4,176= 97 %
3s= 4,170= 97 %

of hebt ik de instellingen van de lader verkeerd staan ?.........

Wim, die accu is keurig vol, geen enkel probleem.
Het is hier op het forum al vele keren geschreven maar je moet die capaciteits controllers absoluut nooit geloven! Om te controleren of de cellen gelijk aan elkaar zijn kan je ze prima gebruiken. Omdat de spanning nooit een goede aanwijzing is voor de ladingstoestand van een accu kan zo'n apparaatje je nooit en te nimmer vertellen hoe vol een cel of de hele accu is.
Er zijn namelijk maar twee spanningen die wel te vertrouwen zijn. Dat zijn de maximale en de minimale spanning van een LiPo. Boven de 4,2V per cel mag een LiPo nooit komen omdat de accu daar kapot van gaat. Dus als de accu 4,2V per cel heeft bereikt dan is hij vol.
De minimale spanning van een LiPo verschilt maar je kan als goede middenweg van 3V per cel uitgaan. Dus als de spanning van je LiPo onder belasting tot 3V per cel is gedaald is de accu leeg.
Vergeet dus wat je gedaan hebt en gebruik je accu op de normale manier wanneer je lader gestopt is omdat de lader concludeert dat de accu vol is. Stop met ontladen wanneer de regelaar of de LiPo save je laat weten dat de spanning tot de minimale waarde is gedaald.
Stop je voordat de accu leeg is dan kan je met zo'n capaciteits meter NOOIT bepalen hoeveel energie er nog in de accu zit. Stel die meter geeft aan dat de accu nog 80% lading bevat. Dat kan dan in werkelijkheid best 50% zijn maar zelfs maar 10%.
Wil je meer over deze dingen weten? Er zijn meerdere draadjes op dit forum.
Kijk bijvoorbeeld eens in DIT draadje.
Een wat ouder draadje vindt je HIER.
De regel was eerst: Een al behoorlijk oud draadje vindt je HIER toen waren er nog vrijwel geen Lipo's.

Laatst bewerkt:
... Als de lader full geeft controleer ik de lipo met een capacity controller om te kijken of de lipo vol is ...
Accu-spanning is geen goede indicatie voor ladingstoestand Wim, in feite kun je aan de hand van spanning alleen maar zeggen of een accu vol/leeg is, alles daartussen is giswerk van het ding. Schijnveiligheid, dus onveilig. Hak erop zetten en weggooien :(

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vindt de onbelaste spanning een behoorlijke indicatie van de laadtoestand. Niet tot op de laatste procent natuurlijk, maar zeker op een 10% nauwkeurig.

Bijvoorbeeld:
4.15-4.20C/cel: vol
3.85V/cel ~55%
3.80V/cel ~45%

De belastte spanning daarentegen (met draaiende motor etc) is daarentegen totaal onbetrouwbaar. Die zegt helemaal niets, omdat er veel verschillende factoren bepalen welke spanning de cellen hebben (de hoogte van de stroom tov de capaciteit, de inwendige weerstand tgv temperatuur en ouderdom etc etc). Bij lage stromen is 3V/cel al veel te ver ontladen, bij een wat oudere lipo en hoge stroompieken kan 3C/cel wel af en toe voorkomen.

Even terug naar de originele vraag: het klopt dat de lipo de laatste 1a2% niet geladen wordt. Dat stukje volladen duurt veeel langer dan de eerste 98%. Vrijwel alle lipo laders stoppen dan ook iets eerder, om te voorkomen dat de laadtijd veel te lang zou worden.
De eerste 98% duurt bijvoorbeeld 45minuten, de laatste 1a2% zou nog eens 45 minuten (en zelfs langer) duren.

Groet,
Gerben

In 2009? Toen waren lipo's, zeker in de vliegerij, al gemeengoed. Ik gebruik al lipo's sinds 2003. Toen kwam het al opzetten...

Je hebt gelijk Dirk, ik had net voordat ik dit schreef een ander draadje uit 2004 zitten lezen. Toen waren er al LiPo's, dat wel maar algemeen gebruikt werden ze toen nog niet. Dat draadje had wel de juiste zoek woorden maar niet de juiste inhoudt om in dit verband te plaatsen. Daarna met m'n gedachten bij het verkeerde draadje die regel zitten typen.
Heb het aangepast. ;)

Back