lipo, lader slaat niet af...

Hallo,

Ben Lipo's aan het laden (gebalanceerd), gaat prima maar de lader slaat niet af wat ie normaal wel zou moeten doen. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Karel

Het kan wezen dat je balancer net wat veiliger staat afgesteld als je lader.
dus de balancer denkt ,onladen, terwijl je lader denkt ik moet nog even .

Dus je balancer ontlaad met 0,2a terwijl lader laad met 0,2 amp.

Groeten wiebe.

Een imax B6 PRO Charger.

Volgens de leverancier klopt het niet (pk racing), ga even langs om te laten kijken. Als het inderdaad niet klopt ruilen ze hem om voor een nieuwe.

Altijd super aardige gasten daar, met dito service.

Weet je dat de lader af moet slaan bij 4,20 volt?
En ja, dat kan even duren. De lader blijft even hangen op 4,20 volt, omdat de lader steeds langzamer gaat als de accu vol is. Dus je moet gewoon even kijken of de laadstroom (links in het display) erg laag is; dan zou de lader vrij snel daarop af moeten slaan.

Hij sloeg nu na 120 minuten nog niet af... ik laad met 1.3 A en 120 minuten is de max tijd. Terwijl bij de eerste keer laden (toen zaten ze denk ik al gedeeltelijk vol) de lader bij 34 minuten stopte...

Bij die 120 minuten staat "ON" of "OFF". De functie kan dus ook gewoon uitstaan. En je hoeft bij lipo's eigenlijk niet op tijd af te laten slaan, de lader slaat af bij een spanning van 4,20 V.

Hij sloeg nu na 120 minuten nog niet af... ik laad met 1.3 A en 120 minuten is de max tijd. Terwijl bij de eerste keer laden (toen zaten ze denk ik al gedeeltelijk vol) de lader bij 34 minuten stopte...

Maar niks gemeten of af te lezen?
Denk dat er niks mis is als je het alleen baseerd op deze info.maar Als je laad met 1C dan duurt het ongeveer 1 uur.
Dus een 4000mAh laden met 4A duurt 1 uur, dit bij een lipo die voor 80% leeg is. Neem aan dat je wel op lipo stand laad.

Stel je laad je 4000Mah met 1.3A dan kan dit wel 3 uur duren.
Maar meten is weten. Hoeveel Mah is je lipo?

Zoals de vorige posters als zeiden, er hoeft helemaal niets mis te zijn. Als je laadstroom te laag is ben je niet binnen de 120 minuten klaar, en slaat de timer hem dan af. Je kan die timer af zetten, maar handiger is het om je laadstroom goed te zetten.
Bij het opstarten moet je twee gegevens (laadstroom en aantal cellen/voltage) verifiëren, dat is niet voor niets.

Je kan trouwens tijdens het laden met de pijltjes toetsen naar een tweede display dat het voltage per cel weergeeft. Dat zou een indicatie van een eventueel probleem kunnen geven. Als je accu sterk in onbalans was, dan duurt het laden/balanceren ook meer dan 120 minuten (want dat gaat maar met 200mA). Dat zou het ook nog kunnen verklaren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Eeehhh nou niet te technisch worden! Ik heb bij natuurkunde nooit heel goed opgelet...
;)

Het is een 3 cel lipo accu van LRP 1300.
Ben even met mijn lader en lipo's langs pk geweest om de lipo's aan een andere (zelfde) lader te gooien. Het vreemde is dat hij 12,5 volt aan geeft en daarom nog laad met 0,1 / 0,2 / en som 0,0 A (je ziet het op en aflopen) maar ook daar sloeg ie niet binnen 15 minuten af. Onderling verschil tussen de cellen is minimaal (4,1 / 4,2 / 4,1). Het lijkt wel of de lader op het einde zo langzaam gaat dat ie niet af slaat.

Maar als ik de lipo eraf haal en er mee gaat rijden, dan doen ze het perfect...

Als de lipo bijna vol is houdt hij de celspanning op 4.2V en de stroom welke daar voor nodig is wordt steeds kleiner.
Zo kan je hem veilig door laten laden en zal hij uiteindelijk wel af slaan.
Er is ook niets mis mee om het laden te stoppen en de lipo in gebruik te nemen als het te lang duurt.
Hij is dan namelijk al tot minstens 95% vol en zo als je gemerkt hebt werkt dus gewoon goed.;)

Die tiende volt verschil kan een meetfout zijn, maar als dat niet zo is moet je gewoon nog iets meer geduld hebben. Ik vermoed dat je accu ernstig in onbalans was, en dat daardoor het laden wat langer duurde. Gewoon de accu gebruiken, en de volgende keer even bij het laden kijken of er een grote onbalans is. Als dat iedere keer voorkomt is je accu kapot en zul je een nieuwe willen kopen. Gelukkig is dat formaat niet al te duur bij HobbyKing (wel bij je lokale hobbywinkel).
Bij de weg, je accu is toch niet bol gaan staan?

Nee, accu's zijn super nieuw. Heb ze net voor de 3e keer opgeladen en gestopt na 90 minuten. De laatste was 12,4 volt cellen 4,2 / 4,1 / 4,1 en hij laade met 0,0A. Kortom hij is gewoon vol alleen de laatste % duurt heel lang...

Bij starten van het laden was ie wel redelijk in onbalans 3,2 / 3,7 / 3,1 maar eigenlijk na pak um beet 10 minuten bijna gelijk. Ben wel blij met de Lipo's toch een stuk fijner dan de Nihm's.

Geduld is een schooone zaak.., heb je te weinig accus dat je niet kan wachten?
Maar onbalans na 3 keer laden lijkt mij toch geen goed teken. Zorg je wel dat je de accu niet te diep ontlaad?

Op mijn auto zit een lipo save regelaar die stopt als ie te ver zakt. Maar zodra ik merk dat ie minder gaat stop ik meteen. Tot nu toe heb ik nog nooit gehad dat ie onder de 3,2 zat dus dat lijkt me geen probleem.

Ik heb voldoende accu's maar 120 minuten is gewoon lang (vind ik) ach ja ik ben een beetje ongeduldig...

Back