lipo low voltage cutoff

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door kippy, 21 sep 2015.

  1. kippy

    kippy

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    32
    vraag ik heb hier een printje gemaakt deze sta op deze website
    http://www.flyelectric.ukgateway.net/pic2.htm

    echter nu slaat de motor gelijk af en dat niet handig als je met een helikopter vliegt

    is er misschien iemand die me kan helpen met de c file aan te passen zodat deze langzaam stopt en rustig kan landen
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dit is wat dat printje doet.

    This device monitors a 12v battery to disconnect a load.

    Dat is niet aan te passen dus dat printje is niet bruikbaar.
    Normaal bij helicopters zorg je dat je op de grond staat voor dat je accu leeg is.
    Hoe lang dat duurt moet je dus uit testen en voor die tijd landen met de nodige reserve.
    In de regelaar zit normaal een cutoff maar die is alleen tegen het vernielen van je lipo door een te lage spanning.
    Als die aanspreekt dan is het al te laat om veilig te landen.;)
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, nee hoor.... de simpele regelaartjes die ik zie die in te stellen zijn op zowel vliegtuig als heli, schakelen in vliegtuigmode de motor af bij LVC, maar in helimode gaan ze domweg het toerental veranderen....
    De goedkope Walkera regelaartjes deden dat 10 jaar geleden al.
    De Align regelaartjes laten zelfs het toerental oscilleren, waardoor je echt een niet te missen waarschuwing krijgt.... Maar je hebt dan nog ruim 30 sec om te landen en dat is in de praktijk best veel....
     
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    De helimode is i.d.d.een optie maar heeft de kippy deze optie in zijn regelaar?
    De hedendaagse lipos zakken onder belasting maar weinig in spanning.
    Het is moeilijk om nauwkeurig het juiste moment van alarm te meten omdat als de spanning begint te zakken dan zal dat ook heel snel gaan.
    Ik vroeg mij af of er dan altijd nog een betrouwbare tijdsmarge over blijft.
    Mijn heli ervaring is namelijk nog al beperkt.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor, dat gaat op zich prima... dat komt allemaal niet zo precies.... Een volledig ontladen cel is onbelast tegen de 3 volt, dus als je belast bij drie volt je alarm hebt, heb je automatisch wat reserve.
    Ze kakken weinig in als ze vol zijn, maar geen enkele Lipo, hoe goed ook, blijft zijn spanning vasthouden als hij bijna leeg is (bedoel daarmee het verschil tussen belaste en onbelaste spanning, niet de natuurlijke spanningsdaling doordat hij leeg is, he?).
    Sowiso is het verstandig met een heli om de afslag op de hoogste waarde te zetten. Ik heb in elk geval nog ongeveer 15~20% restcapaciteit als hij ingrijpt...
     
  6. kippy

    kippy

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    32
    Vraag zat het al in een walkera regelaar ? dus met aansluiting voor 3 cellen ?

    Ben druk bezig met iemand die weet hoe je de c file kan veranderen en is wel mogelijk om de motor langzaam te laten draaien bij afwijkende cellen .

    Is zo dat tegenwoordig de lipo accu beter zijn dus gelijk blijven van cellen ? ik heb alleen nog maar de wat oudere cellen in gebruik namelijk
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De Walkera die ik een paar jaar geleden had, de originele regelaar daarvan was volledig NIET instelbaar, maar de LVC trok gewoon het toerental terug, kapte NIET in een keer het vermogen weg.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    standaard hoor je een stopwatch of timer bij je te hebben..
    in de zender, of een cheap ass blokker ding wat je op je antenne zet.
    zorgen dat je een tijd pakt waarbij je minimaal 20% capaciteit in de accu laat zitten.

    heb je een keer een accu met een slechte cel (of gewoon een slechte accu) kan het zijn dat hij onder belasting opeens rap daalt in voltage, terwijl hij nog zat capaciteit over hoort te hebben..
    dat is een teken dat die accu het gevraagde amperage niet trekt.
    en daar stel je de low voltage voor in. als waarschuwing.

    Die waarschuwing kan trouwens ook domweg gewoon een simpel lipo alarmpje zijn.
    die heb je met lampjes, met sirenes, en met beide.
    stel dat ding in op een veilige waarde, en je wordt gewaarschuwd als het voltage te laag zakt.

    als je regelaar dan iets later alsnog in grijpt, weet je het helemaal zeker..
    maar als je naar je alarm luistert/kijkt, hoef je in feite geen bijzondere zaken in de regelaar te hebben..
    een goede herriemaker hoor je boven een 700 uit..
    en als je de lamp op een goede plek zet, valt dat rood ook gigantisch op.
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Een lipo alarm is i.d.d. een prima oplossing en is altijd beter dan af te moeten gaan op een terug regelende of uitschakelende regelaar.
    Ik heb er niet aan gedacht maar het is eigenlijk de standaard oplossing voor regelaars zonder de gewenste cutoff.
    Maar de beste beveiliging blijft gewoon goed timen.;)
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2015
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... nogal wiedus! Je vloog vroeger met je brandstofkist ook niet tot je tank leeg was (uitgezonderd Coxjes en aanverwante), dus dat doe je met electro ook. Al was het maar om gewoon een beetje normaal te kunnen landen met reserve voor een doorstart.
    Ik ken niemand die als routine doorvliegt tot de LVC, maar een aantal keren was ik wel blij dat ik er een heb....

    Groet, Bert
     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Voor ons is dat wel duidelijk maar hoe denkt meneer kippy daar nu over.
    Als ik post 6 lees dan word dat voor mij nog niet echt duidelijk.
    De lipos zijn tegenwoordig wel beter maar als ze in de lucht leeg raken dan is er weinig verschil.
    Als je niet gaat landen dan zal hij dat even later zelf doen alleen van wat minder netjes tot zeer onverwacht.;)
     

Deel Deze Pagina