LiPo merken & ervaringen?

• Topicstarter Topicstarter Pedro
  • Startdatum Startdatum
P

Pedro

Guest
powerhouse, Li-Poly, Hi-Model en ga zo maar door........Graupner....
Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende merken?
Welke Lipo's bevallen/bevielen goed of minder-goed? :?:

Zelf heb ik goede ervaringen met Graupner, deze vind ik alleen wel wat aan de kostbare kant. :?

Nu zit ik heel erg te twijfelen tussen Li-Poly en Hi-Model! :roll:
Kan iemand hier iets nuttigs over melden?

Hyperion Lite Storm 4200mAh.

Geven geen krimp. Laagste gewicht per mAh (op ThunderPower na, maar die zijn een stuk duurder).

Hebben mij probleemloos door een WK heen geholpen...

ik heb het laatst hier met een kennis over gehad, omdat ik voor mijn mini-t ook over wil stappen naar lipo. Hij gebruikt hi-model en is hier zeer tevreden over. Hij doet 3d vliegen en geeft de lipo's en ik citeer: flink op hun donder en tot nu toe geen problemen. Ik weet niet precies welk type dat hij gebruikt. Hij haalt ze bij www.rctechnics.nl en ik moet zeggen dat ze daar best te betalen zijn.

ThunderPower en FlightPower lipo's zijn imho zo'n beetje het beste wat er te krijgen is. Uiteraard is het wel afhankelijk van je toepassing of dat het nodig is om dusdanig goede lipo's te gebruiken of dat mindere misschien wel dezelfde prestaties geven.

Vaak zijn de goedkopere lipo's (flink) zwaarder en/of worden veel warmer bij eenzelfde belasting waardoor de levensduur flink verkort wordt.

Waar wil je ze voor gebruiken??
Voor een T-rex 450SE bijvoorbeeld zou ik altijd de ThunderPower accu's aanbevelen (Pro-lite 2100 of de nieuwe Xtreme 2070 of 2200)
Voor een T-rex 600 zou ik je FlightPower 4900 6s1p aanbevelen.

Als je met een DF04tje vliegt maakt het niet zo veel meer uit... deze trekt niet zulke hoge stromen.

Voor in een vliegtuigje maakt 20 gram meer of minder ook niet zoveel uit en zullen die Hi-models goed voldoen.

Uiteraard is het wel belangrijk voor ALLE lipo's voor lange levensduur:
- Nooit meer dan 80% van de capaciteit ontladen
- Niet meer dan 1c Laden
- Accu gebruiken van 20C als je gemiddeld 10c verbruikt (als je 20C uit een 20C accu trekt dan halveer je het aantal cycles)
- BALANCEREN!!!!!!!!!!!!!

Cheers,

Richard

Ik gebruik Hyperion Lite Storm lipo's (2s/3s 800; 2s/3s 1200) en hebben me nog niet in de steek gelaten.
Ben erg erg tevreden over.
In het verleden wel andere lipo's gehad (el cheapo's) maar dat was een grote vergissing !

ik gebruik xcell lipo's 25C burst 20 continu , ben er erg tevreden over, vooral de prijs kwaliteit verhouding vind ik erg goed, alleen jammer dat ze nu na een jaar intensief vliegen ( ca 300 ladingen ) steeds slechter gaan presteren, ze worden met 9A belast kunnen 37A burst aan.

Ik heb zoiezo geen slechte ervaringen met lipo's, etec kokam(graupner), hyperion, polyquest en binnekort maxpoly.
Voor de hooge ontlaadstroomen zou ik voor de hyperion gaan en voor de hele lage ontlaad stroomen etec, hyperion houd zijn spanning hoog en etec's zijn licht en haal je ook echt het opgegeven mah.

Mijn zender accu is een etec lipo, indoor 3Dvliegen doe ik met hyperion.

Raptor Rulezzz zei:
Voor in een vliegtuigje maakt 20 gram meer of minder ook niet zoveel uit
What makes you think so? :roll:
Ik zou willen dat dat waar was...., in mijn geval scheelt dat 5,5 % en dat betekent dat je het zwaartepunt niet meer goed krijgt.

What makes you think so?
Ik zou willen dat dat waar was...., in mijn geval scheelt dat 5,5 % en dat betekent dat je het zwaartepunt niet meer goed krijgt.

Oke, slecht geformuleerd. In een wat groter vliegtuigje maakt 20 gram niet zoveel uit.

Als je de ThunderPower Pro-lite 2100 neemt: 140 gram en een "andere" lipo van 2100mah van een "slecht" merk dan lopen die al snel tegen de 200 gram... op een T-rex is dat al bijna 10% meer.

Ik ben het met je eens dat gewicht altijd telt, maar het is wel ZEER afhankelijk van de toepassing.

Cheers,

Richard

Mijn lipo van een "goedkoop" en niet slecht merk voldoen uitstekend. Als ik maar niet verder ontlaad dan 80% anders moet ik gaan balanceren.
De accu's die ik gebruik zijn 2200mAh 3S en wegen 163 gram.

Richard, in mijn toekomstige 2500g weegende kist doe ik ook alle moeite om de laatste gram uit het vliegtuig te halen, de accu is 1/6 van het totaal gewicht, een 10%zwaardere accu merk je!

nando zei:
Richard, in mijn toekomstige 2500g wegende kist doe ik ook alle moeite om de laatste gram uit het vliegtuig te halen, de accu is 1/6 van het totaal gewicht, een 10% zwaardere accu merk je!
Dat komt bekend voor! In mijn WK model was de accu met zijn 370 gram 22% van het totaal van 1700 gram.... In een model waar je nauwelijks ruimte hebt voor de accu krijg je, voor je het weet, geweldige zwaartepunts problemen. Preciezer: doordat de totale massa dichter bij het zwaartepunt zit -de motor is lichter, maar de tank (nu: accu) weer zwaarder- is het traagheidsmoment kleiner en daarmee de stuurkarakteristiek duidelijk anders dan met een verbrandingsmotor. We zijn er nog niet helemaal uit hoe dat op te lossen... :roll:

Voor heli's maakt het gewicht misschien niets uit, maar voor een vleugelmodel -behalve dan misschien enkele van zichzelf al niet zo geweldig vliegende- is dat wel zo.... :yes:

Flightpowers zijn best goed maar er zijn betere qua gewicht / capaciteit verhouding.

Graupner / KOKAM is waardeloos spul. Capaciteit halen ze niet en de C waarde halen ze ook niet.

Thunderpower ProLite is hetzelfde als de Hyperion Litestorm (rode versie (CL???)) en deze vindt ik de beste cellen op dit moment :) Ze kunnen 15C echt aan en hebben een erg goede verhouding capaciteit / gewicht. Ik heb nu toevallig een slecht pakket TP maar dat heb ik van alle merken wel gehad ;) De hyperions zijn ook netjes afgewerkt en hebben mijn voorkeur qua prijs. Ze zakken ook gewoon niet in :)

En voor heli's maakt het gewicht ook veel uit ;)

Tadango zei:
Flightpowers zijn best goed maar er zijn betere qua gewicht / capaciteit verhouding.
Mooi, dan hoef ik dat al niet te proberen.

Tadango zei:
Graupner / KOKAM is waardeloos spul. Capaciteit halen ze niet en de C waarde halen ze ook niet.
Ik was er ook al voor gewaarschuwd....
Tadango zei:
Thunderpower ProLite is hetzelfde als de Hyperion Litestorm (rode versie (CL???))
Dat moet ik toch tegenspreken. Bob Hunt en ik hebben op het afgelopen WK onze accu's (TP en Hyp) met elkaar vergeleken en de TP's zijn duidelijk lichter en dat zit 'm niet in de verpakking of belendend draad en plug werk.... Electrisch lijkt er geen verschil.

Tadango zei:
en deze vind ik de beste cellen op dit moment :) Ze kunnen 15C echt aan en hebben een erg goede verhouding capaciteit / gewicht. Ik heb nu toevallig een slecht pakket TP maar dat heb ik van alle merken wel gehad ;) De hyperions zijn ook netjes afgewerkt en hebben mijn voorkeur qua prijs. Ze zakken ook gewoon niet in :)
Wat betreft dat laatste, ik belast ze met ~ 6C en daar schijnen ze niets van te merken...

Tadango zei:
En voor heli's maakt het gewicht ook veel uit ;)
Tuurlijk, geintje... :wink:

nee!!!!! ze zijn precies gelijk qua spec, afmeting, gewicht en prestaties! Ik heb het dan over de Flightpower 2100 ProLite 16C en de Hyperion Litestorm 2100 CL. ik heb van beiden een 4s2p pakket en ze zien er gelijk uit, hebben hetzelfde gewicht en afmetingen en presteren ook hetzelfde.

Welke heb jij vergeleken dan??

Tadango zei:
nee!!!!! ze zijn precies gelijk qua spec, afmeting, gewicht en prestaties! Ik heb het dan over de Flightpower 2100 ProLite 16C en de Hyperion Litestorm 2100 CL. ik heb van beiden een 4s2p pakket en ze zien er gelijk uit, hebben hetzelfde gewicht en afmetingen en presteren ook hetzelfde.

Welke heb jij vergeleken dan??
Degene die jij noemde:
Tadango zei:
Thunderpower ProLite is hetzelfde als de Hyperion Litestorm (rode versie (CL???))
De oude zwarte TP 4200 versus de rode Hyp....

Bruno van Hoek zei:
Tadango zei:
Ik was er ook al voor gewaarschuwd....

Mee eens, zelf ondervonden, maar om de een of andere reden gaan ze bij mij nu al 2 jaar mee in een vliegtuig dat ik elke week 1 of 2 keer vlieg(meerdere accu ladingen), ze zijn nu zoon beetje op

Interessant draadje…

Ik moet binnenkort een dikke lipo halen en zat aan zo'n Hyperion LiteStorm CL4200 16C-22C Packs - 4200mAh (475 gram) te denken. Maar waar halen jullie die dingen? Ik weet dat ACW ze heeft en dat ze ook te betalen zijn daarzo, maar ik vrees een beetje douaneperikelen. Ik heb niet zo'n zin om nog eens een flinke schep bij de postbode af te tikken; dan wordt 200 dollar plotsklaps 200 euri en bestel ik liever zo'n HiModel 4100 mAh 5s 18.5V 15/20C (543 gram) bij Perba ofzo…
Als de douane die lipo er uit pikt ben ik dan wel 70 gram lichter, maar ook 70 euro duurder!

Back