lipo met 3 draden ???

Die rode connector is gewoon een Deans plug, dat heeft op zich niet zo veel met die witte draad te maken. Ik heb gisteren wel even zitten zoeken op google en er zijn ook pluggen waar de drie draden in zitten lijken wel een beetje op van die tamiya dingen. Hier staat wel iets FMA Scorpion Li-Po Battery and Charger.
Maar het lijkt meer op een soort balancer idee met dikke bekabeling waardoor de ze accu opladen.

@ Marcovd: een rode connector zit er niet op ,maar dat is niet echt het probleem . het probleem zijn de 3 draden!
@Theo Coenen: inderdaad er staat -red: positive polarity
-white: charging end
-black: negative polarity
dus wat denken jullie mag ik die witte weglaten of niet ?

@ JohanvG: ik denk ook dat die meer zijn om te balanceren want aan de rechterkant van die accu heb je wel een rode en zwarte samen .

Die rode connector is gewoon een Deans plug, dat heeft op zich niet zo veel met die witte draad te maken. Ik heb gisteren wel even zitten zoeken op google en er zijn ook pluggen waar de drie draden in zitten lijken wel een beetje op van die tamiya dingen. Hier staat wel iets FMA Scorpion Li-Po Battery and Charger.
Maar het lijkt meer op een soort balancer idee met dikke bekabeling waardoor de ze accu opladen.

Hier is sprake van een twee-cellige LiPo en de connector met 3 kabels wordt gebruikt om te laden/balanceren. Dat klopt dus. De accu heeft dus aparte aansluitingen voor normaal gebruik en laden.

Als jou accu een drie-cellige LiPo is, dan heb ik geen idee wat de functie van de derde draad is. Kan je zien waar deze draad in de LiPo mee is verbonden?

Hier is een schema'tje van een 3-cel lipo waar sprake is van een witte draad, maar of het hier iets mee te maken heeft weet ik niet:

Attachment browser: 3S iLPpoly Drawing DualSky To TP-205.jpg - RC Groups

Op de volgende pagina staan veeeel lipo connecties uitgelegd, kheb ze niet allemaal bekeken...

RC Groups - View Single Post - Testing Suzanne's balancers w/Astro109

kBen ook wel nieuwsgierig waar die witte voor zou dienen. Misschien dat sommige laders die witte altijd nodig hebben om te willen laden?

Laatst bewerkt:
helaas ook hier niets gevonden. Meestal als ze spreken over meer dan 2 draden gaat het over de balancer!!

Kan je zien waar deze draad in de LiPo mee is verbonden?

ik zie op cel 1 de rode en aan de overzijde de zwarte draad, aan de zijde van de rode staat op cel 3 de witte draad .

Met het risico een hele domme opmerking te maken :puppydogeyes: dan toch maar even mijn gedachte.
Ik heb niet veel verstand van lipo's maar weet wel dat in de transport wereld weleens gekozen wordt voor het volgende:
Vrachtwagen 24 volt dus twee accu's. Soms is ar 12 volt nodig voor enkele zaken en word er over de eerste accu een + en een - gehaald. (even voor de goede orde, ik weet dat er ook trafo's zijn, maar die vragen meer stroom)
In tegenstelling van wat velen in dit draadje zeggen gaat het volgens mij over een 3 cellen accu, als ik het goed gelezen heb :confused:. Zou het zo kunnen zijn dat je tussen rood en zwart b.v. 11.1 volt hebt en tussen wit en zwart bv. 6 volt.

Nogmaals ik heb zomaar wat gedachten neergezet.

Succes ermee iig.
Greetz,
Marcel

Even het draadje doorgelezen en dat was precies mijn gedachten ook. Ik zie niet heel snel een voordeel maar het is een mogelijkheid.

Maar dan bestaat toch het risico dat één of twee cellen meer ontladen raken met alle mogelijke gevolgen... Ik blijf het een raar verhaal vinden en ben ook nieuwsgierig naar de spanning op de verschillende draden. Heb je een voltmeter fastplane? En anders wegknippen die witte draad! (wel jezelf er eerst van overtuigen dat je de accu gewoon kunt laden en gebruiken zonder die witte te gebruiken!)

Ik heb net gemeten met de voltmeter en dit zijn de conclusies :
rood-zwart:11.40v
zwart-wit :11.40v
rood-wit :00.00
dus nu ga ik eens proberen of ik kan laden zonder de witte.

en je opmerking is onjuist omdat stroom IN het circuit gemeten wordt en niet via een extern draadje. Het is zeg maar de hoeveelheid water die door een slang stroomt waarbij je de druk in de slang als het voltage kan zien.

hmm, volgens mij moet het wel kunnen door middel van een spoel (bet een ferriet kern) op een draad waarvan je de stroom wilt meten. hetzelfde idee als een Stroomtang bedoel ik. (hoewel ik betwijfel dat dit in een accu zou worden toegepast)

Volgens mij zijn de rood en zwart voor normaal gebruik idd, en bij het woord 'charging lead' zou ik eigenlijk verwachten dat dit het kabel is (+ zwart) om hem op te laden. dus dat in het principe rood en wit intern aan elkaar hangen, zoadt je een vast punt/stopcontact voor het opladen van de accu kunt maken. (het is maar een gok, Ik heb zelf nog nooit te maken gehad met LiPo accus)

(ik neem niet aan dat je op een of andere mannier er achter kunt komen of rood en wit aan elkaar hangen? weerstandsmeting kan niet, want als er een spanningsverschil is blaas je de meter op)

ik heb de witte eraf geknipt en de accu proberen te laden .

HET IS GELUKT

nu maar hopen dat er verder niets meer gebeurt,maar ik blijf toch extra voorzichtig met deze !!!

Back