Lipo na kortsluiting - weggooien?

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik heb een 3S lipo die -één moment van onbedachtzaamheid- kortgesloten is geweest.
Gewoon weggooien? Of is er nog een truc om 'm te redden? (Ik heb 'm eigenlijk al opgegeven, maar je weet maar nooit...)
Bart

kan nogbest goed zijn hoor!
ik heb ook eens een 3 cells heel kort , kortgesloten .
en gaf daarna nog mar 7.4 volt,
ik de cellen van elkaarhalen, blijkt dat er gewoon 1 lipje van een lipo is doorgbrand .
na het opnieuw solderen deed hij het weer prima :D
maar dat zal wel niet altijd het geval zijn :roll:

Hangt er van af. Ik heb ook eens een 3S LiPo kortgesloten, ik wilde de kabels wat inkorten tbv montage steker, en knipte zonder er bij na te denken de plus en de min kabel tegelijk door.

:oops:

Gelukkig had ik het meteen in de gaten (dat kon ook niet anders met die vonk :D ) dus fluks de tang weggedaan.

LiPo was een beetje warm geworden, en stond een beetje bol. Ik heb de LiPo laten afkoelen en toen gewoon geladen. Niets gemerkt van enige schade of capaciteitsverlies. De accu is inmiddels al weer geruime tijd in gebruik, diverse keren geladen en gebalanced, no problemo.

Dus ik zou zeggen, nakijken op mechanische beschadigingen en als die er niet zijn, gewoon laden. Wel even erbij blijven tijdens die lading, je weet maar nooit.

Hij is niet bol, de kortsluiting heeft maar een tel geduurt (er lag een schaar op tafel, daar schoof ik 'm tegenaan...) maar er was wel ook een beetje rook.
Mijn Ulltramat 10 herkent 'm sindsdien niet meer als een lipo.
Ik heb sinds kort ook een Hextronic 8080 balancer/lader, maar die heeft jammergenoeg een ander soort balancer aansluiting, anders wist ik meer.

Maar, als ik het goed begrijp loont het dus de moeite om 'm open te maken en te kijken of alle verbindingslipjes nog intact zijn...?

Bart

Hoe kan je nou kortsluiting maken, gebruik je soms de verkeerde stekkers aan je lipo?

Fred Pfeijffer zei:
Hoe kan je nou kortsluiting maken, gebruik je soms de verkeerde stekkers aan je lipo?
heb dit eens voor gehad toen ik mijn mpx stekkers eraan wou solderen,dom hoe ik was beide bescherming van de +/- verwijderd,ik werkte met ijzern tang om kabeltje bloot te leggen en kom aan de + en de - te samen,zo gebeurt dat dus....

mvg sven

Fred Pfeijffer zei:
Ik ben ooit begonnen om aan de - een 2mm pen te solderen, en aan de + een bus. Zo is het mogelijk om, met een beetje pech, een grillig metalen voorwerp (schaar bijvoorbeeld) tegelikertijd in de bus, en tegen de pen aan te krijgen. Ik ben er nog niet zo lang achter dat het handiger is om aan de lipo twee bussen, en aan de ESC twee pennen te hebben, dat vermindert de kans op sluiting aanzienlijk. Moet ik natuurlijk wel op de kleurcode blijven letten...
Andere optie is, van die T-stekkers.
Maar, ik was al aan het overwegen om alles een keer om te gooien. Dat is natuurlijk een takke klus... stuk of wat modellen, bij elk model 2 lipo's...

Maarre... is er nou nog hoop voor die lipo?

Bart

Fred Pfeijffer zei:
Ik ben ooit begonnen om aan de - een 2mm pen te solderen, en aan de + een bus. Zo is het mogelijk om, met een beetje pech, een grillig metalen voorwerp (schaar bijvoorbeeld) tegelikertijd in de bus, en tegen de pen aan te krijgen. Ik ben er nog niet zo lang achter dat het handiger is om aan de lipo twee bussen, en aan de ESC twee pennen te hebben, dat vermindert de kans op sluiting aanzienlijk. Moet ik natuurlijk wel op de kleurcode blijven letten...
Andere optie is, van die T-stekkers.
Maar, ik was al aan het overwegen om alles een keer om te gooien. Dat is natuurlijk een takke klus... stuk of wat modellen, bij elk model 2 lipo's...

Maarre... is er nou nog hoop voor die lipo?

Bart

ja hoor, er is nog hoop voor die lipo. Dit is mij al vaker overkomen zonder problemen. Wel de eerste keer bij laden en ontladen goed opletten op de accu. Ik gebruik net de andere optie al wat jij aangeeft, vanaf de accu gezien is het mannetje de plus en het vrouwtje de min. Het is pas 1 keer voorgekomen dat beide in elkaar werden geplugt en dat gebeurde ook nog eens door mijn zoontje toen die 4 jaar was. Kijk papa, er komt vuur uit de stekkers!!!!! waarna hij alles losliet nog voordat de stekkers in elkaar zaten, daarna nooit meer geprobeert trouwens. De andere keren waren puur en alleen te wijten aan het jagen om nog snel te kunnen vliegen of snel iets testen waardoor je 2 accu's in elkaar steekt of zo.

en dat allemaal is precies de reden dat ik Deans gebruik,
geen kans op kortsluiting.

Bij het solderen eerst de zwarte kaal maken, solderen en krimpkous om,
en dan pas de rode...

Nog nooit iets kortgesloten...

Theo Coenen zei:
ja hoor, er is nog hoop voor die lipo. Dit is mij al vaker overkomen zonder problemen. Wel de eerste keer bij laden en ontladen goed opletten op de accu.
Jamaar Theo, hoe moet ik 'm laden als mijn lader hem niet herkent?
De Ultramat 10 wil gewoon niet laden, geeft ook niet aan hoeveel cellen hij bespeurt, doet net of er géén lipo is aangesloten.
Misschien als ik er zo'n balance stekker aanzet die past op de Hextronic 8080 lader... die er nu aanzit lijkt er op maar net niet helemaal.

Deans stekkers is een optie. Aan de andere kant, ik heb pas 1x zo'n blunder gemaakt. Maar laatst maakte het pennetje van een lipo even contact met de behuizing van de Hextronic lader... en dat vonkte wel. Maar die doet het nog. Ik ben gewaarschuwd...
Eigenlijk zou ik daarom helemaal geen pennen meer aan de lipo kant willen hebben, gewoon 2 pennen aan de ESC en 2 bussen aan de lipo. Of Deans dus.

Bart

Hmm, dan heb je een probleem. Meet het voltage op en als dat lukt ook van de individuele cellen. ofwel zitten ze onder de 3 volt per cel of er is een verbinding weggesmolten/gebrand. Dit zul je dan het eerste moeten repareren. Bij minder dan 2,5 volt per cel is weggooien de beste optie. De andere opties zijn met risico's verbonden en alleen te doen onder constant toezicht.

Back