lipo neergestort

Was van de week aan het vliegen met mijn EF extra, eindelijk weer eens tijd en mooi weer. Ging allemaal lekker tot ik, voordat het echt begon te schemeren, nog snel ff één vluchtje wilde doen.
Opgestegen en heerlijk aan het snappen gegaan. Toen ik de laatste keer snapte vloog er iets, vrij groots, van mijn toestel af......
Daarna had ik geen aandrijving en deed het toestel ff niets....begon te dalen en daarna merkte ik dat ik nog wel kon sturen. Hij leek erg staartlastig te vliegen maar gelukig met veel beleid op het hoogteroer perfecgt kunnen landen op het veld. Toen ik er naartoe liep zag ik een gat aan de bovenkant van de romp tussen de motorkap en de cockpitkap in..... Bleek dat mijn 5S lipo gewoon door de romp heen uit het vliegtuig is komen zetten......Gelukkig heb ik een aparte ontvangeraccu en had ik dus wel controle.:cool:
Gezocht naar de accu maar ik het donker niet meer kunnen vinden.....de volgende ochten teruggegaan en toen de lipo gevonden ( net als het kapje van mijn oude easystar dat al een jaar in het bos lag).
De lipo doorgemeten en hij geeft gewoon prima 20 volt aan maar hij is nogal vervormd aan één kant twee cellen zijn nogal verwrongen.
Mijn vraag is kan dat kwaad? Kan ik 'm gewoon gebruiken of moet je zo'n lipo afschrijven. Ik denk dat ie een tak heeft geraakt op de weg naar beneden.....

Tja, als hij in balans blijft en niet zoetig ruikt heb je mazzel en is hij niet lek. Als je hem een beetje fatsoenlijk recht krijgt kan je hem gewoon blijven gebruiken. Belangrijkste is dat je de komende tijd echt erbij bent bij het laden en met een balancer de boel goed in de gaten houdt. Ik heb wel eens dubbelgevouwen lipo's gezien die het nog prima deden.

Ik heb ook een LiPo 3S1P 3200mAh die aan een kant "iet wat gekreukeld is" :D

Deze werkt nog prima en er is geen capaciteitsverlies. Al vele malen weer geladen en gebruikt, werkt nog perfect. Wel even bij blijven met de eerste keren laden.

precies heb ik ook gehad..en als hij echt krom is ff voorzichtig tussen de bankschroef met karton er tussen werkt goed:)

Ik heb ook een LiPo 3S1P 3200mAh die aan een kant "iet wat gekreukeld is" :D

Deze werkt nog prima en er is geen capaciteitsverlies. Al vele malen weer geladen en gebruikt, werkt nog perfect. Wel even bij blijven met de eerste keren laden.

Ehh... ik persoonlijk blijf bij elke lading van de lipo's erbij...dus niet alleen de eerste paar keer.
Ik kan mij nog een topic hier op het forum herinneren over een schuur die uitgebrand was omdat een ladende lipo vlam vatte.....
Dus als je huis/schuur/garage je lief is, blijf erbij bij ALLE ladingen.

Er is een verschil met in dezelfde kamer blijven en met je neus op de lader / balancer zitten ;)

Er is een verschil met in dezelfde kamer blijven en met je neus op de lader / balancer zitten ;)

offtopic maar zeker belangrijk!!!!!
Best toch 10 minuten met je neus op de lader blijven, bij wijze van spreken. Meeste ongelukjes gebeuren door verkeert instellen lader (bv nog laten staan op vorige accu) en dit word na 10 minuten wel duidelijk, als de lipo na 10 minuten nog braaf blijt ligge kan je al gerust zijn, ook na 50 minuten terug in de kamer zijn, hier is nog een ""gevaarlijk" stukje van het laden

Heb het voorgehad. Had de verkeerde accu voor, tijdens het laden, buiten gaan vliegen met men heli (tegenover ons huis), Vergeten de accu van de heli op te laden en dus na 5 minuten terug binnen. Je kan het al raden. Echt zoete geur, en Ik was 10 seconden binnen en boel ston in brand:s, HEEEEEEEL veeel geluk gehad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Heb altijd branddeken, brandblusser, emmer water (brandwonden, niet voor de accu!!!), rookmelders klaarstaan of hangen!!!!, wijze raad die je veel kan besparen,
En word ni laks!!

Pff weer een topic vol met overdreven voorzichtige mensen...
In het geval van de ts moet je bij de eerste paar ladingen natuurlijk wel super voorzichtig zijn en oplettend maar bij een normale lipo bij een normale laadbeurt komt het niet zo nauw mits je de instellingen van je lader 2 keer checkt.
Lipo's zitten tegenwoordig overal in, van telefoons tot mp3 spelers (nee bedoel geen lions).
Als je je lipo's normaal behandeld, niet mee gaat voetballen, niet uit vliegtuigen laat stuiteren dan brand echt niet spontaan ineens je huis af hoor.

Zat ie dus niet vast . :D

Effe een kletspanbandje er omheen (heb nog wel welke) en je hoeft niet meer in het bos . ;)

Mvg Johan

Ik denk dat ik in de haast om snel nog ff te kunnen vliegen voordat het donker werd vergeten ben om de klittebandstrap eroverheen te trekken...:oops:..
Maar bedankt voor de reacties allemaal, ik zal 'm voorzichtig laden de eerste keren en proberen enigzins weer zin vorm te krijgen.

Hier de schade aan de lipo en de kist:

lipo%20stuk%202.jpg

lipo%20stuk.jpg

extra%20schade%20lipo.jpg

:schrik: ik zou hem niet meer vertrouwen. ik heb zelf eens een keer een lipo die bol stond een klap met een hark gegeven om te kijken wat er gebeurde en dat wil je niet in huis. maar dat geven meerdere mensen aan. wees gewaarschuwd. kijk maar eens op www.youtube.com en vul maar eens lipo in.

:schrik: ik zou hem niet meer vertrouwen. ik heb zelf eens een keer een lipo die bol stond een klap met een hark gegeven om te kijken wat er gebeurde en dat wil je niet in huis. maar dat geven meerdere mensen aan. wees gewaarschuwd. kijk maar eens op www.youtube.com en vul maar eens lipo in.

Dit is geen bolstaande lipo in die zin dat er gasvorming heeft plaatsgevonden........ Is "alleen' vervormd. Ga 'm met m'n neus op de lader opladen.....kijken wat er gebeurt..........

:schrik: ik zou hem niet meer vertrouwen. ik heb zelf eens een keer een lipo die bol stond een klap met een hark gegeven om te kijken wat er gebeurde .

Wij geven een lipo geen klap met een hark . :confused:

Ik heb ook al eens een lipo vergeten af te klemmen (alleen de schakelaar van de regelaar uitgeschakelt) en die stond toen redelijk bol de volgende dag .

Hij heeft toen 1 nacht buiten geslapen en daarna heb ik hem buiten 3x geladen / ontladen .

Daarna hat hij bijna weer de oude vorm .
En hij word weer gewoon gebruikt .

Hij zal ook wel iets van zijn power verloren hebben maar voor een E-zwever maakt dat niks uit .

Er word hier teveel overdreven op lipo gebied . :D

Mvg Johan

hallo
tja met je neus boven een ladende accu zitten...???!!!!
ik heb geleerd dat je bij een zuurgevulde accu het zeker niet moet doen
ivm niet al te gezonde gassen en accuzuur dat ook niet bevordelijk is voor
je gezicht/ogen,
ik weet niet hoe het bij lipoos is,
maar als je al hoort dat als je er met een ??!!hark op slaat,
rare dingen mee gebeuren,
en die man waar zn garage vlam vatte daar werd al gemeld over in een lipo zak stoppen en dan pas gaan laden,
zelf heb ik geen lipoos in mn trucks,maar als ik ze zou hebben,
maak ik in de tuin een hokje om te laden,desnoods neem ik het vogelhokje wat niet meer gebruikt word,siert het ook nog,
zal je zien komen de koolmeesjes weer terug,omdat ze dan een verwarmd vogelhuisje hebben met vloerverwarming,
mvg markioo

hallo
tja met je neus boven een ladende accu zitten...???!!!!
ik heb geleerd dat je bij een zuurgevulde accu het zeker niet moet doen
ivm niet al te gezonde gassen en accuzuur dat ook niet bevordelijk is voor
je gezicht/ogen,
ik weet niet hoe het bij lipoos is,
maar als je al hoort dat als je er met een ??!!hark op slaat,
rare dingen mee gebeuren,
en die man waar zn garage vlam vatte daar werd al gemeld over in een lipo zak stoppen en dan pas gaan laden,
zelf heb ik geen lipoos in mn trucks,maar als ik ze zou hebben,
maak ik in de tuin een hokje om te laden,desnoods neem ik het vogelhokje wat niet meer gebruikt word,siert het ook nog,
zal je zien komen de koolmeesjes weer terug,omdat ze dan een verwarmd vogelhuisje hebben met vloerverwarming,
mvg markioo

Lol.........wel eens van figuurlijk taalgebruik gehoord?.....Ik zal niet boven mijn lipo gaan hangen goed?;)....Weet trouwens niet of er lipo's zuur zit....
Maar euh.....Lipo's zijn uiteraard niet gebouwd om er met een hark op te gaan rammen.......
Ik gebruik al twee jaar bijna dagelijks lipo's.......nog nooit iets gevaarlijks gebeurd...... Alleen zelf een stomme fout gemaakt door een lipo kort te sluiten. De goudcontacten smolten ervan maar verder niets......1 cel ging kapot de andere gebruikt Johan nog:p

Weet trouwens niet of er lipo's zuur zit....
Maar euh.....Lipo's zijn uiteraard niet gebouwd om er met een hark op te gaan rammen.......

in lipo's zit geen zuur, in tegenstelling tot lood-accu's en nog een aantal andere.
LiPO is dan ook de afkorting voor Lithium en POlymeer. lithium is een zeer onedel metaal en een polymeer is een stof waarvan losse moleculen (de monomeren) samen een ander molecuul vormen en dat heet dan polyeer. een polymeer kan verschillende samenstellingen hebben.
door de reactie, tussen lithium en dat polymeer, ontstaat stroom en dat gebruiken wij weer. :teacher:

ik wil ook niemand aan zetten om een lipo te laten verbranden. word een duren hobby ;)
maar mijn lipo was aan het gassen en hij stond zo bol dat ik het gevoel had dat ik een bom in huis had. dus dan maar de bom gecontroleerd tot ontploffing laten brengen. ( zo geladen weg gooien is ook niet slim )
als ik z'n lipo als op de foto zie dan heb ik voor me zelf zoiets... je weet maar nooit wat voor reactie je van binnen kan krijgen. misschien lul ik uit me nek maar kunnen de lipo's als ze zo beschadigt zijn geen sluiting van binnen maken ?
je kan er dan wel met je neus bovenop zitten maar als het fout gaat is dat binnen 5sec vuur en echt een steekvlam. wil die gene dan nog even de lipo naar buiten gooien??
daarom is het verstandig hem buiten te laden zoals jullie al zeggen.

ik vroeg me ook in het begin af waarom er bij bijna geen een lipo lader een net snoer aan zit. denk dat dat dus gewoon is omdat je de lipo's beter buitens huis kan laden. en als je er een voeding bij koopt dat je dan bewust bent van de gevaren.

ik wil ook niemand aan zetten om een lipo te laten verbranden. word een duren hobby ;)
maar mijn lipo was aan het gassen en hij stond zo bol dat ik het gevoel had dat ik een bom in huis had. dus dan maar de bom gecontroleerd tot ontploffing laten brengen. ( zo geladen weg gooien is ook niet slim )
als ik z'n lipo als op de foto zie dan heb ik voor me zelf zoiets... je weet maar nooit wat voor reactie je van binnen kan krijgen. misschien lul ik uit me nek maar kunnen de lipo's als ze zo beschadigt zijn geen sluiting van binnen maken ?
je kan er dan wel met je neus bovenop zitten maar als het fout gaat is dat binnen 5sec vuur en echt een steekvlam. wil die gene dan nog even de lipo naar buiten gooien??
daarom is het verstandig hem buiten te laden zoals jullie al zeggen.

ik vroeg me ook in het begin af waarom er bij bijna geen een lipo lader een net snoer aan zit. denk dat dat dus gewoon is omdat je de lipo's beter buitens huis kan laden. en als je er een voeding bij koopt dat je dan bewust bent van de gevaren.

Mijn lipoladers hebben beide een netsnoer, Ultramats van Graupner.
ik denk dat veel laders geen netsnoer hebben om ze op het veld te kunnen gebruiken...maar dat is een gokje. Ik heb hier ook nog een hele bolle 3s liggen. Gooi ik ook liever niet zomaar weg. Zal ik toch eens de hark op loslaten:D

Back