lipo neergestort

ik wil ook niemand aan zetten om een lipo te laten verbranden. word een duren hobby ;)
maar mijn lipo was aan het gassen en hij stond zo bol dat ik het gevoel had dat ik een bom in huis had. dus dan maar de bom gecontroleerd tot ontploffing laten brengen. ( zo geladen weg gooien is ook niet slim )
als ik z'n lipo als op de foto zie dan heb ik voor me zelf zoiets... je weet maar nooit wat voor reactie je van binnen kan krijgen. misschien lul ik uit me nek maar kunnen de lipo's als ze zo beschadigt zijn geen sluiting van binnen maken ?
je kan er dan wel met je neus bovenop zitten maar als het fout gaat is dat binnen 5sec vuur en echt een steekvlam. wil die gene dan nog even de lipo naar buiten gooien??
daarom is het verstandig hem buiten te laden zoals jullie al zeggen.

ik vroeg me ook in het begin af waarom er bij bijna geen een lipo lader een net snoer aan zit. denk dat dat dus gewoon is omdat je de lipo's beter buitens huis kan laden. en als je er een voeding bij koopt dat je dan bewust bent van de gevaren.

Er is geen enkele fabrikant van laders die bewust geen net-aansluiting maakt zodat de lipo's buiten geladen kunnen worden :) Het klinkt leuk Rayplay, maar da's niet de reden.
Bij sommige laders moet je een aparte voeding gebruiken puur om zo aan meer Amperes te komen om bepaalde accus te kunnen laden.
Blijkbaar kakt het aantal ampere bij gebruik van netstroom nogal in wat met een losse voeding niet zou gebeuren.

Gewoon in een metalen kistje of gelijkwaardig laden met niks er boven.
Je moet er gewoon van uit gaan dat hij kan ontbranden.

Dan hoef je niet eens in de buurt te blijven want zelfs als hij ontbrand dan kan hij niks mee de brand in nemen.
Maar hier is zat overgeschreven.

Verder zou ik hem gewoon gebruiken zeker met losse ontvangersaccu.

Geen netvoeding inbouwen is een commeciële keus. Een voldoende stevige voeding die geschikt is voor een groot spanningsbereik is redelijk kostbaar. Je moet bedenken dat wij hier 230V netspanning hebben maar elders in de wereld kan dat behoorlijk anders zijn. Het kan variëren tussen de 90V en 250V. Om overal verkoopbaar te zijn zou die voeding met al die spanningen overweg moeten kunnen.
De stromen die die voeding moet kunnen leveren zijn ook niet gering. Wanneer je uit gaat van 5A moet je dat eigenlijk wel als minimum zien. 10A zou waarschijnlijk meer geschikt zijn. Bij een 5S LiPo betekend dat je over een vermogen van minstens 200W praat.
Een dergelijke voeding neemt nogal wat ruimte in en zorgt ook voor het nodige gewicht. Dat alles zorgt voor een grotere kast en meer sleepwerk als je de lader mee wilt nemen naar het veld. Nu heb je een meer handelbare kast. Je kan hem op het veld gebruiken en samen met een losse voeding ook op het lichtnet. Die losse voedingen verkopen ze ook dus ook daar kunnen ze op verdienen.

kan me voor stellen dat je geen zware voedingen mee het veld in wil. maar tegenwoordig is alles natuurlijk mogelijk. er hangt alleen een prijs kaartje aan. tegewoordig bestaan er ook elecronische voedingen die regelen naar een gevraagde sec spanning onafhankelijk wat de prim spanning is. en die kunnen ook best wat vermogen leveren. alleen tja.... weer dat prijskaartje.:p

Back