Lipo niet goed gebalanceerd

Hallo,

Ik heb een 6s lipo waarbij gisteren één cel een verschil met de rest had van 0.25 volt.

In een poging dit verschil weg te krijgen heb ik hem in storage gezet en vervolgens met 0.5C geladen en gebalanceerd.
Nu heb ik nog een verschil van 0.1 volt.

Kan ik dit nog een keer proberen om de lipo weer goed gebalanceerd te krijgen of kan ik heb beter afvoeren?

Laatst bewerkt:
Als dit het verschil is tussen hoogte en laagste cel, kan het op zich wel meevallen....
Dus even kijken , hoe de cel zich houd tot het gemiddelde.

Als beide cellen afwijken, wat niety zo vreemd is, en de ene doet dat naar benee, en de andere omhoog, loopt het snel op.

Iets eerder stoppen, kan soms helpen, net evne 1 minut eerder of zo...
En dan eens weer kijken. Beetje onbalans is niet zo erg, altijd laden met balance optie.

Het is inderdaad het verschil tussen de laagste en de hoogste cel.
Één staat nu op 4.1 en de rest op 4.2 volt.

Ik zal proberen er morgen mee te vliegen, en dan weer gebalanceerd opladen. Hopelijk is het verschil dan weg.

Laden doe ik overigens altijd met de balanceer functie.

Welke lader heb je ?

Op zich word op 0,2volt (20 milivolt) niet moeilijk gedaan, en als deze onbalans als "safe" beschouwd.
Je zou nog eens kunnen meten met een GOEDE multimeter, want kan best zijn dat het niet 4.19 is maar 4.1945, en de andere 4.1967
Word dus door afronding 4.19 en 4.20

Ik laad met de Turnigy Accucell 8.
De lipo is ook van Turnigy.

Volgens mn Fusion smart gurad, staat cel 3 nu op 4.092 volt , en cel 6 op 4.202 volt. Nu dus nog een verschil van 0.11 volt.

Ik zal hem nog wel een paar keer wat minder vliegtijd geven en kijken wat er dan van over blijft.

Bedankt voor je hulp.

Laden via de store optie of minder diep ontladen help niet om ongelijke cellen gelijk te trekken. Bij het laden wordt elke cel met een vrijwel gelijke stroom geladen. De balancer kan immers maar een klein deel van de laadstroom om de cel heen leiden. Als de verschilspanningen te groot worden kan de balancer dat niet bijhouden.

Voor ontladen geldt zeker dat elke cel met dezelfde stroomsterkte wordt ontladen, dus de verschillen blijven bestaan.

Wat dan te doen.
Er zijn twee mogelijkheden.

1. Het pakket balanceren zonder te laden. De cellen met de hoogste spanning worden dan over de balancer ontladen tot alle cellen gelijk zijn. Rekening houdend met de beperkte ontlaadstroom van de balancer kan dit proces lang duren.

2. Deze optie gaat de omgekeerde weg. Niet de cellen met de hoogste spanning ontladen, maar de cel met de laagste spanning laden. Dit kan via de balancerconnector van het Li-Po pakket. Je moet hierbij wel precies weten wat je doet. Een kortsluiting is dan snel gemaakt en dan zijn de dunne balanceerkabeltjes in een oogwenk verbrandt.

WARNING!
Alleen lezen als je weet wat je doet!

De accucell 8 heeft de mogelijkheid tot calibratie, als je een GOEDE multimeter hebt, een GECALIBREERDE!, dan kan je je lader hercalibreren, dat helpt meestal al een heel stuk. Ik ging van 17mv verschil naar 7 mili verschil, en bij een andere kwam ik tot zelfs 3 milivolt onderling verschil!!

Alleen gebruiken bij een gaclibreerde multimeter! Deze mag niet ouder dan een jaar geleden zijn gecalibreerd. Desnoods wil ik het ook wel voor je doen. Is een kwestie van 10 seconden...

Ik heb , voor als andere het afvragen, een gecalibreerde meetvloot bestaande uit een fluke 123 digi scope, een fluke 87 series V, en nog een fluke 77 serie 3. Aleen gecalibreerd,ieder half jaar.

... Op zich word op 0,2volt (20 milivolt) niet moeilijk gedaan ...
Je bent een '0' vergeten, moet 200mV zijn.

... De accucell 8 heeft de mogelijkheid tot calibratie ...
Calibreer je daarbij meerdere 'units' Emil? Als dat niet het geval is, hoeft calibreren in dit geval niet echt omdat we cellen vergelijken, de absolute spanningen zijn niet zo belangrijk, het gaat om spanningsverschillen.

Laatst bewerkt:
Met een verschil van 0.1volt ( geen 0.01 V of te wel 10 mV ) is er toch echt wel een probleem met de lipo. Je kunt het negeren maar dan moet je de accu gewoon wat minder ontladen: 70%. De laagste cel krijgt namelijk altijd meer op zijn donder dan de rest om dat die spanning nu eenmaal lager is, met bij voorbeeld een LVC kun je hem netjes op 3.5 of 3.6 late afslaan maar dat gaat over de gemiddelde cel spanning, en niet per cell.

Ik ben net stopt met het gebruiken van mijn eerste Nano tech na 50-60 cycles. de middelste cell zat na een vlucht 0.15 volt lager als de rest en bij het laden was hij na 1 minute 0.2 volt hoger dan de rest.

Bart,

Bij een achterblijvende cel tijdens het laden is er reden tot voorzichtigheid.

De lader zal in de constante stroom fase doorgaan tot de juiste spanning is bereikt. Blijft er één cel achter, dan "weet" de lader dit niet en zal andere cellen naar verhouding tot een te hoge spanning laden.

Bestaat een pakket uit een groot aantal cellen dan is de verhoging per cel gering. Bij een pakket van bij voorbeeld twee- of drie cellen is dit toch wel iets om rekening mee te houden.

Je bent een '0' vergeten, moet 200mV zijn.

Calibreer je daarbij meerdere 'units' Emil? Als dat niet het geval is, hoeft calibreren in dit geval niet echt omdat we cellen vergelijken, de absolute spanningen zijn niet zo belangrijk, het gaat om spanningsverschillen.

Sorry mijn fout.

Nee je calibreert alleen de spanning welke totaal gemeten word. (op het accupack, niet op individulele balancers.)
Maar ervaring leert dat dit zeker de moeite waard is!

Voor de balancer is het vervangen van de (smd)weerstandjes noodzakelijk wil je echt een dikke bang krijgen, maar dit weegt niet op op de winst welke hier te halen valt, deze smd weerstandjes zijn nauwkeuring genoeg.

De eerdere bantam imax lader 5/6 / multi 4 lader had hier wel last van, deze hadden een relatief grote afwijking. Ook de eerste turnigy's hadden hier last van, toen was enkel de gta6 lader een aanrader, met de nauwkeurige smd weerstanden. Later deed turnigy dit ook. En zijn de duurdere gta hetzelfde als de turnigy's qua software, layout, en component keuze.

Ik heb het ook met een turnigy lipo, alleen bij mij zijn cell 1 en 2: 3,99v, cell 3 en 4 zijn 4,2 v....

De lipo is nog nieuw, en dit is na de eerste keer vol laden.

Kan ik er van uit gaan dat de cellen nog "los" moeten/kunnen komen en dus het verschil nog beter kan worden?? (ofwel, is het lipo pack gewoon bruikbaar?!!)

Laden doe ik overigens altijd met de balanceer functie.

Jan,

Als je laadt met balancer, dan moet de balancer ervoor zorgen dat de spanningen gelijk worden. Met jouw lader kun je waarschijnlijk de spanningen per cel aflezen. Dat zijn dus de spanningen die de lader meet. De balancer maakt die gemeten spanningen gelijk. (Dit staat los van de werkelijke spanningen volgens een gecallibreerde multimeter).

Als de balancer deze spanningen niet gelijk maakt, zoals in jouw geval, dan doet de balancer dus niet wat hij zou moeten doen.

Een accu die uit balans raakt, raakt uit balans tijdens het ontladen, bijvoorbeeld doordat de ene cel minder capaciteit heeft dan de andere. Tijdens het laden moet de balancer deze onbalans echter weer herstellen.

Laat de accu eens door een collega laden die een goede lader heeft.

Ron

Ik heb het ook met een turnigy lipo, alleen bij mij zijn cell 1 en 2: 3,99v, cell 3 en 4 zijn 4,2 v....

De lipo is nog nieuw, en dit is na de eerste keer vol laden.

Kan ik er van uit gaan dat de cellen nog "los" moeten/kunnen komen en dus het verschil nog beter kan worden?? (ofwel, is het lipo pack gewoon bruikbaar?!!)

iemand een idee of het veilig is deze lipo te gebruiken?
Misschien als de cellen onder belasting ontladen worden, ze bij het opladen toch weer naar elkaar trekken?

Zie bericht nummer 6.

Bericht 6 geeft geen antwoord op de vraag of het veilig is.
Wat bij mij eigenlijk t enige is wat me interesseert.

Ik heb bij opgeladen 2s turnigy ook n verschil van 1.1V.

Leeg rijden en weer balanceren blijft dat verschil erin.
Maar ik merk er helemaal nix van tijdens t rijden;....
dus waarom zou ik me daar druk over maken? Mss dat t bij heli-vliegen anders is?

Heb nog nergens gelezen dat die accu daardoor gaat ontbranden of iets dergelijks.

En ik mag ervan uitgaan dat de low voltage detection wel op tijd reageert toch?

@kez, deels had hij wel antwoord gegeven hoor :)

balancer is het verschil hopelijk aan het gelijk trekken.... straks es meten als ik thuis kom

En ik mag ervan uitgaan dat de low voltage detection wel op tijd reageert toch?

WRONG! Tenzij je een regelaar hebt welke op de balancer werkt, en per cel kijkt.

Je low valtage slaat in bij bv 3 volt per cel.
Bij een 3 cellen accu is dat een TOTAAL spanning van 3x3volt= 9 volt.

Nu het volgende cel 1 is rot/heeft onnbalans. Cel 2 en 3 niet.
De low voltage grijpt in...
We zetten een goede lipochecker erop, en we zien dat :

Cel 1=2,0 volt
cel 2=3,5 volt
cel 3=3,5 volt

Cel 1 is dood.
Cel 2 en 3 zijn prima in orde.

Toch raar want de lipo low voltage greep wel KEURIG in op 9 volt!
Dus nu zie je waarom onbalans wel degelijk belangrijk is.

Tegenwoordig heb je ook regelaars welke een aansluiting heeft voor de balancer kabel. Zo kijkt hij niet naat de totaal spanning, maar naar de spanning PER CEL, en daarmee voorkom je het bovenstaande!

Emil

Laatst bewerkt:
Back