Lipo, niet meer bijladen. Kapot?

• Topicstarter Topicstarter Benson
  • Startdatum Startdatum
B

Benson

Guest
Hallo,

Ik heb een vraagje voor de LiPo fanaten hiero.
Ik heb in mijn bezit een LiPo 3s1p van 1500 mAh. De lipo heeft jammer genoeg letterlijk en figuurlijk een klap van de molen gehad. Hij is uit mijn heli (inverted) gevallen en heeft dus een klap gehad op zijn uiteinde. Ik heb er naar gekeken en het protectie folietje om een enkele cel zat een klein scheurtje in, ook zat er een lichte deuk in de aanliggende cel.
Toen ik hem beter had bekeken bleken ook de stekkertjes van de bec aansluiting goed scheef te zitten. Deze heb ik geprobeerd recht te zetten, en met mijn stomme hoofd heb ik kort kortsluiting gemaakt. Hierna (accu was vol) heb ik de volgende dag de accu normaal leeg gevlogen. Toen ik de accu echter weer aan de lader deed wou hij niet laden. Nu denk ik persoonlijk dat de cellen nog wel redelijk in orde zijn, maar dat het printplaatje voor in de cel doorgebrand is.

Nu zou ik willen weten, wat is wijsheid?
Cellen demonteren en de overgebleven goede samenstellen met een andere extra 1500 cel.

Elektronica proberen te fixen.

Of wat anders dan ook.

M. v. g.
Mathijs

Ik zou eerst eens uitzoeken wat er nu eigenlijk aan de hand is, dus demonteren en de cellen onderzoeken, er zit geen electronica in, hoogstens kan er een spoortje op een verbindingsprintje doorgebrand zijn. Maar waarom kon je hem dan wel gewoon leegvliegen?
Zit er alleen een scheurtje in de krimpfolie, dan kan het meevallen, maar als er een scheurtje in de cel zelf zit, zal ie lek zijn, die cel is dan niet meer te gebruiken. In dat geval komt er ook een merkwaardig luchtje uit die lipocel.................... :cry:

Hij is inderdaad gescheurd :cry: Maar wat ik dan wel vreemd vind is dat de heli er wel op door heeft kunnen vliegen :? oftewel hij heeft wel die 11.1 Volt eruit kunnen trekken.

Foto's :

Scheurtje/deukje
HPIM0572.JPG

Printplaatje
HPIM0573.JPG

Maar waar ik eigenlijk om vroeg was een goede raad :D

Als de cel zelf niet meer luchtdicht is gaat ze lekker zoetig naar zuurtjes ruiken en daat betekend: weggooien
Indien de cel nog niet ruikt en nog boven de 2,8V staat is er meestal nog wel wat te redden.....
Mocht je zelf een nieuw pack samenstellen met een nieuwe cel zorg er dan voor dat alle cellen op een tiende Volt nauwkeurig dezelfde spanning hebben!

Een andere weg tot einde lipo is overladen, de cel gaat dan lekker bol staan....

Wat voor merk lipo is dat? Lijkt wel ingebouwde balanceer electronica?

Die deukjes zien er nog vrij onschuldig uit, verder zit er vrijwel nooit electronica op lipopakket dus als deze defect is gewoon weggooien en decellen rechtstreeks in serie verbinden als de lipjes nog lang genoeg zijn...
Pas op voor kortsluiting en wees zeker dat alle cellen op dezelfde spanning staan!

Ze ruikt inderdaad wel een beetje vreemd :)
Ik heb helaas geen multimeter voor handen dus ik kan het niet checken. Wat ik hieruit opmaak, middelste cel weggooien. De rest samenstellen tot de tiende volt nauwkeurig. Ik ga even op zoek naar wat info over samenstellen ben ik bang :)

Pjotrrr zei:
...

Een andere weg tot einde lipo is overladen, de cel gaat dan lekker bol staan....

Ik begrijp je niet helemaal. Bedoel je hiermee:
een leuk einde is... :?
Of
Zo kan je hem nog fiksen

BTW.

ik zou inderdaad eerst beter een multimeter kunnen kopen :)

Ah, ik snap hem denk ik al..

nee hij niet overladen of bol gaan staan.

Is dat cel samenstellen merkgebonden ?

Benson, ik heb maar een echt goede raad, ga naar iemand toe die al veel meer ervaring met Lipo's heeft, die kan je dan handson helpen en van alle benodigde info voorzien. Op die manier loop je weinig tot geen risico's.

Ok, bedankt. Ik zal het proberen.

Ik weet een iemand hier in de buurt, die woont wat verder op en maakt van die luchtfoto's. Geen idee of hij verstand van LiPo's heeft maarja.

Mag ik zoal globaal weten wat jij verwacht dat mensen meer handson kunnen vertellen? Moet ik dan denken aan hoe te gebruiken, of echt het samenstellen.

In ieder geval bedankt voor al jullie reacties.
mvg
Mathijs

Ben nog steeds benieuwd welk merk electronica in zijn packs propt....?

Veel gebruikte lipo's rollen bij kokam (eaglepicher) van de lopende band.
Daar kun je ook nog een lichtje opsteken met hoe om te gaan met dit soort cellen.

Als je cellen van verschillende merken/typen gaat samen stellen is het heel erg belangrijk dat capaciteit onderling gelijk is.
Maximale toelaatbare belasting C** mag verschillend zijn, echter je mag dan natuurlijk geen hoger stroom er uit trekken dan wat de laagstbelastbare cel mag hebben.

Benson,

wat is het type en merk van dat lipopakket?
Ik zie dat er inderdaad electronica aan boord van dat printje zit, dat is zeer ongebruikelijk bij modelbouwpakketten. Verder lijkt het op die foto hierboven in het draadje, dat die cel een beetje bol staat. Lipocellen moeten mooi plat zijn, gaan ze bol staan, dan is dat een slecht teken. Ruik je een vreemd zoetig luchtje dan is het ook foute boel.
In dat geval, haal de slechte cel ertussenuit en vervang door een nieuwe, precies hetzelfde type, lukt dat niet, dan kan je er alleen nog een 2S pakket van maken, helaas..............

De cel is van Walkera. Ik verwachte er niet te veel van maar hij heeft me toch altijd goed gedient. Ik heb geen idee wat de C waarde voor deze cel is.

De cel is nooit bol komen te staan :)
Voor dat ik deze cel heb aangeschaft heb ik hier eerst het hele forum af zitten neuzen op zoek naar alle gevaren van de lipo. Met dat soort dingen ben ik dus wel een beetje bekend.

De middelste cel is dus lek en daar heb ik dus niks meer aan. Ik ga nu dan maar op zoek naar een enkele 1500 cel. en natuurlijk nog steeds naar een multimeter :).

Is er nog een merk dat jullie aanraden ? Kokam, hyperion, fightpower iets anders ?

Op aanvraag kan ik wel foto's maken van een nog heel pack. Ik weet niet of dat nog iets kan bijdragen.

myshadow zei:
...Als je cellen van verschillende merken/typen gaat samen stellen is het heel erg belangrijk dat capaciteit onderling gelijk is.
Maximale toelaatbare belasting C** mag verschillend zijn, echter je mag dan natuurlijk geen hoger stroom er uit trekken dan wat de laagstbelastbare cel mag hebben....

Dit is vragen om moeilijkheden. Gewoon niet doen. Dit leidt 100% zeker tot onbalans.
Dus: Pakketten samenstellen alleen van cellen van geleijk merk EN type.

Achtergrond:
Stel je hebt 2 cellen die verschillende C aankunnen. Voor de ene laagbelastbare cel zal de stroom meer moeite kosten dan de hogebelastbare cel. Dat leid direct al tot verschil in spanning, temperatuur en feitelijke capaciteit.

Dergelijke experimenten blijken ook bij andere soorten cellen (nicad, nimh) niet goed te werken en tot cel uitval te leiden. Bij lipo's kan het gewoon gevaarlijk worden.

Aan allen die zich hebben bekeerd tot de LIPO's.
Let goed op in de wintermaanden met de lipo's, namelijk de vliegfrequentie zal toch bij velen wat minder zijn (uitgezonderd indoor).
Leg ze niet volledig vol geladen weg voor pakweg een maandje of zo, gaat niet goed komen, heb dat namelijk wel gedaan en mijn verrassing was groot toen ik erachter kwam dat de lipo's grote moeite kregen met vermogen leveren, wist ik veel? :oops:
Geladen vlak voor het vliegen, (ging +/-200mAh bij op 4,4 Amp) in de kist gedaan en na pakweg 1 tot 1/5 minuten vliegen werd de minimale afslag spanning bereikt, 9 volt voor 3S, (even achteruit gebeden :evil: ) de pakketten aan de lader gehangen en tot mijn ontzetting sloeg de lader af op " falsche hardware" (schulze 330) en toen de boel maar gaan onderzoeken, advies vragen/zoeken en ervaringen uitwisselen en uiteraard gezocht op intenet. :idea:)
Heb ze wel weer in "goede" conditie kunnen krijgen door ze weer diep te ontladen tot minimale spanning, (3 volt per cel) en dan met maximaal 1C weer te laden, en dat een paar maal, heb ze hierdoor weer tot maximaal 90% capaciteit kunnen krijgen (phoe :) ) blijft duur speelgoed toch?
Hierna konden ze weer voldoende vermogen leveren.(eerst handwarm gemaakt en dan pas vliegen).
Dus ik doe nooit meer, na het vliegen op een vliegdag, de lipo's maximaal opladen, maar eerst volledig ontladen en dan maar tot zo'n 30 tot 40% weer te laden om ze daarna weg te leggen.
Eigenwijs? dat is dan maar zo. :?
Betrof overigens de ELE lipo's van 2200mAh (2 pakketten van 2X2200mAh).

Groet Ger Kovacs (weer iets wijzer geworden)

Back