Lipo onder hoge belasting

Ik heb al regelmatig gelezen in andere posts dat Chinese lipo accus geen uitzondering meer zijn in het F5b gebeuren en dat deze evengoed de belasting van hun Europese soortgenoten aankunnen.
Welnu heb ik iets vreemds aan de hand, als ik mn plettenberg HP 220/42/A1 P4 inschakel brand deze na minder dan een halve seconde een lip door van één van de lipos in het pakket. eerst dacht ik aan een fout in het pakket, maar na een tweede pakket te zien roken van tussen de solderingen ben ik zeker dat hier hetzelfde zal gebeuren.
Als ik zo een pakket eigenlijk goed bekijk denk ik dat de doorsnedeoppervlakte van de geleidingslippen nauwelijks 2 vierkante mm bedraagt.
Heeft iemand anders dit probleem al eens voorgehad?
Flightpower lipos hebben hun polen aan beide uiteinden van hun cellen en de soldeerlippen zijn hierdoor 3 maal zo breed.

Welke lipo gebruik je precies?
En hoeveel stroom trek je met de huidige setup?

Sommige merken hebben inderdaad types met (te) dunne verbindingen tussen de cellen, andere types gaan dan wel weer goed.
Er zijn tal van voorbeelden van mensen die vliegen met china packs, zelfs op een competatief niveau. Dus het kan wel, hangt beetje van merk en type af.

Groet,
Gerben

Hoeveel stroom hij neemt weet ik niet.
Plettenberg zei tussen de 300A en 350A
Het pakket is Zippy flightmax 5S 3000mAh 25c

3Ax25C is net 75Ampère continue. Dan is het niet gek als je er 300/350A uit probeert te trekken dat het stuk gaat. Accu denkt gewoon dat hij bijna kort sluit.

Dit is een typisch gevalletje DUUHHHHHHHH ....

300~350A dat is zelf toch ook wel te berekenen/bedenken dat een 3000mah packje dat niet gaat trekken ...

Dan heb je een 100C continu minimaal nodig en dan is het nog krap .... Die zijn er voor zover ik weet niet ....

Dat wordt dus een hoop packs in parallel zetten ;)

Dat is helemaal geen gevalletje van Duhh. Er zijn legio accu's die makkelijk de stromen trekken die F5b nodig heeft. 350A burst (2 seconden) moeten ze makkelijk aankunnen als goede accu's zijn.

Jos gebruikte meen ik de Turnigy accu's. Mogelijk dat de flightmaxen toch minder geschikt zijn door hun opbouw zoals je die beschrijft..

Kan aan mij liggen ... Maar volgens mij trekt elk willekeurig 3000mah pack krom bij stromen van 350A.

Je hebt dan packs nodig die een 120C burst rating hebben , het hoogste wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is 90 en dan nog bij packs van rond de 5000mah

Heren,

In F5B worden de componenten vrijwel altijd ver over de specificaties gebruikt.
Motoren van 280gram die ruim 5kw produceren, regelaars van 180A, waar ruim 300A doorheen gejaagd wordt en accu's worden al helemaal niet binnen de specificaties gebruikt.
Echter, 120C is wel een beetje gortig, zeker uit een 25C pakket. Je zou de lippen extra door kunnen solderen, misschien leeft je pakket dan iets langer, maar beste oplossing zou zijn de C waarde hoger te kiezen, en een wat hogere capaciteit.

Groet,
Gerben

Heren,

In F5B worden de componenten vrijwel altijd ver over de specificaties gebruikt.
Motoren van 280gram die ruim 5kw produceren, regelaars van 180A, waar ruim 300A doorheen gejaagd wordt en accu's worden al helemaal niet binnen de specificaties gebruikt.
Echter, 120C is wel een beetje gortig, zeker uit een 25C pakket. Je zou de lippen extra door kunnen solderen, misschien leeft je pakket dan iets langer, maar beste oplossing zou zijn de C waarde hoger te kiezen, en een wat hogere capaciteit.

Groet,
Gerben

Dat is dus ook precies wat ik bedoel...

En dat kun je met een beetje nadenken volgens mij zelf ook wel bedenken , 300~350A uit een 3Ah pack :nooo:

Dat snap ik ook wel ... Das met auto's en boten ook zo...

Maar je hoeft volgens mij niet universitair gestudeerd te hebben om te begrijpen dat je een 25C 3Ah (75A) pack niet kan gaan belasten met 300~350A .... Daar is de hele bouw van het pack niet op berekend.

Wil je zo'n set-up kunnen gebruiken zul je het in de richting van de 5Ah met een burst rating van minimaal 60C moeten zoeken. Zoals de nieuwe HK nanotechs b.v. ....

Valt wel mee denk ik. Burst en continue rating moet je inderdaad wel rekening mee houden, maar zul je voor f5b toch gedeeltelijk (voorzichtig natuurlijk) moeten negeren.
5000's zijn voor een 5s setup aan de grote kant, gaat mogelijk niet in de romp passen. 4000's met minimaal 30c (kokam bijvoorbeeld) zullen het vast wel vol kunnen houden.
Heb je weer het nadeel (of voordeel) van moderne lipo's dat het voltage nauwelijks zakt onder belasting, ga je dus nog meer ampère trekken. Blijft een kwestie van afwegen en afkijken bij andere vliegers.

Stroom kan trouwens wel gemeten worden, als je keer in de buurt van de f5b wedstrijden/meetings bent dan zijn er loggers genoeg om er tussen te hangen tijdens je vlucht.

Als de 5Ah te groot zijn de 4Ah nano's dan ...

Die kunnen een burst leveren van 90C

3Ah 25C kan ik iig niet eens in m'n 1/8 auto (1,7~1,8 Kw) gebruiken zonder ze op te stoken ;) Bij mij werden 5Ah 20C's al warm , en dan trek ik gemeten pieken van rond de 120A....

Er is wel een verschil tussen auto's en f5b. Ik neem aan dat je bij auto's wat langer het "gas" erop hebt, bij f5b is het max een seconde of 3.

Bij auto's is dat niet heel veel langer hoor , dat gaat niet meer met het huidige brushless vermogen ;)

En dan had ik het nog maar over gemeten (kortdurende) pieken van 120A.

Als je richting de 300 gaat red je het gewoon niet met een 3Ah 25C packje , van welke fabrikant dan ook ...

Wil je dat toch kunnen zul je omhoog moeten met je capaciteit of je C-rating en het liefst nog allebei ;) Bij die lichte packs is de hele opbouw niet berekend op dat soort kortsluitingen ...

Sorry, Savage, maar dat red je wel.
Dat het niet goed is voor de levensduur, tuurlijk, maar het gaat wel.

In 6 cellen setups wordt rustig 300A uit 3300mAh packs getrokken, dat gaat al wat beter met de levensduur. Maar er is ook een enkeling die 2650mAh packs gebruikt.
Besef wel dat dit een piekwaarde is bij het inschakelen van de motor, de stroom zakt daarna al vrij snel richting 200A als de snelheid van het toestel en daarmee het toerental omhoog gaat. Totale motortijd bij dit soort vermogens rond de 2 seconden of minder, voldoende om een F5B toestel van 150km/h te versnellen naar een kleine 300km/h en ook nog eens 100mtr hoogte te winnen in dezelfde tijd.

Groet,
Gerben

Bij auto's is dat niet heel veel langer hoor , dat gaat niet meer met het huidige brushless vermogen ;)

En dan had ik het nog maar over gemeten (kortdurende) pieken van 120A.

Als je richting de 300 gaat red je het gewoon niet met een 3Ah 25C packje , van welke fabrikant dan ook ...

Wil je dat toch kunnen zul je omhoog moeten met je capaciteit of je C-rating en het liefst nog allebei ;) Bij die lichte packs is de hele opbouw niet berekend op dat soort kortsluitingen ...

De motor belasting tussen een electro rc-auto en een F5b ist is niet te vergelijken. Bij de auto blijft de weerstand die de motor ondervind gelijk, of wordt zelfs zwaarder vanwege de downforce. Bij een vliegtuig verminderd dit met toenemen van de snelheid. (let wel, dit gaat niet voor alle toestellen op) Bij F5B is het tegen de tijd dat de motor, regelaar en lipo door hebben dat ze buiten de specs gebruikt worden dit alweer voorbij is. Bij auto's gaat dat helaas niet op, de weerstand wordt door de snelheid hoger door de downforce, de motor moet dus meer power leveren bij hogere snelheid, en kan zich niet ontlasten.

Bij auto's verminderd de stroom ook met het toenemen van de snelheid , auto's hebben wel het nadeel dat ze met een nagenoeg blokkeringsstroom moeten vertrekken.

Dat is ook de rede dat de wedstrijdrijders zoveel mogelijk proberen te blijven rollen , als je te ver afremt ga je veelste veel stroom trekken om weer op gang te komen die weer afneemt zodra je op snelheid komt.

Zal eens kijken of ik de data uit de Oracle op het forum geplaatst kan krijgen ;)

Geweldig, net een enorm bericht getyped, valt mijn laptop uit.

Morgen meer.

Even kort, F5B is een geval appart en is niet te vergelijken met ander gebruik.

Mijn advies;

100C piek absolute max en plan op 80C piek voor een betere levensduur.

Koop de beste cellen van het merk, dus 35C of zelfs 45C en niet de goedkope 25C troep.

Jos

Nou ja troep.
Ze doen wat ze moeten doen maar zijn dus niet berekend op extremen. Waar chinezen goed in zijn. Vaak doet dat spul het net iets minder dan ze zeggen.

Er zit ook vaak een bruggetje in om juist kapot te laten gaan bij kortsluiting (te hoge stromen)
Maak dan gewoon de contacten allemaal goed dik en kijk of je lipo het nog trekt. Zakt hij te ver in heb je er alsnog weinig aan.

Back