LiPo ontladen

Hoi,

Ik heb de blunder gister gemaakt om m'n schakelaar aan te laten staan. (weg geroepen door telefoontje je kent het wel)
Nu is m'n ontvanger LiPo echt helemaal leeg/plat/0,0% meer.
M'n lader wil hem ook niet meer want geeft low voltage….

Maar vanuit gaat dat hij stuk is of valt hij nog te redden?
(beetje zonde is een nieuwe lipo)

Gr,

Ed

Even aan de multilader hangen of een Ni-xx programma gebruiken tot ze weer herkend worden door je lipolader..... en hopen dat ze terug werken. Blijf wel in de buurt als je dit doet!

In veel gevallen heb je de cellen gesloopt. Soms heb je geluk.

lipo-te-ver-leeg-hoe-te-repareren

Stevo

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn mensen die op de manier beschreven door Stevo een LiPo hebben weten te redden. Weest daar wel heel erg voorzichtig mee. Die accu is zeker weten beschadigd, daar is niets aan te doen.
Als je deze opnieuw probeert te laden laat je dan NIET meer wegroepen. Er is een zeker niet kleine kans dat minstens één cel fout gaat. Je moet dan zo snel mogelijk het laden stoppen om brand te proberen te voorkomen. Doe je experiment dan ook het liefste buiten. Daar is de kans op brand het kleinst en de rook die kan ontstaan kan dan ook "veilig" weg.
Al met al, hou je hoofd erbij maar niet te dichtbij. ;)

Ik heb dat ook eens gehad en de lipo voelde helemaal zacht en soppig aan.

Die heb ik dus maar weggegooid.

Kan goed gaan.

Ik heb op mijn mini Swift 3 ledjes om te nachtvliegen.
De allereerste keer dat ik daarmee vloog gaf ik te veel gas en raakte de oriëntatie kwijt en daarmee het model dat op een afgesloten terrein landde.
Pas 3 dagen later kon ik erbij en was alles plat.
Voorzichtig opgeladen en ik vlieg nu al weer 3 jaar (niet frequent) met dit 2S pakje.

Rick

Bedankt voor de reacties!!

Euh, dat wordt dus het grijze archief jammer dan :|
Tis een ontvanger accu, en maar geen risico lopen.

Gr.

Ed

Even iets dat hieraan verwant is:
Ik heb een oude lipo liggen die nogal is mishandeld, oa zijn er onderbrekingen in de kabels, zowel de voeding als de balanceerkabels. Ik wil 'm weggooien.
Om te ontladen heb ik ooit een versierdraadje met fietslampje gemaakt (blijft dagenlang branden in de tuin!) maar omdat de bekabeling dus niet deugt gaat dat in dit geval niet op.

Nou gaat het me wat ver om eerst de bekabeling te gaan solderen, alleen maar om het ding te kunnen ontladen en weg te gooien... (ik heb het trouwens geprobeerd maar het wilde maar niet lukken) maar het lijkt me ook niet fraai om 'm vol weg te gooien.
Is er een niet-spectaculaire manier om 'm leeg te krijgen? (dus: niet met hooivorken, spijkers, hobbymessen etc.)

Was dat niet eerst ontladen en dan open knippen, vervolgens in een bak met (ge)zout water?
Heb het nog niet aan de hand gehad. Eerste set van 3 oude sjompies, 3S-jes zit er wel aan te komen.
Gr Bas

Die cellen zijn waterdicht dus dat gaat niet werken.
Gewoon de draden aftapen en bij de chemo brengen geeft nog de minste kans op ongelukken.

Zoiets hoopte ik eigenlijk... dus dat kan wel binnen de geldende normen van afvalverwerking?

Ik heb er laatst nog een aantal gebracht, en er werden geen vragen gesteld.
Lipo`s van lap-tops mag je daar ook gewoon brengen dus ik zou niet weten wat daar fout aan is. Snijden in die dingen zal ik nooit doen.

Lijkt mij ook niet, bovendien heb je dan ook een emmer dubieus water wat weer in het riool komt.

Laat het gewoon aan de profs over !

Het is al heel wat jaren geleden (6 jaar 8O) dat ik hierover al eens een reactie heb geschreven. Je kan die HIER vinden.
Tot op de dag van vandaag geldt dit nog steeds.

Klopt Ernst, en dat had ik gelezen ook.
Maar als jij ook hebt gelezen wat ik schreef, dan weet je dat jouw tekst niet op mijn geval van toepassing is. Dus is jouw post hierboven eigenlijk niet terzake, toch?

Als je het verhaal goed gelezen zou hebben wist je dat de veiligheid nu juist in het EERST ontladen zit. ;) Daarna moet je de overige handelingen doen om te voorkomen dat de accu nog spanning kan opwekken en er eventueel zuiver Lithium vrij kan komen.
Als je die accu niet eerst kan ontladen moet je hem dus ook niet in een bak met zout water leggen. Je krijgt dan nagenoeg kortsluiting en dat kan gevaarlijk zijn. Maar ken je die simpele verbindingsdraadjes met twee krokodillen klemmetjes? Daarmee kan je tijdelijk de cellen weer verbinden en ontladen. Omdat dit toch langzaam moet gebeuren kan je dat veilig doen.
De enige andere manier is de accu weg doen zoals hij is. Maar ja dan zou er misschien wel eens een batterijbak of zo kunnen gaan fikken. Dat hoeft niet te gebeuren maar dat kleine risico is er wel.

Back