lipo op ontvanger??

Eneloop cellen zijn i.d.d. niet geschikt voor hoge stromen maar wat is een hoge stroom.
Voor de meeste gevallen zijn ze als voeding voor de besturing een uitstekende oplossing.
Voor sommige vliegtuigen met meerdere forse servos kunnen echter wel korte spannings dipjes ontstaan die de schijnbaar constante veilige spanning toch de failsave doen aanspreken.
Met een universeelmeter is dit door zijn traagheid niet zichtbaar te maken.;)

Door de spanning te laten zakken is misschien aan te tonen dat die ontvangers op een verschillend niveau aanspreken.;)

Goed plan! Wellicht wordt het wat? Thx voor de hint.

ik gebruik eneloops in een duikboot als aandrijf accu
2 BL regelaars ,3 servo's, sturing voor de duiktank + pomp en heb nog nooit enig probleem gehad met deze AA type van cellen
ze zijn nu wel na 5 jaar door lion cellen vervangen om een iets hoger spannigs niveau te hebben voor de pomp
meer eneloops past niet want in de boot is er niet meer plaats

okay dat "grapje" van Futaba kende ik niet maar dan nog:
Gebruik een NIMH accu 1200Mah of Bec en/of Opto 3 S en 6 S lijpo's als voeding.
Dat is dan toch wel heel raar, dat het probleem ook optreedt als hij een BEC gebruikt?

Op de ontvanger worden twee analoge- en 3 digitale servo's aangesloten. Die kunnen samen aardig wat stroom verbruiken. Zolang niet bekend is welke BEC er is gebruikt, is niet uit te sluiten dan ook de bec "onderuit" gaat.

Dan klopt het nog niet want één van de 3 ontvangers vertoont dat gedrag niet.
Wat ik zie gebeuren dat 2 ontvangers vertonen het "Batt/failsafe" probleem,
de 3e dus "niet".
Ik weet niet wat er precies mis gaat bij TS maar op grond van zijn verhaal is dat naar mijn idee ook niet te achterhalen.
Het probleem doet zich voor bij 2 van de 3 ontvangers, en zowel als hij een BEC als een ontvangeraccu gebruikt.
Volgens mij moet je eerst even goed kijken wat er nu precies gebeurt en bij welke combinaties.

De kwaliteit van het advies is in dit geval sterk afhankelijk van hoe nauwkeurig de klacht wordt beschreven :-)

Dan klopt het nog niet want één van de 3 ontvangers vertoont dat gedrag niet.

Ik weet niet wat er precies mis gaat bij TS maar op grond van zijn verhaal is dat naar mijn idee ook niet te achterhalen.
Het probleem doet zich voor bij 2 van de 3 ontvangers, en zowel als hij een BEC als een ontvangeraccu gebruikt.
Volgens mij moet je eerst even goed kijken wat er nu precies gebeurt en bij welke combinaties.

De kwaliteit van het advies is in dit geval sterk afhankelijk van hoe nauwkeurig de klacht wordt beschreven :-)

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik ga nog eens de hele installatie doorlopen.
Het is precies wat je schrijft,je hebt op grond van mijn verhaal wel door wat er aan schort. Je begrijpt mijn verwondering??? "MOGELIJK" is de ontvanger die NIET ingrijpt,de foute!!??
En wordt door mij gezien als ijkpunt cq goede vergelijking.Wacht nog even op andere accu's en dan ga ik er weer voor.Dank voor je meedenken.

Laatst bewerkt:
Okay!!
Ben begonnen om de zender op 1 positie te resetten.
Ik heb alleen deze positie gebruikt voor alle testjes.
Na weer een uur testjes doen blijkt! Dat idd dat die 2 ontvangers ingrijpen.

No 1&2 (de verdachten) grijpen in als Bat fail safe "aan" staat,
Is Batt Failsafe "UIT" loopt ze gewoon verder.
Heb verschillende 3S lijpo's hierop gehad.Alle het zelfde gedrag.
ESC met Bec een Z25 is dat Pichler?

Tevens getest met 6S Lijpo's met 100A Alpha OPTO ESC.
Hier zit de "penlite"accu bij. Zelfde gedrag. Fail-safe 'AAN' Motor stopt.
Fail-safe 'UIT' Geen probleem.

En nu komt het! 3e ontvanger geeft geen krimp!Maakt niet uit 6S of 3S of opto met NMHI 4 penlite's.Test motor loopt gewoon door!!
Fail/safe "aan" of "uit" er volgt geen ingreep.Misschien Fail-Safe defect?? T'is wel de nieuwste van het hele ontvanger stel.Ga er een beetje vanuit dat deze zonder snags is.

Het schakelen (op de zender) in de Batt F/S mode werkt dus zoals het hoort.
Het is nog steeds zo dat no's 1&2 "ingrijpen" na een minuut.Voedingbron maakt niet Uit.
Gebruik ik ontvanger No 3,dan loopt alles gewoon door.

Ga toch eens "Eneloops" op zoeken. Omdat ik dus met meten nergens kom.
Helaas geen oscilloscoop voor de zuivere meting is niet aanwezig.

Okay tot zover maar weer.WAt doe ik fout waar gaat het mis???:confused::(

Plug eens een 1000 tot 4700uF condensator op een vrije poort. Even een kort servokabeltje met de elko op de plus en min draad. Dit stabiliseerd de spanning een beetje.

De Z25 is een ESC voor borstelloze motoren, met een ingebouwde BEC die maximaal 2 A kan leveren. http://shop.pichler.de/Z-25-Brushless-Regler_1

Dat is per definitie onvoldoende voor 5 servo's waaronder 3 digitale. Het maakt niet uit welke Li-Po je er aan hangt, er komt nooit meer uit als die 2 A. Een condensator plaatsen zal in dit geval niet helpen. Die kan de spanning maximaal enkele milliseconden op peil houden.

De Z25 is een ESC voor borstelloze motoren, met een ingebouwde BEC die maximaal 2 A kan leveren. Z-25 Brushless Regler, 24,95 €

Dat is per definitie onvoldoende voor 5 servo's waaronder 3 digitale. Het maakt niet uit welke Li-Po je er aan hangt, er komt nooit meer uit als die 2 A. Een condensator plaatsen zal in dit geval niet helpen. Die kan de spanning maximaal enkele milliseconden op peil houden.

Ja begrijp ik.Die 5 servo's zitten daar ook niet aan. Ik heb slechts of 1 servo op pos 3 of de BEC van een ESC'tje.

Die 100A OPTO ESC met penlite's voeding loopt een Rimfire 80 met 6S lipo op. Samen met de bewuste no3 ontvanger en idd hier zijn die 5 servo's op aangesloten,en hier volgt "geen"ingreep van de Batt fail/safe,dat gaat goed.

DE 3ssen zitten in een klein vliegtuigje met 3 kleine servo's en de Z25 ESC in een flyzone modelletje.Heb slechts het motortje met de ESC (25Z) samen gebruikt voor ontvanger testje, en dus weer een andere voedingbron gebruikt. 3S Lipo's, 3300Mah.

Laatst bewerkt:
Meet de spanning op de ontvanger met een ouderwetse analoge wijzervoltmeter. Die is beter in staat spanningsvariaties weer te geven dan een moderne digitale voltmeter. Die voert slechts een paar metingen per seconde uit

Zorg er dan voor dat het stroomverbruik toeneemt door de servo(`s) flink te bewegen. Kijk dan wat de spanning doet. Zo kan je zien of de spanning in de buurt komt van de spanning waarbij de battery-fail safe in actie komt.

N.P.S. Dank voor de instructie!:thumbsup:

heb toch ook een condensator aangeschaft.2200muhfarrat.
Kost zowat niets dus weten we dat ook weer.
Tevens andere accu's, we hebben dus weer wat te knutselen!!

Tot forums.
Pieter.

Okay zo zei het,

Testjes alleen op verdachte ontvangers 1 & 2.

Nieuwe set penlite 2500Mah.Samen met opto esc en 6S lipo rimfire mot.
Condensator op de plus en min, (digitale meter) Ga nog opzoek naar een convetioneel AVO metertje.Het zegt misschien niet zo veel maar, heb niks bij zonders gemeten. De ontvanger greep "wel" in.Helaas.Spanning op de ontvanger was steady 5,0 volt.IK heb nog een servo op kan 2 aangesloten met een beetje gewicht eraan,tja er is wat verbruik, Logisch maar geen "DIP".

Zelfde test met 3S lipo's op ESC+klein motortje,Bec met condensator op + en - 2200Muf. Digi avo meter gaf een Voltage variatie, 0.11 Volt tot 0,05v. IK heb idd een dip gezien op deze set tot 4,1 volt,slechts 1 x van de 5 testjes. Verder gaf de bec 4,97 tot 5.12 volt aan. En eveneens op de zelfde toming telkens een ingreep.

Ook zonder condensator gebeurt er niets bijzonders,Ja toch wel Voltage schommelt iets sneller. Maar geen "DIP's"
Ik ga nog een analoge AVO meter zoeken eens zien wat dat oplevert.

grtjs.

Ik begin de bodem te zien!Dan maar op de kleintjes vliegen zonder Batt fail safe?

De battery-failsafe greep in als er geen servo's waren aangesloten? Als dat zo is dan is dat eigenlijk niet te verwachten. Het stroomverbruik van alleen de ontvanger is ruim onder de 100 mA. Voor nieuwe accu's is dat "verwaarloosbaar".

Beschik zelf alleen over een handleiding van een oude FC-28. Daar staat niets in over het instelbaar zijn van de spanning waarbij de battery-failsafe ingrijpt. Maar misschien is dat met jouw zender wel mogelijk en staat de failsafe spanning erg hoog ingesteld. De handleiding van je zender zou daar duidelijkheid in moeten geven.

Een analoge voltmeter geeft spanningsveranderingen veel beter weer dan een digitaal exemplaar. Maar hele korte spanningsdipjes ziet ook een analoge meter door de demping van het meetsysteem niet.

Nog één opmerking. Weet je zeker dat de battery failsafe van de ontvanger ingrijpt? Als je een ESC met motor op de ontvanger hebt aangesloten en de Li-Po zijn niet geladen kan ook de onderspanningsbewaking van de ESC de motor uitschakelen. Staat de ESC op het juiste aantal cellen en type cellen ingesteld? Bij sommige ESC gaat dat automatisch maar bij sommige kan dit ook handmatig via programmering. Als de instelling voor het aantal cellen hoger staat ingesteld dan het werkelijk aangesloten aantal dan reageert de onderspanningsbewaking van de ESC verkeerd.

Als je niet tot een oplossing komt, zou je een berichtje aan forumlid Corrien kunnen sturen. Hij verzorgt de service voor onder meer Robbe. Misschien heeft hij een verklaring. Mijn opties houden een beetje op....

De battery-failsafe greep in als er geen servo's waren aangesloten? Als dat zo is dan is dat eigenlijk niet te verwachten. Het stroomverbruik van alleen de ontvanger is ruim onder de 100 mA. Voor nieuwe accu's is dat "verwaarloosbaar".
< Het maakt niet uit met servo en OPTO ESC en 6S en nieuwe Penlite accu>.
< Of een 3S met Bec zonder servo, ik heb alle accu's geladen lipo's NiMh enz
enz>
< bedoel dus "maakt niet uit" qua resultaat/werking>.

Beschik zelf alleen over een handleiding van een oude FC-28. Daar staat niets in over het instelbaar zijn van de spanning waarbij de battery-failsafe ingrijpt. Maar misschien is dat met jouw zender wel mogelijk en staat de failsafe spanning erg hoog ingesteld. De handleiding van je zender zou daar duidelijkheid in moeten geven.
< Het manual ligt al dagen voor mijn neus en probeer daar een antwoord in te
vinden? Tevergeefs voorals nog>.

Een analoge voltmeter geeft spanningsveranderingen veel beter weer dan een digitaal exemplaar. Maar hele korte spanningsdipjes ziet ook een analoge meter door de demping van het meetsysteem niet.
< IDD dan zal je een oscilloscoop moeten aansluiten>

Nog één opmerking. Weet je zeker dat de battery failsafe van de ontvanger ingrijpt? Als je een ESC met motor op de ontvanger hebt aangesloten en de Li-Po zijn niet geladen kan ook de onderspanningsbewaking van de ESC de motor uitschakelen.
< Als ik e.e.a. aansluit t.b.v. van mijn Laser brandtstof motor dan krijg ik "ook"
< een ingreep.Komt geen ESC of Li-po aan te pas>.<vanzelfsprekend wel een
servo>.

Staat de ESC op het juiste aantal cellen en type cellen ingesteld? Bij sommige ESC gaat dat automatisch maar bij sommige kan dit ook handmatig via programmering.
< ik heb nu twee ESC's gebruikt voor de testjes zal eens een derde erbij
pakken>.<Eigenlijk maakt het niet uit, heb ik het idee>.

Als de instelling voor het aantal cellen hoger staat ingesteld dan het werkelijk aangesloten aantal dan reageert de onderspanningsbewaking van de ESC verkeerd.
< Tja kan? Dat is zo,moet ik piepjes en lange tonen gaan tellen>.
< Dan dogmatiseer ik het weer ff, waarom dan bij die andere ontv geen
probleem><zelfde ESC etc etc>.

Als je niet tot een oplossing komt, zou je een berichtje aan forumlid Corrien kunnen sturen. Hij verzorgt de service voor onder meer Robbe. Misschien heeft hij een verklaring. Mijn opties houden een beetje op....
< Corrien heeft ook gereageert .<zie model elektronica,topic "Futaba R2006GS">.
Hij zegt en/of vermoed/zoekt het in de zelfde hoek,als wij allemaal>.
< Spanning Dips!>.

< Okay jij had het nog ergens over (is het wel de Bat Failsafe?)>.
< Tja das een goeie,als ik B F/S "aan" of "uit" of van S-FHSS naar FHSS schakel
dan ben ik idd de ingreep kwijt "normal system behaviour">.<Maarja "UIT" zit ie er beetje
voor joker op!
< Daarom denk ik dat het B Fail/safe is>.

Wouw mooie zoek tocht,terwijl ik niet zo'n puzzelaar ben van huis uit!!

Onwijs bedankt voor al jullie meedenken.
Ga nog een paar dingen testen en laat het evt voorlopig met rust!
Wie weet misschien komt er een openbaring!! :thumbsup:p:p:p:D

Had niet gezien dat Corrien had gereageerd. Twee maal dezelfde vraag stellen op verschillende plaatsen in het forum is ook niet handig. Er worden dan op twee plaatsen reacties geplaatst en informatie raakt zo verspreid.

Had niet gezien dat Corrien had gereageerd. Twee maal dezelfde vraag stellen op verschillende plaatsen in het forum is ook niet handig. Er worden dan op twee plaatsen reacties geplaatst en informatie raakt zo verspreid.

T'is hier langzaam "OFF Topic" gegaan!
NO Worries we overleven het wel.

* Ik weet niet hoe/waar je meet, maar het beste is om een stekkertje te pluggen in een vrij kanaal en daarmee de accuspanning te meten - dan meet je dezelfde spanning die de ontvanger ziet.
*N.P.S. Weet je zeker of het de ontvanger of ESC fail-safe is? Servo aansluiten op het motorkanaal (ipv ESC) en controleren of de servo naar nul gezet wordt door de ontvanger.
* Met een regelbare voeding kun je ook uittesten op welk moment de failsafe ingrijpt - servo aansluiten op het motorkanaal en accuspanning varieren van 5V -> 3.5V

Back