lipo op ontvanger??

Zie evt mijn Topic t.a.v Futaba R2006SG ontvanger.
Mijn Nmhi batterijen van een paar maanden jong veroorzaken een Fail safe probleem.Het zgn <Batt/Failsafe> systeem grijpt in.

N.l. Als de ontvanger Batterij onder de 3,6 volt komt (hoe dan ook) grijpt het Fail Safe systeem in. S-FHSS in geschakeld.Het stuurt het gas dicht, zowel ESC als Carb servo.

Okay, wat nu voor Ontvanger Power-pack te kiezen zodat e.e.a. fijn blijft werken.
2S LIPO?
Gewoon weer nieuwe Nmhi cellen kopen?

Wat is jullie ervaring?

Grtjs.

P

Nog nooit meegemaakt dat bij een 4 cellen pakket van 4,8 volt de battfailsafe van een Futaba ontvanger ingrijpt.

Er zijn dan een paar mogelijkheden:

De accu is niet volledig geladen,
de accu is defect,
de capaciteit is te laag voor de te leveren stroom,
je gebruikt de accu te lang en deze raakt ontladen.

De ontvanger is geschikt voor een spanning van 7,4 volt. Bedenk dat de servo's dat ook moeten zijn!

Helemaal eens met N.P.S. een goede NiMh accu is makkelijk in staat om een ontvanger en servo's van voldoende stroom te voorzien. Ze zijn jaren lang daarvoor gebruikt dus waarom zou dat nu niet meer kunnen? Naar mijn mening is een 4S NiMh accu nog steeds de beste keuze voor een ontvanger en de servo's.
Controleer dus eerst je accu eens goed. Als je een lader hebt die ook kan ontladen en de capaciteit meten doe dat dan eens. Dat zal je veel kunnen vertellen over de conditie van die accu.

De nieuwe ontvangers van de meeste merken kunnen goed met een 2S LiPo overweg. Denk er goed aan dat lang niet alle servo's dat ook kunnen!!! Je moet goed naar de specificaties kijken en als er 6V als maximum wordt opgegeven moet je echt geen 2S LiPo gaan gebruiken. Dat kan misschien even goed lijken te gaan maar zeker als de servo's kracht moeten leveren zal er vrij snel rook uit kunnen komen. Elektronica werkt inwendig op heilige rook en als die er uit ontsnapt is het afgelopen. ;)

Failsafe hoeft niet een accuprobleem te zijn. Heb je de spanning ook daadwerkelijk gemeten?

Misschien kun je eens beginnen uitleggen waar de ontvanger in gebruikt wordt en met hoeveelheid (en welke) servo's. Capaciteit NiMH (evt. Eneloop cellen oid).

Indien je met 2S lipo gaat werken heb je HV servo's nodig zoals hierboven al geschreven is.
Of je kan 2S LiFE gebruiken, dan kan je standaard servos blijven gebruiken.

Failsafe hoeft niet een accuprobleem te zijn. Heb je de spanning ook daadwerkelijk gemeten?

In dit kader het volgende.Ik heb 3 van dit type ontvangers.
Test met steeds het zelfde accu pakketje Gemeten is 5,2 volt.
Nog niet onder belasting gemeten.

De accu worden zwz vervangen (nog geen tijd voor gehad) alleen al tbv
troubleshooter. Corrien adviseerde me idd de accu te bekijken en vervangen.

Wat ik zie gebeuren dat 2 ontvangers vertonen het "Batt/failsafe" probleem,
de 3e dus "niet". Alle zender instellingen zijn onverandert eea uitvoerig gecontroleerd.Testje met 1 servo of 5 servo's maakt niet uit. Van S-FHSS naar FHSS overschakel vv is alles okay,immers is Failsafe dan uitgeschakeld.
Mijn vermoeden gaat sterk naar het fail/safe systeem wat ingrijpt, op maar twee van de 3 ontvangers.Maar goed ga eerst andere Stroombronnen aanboren.

Misschien kun je eens beginnen uitleggen waar de ontvanger in gebruikt wordt en met hoeveelheid (en welke) servo's. Capaciteit NiMH (evt. Eneloop cellen oid).

Indien je met 2S lipo gaat werken heb je HV servo's nodig zoals hierboven al geschreven is.
Of je kan 2S LiFE gebruiken, dan kan je standaard servos blijven gebruiken.

Het viel me als eerste op al vliegend,met een modelletje van Flyzone, "Tidewater"na een minuut o.i.d Cutt OFF!!(Ontv is overigens ooit nat geweest dus vervangen.)
Nu ontv no 2 dus,daarna nooit meer de 1ste gebruikt.Totdat no 2 zelfde kuren kreeg twee weken geleden.
Heb wel gevlogen op een mooi dagje op Het Texelse strand zonder problemen.Geen vocht problemen gehad zover ik dat kan beoordelen.Je weet het maar nooit met vocht!
Ik heb deze ontv wel met corrosion X behandeld.
De 3e ontv zit in een ander vlgtg met 5 servo's 2 x S3152 3 x S3003,e.e.a."zelfde 1200Mah accu. Vlgtuig is ook uitgerust geweest met brushless Rimfire motor,onveranderde zender instellingen geen problemen. Zit nu een servo aan pos 3 ivm Laser Motor.

Als ik no 1&2 waar dan ook inbouw/aansluit heb ik dus die ingreep.
Maakt niet uit welke batt aan de ontvangers zit,Zo lijkt het? De kans dat alle configuratie's
problemen vertonen vindt ik zelf vergezocht?Zou wel kunnen natuurlijk.

Gebruik een NIMH accu 1200Mah of Bec en/of Opto 3 S en 6 S lijpo's als voeding.
Heb no 1&2 met BEC en OPTO ESC etc aangesloten (getest) zelfde euvel,
motor stopt na een 1minuut. Kan weer 30 sec door na stick reset,vv landen.

Heb de indruk "Zie iets over het hoofd!"; MAAR WAT!!;);)

Laatst bewerkt:
Je gebruikt digitale servo's. Die kunnen behoorlijk wat stroom verbruiken. Goede celleen zijn dan een eerste vereiste. Je geeft niet aan wat voor cellen je gebruikt, maar als dit penlite cellen zijn, dan kan je problemen verwachten. De inwendige weerstand van dit soort cellen is hoog. Als er veel stroom wordt gevraagd gaat de spanning dalen.

Gebruik cellen van het sub-C formaat, er zijn ook wat kleinere cellen in het 0,5 sub-C of 0.75 sub-C formaat.

In het verleden altijd cellen van het merk Sanyo gebruikt. Nooit problemen mee gehad.

Denk ook aan de bekabeling tussen accu en ontvanger. Een dun schakelaarkabeltje waar vele ampères door moeten is ook niet aan te raden.

..... Ik heb deze ontv wel met corrosion X behandeld.
Dat is geen goed idee! Ten eerste is dit spul bedoeld om roestvorming en dergelijke op ijzer en staal tegen te gaan. Je weet niet wat het doet met de gevoelige onderdelen van de ontvanger.
Ten tweede zijn deze ontvangers door de zeer hoge frequenties heel erg gevoelig voor veranderingen op en aan de print. Het is helemaal niet ondenkbaar dat de ontvanger daardoor ontvangst problemen kan krijgen.
Dit zal waarschijnlijk niet met dit probleem te maken hebben maar onmogelijk is het niet.

..... Gebruik een NIMH accu 1200Mah of Bec en/of Opto 3 S en 6 S lijpo's als voeding.
Omdat je aangeeft dat het een 1200mAh accu is vermoed ik dat je penlight cellen gebruikt. N.P.S. schreef het ook al dat je geen penlight cellen moet gebruiken. Deze zijn echt niet geschikt hiervoor en kunnen deze problemen goed verklaren.

..... Heb no 1&2 met BEC en OPTO ESC etc aangesloten (getest) zelfde euvel, .....
Je moet nooit een accu en een BEC tegelijk aansluiten. Ook dit kan vreemde gevolgen hebben. Of dat ook deze effecten zijn durft ik niet te zeggen maar het lijkt me niet geheel onmogelijk.
Als je alleen de BEC hebt gebruikt kan ook die deze problemen veroorzaken. Zelfs nog makkelijker dan als je een accu gebruikt! Een BEC (betere naam is spanningsregelaar) kan vrijwel altijd minder stroom leveren dan een goede accu. Als je dan servo's hebt die veel stroom gebruiken zal de spanning heel makkelijk te ver in kunnen zakken en dan heb je dit probleem. Dus in dat geval zal je eerst moeten controleren hoeveel stroom de BEC kan leveren en of dat wel voldoende is voor jouw set-up!

Maar ga nu eerst eens een accu aansluiten waarvan je zeker weet dat hij goed is en ook goed is geladen en test dan nog eens. Je moet natuurlijk niet de zelfde accu(s) die je nu al hebt gebruikt. Die zijn mogelijk niet bruikbaar voor deze toepassing. Ga naar een clublid van je club of naar een mede modelbouwer in de buurt om even zo'n accu te lenen als je er zelf geen hebt.
Dat is de meest simpele test en ik denk dat de kans heel groot is dat je problemen dan over zullen zijn.

Laatst bewerkt:
Aller eerst Dank voor jullie uitvoerige reacties en de tijd.. We komen d'r wel uit, ben overtuigd!

Uiteraart is er met enige voorzichtigheid te werk gegaan met de Corrosion X.
Gaat slechts om contacten dit heeft me eerder al een flink wat problemen bezorgt.
corrosie op de stekkers,Watervliegen !!

Ja, idd het ontvanger accupakketje bevat zo te zien (qua formaat) AA cellen,geen Penlite batterijen.Het bijbehorende mee verkochte materiaal volgens mij, maar goed alles kan stuk het is best gevoelig spul op dat vlak.

OPTO nooit tegelijk met een BEC aangesloten.

De ene ontvanger geeft een probleem, en de ander dus niet met de zelfde accu/stroom bron.

Tja volgende stap, we gaan eerst voor een ander accuutje. Is er een geprevaleerd merk of type o.i.d.?Heb je een goed pakket op het oog? Moet nu min of meer naar een ijkpunt en zeker weten dat het de juiste accu's zijn. Zal ook even bij Futaba kijken.
Grtjs.
P.

..... Ja, idd het ontvanger accupakketje bevat zo te zien (qua formaat) AA cellen,geen Penlite batterijen.
AA cellen worden in de volksmond meestal penlight cellen genoemd. ;)

..... OPTO nooit tegelijk met een BEC aangesloten.
Als je een regelaar hebt met een OPTO ingang dan is een BEC of een accu noodzakelijk. Deze regelaar heeft namelijk geen BEC ingebouwd zitten.

..... Tja volgende stap, we gaan eerst voor een ander accuutje. Is er een geprevaleerd merk of type o.i.d.?Heb je een goed pakket op het oog?
N.P.S. gaf daar al een aantal voorbeelden van. Dergelijke accu's zijn al vele jaren in gebruikt en zonder problemen. Behalve dan natuurlijk als de accu "op" is. ;)

Heb no 1&2 met BEC en OPTO ESC etc aangesloten (getest) zelfde euvel,
motor stopt na een 1minuut. Kan weer 30 sec door na stick reset,vv landen.

Heb de indruk "Zie iets over het hoofd!"; MAAR WAT!!;);)
Als je motor er mee stopt en de besturing nog wel werkt is er geen sprake van fail-safe. Dat duidt op een lege aandrijfaccu of oververhitte regelaar. De ESC dus, niet de BEC.

AA cellen worden in de volksmond meestal penlight cellen genoemd. ;)

Als je een regelaar hebt met een OPTO ingang dan is een BEC of een accu noodzakelijk. Deze regelaar heeft namelijk geen BEC ingebouwd zitten.

<De OPTO slechts aangesloten met het noodzakelijke Penlite pakketje>.

N.P.S. gaf daar al een aantal voorbeelden van. Dergelijke accu's zijn al vele jaren in gebruikt en zonder problemen. Behalve dan natuurlijk als de accu "op" is. ;)

< Ik ga even opzoek>.

Als je motor er mee stopt en de besturing nog wel werkt is er geen sprake van fail-safe. Dat duidt op een lege aandrijfaccu of oververhitte regelaar. De ESC dus, niet de BEC.

In de PCM- en een aantal 2.4 GHz ontvangers van Futaba zit een "grapje", de battery-Fail Safe.

Als de voedingsspanning van de ontvanger onder een bepaalde waarde zakt, dan wordt de het kanaal waar de motor op aangesloten is als alarm teruggeregeld. Dit als waarschuwing dat er iets aan de hand is. Door te gasstick naar de uit-positie van de motor te brengen en weer gas te geven is dit alarm uit te schakelen.

De andere kanalen blijven tijdens de Battery- Fail Safe werken. Het is nu zaak snel te landen voordat de ontvangerspanning helemaal weg valt.

Het is dus heel goed mogelijk dat de motor wordt uitgeschakeld en de rest van de besturing blijft werken.

In de PCM- en een aantal 2.4 GHz ontvangers van Futaba zit een "grapje", de battery-Fail Safe.

Als de voedingsspanning van de ontvanger onder een bepaalde waarde zakt, dan wordt de het kanaal waar de motor op aangesloten is als alarm teruggeregeld. Dit als waarschuwing dat er iets aan de hand is. Door te gasstick naar de uit-positie van de motor te brengen en weer gas te geven is dit alarm uit te schakelen.

De andere kanalen blijven tijdens de Battery- Fail Safe werken. Het is nu zaak snel te landen voordat de ontvangerspanning helemaal weg valt.

Het is dus heel goed mogelijk dat de motor wordt uitgeschakeld en de rest van de besturing blijft werken.

Idd. maar waarom nu 2 ontvangers wel. En de andere niet? Zelfde batterij power. Schiet mij P maar lek.eerdaags komt een nieuwe Batt pack dan zien we wel verder.Tevens kan ik een 2s lenen met een Spanningregelaar eens kijken wat er gaat gebeuren.Wellicht is die ene ontvanger wel stoek!!!En werken die 2 anderen prima? Eerst accu's checken dan zien we wel weer verder.

Bij de "oude" PCM van ontvangers van Futaba duurde het enige tijd voordat alle fail-safe informatie van de zender naar de ontvanger werd overgedragen. Als ik het nog goed weet was de overdrachtstijd zo ongeveer een minuut.

Als de Futaba FHSS zender gebruik maakt van vergelijkbare techniek als de PCM-techniek bij de 35 en 40MHz zenders zou je ook wachttijd hebben voordat de fail-save informatie in overgdragen.

Wees bij het testen niet te ongeduldig.

Momenteel zijn de Eneloop packs heel populair oa goedkoop via Nkon en makkelijk zelf te solderen (met Z-lip)
AA Eneloop met U-soldeerlipjes - AA formaat - Oplaadbare batterijen

Wees blij dat je een waarschuwing krijgt, scheelt je weer een model.

Als je handig bent kun je misschien middels een voltmeter de spanning meten van de akku tijdens het besturen van de servo's.
Als de spanning boven de failsafe-spanning blijft is er een ander probleem.

Overigens kon je met sommige 35Mhz Futaba zenders wel deze failsafe instellen en andere niet bv de FF6 niet, maar de FF9 wel.
Zodoende moest ik sommige ontvangers "programmeren" met de FF9 alvorens ze met de FF6 te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Bedenk hierbij dat Eneloop cellen door de hogere inwendige weerstand niet geschikt zijn voor het leveren van hoge stromen. De spanning zal hiebij gaan dalen!

Bedenk hierbij dat Eneloop cellen door de hogere inwendige weerstand niet geschikt zijn voor het leveren van hoge stromen. De spanning zal hiebij gaan dalen!

Ik geloof hier op basis van eigen ervaring en die van mijn zoon niets van.
De witte Sanyo/Panasonic Eneloops zijn de beste NiMH AA cellen die er zijn.
Bij lage temperaturen niet te verslaan en bij normale temperaturen bij de allerbesten.
Wel de echte kopen. De Zwarte XXX Eneloops hebben een hogere capaciteit maar ook een hogere inwendige weerstand.
Ik gebruik er 4 in iedere F3F kist met 6 digitale MKS servo's. Nooit enig probleem.
Mijn zoon is professioneel bergsportfotograaf en heeft een veel betere flits prestatie vooral bij lage temperaturen dan alle eerder geteste AA cellen.

Ik laad ze pas als ze redelijk leeg zijn, dus niet na een paar minuten vliegen meteen weer laden, dat is nooit goed voor NiXX cellen.
Heel af en toe eens een cycle beurt.

Rick

Eneloop cellen zijn i.d.d. niet geschikt voor hoge stromen maar wat is een hoge stroom.
Voor de meeste gevallen zijn ze als voeding voor de besturing een uitstekende oplossing.
Voor sommige vliegtuigen met meerdere forse servos kunnen echter wel korte spannings dipjes ontstaan die de schijnbaar constante veilige spanning toch de failsave doen aanspreken.
Met een universeelmeter is dit door zijn traagheid niet zichtbaar te maken.;)

Idd. maar waarom nu 2 ontvangers wel. En de andere niet? Zelfde batterij power.
Schiet mij maar lek.
Door de spanning te laten zakken is misschien aan te tonen dat die ontvangers op een verschillend niveau aanspreken.;)

Back