Lipo pack 2s2p, verschil tussen totale voltage en voltage per cell

een lipo vind het niet leuk om (lang) in ontladen toestand te verkeren.
Verder maakt het voor een lipo niet zo gek veel uit of je hem nu in 1 keer, of in 20 keer laad.
Als hij het grootste deel van zijn leven maar netjes in 1 keer geladen wordt.

Tegenwoordig raadt men zelfs aan om hem eerst naar storage te laden, en pas als je hem gaat gebruiken helemaal vol te laden.
 
Als ik even goed naar je filmpje kijk, lijkt het wel of de kabel die direct uit je lader komt vrij dun is. Kan het kloppen dat dat 14AWG is?

Bovendien zijn de connectoren die in je lader geplugd zijn van die goedkope niet vergulde bananenplugs. En als het helemaal 'erg' is, dan zit het draad in de plug vastgeklemd met een schroefje ipv een soldeerverbinding.

Zo lijkt het allemaal van een afstand. Sowieso is dat ook even het controleren waard.
 
@Ernst Grundmann, @Rick NL:
..... Als ik jullie verhalen goed begrijp, heeft de connector van mijn laadkabel (welke ik momenteel gebruik) dus waarschijnlijk een grotere weerstand dan de andere laadkabels en de hierdoor ontstaande extra spanning wordt opgeteld bij de totale spanning.

Hoe dat met de spanning zit weet Ernst als de beste. Ik kan alleen bedenken dat er duidelijk ergens teveel weerstand ontstaat. De lipo lader gaat (op 2s) nooit hoger dan 8,4 volt. Wanneer er veel weerstand is om de accu te laden gaat de stroom omlaag en dat is precies wat er gebeurd.
Wat je op de display ziet is namelijk niet de spanning van de accu maar de spanning waarmee geladen wordt, althans op de uitgang van de lader ;).
 
Na enige stilte heb ik tijd gehad om even wat metingen te verrichten.
De betreffende accu's waren al vol omdat ik hiermee nog recent gereden heb. Het probleem blijkt nu bij elke accu voor te komen.

Voor deze test heb ik een 3S lipo gebruikt. Tijdens de test zat de accu op 12,35V (multimeter en capacity checker). De afgelezen voltages:

Lader geeft aan: 12,60V
Connector lipo: 12,35V
Balanceerconnector lipo: 12,35V
Connector laadkabel: 12,35V
Bananenpluggen laadkabel: 12,41V
De plus en min poort van de lader: 12,59V (Hiervoor heb ik de zijkant van de behuizing even eraf gehaald om goed bij de plus en de min te komen waar de bananenpluggen ingaan.)

De accu's zijn dus prima in orde. Maar of het de laadkabel is de lader zelf is durf ik niet te concluderen?


@Student:
Bedankt voor de tip, ik zal deze in de toekomst meenemen.


@Govert:
Deze laadkabel is inderdaad zeer dun. Deze is zelfs 18AWG (standaard bijgeleverde kabel). En helaas moet ik je gelijk geven. Ik heb even gekeken en dit is inderdaad de goedkope versie met een schroefverbinding.


@Arier:
Dat er ergens een hoge weerstand zit, ben ik reeds van overtuigd. Maar zoals aangegeven durf ik zelf niet te concluderen waar deze hoge weerstand zich bevindt.



Momenteel heb ik enige lipo's verzameld en wordt de collectie steeds groter en worden de lipo's steeds zwaarder welke ik krijg. De standaard laders beginnen langzaam op hun maximum te lopen en komend voorjaar staan nog zwaardere lipo's op de planning. Door de problemen die ik heb gekregen met beide laders en het vermogenstekort in de nabije toekomst, heb ik de keuze gemaakt om niet meer langer door te gaan met deze twee laders maar om één betere lader aan te schaffen met de mogelijkheid om twee accu's gelijktijdig te kunnen laden. Hier komen vanzelfsprekend fatsoenlijke laadkabels en dergelijke benodigdheden bij.

Na veel draadjes te hebben gelezen in dit forum heb ik de keuze gemaakt tussen de volgende drie laders:

- Robbe Power Peak EQ-BID Twin 1000W
- Fusion L712B
- Hyperion EOS 0720i Super DUO3

Na vele draadjes en filmpjes op internet te hebben gekeken gaat de voorkeur uit naar de Robbe Power Peak EQ-BID Twin 1000W.

Om meteen naar te toekomst toe te kunnen werken en deze lader aan te sturen met een voldoende krachtige voeding heb ik gekozen voor de volgende voeding: Robbe SPS Power Supply 1200W 50A(max) 15V-30V.

Heeft er iemand tips of adviezen voordat ik overga op de aanschaf van deze set? Nogmaals de draadjes binnen dit forum heb ik ruimschoots doorgenomen dus ik ben al veel informatie te weten gekomen.

Bedankt voor alle hulp tot zo ver!!
 
Na enige stilte heb ik tijd gehad om even wat metingen te verrichten.
De betreffende accu's waren al vol omdat ik hiermee nog recent gereden heb. Het probleem blijkt nu bij elke accu voor te komen.


De accu's zijn dus prima in orde. Maar of het de laadkabel is de lader zelf is durf ik niet te concluderen?
Als je er recent mee gereden hebt dan zou hij gedeeltelijk leeg moeten zijn.
Kennelijk heb je ze weer geladen voor je ze opgeborgen hebt.

Testen met volle accus heeft weinig zin.
Alle meetgegevens zijn als ik het goed begrijp met volle lipos aangesloten op een ladende lader.
Eerst alles op storage niveau brengen en dan nog eens proberen.
Dat moet toch gebeuren aan genomen dat je ze voorlopig even niet gebruikt.
Of begrijpen we elkaar ergens verkeerd.:):confused:

Dat je naar een grotere lader gaat begrijp ik wel maar goed werkende kleine laders achter de hand zijn altijd makkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Als je er recent mee gereden hebt dan zou hij gedeeltelijk leeg moeten zijn.
Kennelijk heb je ze weer geladen voor je ze opgeborgen hebt.

Testen met volle accus heeft weinig zin.
Alle meetgegevens zijn als ik het goed begrijp met volle lipos aangesloten op een ladende lader.
Eerst alles op storage niveau brengen en dan nog eens proberen.
Dat moet toch gebeuren aan genomen dat je ze voorlopig even niet gebruikt.
Of begrijpen we elkaar ergens verkeerd.:):confused:

Dat je naar een grotere lader gaat begrijp ik wel maar goed werkende kleine laders achter de hand zijn altijd makkelijk.


Mijn excuses, ik had het verkeerd verwoord. De betreffende accu's had ik volgeladen om "recent" mee te kunnen rijden (gisteren na mijn post ben ik gaan rijden).
Om gisteren toch een test uit te kunnen voeren heb ik een 3S lipo gebruikt welke nog niet helemaal vol was.

Momenteel zijn de 2S lipo's waar het verhaal mee begonnen is dus leeg en kan ik dit nu opnieuw testen.

Een kleine lader achter te hand hebben is inderdaad geen overbodige luxe.
In de loop van de dag of morgen zal ik de nieuwe testresultaten posten en dan kunnen we verder bepalen waar het probleem exact ligt.
 
De nieuwe metingen met de 2S accu's.
De accu's zijn op de zelfde manier aangesloten en ingesteld als ik gedaan heb op het filmpje in mijn eerdere post (gebalanceerd laden met 5A).

Een opsomming van de gemeten waarden:

Spanning van de accu :
Grote connector: 7,68V
Balanceerstekker: 7,68V (via de balanceerstekker ook de losse cellen gemeten en deze waren beide 3,84V dus dit is goed)

De spanningen tijdens het laadproces:
Scherm lader: 8,40V
Connector accu: 7,72V
Connector laadkabel: 7,73V
Bananenplug laadkabel: 8,18V
+ en - uitgang lader: 8,25V (hiervoor heb ik de bananenpluggen iets uitgetrokken en vervolgens de spanning op de uitgangen zelf gemeten)

Verder heb ik de multimeter nog even gebruikt om een weerstand te meten. Mijn kennis hier verder bijna 0 in. Ik heb de multimeter op de weerstand modus gezet met de schaalverdeling 200k. Vervolgens heb ik naar de weerstand in de laadkabel gekeken door de weerstand op te meten tussen de + op de bananenplug en de + van de connector van de laadkabel. Op dezelfde manier heb ik dit voor de - gedaan. Hopelijk ik dit de juiste manier en anders hoor ik het graag.

De waardes op 200k:

Op de +: 35 Ohm
op de -: 139 Ohm

Hopelijk kunnen jullie met nu verder helpen met deze waarden. Mochten er andere gegevens of metingen nodig zijn dan hoor ik dit ook graag van jullie.

Alvast bedankt!
 
Als je de weerstand van je laadkabel wilt meten moet je de meter op het laagst mogelijke weerstandsbereik zetten. Meestal is dat 200 Ohm, heel soms 20 Ohm. De weerstand van de kabel mag dan feitelijk niet meetbaar zijn.
Als je de meetpennen van de multimeter kort sluit dan je 0 Ohm moeten meten. Meestal zal dit echter een paar tienden Ohm zijn. Bijvoorbeeld 0,3 Ohm of zo iets. Als je dan de kabel meet zal je de zelfde waarde moeten meten, misschien 0,1 hoger maar niet meer.

Wanneer de waardes die je meet echt kloppen kan dat heel goed verklaren dat de lader problemen heeft. Ik kan echter niet geloven dat die waardes kloppen want dan zou er zelfs geen 1A kunnen lopen. De maximale stroom die er kan lopen als de weerstand zo hoog is zal ongeveer 50mA (0,05A) en dat is bij een accu spanning van 0V. Als de accu 7,68V is kan er zelfs niet meer dan 4mA (0,004A) lopen. 8O 8O

Als de weerstandswaardes 0,35 Ohm en 1,39 Ohm blijken te zijn zou het beter kunnen kloppen. Dan nog kan er geen 1A lopen maar slechts ongeveer 400mA (0,4A).

Hoe dan ook die weerstand van de kabel(s) lijkt me veel te hoog en ik zou als ik jouw was eens goed kijken naar de solderingen want daar zit meestal de oorzaak van dit soort problemen. ;);)
Solderen is niet echt moeilijk maar je moet het wel op de juiste manier doen. Helaas zijn er veel mensen die denken dat ze een goede soldering hebben gemaakt welke toch een "koude" soldering blijkt te zijn. Een goede soldeerbout die heet genoeg is en vooral één die ook een hoop warmte kan "leveren" is heel belangrijk. Dan de soldering goed schoon houden. Zo min mogelijk met je (letterlijk) vette vingers aan de onderdelen komen. Het juiste soldeertin gebruiken. Soldeertin met een harskern is absoluut noodzakelijk. Voor elektronica en kabels nooit maar dan ook echt nooit soldeervloeistoffen zoals S39 gebruiken. Gebruik uitsluitend soldeervloeistoffen of gels die speciaal voor de elektronica zijn gemaakt. En als laatste het soldeer goed laten door vloeien. De soldeertin moet echt overal tussen vloeien om een zo goed mogelijk contact te verzekeren.
Kan je het zelf niet of heb je daar de spullen niet voor vraag dan iemand die dat wel kan en de gereedschappen heeft.
 
Op de +: 35 Ohm
op de -: 139 Ohm

Hopelijk kunnen jullie met nu verder helpen met deze waarden. Mochten er andere gegevens of metingen nodig zijn dan hoor ik dit ook graag van jullie.

Alvast bedankt!
Misschien ten overvloede maar voor deze weerstand meting heb je toch wel eerst de laadkabels los gemaakt.
Ik kan bijna niet geloven dat dit een goede meting is maar zelfs als je er flink naast zit wijst dit duidelijk naar je laadsnoeren zo wel de + als de -.
Daar is iets goed mis en het verklaart waarom je display op 8.4V gaat staan bij een lipo die nog lang niet vol is en er slechts een minimale stroom gaat vloeien.
De bananen stekker het snoertje of de stekker verbinding naar de lipo draden of de soldeerverbindingen of de schroefjes in de bananen stekkers.
Dat de draden te dun zijn lijkt het niet op zo ver ik dat op het filmpje kan zien zijn ze ongeveer even dik als de lipo draden zelf.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga deze week nieuwe laadkabels maken. Met de tips van Ernst zal ik deze op de juiste manier solderen. Ik zal even wat draadjes bekijken om wat tips te krijgen over het maken van een goede laadkabel. Met de nieuwe kabel zal ik nogmaals testen en de resultaten hier posten. Echter heb ik niet eerder de tijd dan halverwege de week. Ik hou jullie op de hoogte!
 
Als je moeilijkheden hebt met het goed solderen van de kabel neem dan even via een PB contact met me op. Misschien kan ik dan iets voor je doen.
 
Beste forumleden,

Ten eerste wen ik iedereen hele fijne feestdagen.

Ik wilde nog even een update geven van hoe het ervoor staat.
Met de tips van Ernst heb ik een nieuwe laadkabel gemaakt. Ik heb de multimeter op de juiste stand gezet en als ik de weerstand meet door de plus en de min van de multimeter met elkaar contact te laten maken krijg ik 0,4 Ohm.
Als ik vervolgens de kabel doormeet dan krijg ik ook 0,4 Ohm. Dit betekend dat de kabel in orde is.

Ik heb ondertussen ook de Robbe lader ontvangen en hiermee een van deze accu's getest. Het resultaat: een volgeladen accu en een lader welke alles goed afleest en hierdoor goed laadt. Dit betekent dat de laadkabel en de accu in orde zijn.

Vervolgens heb ik deze accu gebruikt en heb ik deze nog eens proberen op te laden met de lader welke deze problemen heeft. Ik heb hiervoor natuurlijk de nieuwe laadkabel gebruikt. Het resultaat: de lader leest weer meteen 12,60V af en de hiermee kan ik concluderen dat het probleem bij de lader ligt.

Gelukkig heb ik nu een goede lader waarmee ik vooruit kan. Helaas geen reserve lader maar ik ben wel weer een stuk wijzer geworden van alle informatie in dit topic!

Bedankt voor de hulp!
 
Ongelofelijk waar je allemaal tegenaan kunt lopen!



Even voor de goede orde, beide laders (680 en yellowRC 6A) vertonen deze fout?



Ik weet dat beide laders op hetzelfde ontwerp, mogelijk onderhuids zelfs geheel identiek zijn.



Waardoor zou dit gekomen zijn?
 
Ongelofelijk waar je allemaal tegenaan kunt lopen!



Even voor de goede orde, beide laders (680 en yellowRC 6A) vertonen deze fout?



Ik weet dat beide laders op hetzelfde ontwerp, mogelijk onderhuids zelfs geheel identiek zijn.



Waardoor zou dit gekomen zijn?


Hoe het kan dat beide laders dit hebben durf ik niet te zeggen. Wellicht een geval van pech hebben?

De 680 heeft van te voren altijd keurig gewerkt. Meer dan een jaar zonder problemen. Waarom deze dit nu opeens heeft, durf ik niet te zeggen. De yellow rc begon al iets eerder met dezelfde problemen.
 
Het probleem zit dus in de lader ergens tussen het punt waar hij de spanning meet welke op het display verschijnt en de uitgang voor de bananen stekkers.
Ik zou hem open maken en eens gaan meten maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Er moet een onderbreking zijn die er niet hoort te zijn b.v. een printbaantje dat is doorgebrandt.;)
 
Back
Top