LIPO plus en min?

• Topicstarter Topicstarter robbedoes
  • Startdatum Startdatum
R

robbedoes

Guest
Gisteren op de beurs 2 LIPO's (KOKAM) gekocht. Echter zonder draadaansluitingen dit scheelde 10 euro per stuk en als echte hollander weet je het wel he! Ik heb er niet bij stil gestaan om te vragen hoe deze gesoldeerd moeten worden en hoe het met de polariteit zit :oops: . Weet iemand raad? ik heb hieronder foto's geplaatst mischien kan iemand de aansluitpolen aangeven? Moet of mag er nadat de draden gesoldeert zijn een krimpkous om het pakket gekrompen worden? Zijn er mogelijk nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Het valt nog niet mee om de eerste schreden in het electro vliegen te zetten :lol: na jaren alleen maar peut gepompt te hebben.

Groetjes Robert

LIPO-1.jpg

LIPO-2.jpg

Lipo's zijn af fabriek altijd halfvol geladen, even een multimeter er op en je weet het...
(Te koop bij bouwmarkt in de 5 euro bak...)
Krimpkous hoeft er niet omheen, stevig plakband over de print is voldoende.

Vaak staat er een kleine + en - op het groene printje.
En anders zul je het met een multimetertje (iets van €6,-- bij de Praxis, Gamma etc) moeten uitzoeken.

Edit: moet ik toch sneller leren typen :wink:

Heb je mij weer met stomme vragen als leek op E gebied :

Hoe doe je dat dan met dat metertje ? ik heb ook zo`n gamma ding, heeft een rad van fortuin knop met 100 en 1 mogelijkheden :roll:
Staat er een plusje voor het voltage als het goed is ?

Lipo's zijn af fabriek altijd halfvol geladen, even een multimeter er op en je weet het...
(Te koop bij bouwmarkt in de 5 euro bak...)

Vaak staat er een kleine + en - op het groene printje.
En anders zul je het met een multimetertje (iets van €6,-- bij de Praxis, Gamma etc) moeten uitzoeken.

Ik denk dat ik beter bij Hans Anders een bril kan gaan halen want het staat er inderdaad in hele kleine lettertjes op! :lol:

Groetjes Robert

staat er op de multimeter niet gewoon V van volt en daar achter verschillende waardes Rheli?
dan zou ik hem op 20 zetten (dus niet op 200/2000m).
ik heb een heel klein multimetertje, dus n iet die van de bouwmarkt, maar de funcies zouden hetzelfde moeten zijn denk ik :)

Rhelie zei:
Hoe doe je dat dan met dat metertje ? ik heb ook zo`n gamma ding, heeft een rad van fortuin knop met 100 en 1 mogelijkheden :roll:
Staat er een plusje voor het voltage als het goed is ?
Nee, maar er staat wel een minnetje voor als je de meetpennen verkeerdom hebt. Als er dus - 11,1 Volt staat heb je de pennen verkeerdom en als er 11,1 Volt staat zit de rode meetpen op de plus en de zwarte op de min.

Heb je mij weer met stomme vragen als leek op E gebied :

Volgens mij bestaan er geen domme vragen dus laat ik er nog eens een stellen; als ik biven op de soldeerproppen meet waar ik de plus en min zie staan meet ik nada noppes niets. Als ik op de hele kleine gaatjes op de print meet zie ik wel waardes. Komt dit door oxidevorming? En nu natuurlijk de hamvraag: Moet ik mijn draadjes nu op die grote soldeerproppen solderen of ernaast op de print in de kleine gaatjes? En welke draaddikte kan ik het beste gebruiken

Groetjes van de LIPO-Goeroe 8)

Even met de meetpennen lichtjes krassen op de solderingen en je krijgt wel kontakt.
Uiteraard soldeer je op de soldeer-eilanden. De draaddiameter is afhankelijk van het gebruik. Hoe dikker, hoe minder verlies. Het moet echter wel hanteerbaar blijven, dus voor de meeste toepassingen zal men wel tussen de 1,5mm2 en 2,5mm2 draad gebruiken.

Er is speciaal siliconendraad te koop. Niet alleen heeft dit een zeer soepele isolatie, maar het heeft ook veel adertjes. Hierdoor worden de verliezen nog geringer.

Back