Goed, wat mij opvalt is dat je balancer een foutmelding geeft als je deze aansluit......
Gaan we even een testje doen.
Pak je batterij en je voltmeter.
je balancerstekker aan je batterij is eigenlijk een - pool, en verder de + pool van iedere afzonderlijk cel.
Dus, (opletten voor kortsluiting, gebeurt snel bij die kleine stekkertjes) als je je - op bv de linker draad zet, en de + 1 ernaast, zou je een voltage moeten meten van 4,2 volt.
schuif je allebei de pennen 1 op (dus - waar net de + zat, de + op de derde van links), nu moet je weer 4,2 meten.
Nu kun je op nog 1 manier meten, dan moet je weer 4,2 meten.
Dat zijn dus de voltages van de 3 cellen afzonderlijk.
Je lader leest deze voltages ook af, en zal gewoon niet gaan laden als 1 (of meer) van de cellen onder een bepaalt minimum voltage komt (zie vorige post)
Dat is puur voor de veiligheid, een te diep ontladen Lipo kan wat instabiel worden, interne weerstanden lopen op etc etc etc. het is altijd zaak om zo'n batterij in jouw directe omgeving op te laden (zeker als zo'n probleem zich voordoet), zodat je kunt ingrijpen als hij mocht besluiten een plof te geven. (en dat geeft grote vlammen)
Dus hebben we hoogstwaarschijnlijk meteen de reden waarom jouw batterij hard achteruit gaat in prestatie, 1 van de cellen is in onbalans met de rest.
Doordat je laadt zonder balancer is deze cel niet gelijkgetrokken met de rest, dus is deze ook iedere keer te diep ontladen geweest.
Bij deze een tweetal tips:
- altijd met balancer laden, hedendaagse lipo's kunnen eigenlijk niet meer zonder. Doe je het wel zonder, zijn ze in no time kapot.
- Krijg je zo'n melding (low voltage) op de balancer, zul je dus het voltage op moeten krikken voor je kunt laden. Ikzelf doe dat meestal door de lader handmatig aan te zetten (in mijn geval moet ik dan naar een NIcd programma toe), ik laat hem zachtjes laden tot de batterij weer een 9 a 10 Volt in zich heeft. Dan zet ik de lader stop, lipo programma aanzetten, sluit ik de balancer weer aan en dan werkt het gewoon weer zoals het hoort.
Geeft hij deze melding iedere keer met laden, maar werkt bovenstaande handeling wel, moet je echt eerder stoppen met vliegen. Dan vraag je echt teveel van je lipo.
Weer een stevige lap tekst, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Trouwens, een lipo kan gewoon 2 jaar of meer meegaan bij regelmatig gebruik. Dan zullen ze niet meer zo veel power geven als in het begin, maar met mijn 450 heli lukt het best.