Lipo Probleem

Beste forummers!

Ik heb een probleem met mijn LIPO hij is heel snel leeg.
Tot een tijd geleden vloog ik met een 11,1v 2500mah 3s ongeveer 10min.
Nu kapt hij ermee na 5min. (althans dan heb ik het idee dat ik vermogen verlies) Als ik meet komen er gewoon goede getallen tevoorschijn?! Iemand een idee?

Overigens, heb ik via een kennis een nieuwe LIPO gekregen.
de specificaties van mijn ESC's zijn : 12c 15amp.

De lipos die ik heb gekregen zijn 3950mah 11,1v (3s) en 12C...
Dat laatste vraag ik me af. Wat betekent nu precies de C waarde in dit geval?

Dankjewel!
Grt
Robin

Goede getallen? dat is een rekbaar begrip. Wat meet je hoe meet je en waar meet je.

De C-waarde is een getal dat de maximale laad- of ontlaadstroom aangeeft in relatie tot de capaciteit. Als een 1000 mAh accu met 15 C ontladen mag worden is de maximale ontlaadstroom 15 x 1000= 15000 mA of 15 A.

Voor een 3950 mAh accu die met 12C ontladen mag worden is de maximale ontlaadstroom (voor het gemak reken ik met 4000 mAh) 4000 x 12= 48000 mA of 48 A.

Een ESC kan voor een maximale stroom van 15 A geschikt zijn, maar heeft geen C-waarde. Je opgave dat de ESC 12 C is kan niet kloppen.

Als de maximale stroom die de ESC aan kan 15 A is, dan is de C-waarde van 12 voor het 3950 mAh pakket ruim voldoende. De Li-Po kan ruim 3 maal meer stroom leveren dan de ESC aan kan.

Laatst bewerkt:
Heb je die teruglopende vliegtijd nou met de oude lipo's of met de nieuwe die je gekregen hebt?
Als je eerst langer kon vliegen maar de lipo's zijn bij aanvang wel gewoon maximaal geladen, zal je moeten kijken of er misschien iets niet goed zit bij de motor... zelf heb ik bv wel eens gehad dat de kabels aanliepen tegen de bell van de outrunner. Dat kost natuurlijk vermogen, plus dat er uiteindelijk kortsluiting ontstaat...

Als je een slecht contact hebt met de aansluitdraden die van de batterij komen, dan zal de weerstand vergroten, en heb je bij belasting van je batterij sneller en lagere spanning.
Wanneer je dan onbelast meet, zal je terug een normale spanning meten.

Maar...
Bij een LiPo die te diep ontladen is geweest, zal de inwendige weerstand van de batterij toenemen, met als resultaat dat je veel minder lang toekomt met die batterij.

Ik mis nog een paar gegevens..
- hoe oud is de lipo?
- is hij al vaak ontladen/herladen?
- laad je met een balancer?
- tot hoever ontlaad je de lipo (dit mag je in een voltage neerzetten, je kan ook vermelden hoeveel mah je er in terugstopt bij het herladen)
- krijg je met de nieuwe lipo wel een normale vliegtijd?
- is de esc ingesteld voor lipo's (afslag op een bepaald voltage)

Het probleem wat je hoogstwaarschijnlijk hebt, is dat het voltage van je lipo onder belasting in elkaar dondert. Als je het model uitzet, en dan voltage meet,kom je op goede waarden( heeft ie nl tijd om even bij te komen). Sluit je hem weer aan en zet je de motor oid aan, donderd de spanning weer omlaag.

Dan ga ik er wel even van uit dat je geen aanlopende servo's, motoren of extreem slechte solderingen in je hardware hebt zitten...

Om dit te testen, moet je een manier zien te vinden om de meetpennen tijdelijk in de stroomkring vast te kunnen zetten. Als dat gelukt is, alles vasthouden en optoeren, dan zie je zo wanneer het voltage omlaag valt. Je kan ook een 3s lipo saver (vaak een led lampje dat gaat branden onder de 10 Volt) in het model opnemen.

Let wel: het voltage van een 3s lipo (3 cellen, 12,6 volt opgeladen) mag eigenlijk niet onder de 10 Volt komen. Minder kan wel, maar is niet handig voor de levensduur. Zowieso is minder dan 2,4 volt per cel, dus 7,2 Volt een instant killer voor lipo's. 3 Volt wordt meestal als minimaal aangehouden.

Het is even een lap tekst, maar dan kan je ook weer even wat testen :rolleyes:

Succes met zoeken!

is mijn lipo stuk????

hoi iedereen

als ik mijn lipo wil opladen
krijg ik steeds low batery

het gaat over een lipo 3cel 20c 1800 mAH 11.1v

Dank voor de uitleg! Maar voor de zekerheid.
Ik loop dus geen risico dat de 12C lipo de ESC doorbrand in dit geval?
Het hele LIPO verhaal is nogal nieuw voor mij. :n00b:

Ik meet gewoon aan de connectoren van de LIPO +- ...
daar komt rond 11 volt uit.

De Lipo is nu zegmaar 2 maanden oud. Heb hem wel al veel herladen.
Ik laad de LIPO met de connectoren. +- ( rood zwart ) Als ik hem aansluit op dat andere stekkertje dan geeft mijn oplader een foutmelding.
Ik moet gemiddeld 1000 tot 1500 MAH bijladen. ( overigens heb ik een keer tot (2000 mah) bij moeten laden. ( iets te lang doorgevlogen ) sindsdien gebruik ik een LIPOSAVER.

Doe ik iets verkeerd misschien met laden?
Ik stel zn maximum in op 1A tot max 2500mah opladen.

Als ik op mijn oplader aangeef met balance charger te willen laden o.i.d. :confused:
dan kan ik de batterij ook niet opladen dan krijg ik de foutmelding " Battery Vol Error / Cell Low Vol " .

De nieuwe LIPO heb ik nog niet gebruikt omdat ik er nog niet zeker van ben of deze geschikt is.
Vlieg nu met 2500Mah 20C dus 3950mah 12C kan geen kwaad als ik het goed begrijp?

Dank Dank Dank!

Goede getallen? dat is een rekbaar begrip. Wat meet je hoe meet je en waar meet je.

De C-waarde is een getal dat de maximale laad- of ontlaadstroom aangeeft in relatie tot de capaciteit. Als een 1000 mAh accu met 15 C ontladen mag worden is de maximale ontlaadstroom 15 x 1000= 15000 mA of 15 A.

Voor een 3950 mAh accu die met 12C ontladen mag worden is de maximale ontlaadstroom (voor het gemak reken ik met 4000 mAh) 4000 x 12= 48000 mA of 48 A.

Een ESC kan voor een maximale stroom van 15 A geschikt zijn, maar heeft geen C-waarde. Je opgave dat de ESC 12 C is kan niet kloppen.

Als de maximale stroom die de ESC aan kan 15 A is, dan is de C-waarde van 12 voor het 3950 mAh pakket ruim voldoende. De Li-Po kan ruim 3 maal meer stroom leveren dan de ESC aan kan.

Laatst bewerkt:
Een verbruiker verbruikt zoveel stroom als nodig, niet zoveel als de stroombron kan leveren. Zolang de motor niet meer dan 15 A verbruikt, loopt je ESC geen enkel risico. Ga je de motor zwaarder belasten, en het verbruik wordt hoger dan 15 A dan loopt je ESC wel een risico.

Een net geladen Li-Po met drie cellen moet direct na het laden, onbelast gemeten, een spanning hebben van 12,6 Volt.

Ik neem aan datje nu de 4000mAh accu gebruikt.
je schrijft dat je met 1 Ampere laat en je laat hem afslaan na het laden of het bijladen van 2500mAh
Misschien moet je deze instelling dan ook op minimaal 4000mAh zetten
ander komt hij niet vol
En bij 1 ampere zal hij wel een uur of 4 laden

Klopt, het laden duurt inderdaad erg lang.
Ik heb een voeding van 12volt en (1200 mah) Ik speel op safe en laad daarom op 1A ... Ik neem aan als ik een voeding neem voor de lader met hogere MAH dat ik sneller kan laden? Ik heb nu een VOLTCRAFT lader van Conrad, moet misschien een fatsoenlijke voeding erbij kopen.

Ik laad inderdaad de 4000mah LIPO gewoon totdat de lader aangeeft dat hij zn maximale capaciteit heeft geladen. (4000 mah)

Dank!

Ik neem aan datje nu de 4000mAh accu gebruikt.
je schrijft dat je met 1 Ampere laat en je laat hem afslaan na het laden of het bijladen van 2500mAh
Misschien moet je deze instelling dan ook op minimaal 4000mAh zetten
ander komt hij niet vol
En bij 1 ampere zal hij wel een uur of 4 laden

In de eeste plaats is je lader niet 1200 mAh, maar kan deze waarschijnlijk een maximale stroom van 1200 mA (1,2 A) leveren.

Als je je Li-Po met 3 cellen, maximale spanning 12,6 Volt laadt met 4 Ampere, dan is hiervoor een vermogen nodig van 4 x 12,6= 50 Watt. Dit vermogen moet ook aan de lader worden toegevoerd. Omdat de lader ook voor wat verlies zorgt, is meer vermogen nodig. Laten we aannemen 60 Watt.

De 12 Volt voeding zal dan 60: 12= 5 Ampere moeten leveren.

Je hebt dan minimaal en voeding nodig van 5 Ampere bij 12 Volt. Een beetje extra is niet verkeerd.

Hierbij moet ook je lader 4 Ampere laadstroom kunnen leveren en het benodigde vermogen van 50 Watt.

Verder neem ik aan dat je een lader gebruikt die automatisch afslaat als de Li-Po vol is. Laden tot de lader een bepaalde capaciteit heeft geladen en dan zelf het laadproces onderbreken is niet verstandig. Je weet niet wat de restlading van de accu was en het overladen van Li-Po's kan nogal gevaarlijk zijn. Brand en explosies zijn zeker niet uitgesloten. Om die reden kunnen Li-Po laders automatisch het laadproces afhandelen. Gebruikelijk moet alleen de laadstroom en het aantal cellen worden ingesteld.

Laatst bewerkt:
Goed, wat mij opvalt is dat je balancer een foutmelding geeft als je deze aansluit......

Gaan we even een testje doen.
Pak je batterij en je voltmeter.
je balancerstekker aan je batterij is eigenlijk een - pool, en verder de + pool van iedere afzonderlijk cel.

Dus, (opletten voor kortsluiting, gebeurt snel bij die kleine stekkertjes) als je je - op bv de linker draad zet, en de + 1 ernaast, zou je een voltage moeten meten van 4,2 volt.
schuif je allebei de pennen 1 op (dus - waar net de + zat, de + op de derde van links), nu moet je weer 4,2 meten.
Nu kun je op nog 1 manier meten, dan moet je weer 4,2 meten.

Dat zijn dus de voltages van de 3 cellen afzonderlijk.
Je lader leest deze voltages ook af, en zal gewoon niet gaan laden als 1 (of meer) van de cellen onder een bepaalt minimum voltage komt (zie vorige post)

Dat is puur voor de veiligheid, een te diep ontladen Lipo kan wat instabiel worden, interne weerstanden lopen op etc etc etc. het is altijd zaak om zo'n batterij in jouw directe omgeving op te laden (zeker als zo'n probleem zich voordoet), zodat je kunt ingrijpen als hij mocht besluiten een plof te geven. (en dat geeft grote vlammen)

Dus hebben we hoogstwaarschijnlijk meteen de reden waarom jouw batterij hard achteruit gaat in prestatie, 1 van de cellen is in onbalans met de rest.
Doordat je laadt zonder balancer is deze cel niet gelijkgetrokken met de rest, dus is deze ook iedere keer te diep ontladen geweest.

Bij deze een tweetal tips:
- altijd met balancer laden, hedendaagse lipo's kunnen eigenlijk niet meer zonder. Doe je het wel zonder, zijn ze in no time kapot.

- Krijg je zo'n melding (low voltage) op de balancer, zul je dus het voltage op moeten krikken voor je kunt laden. Ikzelf doe dat meestal door de lader handmatig aan te zetten (in mijn geval moet ik dan naar een NIcd programma toe), ik laat hem zachtjes laden tot de batterij weer een 9 a 10 Volt in zich heeft. Dan zet ik de lader stop, lipo programma aanzetten, sluit ik de balancer weer aan en dan werkt het gewoon weer zoals het hoort.
Geeft hij deze melding iedere keer met laden, maar werkt bovenstaande handeling wel, moet je echt eerder stoppen met vliegen. Dan vraag je echt teveel van je lipo.

Weer een stevige lap tekst, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Trouwens, een lipo kan gewoon 2 jaar of meer meegaan bij regelmatig gebruik. Dan zullen ze niet meer zo veel power geven als in het begin, maar met mijn 450 heli lukt het best.

Dankjewel voor de info! Heb ik veel aan!
Begin er eindelijk meer van te begrijpen. Ik ga straks deze test even doen..
( heb mijn voltmeter even niet bij de hand )

Zojuist heb ik een 3s 2500mah lipo vol geladen nu met balancer. Hij geeft nu aan dat elke cel 4.19 / 4.20 volt is. Voor zover ik weet moet dat kloppen. Echter ik heb voorheen nooit met balancer geladen, met deze uitkomst die ik nu heb dat elke cel 4,2 volt is betekent dat mijn LIPO gewoon nog goed is?

Overigens krijg ik tijdens het laden een waarde " DCHG ".
Volgens de manual zou daar CHG moeten staan.

Enig idee?

Goed, wat mij opvalt is dat je balancer een foutmelding geeft als je deze aansluit......

Gaan we even een testje doen.
Pak je batterij en je voltmeter.
je balancerstekker aan je batterij is eigenlijk een - pool, en verder de + pool van iedere afzonderlijk cel.

Dus, (opletten voor kortsluiting, gebeurt snel bij die kleine stekkertjes) als je je - op bv de linker draad zet, en de + 1 ernaast, zou je een voltage moeten meten van 4,2 volt.
schuif je allebei de pennen 1 op (dus - waar net de + zat, de + op de derde van links), nu moet je weer 4,2 meten.
Nu kun je op nog 1 manier meten, dan moet je weer 4,2 meten.

Dat zijn dus de voltages van de 3 cellen afzonderlijk.
Je lader leest deze voltages ook af, en zal gewoon niet gaan laden als 1 (of meer) van de cellen onder een bepaalt minimum voltage komt (zie vorige post)

Dat is puur voor de veiligheid, een te diep ontladen Lipo kan wat instabiel worden, interne weerstanden lopen op etc etc etc. het is altijd zaak om zo'n batterij in jouw directe omgeving op te laden (zeker als zo'n probleem zich voordoet), zodat je kunt ingrijpen als hij mocht besluiten een plof te geven. (en dat geeft grote vlammen)

Dus hebben we hoogstwaarschijnlijk meteen de reden waarom jouw batterij hard achteruit gaat in prestatie, 1 van de cellen is in onbalans met de rest.
Doordat je laadt zonder balancer is deze cel niet gelijkgetrokken met de rest, dus is deze ook iedere keer te diep ontladen geweest.

Bij deze een tweetal tips:
- altijd met balancer laden, hedendaagse lipo's kunnen eigenlijk niet meer zonder. Doe je het wel zonder, zijn ze in no time kapot.

- Krijg je zo'n melding (low voltage) op de balancer, zul je dus het voltage op moeten krikken voor je kunt laden. Ikzelf doe dat meestal door de lader handmatig aan te zetten (in mijn geval moet ik dan naar een NIcd programma toe), ik laat hem zachtjes laden tot de batterij weer een 9 a 10 Volt in zich heeft. Dan zet ik de lader stop, lipo programma aanzetten, sluit ik de balancer weer aan en dan werkt het gewoon weer zoals het hoort.
Geeft hij deze melding iedere keer met laden, maar werkt bovenstaande handeling wel, moet je echt eerder stoppen met vliegen. Dan vraag je echt teveel van je lipo.

Weer een stevige lap tekst, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Trouwens, een lipo kan gewoon 2 jaar of meer meegaan bij regelmatig gebruik. Dan zullen ze niet meer zo veel power geven als in het begin, maar met mijn 450 heli lukt het best.

Laatst bewerkt:
Een spanning van 4,19 - 4,20 Volt voor een net geladen Li-Po cel is prima! Een Li-Po lader gaat met het laadproces door tot de celspanning 4.2 Volt is.

Eigenlijk gaat het laadproces als volgt:

Het laadproces bestaat uit twee delen. In de eerste fase wordt geladen met een constante stroom, de ingestelde waarde. Tijdens dit laadproces loop de Li-Po spanning langzaam op. Als deze een waarde van 4,2 Volt per cel heeft bereikt schakelt de lader over naar fase 2, waarbij geladen wordt met een constante spanning. De stroom wordt langzaam minder. Als een minimum waarde is bereikt is de Li-Po vol en stopt het laadproces.

Gedurende het hele laadproces zorgt de balancer er voor de de spanning van de individuele cellen zo precies mogelijk gelijk blijft. Als één cel een wat hogere spanning krijgt wordt een klein deel van de laadstroom buiten de cel omgeleid. De andere cellen krijgen zo de gelegenheid om in spanning te stijgen en de cel met de hoogste spanning a.h.w. in te halen.

Laatst bewerkt:
Overigens krijg ik tijdens het laden een waarde " DCHG ". Volgens de manual zou daar CHG moeten staan.

Hoi,

diezelfde manual zal je kunnen vertellen dat dat Dischage betekent, ofwel ontladen :)

Gezien het aantal vragen wat je stelt, zou ik je adviseren eerst de manual eens HELEMAAL te lezen.
Welicht daarna de FAQ's eens door te nemen, dan is waarschijnlijk 80% van jouw vragen beantwoord :)

Grtz,
Menno

Back