LIPO-risering van mijn SkyCat?

• Topicstarter Topicstarter Erik Stronk
  • Startdatum Startdatum
E

Erik Stronk

Guest
Vrienden, :D

Ik vlieg nu enige tijd met een MPX Skycat. De normale vliegtijd op de "standaard" sanyo RC2400 cellen (10*) bedraagt max 5 minuten.

Na alle threats op ons modelbouwforum over Lipo door gelezen te hebben (en veel van de internationale) overweeg ik om over te stappen op een LIPO oplossing.

Voordat ik dat doe wil ik graag met jullie van gedachten wisselen over de (on)zin van deze toch wat prijzige actie. :wink:

Gezien de huidige praktijkervaringen met mijn Skycat en een check met P-calc, moet er ongeveer een stroom van 26 ampere lopen. Gebaseerd op:
- MPX Permax 600
- Permax Gearbox 3:1
- APC 12*8 prop
- 10 * Sanyo RC2400

Stel dat ik Lipo-riseer, dan denk ik aan een 3s5p pakket(je) gebaseerd op kokam 1200HD of de RBC lipo's van 1200mAh.
5p is hierbij gebaseerd op de circa max 6A belasting per lipo; 5p = 30A en dat heb ik nodig in de Skycat.
En met 5p heb ik ook 6000Mah ter beschikking en dat kan mijn vliegduur met ongeveer 2,5 maal verlengen tot ongeveer 13 minuten. (En dat voor de helft van het gewicht (sanyo wegen 625gr; en de 1200HD's 345gr)) :lol:

:?: Kloppen deze aannames?

Gezien de prijs van de LIPO-risering 15 lipo's * €10 (Prijs bij RBC) kom ik op €150 voor één 3s5p -pakket.
Voor dat bedrag (of zelfs minder) kan ik ook 2 * een sanyo 3300 pakket (10 cellen) aanschaffen met totaal dezefde capaciteit (moet alleen even na 6,5 minuut het pakket wisselen).

:?: Wat is wijsheid? Lipo of "klassiek"

Tenslotte: Ik zie inmiddels bij diverse sites de aankondiging van de kokam 1500 en zelfs 2000 cellen (16A continue!!!). Stel je voor 3s5p :arrow: 10000Mah :twisted: Sounds like fun!

Wat zal ik doen?

Greetz,
Erik

LIPO is voor mij een nieuwe ervaring en daarom ben ik (nog steeds) benieuwd naar jullie feedback. Als het een off-topic is dan verneem ik dat ook graag.

Gr,
Erik

Eeh, tja. Kijk of je het ervoor over hebt :) Minder gewicht, langere vliegduur, ik wist het wel :) Vergeet niet dat je lang aan het laden bent :)

Als de RBC Lipo's nog steeds die Hecell 1200 Lipo's zijn gaat dat niet lukken. Het zijn nog 1e generatie Lipo's die pas tot hun recht komen bij vliegtijden langer dan 20 minuten. Bovendien zijn ze erg zwaar.

Beste alternatief voor wat betereft power, vluchtduur en gewicht zijn waarschijnlijk de Kokam 1500 cellen in 3s3p configuratie. (300 gram, 4500 mah, 36A continue en 45A piek.)

Zoals Paul al opmerkte wordt de vluchtduur waarschijnlijk bepaald door de "melt down" tijd van die arme Permax 600.

Zet er dan ook een brushless is, verdubbelt je vliegtijd ook nog es, minder stroom nodig, minder dure lipo's, langere looptijd met koelere motor enz.

Ik kan moeilijk geloven dat je maar 5 minuten vliegtijd hebt.
Heb je hele tijd volgas nodig?
"power management" geprobeert? Alleen volgas als je vermogen echt nodig hebt.

Continue volgas betekend 280 waat ingangs vermogen. Volgens mijn "metrtic rule" moet je bij feriet motoren niet boven 1 watt/gram komen. Zit je dus ruim boven.
Een andere bron (Guru Wilhelm Geck) geeft aan 40 watt verlies continu, 60 waat max voor een sp600. je zit boven 80 watt verlies.
Als piek mag dat wel, maar bij continue sloopt dat de motor, of iedergeval wordt het rendement door extra hitte lager. Waarschijnlijk zit je dan in de buurt van 55% (ook al zegt de berekening mischien 70%)

Met langere looptijd sloop je dus vrijwel zeker de 600.

Met borsteloze motor kan je probleemloos 80% halen. Van 55 naar 80 is 1.45 keer zoveel.
Zit je al aan de 7.5 minuten (bij zelfde continu vermogen)
Tevens hoger topvermogen als je mikt op 35-40A.

RC2400 is een goede accu. Een goede motor lijkt mij nu een zinvoller investering.
Mega 30/3 met 10*6 is een favoriet van mij. Leuke buitenloper kan ook.

Ja, maar dat gaat toch leuker met meer topvermogen.
Dat vermogen echter niet onodig gebruiken is de truuk.

Stop zinloos geweld!

Dank voor jullie reacties. Brushless lijkt een betere investering. Daar zocht ik al even een excuus voor. :lol:

@Harald:
Bedoel je deze motor: http://www.megamotor.cz/en/motor_detail.phtml?prod_id=44

Ik neem aan dat met een 10*6 'ie als direct-drive kan worden gebruikt.
Welke regelaar zal ik daarbij aanschaffen? Ik wil graag een combi kopen die ik ook in een aantal andere kisten kan gaan gebruiken. Hoog op het verlanglijstje staat een electro conversie van een Kyosho Spitfire of AT6- texan (zie ook deze link: http://www.rcgroups.com/forums/show...light=kyosho spitfire conversion&pagenumber=1 ) Zou ik de Mega 30/3 daar ook voor kunnen gebruiken? (ipv de Hacker B50 10L)

Iemand nog een suggestie, als het gaat om prijs/presatie verhouding tussen AXI/Hacker/Mega?

gr,
Erik

30/3 kan met vertraging en 16 cellen wel een .40 kist aandrijven.
Kies dan een regelaar zonder BEC (jeti) of beter nog 1 waarvan wordt aangegeven dat het met en zonder BEC gebruikt kan worden (Castle Creation Phoenics, of MGM COMPRO)

40A is voldoende, maar iets groter kan geen kwaad.

ALs je een regelaar hebt zonder BEC, kan je (voor gebruik bij 10 cellen of minder) van een "oude" borstelregelaar de BEC functie gebruiken. Gewoon aansluiten op de accu en een vrij kanaal.
De borsteloze regelaar moet wel een spanningsafslag hebben dan, zodat er nog wat overblijft. Volgens mij hebben de meeste regelaars dat wel. Meestal zelf instellend op aantal (nicad of nimh) cellen.

Hallo Erik,

Ik weet dat dit draatje al enige tijd geleden is opgestart.
Maar, ik was nieuwsgierig of je inmiddels een borstelloze motor erin hebt zitten (jaha de skycat ook :wink: )
Ik las ook met stijgende verbazing het aantal cellen waar je de permax mee bestookt. Klinkt als erg overdone!
Ik ben mijn skycat vliegklaar aan het maken met een Kontronic Fun 500.
Hierbij worden 7 cellen geadviseerd (scheelt toch weer in gewicht)
Ik heb er een amp meter aan gehangen en ook hier geeft ie ongeveer 25 Amp volgas aan.

Dus erik, vertel vertel, maar niet te snel want ik lees ook mee :wink:

groetjes

Martin

Martin,

Helaas nog geen nieuws van het front. Mijn grote hobby is er de afgelopen maanden erg mager vanaf gekomen :oops: , dus nog steeds de standaard Permax met 10 cellen om er een beetje gang in te krijgen.

Ik zal een update plaatsen zodra er nieuws is en hoor ook graag jouw bevindingen.

gr,
Erik

Back