Lipo rook filter??

Hoi Allemaal,

Sinds een paar weken ben ik met een Lipo laad kist bezig.
Feitelijk is het een stalen kist van het leger (400x250x250mm) waar voorheen 18 handgranaten in werden opgeslagen. er zit in de deksel een dikke rubber ring om hem waterdicht te maken. Ik heb de balanceer kabel middels een wartel naar binnen geleid en de plus en min kabel (rood en zwart) heb ik middels banaanpluggen zodat de aansluiting op de kist gelijk is als de aansluiting op de lader zelf. Dat is allemaal gelukt en de lipo's laden prima in de kist.
ECHTER....mocht er een lipo brand in de kist onstaan krijg je dus ook een verhoogde luchtdruk in de kist. In de deksel wil ik eigenlijk een overdrukventiel maken die maar 1 richting op open kan....eruit dus. Prima...luchtdruk kan weg + geen mogelijke bom in huis, MAAR...hoe los ik de giftige dampen op?
Ik hoop dat daar een filter voor is....maar die zal best prijzig zijn.
Weet er hier iemand hoe ik de giftige damp kan beperken? Koolstoffilter of zoiets? Kan iemand mij hier verder mee helpen?

Gelukkig is de rook afkomstig van een LiPo die in de fik vliegt niet giftig in die zin dat je bij inademing direct ziek wordt of nog erger. Echter rook van verbranding is per definitie slecht voor de gezondheid dus dat moet je niet inademen.
De kans dat er een LiPo in rook opgaat is heel klein. De kans dat je daarvan iets oploopt is ook heel klein. Heel klein maal heel klein is nog steeds heel klein. Daarom denk ik dat je om die rook geen zorgen hoeft te hebben. Het is veel belangrijker dat er geen brand kan ontstaan. Brand vernietigt alles en dat is veel erger. Als een LiPo in die kist ploft en er ontsnapt rook dan stikt het een poosje maar daar houdt het wel mee op.

Hoi Allemaal,
.... Dat is allemaal gelukt en de lipo's laden prima in de kist.
Da's het probleem aan de verkeerde kant bestrijden.
Lipo's moet je niet laden als je zelf niet in de buurt bent. Je moet er gewoon bijblijven. Ja, dat kost tijd en zo, maar wat wil je liever? Veilig met je hobby bezig zijn of ellende?

ECHTER....mocht er een lipo brand in de kist onstaan krijg je dus ook een verhoogde luchtdruk in de kist. In de deksel wil ik eigenlijk een overdrukventiel maken die maar 1 richting op open kan....eruit dus. Prima...luchtdruk kan weg + geen mogelijke bom in huis, MAAR...hoe los ik de giftige dampen op?
Ik hoop dat daar een filter voor is....maar die zal best prijzig zijn.
Weet er hier iemand hoe ik de giftige damp kan beperken? Koolstoffilter of zoiets? Kan iemand mij hier verder mee helpen?

Giftig zijn die dampen niet. Nou ja, alles is giftig, maar het ligt aan de concentratie.
Enne...Als je lipo's in de fik gaan in die kist, gaat dat (koolstof)filter op enig moment waarschijnlijk ook mee in de fik...

Oplossing: gewoon laden waar je zelf bij bent.
Dan kan je zien of je lipo's bol gaan staan/je ruikt 't als ze gaan stinken en je ziet het als ze in de fik vliegen.
Een opbergkist voor lipo's is prima, een laadkist niet.

Je kunt ook een emmer water nemen en daar een vuiliszak overheen spannen, en daar de accu op leggen tijdens laden. Als hij heet wordt smelt ie door de zak heen en valt in het water. simpel....

Dat laatste klinkt simpel en doeltreffend maar er zit een andere kant aan die zaak.
Als een LiPo ploft en in de fik vliegt is dat vrijwel altijd doordat er tijdens het laden iets fout gaat. Wat en hoe is al uitgebreid in andere draadjes besproken.
Het "grote probleem" is dat er dan zuiver Lithium ontstaat en dat wil je liever niet in contact brengen met water. De chemische reactie is dan zeer heftig en er kunnen heel vervelende dingen gebeuren.
Wat ik wel eens heb gezien is dat er een flinke plastic zak met goed droog zand over de LiPo werd gelegd. Gaat die LiPo dan in de fik dan smelt het plastic en het zand houdt de ergste vlammen tegen. De accu is klaar voor de vuilnisbak maar de schade aan andere zaken is dan miniem tot geheel niets.

Back