Lipo save

• Topicstarter Topicstarter Janhughes
  • Startdatum Startdatum
J

Janhughes

Guest
Hay ik ben een beginner in lipo land volgens mij heb ik een pakket maar geen lipo save wat is dat nu weer dan zit dat op de zender dan .
Want op 50m bv zie ik denk ik niks branden.
Dus bij mijn oude nicads kon ik het pack gewoon [bijna] leeg vliegen tot dat de motor stopte dat kan dus niet bij lipo,s begrijp ik.
Moeilijk want ik weet niet hoelang mijn pack vliegt .
Ik vraag me dan af wat je wel kunt met zo,n lipo pack dan .
Misschien kun je wat duidelijker zijn.
Mvg Jan. :( :(

We beginnen van voren af aan.
Welke regelaar heb je of wil je gaan gebruiken met welke motor.

Lipo's mag je niet verder ontladen dan 3 volt per cel onbelast. Ga je lager dan zijn de cellen niet meer goed. De meeste nieuwe moderne regelaars hebben de mogelijkheid om die lipo afslag in te programeren en op een veelvoud van 3 volt te zetten. Bij oudere regelaasr heb je een liposafe nodig die je tusen de accu en de regelaar zet en die ervoor zorgt dat je gewaarschuwd wordt als de lipo te ver leeg dreigt te geraken. Er zijn zelfs al liposafe's die dan de motor terugregelen.

Zoals je al zei gaat een lipo save branden zodra de lipo accu onder een bepaalt volt begint te raken...

De meeste kant en klare lipo saves zijn uitgerust met een heldere led die je wel degelijk op een grote afstand nog kan zien. Het is niet zo dat je direct moet landen zodra de led gaat branden...wat ie eerst zal doen is enkele keren oplichten zodra je meer gas geeft, dit geeft nog meer dan genoeg tijd om een fatsoenlijke landing te maken

kijk eens in dit topic: geinteresseerden voor schema liposafe?
erg handig, ik gebruik het zelf ook en werkt goed ;)

succes

Hallo ik begin het lipoland wat te begrijpen ik vlieg al jaren met nicads maar door gewicht ben ik nu toch op lipo,s overgestapt.
Dus ik begrijp dat je hem niet mag overladen ,dat is okay ik heb tussen mijn lader een kokam safegard.
En dus ook niet teveel ontladen dat had ik al eens gelezen ,waar ik mee vlieg is een mabuchi 370 motortje [speed 300] een 2 cellen packje 1400mh,de regelaar is een race 1:24 20 amp .
Dus het enigste wat ik nu nog nodig heb is een lipo save die ik tussen de regelaar en accu zet.
Zijn er ook die bv een pieptoon ofzo geven likt mij makkelijker of zijn het alleen led.
Groet Jan :D

Ik heb een vraag je over de liposaver

Als ik een oude regelaar heb die op op 7.4 volt werkt met bijbehorende borstel motor de op 7,4 werkt dan kan ik een 2cell lipo met liposaver plaatsen ter vervanging van de oude zware NiMh batterij maar ik hoor dat er mensen die een 3 cell lipo met liposaver er op zetten?

Maar dat kan toch niet werken want een liposaver is toch alleen voor de onderspanning van de lipo en geen voltage regulator of zie ik verkeerd.

p’s kan je op een piccoboard pro ook een 3 cell lipo aansluiten?

een gewone liposaver is niets anders dan een schakeling die een ledje laat branden als de accuspaning onder een bepaalde instelbare waarde komt.
(ergens tussen 2.5V tot 3V per lipocel, dit is afhankelijk van de stroom tijdens belasting).

Een regelaar van 7.4V zal meestal geen problemen hebben met iets meer spanning, dus op 3 lipocellen werkt ie ook wel, de motor heeft er meestal ook geen problemen mee, je moet dan wel de belasting aanpassen, zodat de stroom niet te hoog wordt, dus bv. een kleinere prop gebruiken.

Verder heb je over het algemeen geen liposaver nodig als je slechts 2 cellen gebruikt, de meeste gewone regelaars hebben al een BEC saver aan boord om te zorgen dat de 5V BEC spanning op peil blijft als de accu leegraakt. De motor wordt dan meestal teruggeregeld of soms geheel uitgeschakeld. Dit gebeurt ergens in de buurt van 5.5V, dus prima ter beveiliging van 2 lipocellen in serie.

Ik kan je niets vertellen over piccoboards :wink:

Van mij mag dat ook :lol: ! Ik denk alleen, dat het bec-systeem al snel te warm zal worden. Gelukkig is er echter een mogelijkheid om er een 2e bec-systeem bij te laten plaatsen. De print is hier al op voorbereid.

Ik dacht dat dat niet nog was bij een piccoboard pro omdat deze normaal in een piccolo pro zit en deze wordt door menig een met 2cell lipo gevlogen alleen weet ik het niet zeker of een 3 cell lipo werkt op een standaard picoboard pro zonder aanpassingen

Ik zou Jan even PM-en, want die heeft vast geen abo meer op dit 6 jaar oude draadje...

Piet, ik ben een aantal jaren servicedienst geweest voor Ikarus, dus onderdelen voor Piccoboards heb ik en zelfs complete bordjes zullen hier nog wel liggen. Het is alleen al weer een aantal jaren geleden, dat ik er eentje in handen heb gehad.

Bart, je moest eens weten, op welke draadjes ik allemaal geabonneerd ben :neutral:.

Back