Lipo-saver in een autotje; hoe mee om te gaan???

Ik heb voor de gein de 2 lipotjes van m'n helicoptertje (Micro 47G) ook geschikt gemaakt voor m'n Micro RS4; dit is een oud 1:18 raceautotje, waar ik onze katten nog wel eens mee achterna wil zitten. Het geschikt maken betreft overigens niets anders als het juiste contrastekkertje aan de regelaar op de auto solderen, maar dat terzijde.

Die lipo is opzich een groot voordeel, want ik ga van 6 cellen (7,2 volt) 600 mah naar 2 cellen lipo (7,4 volt) 800 mah voor pakweg de helft van het gewicht.

Om de lipo te sparen heb ik een liposaver meegesoldeerd; een ledje gaat branden als de spanning te veel zakt.
Hier heb ik een vraag over: na een paar minuten rijden gaat dit lampje namelijk al branden bij volgas. In stilstand of net even onder volgas gaat het dan al weer uit. Als ik de lipo dan laad, blijkt dat er pas een kwart uit is ofzo.
Kortom: wanneer is het wenselijk om echt te stoppen? als het lampje continu brandt, of is het dan al te laat?

bedankt voor de reacties!

heel belangrijk en al vaker gezegd hier, meet eens de stroom onder belasting.

Ik heb zelf geen lipo's maar wel al het 1 en ander gelezen inmiddels ..

Ik denk inderdaad dat de belasting te hoog is waardoor de spanning in elkaar dondert. Het zijn maar 800mah celletjes die volgens mij niet echt de benodigde ampere's zullen kunnen leveren.

Het blijven dus of de 2/3 cellen of andere lipo's met een hogere C rate ...

heel belangrijk en al vaker gezegd hier, meet eens de stroom onder belasting.

heb ik al lang gedaan: ik meet 5, maximaal 6 ampere als ik dit autotje flink tegenhoud op 't tafelkleed (wel met spinnende wielen dan) >>> ik ga er van uit dat ie dan meer stroom trekt dan op 't laminaat

de lipo's zijn niet al te nieuw meer en hebben natuurlijk flink wat klappen gehad in die heli; zou het kunnen zijn dat ze daardoor snel inzakken onder belasting?

ik haal er trouwens net weer eentje van de lader na 5 minuutjes driften op 't laminaat (lampje begon weer te branden bij vol-last): slechts 240 mah er bij!

voorzichtige conclusie: gewoon lekker doorrijden voortaan totdat de liposaver ook gaat branden bij deel-last???

Zou dan toch maar eens kijken of je kan ontdekken hoeveel C de discharge rate is , als je 6 amp. uit de 800 mah celletjes trekt heb je het over 7,5 C (als ik het goed heb :rolleyes:) .

Dat kan voor de over het algemeen goedkope cellen weleens te veel zijn.

Zeker als er al een kwart van de cap. uit is ....

Zou dan toch maar eens kijken of je kan ontdekken hoeveel C de discharge rate is , als je 6 amp. uit de 800 mah celletjes trekt heb je het over 7,5 C (als ik het goed heb :rolleyes:) .

Dat kan voor de over het algemeen goedkope cellen weleens te veel zijn.

Zeker als er al een kwart van de cap. uit is ....

tsja...

Ik mag aannemen dat die heli met 2 speed x00 motortjes meer stroom trekt dan dat autotje (met 1 speed ? motortje); na een helivlucht zijn de lipotjes dan ook best warm terwijl ze met 't rijden gewoon koud blijven. Ik vrees dat als ik die liposaver in m'n heli zou hangen ik gelijk boordverlichting heb!

Anyway: die lipo's zijn de originele Graupner-lipo's (Kokam?); ik mag aannemen dat die wel geschikt zijn voor de heli en dus zeker voor 't autotje
Dus: of de lipo's zijn al zwaar aan het verouderen, of die liposaver gaat al heel snel branden bij een beetje belasting en moet ik gewoon pas stoppen als het ledje blijft branden (dus ook als ze niet belast worden)

Laatst bewerkt:
Ik zou eerst eens meten wat nu precies de spanning is waar het lampje gaat branden.
Als de spanning kortstondig onder die spanning komt is er nog niet onmiddelijk reden voor paniek.
Interessant is ook de eindspanning waar de lipo op stabiliseerd in onbelaste toestand na het rijden.
Houd bijvoorbeeld ook rekening met overgangsweerstanden bij de accu aansluiting.
Een grotere lipo is ook het proberen waard evenals een nieuwe lipo.
En zoals je al opmerkte hoe is de conditie van de lipo.

Laatst bewerkt:
Back