Lipo stuk?

Dan zal niet de Li-Po stuk zijn maar elektronica als regelaar, dat is zeker, en misschien ook ontvanger en servo('s).
Met een ontvangerpakket of een andere regelaar kan je testen of de ontvanger en servo('s) nog werken. Hierbij ga ik er van uit dat je regelaar een BEC heeft (had).

Hoe kan je nou een accu verkeert om aansluiten? Daar behoren toch idiot-proof connectoren aan te zitten.

neen, alles werkt nog 100% perfect met andere lipo dus het kan enkel aan de lipo zelf liggen...

en ja, beetje verstrooid geweest met het aansluiten...kan gebeuren

Niks mis mee ! dan zit het probleem ergens anders.
Een lipo verkeerdom aansluiten resulteert in een kapotte regelaar, de lipo kan wel tegen een stootje.

Wellicht werkt je besturing nog met een andere accu , hoe zit het met de motor ?

na mijn foutje ben ik gaan vliegen met andere accu's en geen enkel probleem ondervonden...
als ik de 'kapotte' lipo aansluit gebeurt er niks...toch vreemd

Heb je de totale spanning gemeten op de aansluitkabels (connectors) of op de balancerconnector. Als je niet op de aansluitkabels meet kan er altijd iets mis zijn met een soldering op de accu of aan de connector, hoewel dat wel toevallig zou zijn.

Dan even meten op de aansluitkabels. Ook als de ESC wordt (is) aangesloten. Meet je geen spanning met aangesloten ESC, dan even op de balanceraansluiting meten. Is daar wel spanning dan is er iets mis met de aansluitingen van de kabels op de Li-Po of de connector.

Sommige lipo's hebben soldeer bruggen die eruit klappen bij kortsluiting meestal is een klodder nieuwe tin voldoende. Ze werken als een soort van "zekering"

heb ik toch wel de verkeerde lipo aan de voltmeter gehangen...ben echt verstrooid de laatste tiid...

wat ik nu ontdekte:

cel 1: 4,18
cel 2: 4,20
all: 8,34

geen sprake van cel 3 !!!! dus die moet op de één of andere manier niet aangesloten zijn zeker...?

ik heb net de lipo opengemaakt en zag dat er zo'n soldeerbrug kapot was, netjes terug gesoldeerd en idd de voltmeter geeft aan dat er terug een 3de cel is...

klein probleem: 2 cellen zitten aan 4,2V en de derde aan 3V, ik wou de lipo terug opladen (met mijn esky lipocharger) maar deze geeft aan dat het niet kan....

hoe laad ik nu die ene 3de cel op...???weten jullie raad?

De afzonderlijke cel met een lage constante stroom opladen tot hij gelijk is aan de andere cellen en dan nog eens proberen.
Andersom de volle cellen een stuk leeg trekken kan in ook maar in dit geval is 3v behoorlijk laag dus de eerste methode is beter.
Combinatie van beide is nog beter.
Wel even de spanning goed in de gaten houden.;)

Laatst bewerkt:
en hoe doe ik dit in praktijk? moet ik de cellen uit elkaar halen?

Nee. dat hoeft niet, ik doe het via de balancer aansluiting.

Vooraf even meten welke draden je moet hebben, met een beetje mazzel kun je de dikke plus of min kabel aan de lader aansluiten; de bewuste cel sluit ik aan door een glaskopspeld in de balanceraansluiting te steken en die met een meetsnoertje met aan weerszijden krokodilleklemmen op de lader aan te sluiten.

Mocht de lader een low voltage melding geven en niet willen laden, dan met het NiMH programma de cel eerst boven de 3V brengen (lage laadstroom én er bij blijven!) en zodra dat het geval is weer het Lipolaadprogramma gebruiken.

Groeten, Jan.

hey jan, kun je mij nog even precies zeggen hoe ik dit moet proberen, heb net een ultramat 8 gekocht en misschien kan ik mijn 2 'kapotte' lipo's herstellen...alleen, begrijp ik niet goed wat ik juist moet aansluiten...

kan ik gewoon niet de lipo eraan koppelen en de lader om nimh zetten? of lukt dit niet?

alvast bedankt
tom

kan ik een 3S lipo met één kapotte cel ombouwen tot een 2S lipo?

Ja dat kan maar waarom dan?
1 cell zit toch alleen lager?
Ik zou eerst kijken of de nieuwe cell nog bijtrekt.

Je lader is beveiligd dat hij een te lage cell spanning
Meestal 3v of lager onbelast niet zomaar wil laden.

Wat je even moet doen is:
die 2 cellen wat ontladen met je lader of even een motor aanhangen ofzo.
Zorg ervoor dat de slechte cell niet verder ontlaad maar ontlaad de andere 2 cellen even naar een volt of 3.8.

Dan alle 3 de cellen even laden op NiMH stand met b.v 0.2A
MAAR BLIJF HIER BIJ WANT ER IS GEEN AUTOMATISCHE AFSLAG.
Laad de slechte cell tot iets boven de 3v meestal is 2 minuten laden wel genoeg als hij nu al op 3v zit.

Dan zet je je lader weer op de lipo stand ( je lader herkent je 3e cell weer)+ balancer en laad je alles weer op tot 3x 4.2v.

Normaal is meteen op nihm stand goed maar 2 cellen zitten al op 4.2 v en die raken anders te vol. Daarom moet je die 2 cellen eerst iets ontladen.

Back