LiPo switch: bij lage spanning naar backup accu

Hallo,

Voor in mijn te bouwen boot wil ik graag een backup accu toepassen. Waarom zullen sommigen zich afvragen. Met deze boot wordt onder ander op rivieren gevaren en heeft een bereik van +/- 1000 meter. Wanneer je op dergelijke afstanden vaart, is het erg jammer wanneer de accu (om wat voor reden dan ook) vaalt of een te lage spanning geeft. Zowel hoofdaccu als backup accu zullen 2s LiPo's zijn. De backup accu met een lagere capaciteit.

Bestaat er een voltmeter (eventueel met LCD display) waarop 2 accu's aangesloten kunnen worden en die automatisch overschakelt naar de backup accu? LCD display is niet noodzakelijk, want die kan ook afzonderlijk toegepast worden.

Een voorziening die kan schakelen tussen twee accu's voegt extra onderdelen toe en maakt de hele installatie daardoor onbetrouwbaarder.

Je kan veel beter één accu plaatsen die dezefde capaciteit heeft als de hoofdaccu en de reserveaccu.

Je schrijft dat je boot op de rivier moet kunnen varen en ook grote afstanden kan afleggen.

Vraag me af of een twee cellige Li-Po lang genoeg het gevraagde vermogen kan leveren om de rivier (wild water) te kunnen bevaren én een grote afstand afleggen.

En hoe weet jij dan dat je op je reserve accu vaart? Neem dan een telemetrie setje die de accuspanning terugstuurt (als die de 1.000 m haalt). 1.000 meter is overigen wel ver, dan zie je er niet veel meer van

Je weet ook niet dat je op de reserve-accu vaart als het systeem automatisch van hoofdaccu naar reserveaccu omschakelt.

De accuspanning meten heeft ook niet zo veel zin. Die zegt maar heel weinig over de ladingstoestand van de accu.

Wil je echt zeker weten wat het verbruik uit de accu is dan is er maar één mogelijkheid. De motorstroom meten en deze waarde via telemetrie terugzenden. Dan aan de hand van het stroomverbruik de (ont)ladingstoestand van de accu berekenen.

Wil je veilig met je LiPo's omgaan dan mag deze voor zover ik weet niet onder de 3V per cel komen. Dan zit er nog genoeg lading in de accu, maar is er kans op schade. Het is dus zaak om bij een voltage dat de 3V nadert te stoppen met varen OF over te schakelen op een accu. Het is mogelijk, aangezien ik boten heb gezien waar deze functionaliteit ook in zit. De goede bedoeling van jullie adviezen neem ik mee, maar ik wil toch graag weten of er een dergelijk systeem bestaat. Dus mocht iemand een idee hebben... ik hoor het graag.

Wat vaartijd betreft maakt het niets uit of je b.v. gebruik maakt van twee accu's van 3000 mAh waarbij naar de tweede accu wordt omgeschakeld als de eerste leeg is of één van 6000 mAh.
In beide gevallen zijn de accu's op hetzelfde moment leeg.

Een accu kan je vergelijken met een benzinetank en de capaciteit met de inhoud van de benzinetank.

Met twee benzinetanks met elk 15 liter inhoud en een automatische omschakeling naar de tweede tank als de eerste leeg is, kan je net zo ver rijden als met één tank van 30 liter. Je hebt alleen een heleboel "gedoe" niet. Twee tanks vullen, een automatische omschakelaar die defect kan raken e.d.

Je toepassing is eigenlijk zinloos...

Laat ik proberen nog iets meer informatie te geven. De boot zal uitgeleend worden aan personen die er niet al te veel verstand van hebben. Op tijd stoppen wanneer de accu spanning laag is? Daar ga ik liever niet van uit. Vaak is het varen met een boot interessanter dan het in de gaten houden van de spanning. Daarnaast is het een ingebouwde veiligheid. Wanneer de boot midden op het water ligt en de accuspanning is te laag, is het uiterst handig wanneer er overgeschakeld wordt op een backup accu om de boot zo alsnog aan de kant te krijgen. Wanneer het overschakelen gepaard kan gaan met een alarm of knipperende LED is dat helemaal ideaal.

Als ik zelf de enige ben die met deze boot ging varen, hebben jullie helemaal gelijk en is dit omslachtig. Maar om de levensduur van de accu's te garanderen, ben ik op zoek naar een dergelijk systeem. Dat het bestaat, dat weet ik zeker. In verschillende vergelijkbare boten al gezien.

Stap dan over naar bijv een Nimh of Nicad accu. op het moment dat die volledig leeg is, even paar minuten wachten en je zou iig langzaam naar de kant kunnen komen.

Lipo gaat stuk als je ze dergelijk helemaal leegtrekt.

Als je wel voor zoon backup ding gaat, en je bent 1000m verder, dan hoor je het alarmpje toch niet en zie je het ledje ook niet.

In andere woorden: Koppel er een draadloos voltage monitor systeem in.;) Of, stel een timer in op de zender. liever iets te vol dan moeten zwemmen.

Ik vind het een beetje hetzelfde als jij in de winkel vraagt waar de tomaten liggen, een medewerker met je meeloopt en je appels geeft.
Ik begrijp de goede bedoeling, stel het ook op prijs, maar heb er totaal niets aan. Hopelijk is er nog iemand die mij alsnog kan helpen met een dergelijk systeem.

Laat ik proberen nog iets meer informatie te geven. De boot zal uitgeleend worden aan personen die er niet al te veel verstand van hebben.Als ik zelf de enige ben die met deze boot ging varen, hebben jullie helemaal gelijk en is dit omslachtig. Maar om de levensduur van de accu's te garanderen, ben ik op zoek naar een dergelijk systeem. Dat het bestaat, dat weet ik zeker. In verschillende vergelijkbare boten al gezien.
En hoe werkte het systeem dat je hebt gezien.
Hoe was de terugmelding dat de eerste lipo leeg was.
Aan de informatie dat je het gezien hebt hebben we niet veel.:confused:
Ik vind het een beetje hetzelfde als jij in de winkel vraagt waar de tomaten liggen, een medewerker met je meeloopt en je appels geeft.
Jij hebt het over lekkere vruchten en niet over tomaten dan is het niet zo gek als de medewerker je de appels aanwijst.

Zulke reacties kun je misschien beter achterwege laten. Als ik had geweten hoe het systeem werkte, dan had ik hier de vraag niet gesteld. En over je laatste opmerking... tja...

Zulke reacties kun je misschien beter achterwege laten. Als ik had geweten hoe het systeem werkte, dan had ik hier de vraag niet gesteld. En over je laatste opmerking... tja...
Ik probeer alleen aan te geven dat met jouw info moeilijk een pasklare oplossing is te vinden.
Misschien is de oplossing die je gezien hebt wel een eigen creatie.
Je moet een terug melding hebben van de lipo laad toestand.
Als hij automatisch over schakeld op een backup accu dan heeft het geen enkele zin.
Wij vliegen allemaal met een lipo beveiliging maar als die ingrijpt dan is een veilige landing zelfs met motor vermogen nog mogelijk.
Het probleem met een boot op 1000m afstand is dat je vermogens afname niet kunt merken.;)

JulienH,

Vaak helpen suggesties van mede forum leden om ook je eigen idee beter / concreter te maken. Realiseer je dat ook de forumleden niet altijd alle wijsheid in pacht hebben en alleen maar proberen te helpen op basis van, voor hen, beperkte informatie. Hetgeen wat in je hoofd zit, vertaald naar papier(bericht) laat vaak niet alle informatie zien dus krijg je soms reacties die allicht niet zijn wat je verwacht.
Laat je daardoor niet frustreren, niet nodig, bedoeling is goed.

Groet,

Marc

Laatst bewerkt:
Kan het niet zo zijn dat het systeem dat ik heb gezien niet automatisch overschakelt, maar op de volgende manier werkt:

Stel je vaart ergens op een water en de accuspanning van de hoofdaccu bereikt de veilige 6.4V grens (2s Lipo). Een beveiliging in de boot zorgt ervoor dat in ieder geval de motor niet meer aangedreven kan worden en dus de spanning niet verder zal zakken. Met de handzender zou dan een mogelijkheid moeten zijn om over te schakelen op de backup-accu om in ieder geval de boot terug te krijgen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door een van de joysticks gedurende een x-aantal seconden in een bepaalde positie te houden (bv. helemaal naar voren). Bij dit type boten wordt de rechter joystick namelijk niet gebruikt en hiermee zou dit dus kunnen.

De vraag is of het nu wel mogelijk is?! Wat nodig zou zijn is dus een beveiliging tegen een te lage accuspanning en een switch die van accu kan wisselen en te bedienen is met de zender. Er wordt een Spektrum DX5e en Spektrum AR500 gebruikt (2,4GHz).

Laatst bewerkt:
Met de handzender zou dan een mogelijkheid moeten zijn om over te schakelen op de backup-accu om in ieder geval de boot terug te krijgen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door een van de joysticks gedurende een x-aantal seconden in een bepaalde positie te houden (bv. helemaal naar voren). Bij dit type boten wordt de rechter joystick namelijk niet gebruikt en hiermee zou dit dus kunnen.
Een ongebruikt kanaal is te gebruiken om er een schakelfunctie van te maken en middels een overneemcontact van een relais deze situatie zo te houden.
Als de boot dan aan de wal is kan dit dan gereset worden.
Dit kan ook met een servo die in de uiterste stand een microswitch omschakeld en verder zijn normale functie behoudt.
Dan heb je wel weer het risico van onbedoeld omschakelen.;)

Laatst bewerkt:
Back