lipo te diep ontladen??

• Topicstarter Topicstarter cessna66
  • Startdatum Startdatum
C

cessna66

Guest
hallo

er is een probleem met mijn lipo accu of lader.
hij wil niet meer laden.
dit zijn de de fouten:
1 battery voll. err.
2 cell low vol.

hiet wat gegevens:
lader:B5 multilader van voltcraft.
lipo accu:zippy 2200 mah 3 cellen 20-30C.

ik heb al zo,n enig idee wat er aan de hand is.
ik wist nog niet precies tot welk voltage ik de accu mog ontladen want
mijn leeraar die mij les gaf in vliegen was op vakantie.
daar vloog ik altijd mee en ik mogt zijn accu,s gebruiken.
net voor dat hij op vakantie ging had ik een lipo lader gekocht.
en bij hem een lipo accu gekocht.
ik was even vergeten om te vregen tot welk voltage ik hem mog ontladen.

het vliegen in mijn eentje ging perfect de 1e dag dat ik in mijn eentje ging vliegen.
de 2e dag ging ik weer en toen ging de lipo safe v/d regelaar werken.
dus ik dag niks aan de hand ik wou hem op het veld aan de lading leggen
maar de 12 V. accu was leeg.
ik dus vandaag die accu weer eens pakken om vandaag nog even te vliegen.
en hij geeft dus die fout die ik bovenaan heb genoemd.

nu is de vraag dus wat moet ik nu doen.
ik kan hem wel laden op de laadprocedure van 1 cellige lipo,s maar dat is
zonder balancer en 1 cel.
en mijn accu is daar te zwaar voor.

:help: me graag

alvast bedankt

wilbert

Waar sluit jij dat ladertje op aan ? Ik denk namelijk dat de voeding van je lader een te laag voltage geeft.

Dus dat de accu waar je lader aan hangt leeg is.

helaas is dat niet het geval.
sorry dat ik dat ik dat niet gezegd heb.
de 12 volt accu is helemaal vol geladen
en anders geeft hij de fout input error.

een probleem is dit zeker.
wie weet er raad??

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je lipo-save heeft ingegrepen, kan hij eigenlijk niet te diep zijn ontladen mits je de boel hebt aan laten staan voor lange tijd.

Probeer hem eens te laden zonder balancer en check of alle draadjes vast zitten aan de balancersteker.

er zit nu 9,5 volt in.
zal ik hem aan de 1 cellige lipo laadproceduure leggen en dan wachten tot hij net boven de 11,1 zit zou dat kwaad kunnen??(dat is zonder balancer voor 1 cellige accu,s)dat wil namelijk wel
dan wil hij mischien wel weer met balancer laden

geprobeert.(het zonder balancer laden)
helpt alleen géén zier.
hij geeft nogsteeds de zelvde fout

9,5 volt is niet te laag, maar zit wel aan de grens.
Hoe kan je lader hem dan wel op de 1 cel stand laden ? 1 cel is 3,7 volt en daar zit je ruim boven :confused:

heel ruim zelfs.
maar de 1 cel lipo laden stand staad op 11,1 volt 2200mah dus.
zou ik daar mee mogen laden??

Zou je niet eerst eens gaan tellen hoeveel cellen er in je LiPo pakket zitten?
Zo te lezen zijn dat er drie. De balancer-steker van de accu heeft dan 4 draadjes.
Je mag zo'n accu dan tot 9 Volt ontladen (als je aan de veilige kant wil blijven).

Het is in zo'n geval logisch, dat de lader niet wil als je deze hebt ingesteld op 1 cel. Volgens de lader is die dan al meer dan bommetje, dus wil 't ie er niks meer in stoppen. Bij het instellen op 3 cellen zal 't ie de accu keurig opladen tot 12,6 Volt.

Wél eerst zeker-weten, hè! Met LiPo's geen risico's nemen.

de lader is helemaal ingesteld op 11,1 volt 2200 mah.
je hebt 2 lipo laadproceduure,s waar je uit kunt kiezen
1 die voor meer dan 1 cel (met balancer)
2 die voor 1 cel(zonder balancer)

nou is het rare de accu wil gewoon niet meer laden je stopt hem erin en dan geeft hij de fout die ik al eerder genoemd heb.
en als je de accu laad op de laadproceduure voor de 1 cellige accu,s zonder balancer doet hij het gewoon.

grt wilbert

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had laatst iets vergelijkbaars aan de hand. Wat mij in je verhaal opvalt is: "2 cell low vol."

Bij mij was de spanning van cell 1 nul en cell 2 7,4 V. cell 3 gewoon 3,nogwat. De lader stopt dan direct. Wat bleek, er was één van de verbindingen op het printplaatje van mijn balanceer kabel door gebrand. Als hij bij jou gewoon laad wanneer je de balanceer kabel niet aansluit, heb je waarschijnlijk hetzelfde aan de hand. Er is niets aan de hand met de accu, daarom laad ie ook gewoon, wanneer je de balanceer stekker niet gebruikt.

Even de verbindingen van de balanceer kabel controleren, met een lampje ofzo.

helaas dit is het ook niet hij geeft dezelvde fout zonder balancer.

Ik heb een accu aangesloten gelaten..
1 cel helemaal 0 en de 2 andere zeeeeeeeer laag..
Geprobeerd op allerlei manieren er weer wat in te krijgen..
Die ene cel neemt zo 2 ampere maar blijft 0,2 volt..
Weet iemand wat ik er verder nog aaan kan doen???
Ik weet dat ik vroeger nog wel eens Nicads kon regenereren..
Maar bij lipo's ben ik nog een beetje bauw...

Vliegen zal wel niets meer worden maar misschien wel als test accu..
Benno

Inderdaad. Maar goed, dat is off topic hier.

De fout zit 'm in het feit dat je niet weet hoe je lader werkt. Lees de handleiding.

Er zitten niet 2 programma's op, 1 cell zonder balancer en 2 cell met. Dat is gewoon niet waar.

Ik heb dezelfde lader, alleen heet de mijne Imax B5, maar het is hetzelfde ladertje.

Dit ladertje heeft 2 lipo-programma's, 1 met en 1 zonder balancer, daarin heb je helemaal gelijk.

Je kunt echter met beide programma's lipo's opladen tot 5 cellen, alleen moet je dit wel juist instellen.

Ik vermoed dat je 'm nu op 2 cellen hebt staan en dan klopt het dat je lader het niet wil, immers 2 cellen mogen samen maximaal 8.4 volt leveren en dan snapt de lader een 9.5 volt pakket helemaal niet.

Wat je moet doen.. selecteer het programma voor laden met balancer. Druk nu 1 keer op enter. Dan gaat de capaciteit knipperen. Je kunt dan met de + en de - toets de capaciteit naar 2200mAh zetten. Dan druk je nog een keer op enter, dan gaat het voltage knipperen. Druk op de + of - knop tot er 11,1v staat. Als dat gedaan is, hou je de enter toets een tijd ingedrukt. Dan krijg je een schermpje waarop hij aangeeft wat voor accu hij gevonden heeft. Dan nog een korte druk op enter en hij gaat laden.

Dit werkt overgens gelijk voor het programma met of zonder balancer.

Als hij dan nog steeds dezelfde foutmelding geeft, lijkt het erop dat de balanceeraansluiting voor de 2e cel in je 3 cellen pakket een verkeerde spanning leest.

In dat geval kun je je lipo aansluiten zonder de balancer-stekker te gebruiken (dus alleen + en - van je lipo aansluiten) en het programma zonder balanceren kiezen.

Hierin maak je op dezelfde manier de instellingen zoals ik ze aangaf, je wil dus op de onderste regel hebben staan 2100mAh 11.1 volt. Blijf er even bij tot de accu tot ca. 10v is opgeladen en schakel dan om naar het programma met balancer.

Als hij het dan nog niet doet, is het wellicht verstandiger om even te wachten met het iets doen met die lipo tot er mensen bij zijn die je kunnen helpen. In dat geval is je lipo ontladen onder de grens die je lader wil zien en is het de vraag of je 'm nog weer kunt doen opleven. Als hij niet _te_ ver ontladen is, kun je de lipo kortstondig aan een NiCD of NiMH laadprogramma hangen, maar doe dat niet zonder dat er iemand bij staat. Het idee is dat je 'm heel kort laadt op een 'niet lipo programma' tot de lipo weer op een voltage is dat je 'm vol kunt laden met het normale lipo programma.

Kom je er niet uit.. post echt even wat er EXACT op het schermpje staat als je gaat laden en ook de EXACTE foutmelding.

Tip (en neem deze SERIEUS):

Verdiep je eerst volledig in Lipo akku's en de do..s en don't..s. Pas wanneer je deze materie, en de programma's in je lader volledig begrijpt, ga dan verder met...
Koop ook een eenvoudig multimeterje. Ga deze gebruiken!
Het gebruik van het NiCad/NiMh programma i.c.m. lipo's raad ik je volledig AF. NIET DOEN, dit geeft brokken!!!

Succes,
greetz... Aldert

sorry ik heb alles afgesteld met een profesionele modelbouwer.
die heeft mij helemaal uitgelegd hoe alles werkte.
de lader heeft het ook een poos helemaal goed gedaan dus...

nu nog even verder ik heb met de laadprocedure zonder balancer geladen tot een dikke 10,5 volt maar doet nog steeds hetzelvde ik zal alles nog een spiekfijn uitleggen.

ik heb met lipo balanc. chg geladen

en dit waren de fouten:
battery vol err
cel low vol err

en dat was wat er precies op het schermpj stond.
ik zeg het nogmaals hij heeft een poos helemaal goed gefuncitoneerd!!

grt wilbert

probleem opgelost!!!!
ik moest de accu even aan de lader leggen en dan kon hij even uitbalaceren.
dat moet hij voor de fout ook weleens.
ik heb eerst de tip van hezik geprobeert toen dee hij nog de fout.
maar toen even een minuutje laten uitbalanceren en dee hij het

bedankt hezik!!

wilbert

krijg nou wat ligt ffe aan de lading en ver""t het nog om te doen!!!
geeft weer de zelvde fout!!!!!!!!!!!
grrrr
ik ben nou tog redelijk kwaad.
eerst doet hij het en daarna niet meer

Back