lipo tester (=checker)

Hoi mensen,

Bij ons op de vliegclub was iemand de spanning van mijn lipo testen met een lipochecker en deze gaf ook het percentage van de capaciteit(in mAh) aan.
Erg handig lijkt me. Wat is jullie ervaring met zo'n lipochecker? Is de aangegeven percentage van de capaciteit van de lipo betrouwbaar?

Laatst bewerkt:
Het is betrouwbaarder dan met je tong even voelen....

Ik heb er ook 1 en het werkt geweldig!!
Volgens mij is het percentage aardig goed, wat mijn ervaring tenminste is.
Voor de rest is het ook een voltmeter welke per cel de waarde aangeeft. Hiermee kun je de kwaliteit van je lipo goed bewaken.

Dit is degene die ik heb.
2356_FUSION%20SMART%20GUARD%20ACCU%20TESTER.jpg

Ehhhh. dat mensen die lipo's gebruiken nog uberhaubt geen checker hebben verbaasd me nog meer..
Die dingen zijn onmisbaar voor het behoud en veiligheid van je lipo's e.d.

De enige methode om de ontlading te meten is door tijdens de vlucht continu de stroom te meten (die apparaatjes zijn er ook).

Maar de lipo checkers die bij inpluggen het percentage weergeven, doet dit aan de hand van de spanning. Dat is een indicatie, maar voldoende.

Ik kijk zelf meer op de spanning, maar het is wat je gewend bent. Ik zou in ieder geval als de spanning zo rond de 3.70V komt, niet meer verder gaan (ongeacht het percentage). En 3.60V is toch wel echt leeg.

Dus ik zou voor je helemaal afgaat op de %, eerst kijken wat ie aan % weergeeft als de spanning 3.7V is. Als daar nog 30% staat, dan moet je dat niet vertrouwen (want dan zit er nog maar 10% in), en zou ik meer op de spanning gaan afschatten. Zo'n 3.75V is nog 20% lading, en dan zou je moeten stoppen.

Ik zou in ieder geval een lipo meter nemen, als is het een heel eenvoudige met alleen de spanning. Dat betaalt zicht vanzelf terug door langere levensduur van je batterijen.

Zo`n metertje kan alleen de spanning meten per cel, daaruit kun je 2 dingen opmaken. 1 of de accu geladen is of niet, 2 of er sprake is van hevige onbalans of niet.

De capaciteit van de accu kan het ding niet meten, want hij weet simpelweg niet wanneer de accu onder de 3,9 volt zal komen.

op de club gaan wij tot ongeveer 18%, DIRECT gemeten na de vlucht.
terug thuis geeft de checker dan nog ongeveel 7-8% extra erbij

Zo`n metertje kan alleen de spanning meten per cel, daaruit kun je 2 dingen opmaken. 1 of de accu geladen is of niet, 2 of er sprake is van hevige onbalans of niet.

De capaciteit van de accu kan het ding niet meten, want hij weet simpelweg niet wanneer de accu onder de 3,9 volt zal komen.

Dat snap ik niet... Heb je het over de totale capaciteit of het percentage dat verbruikt is, en wat is hiermee de relatie tot 3.90V?

De spanning van een cel in rust heeft mij tot op heden toch altijd een aardige indicatie gegeven van in hoeverre de cel ontladen is.

volgens mij bedoelt ie 3.2, geen 3.9volt.

als je na vlucht +-20% nog overhebt dan staat je voltage meestal rond de 3,7

Ja ik hou zo'n 3.75V aan, want daarna gaat het heel rap omlaag. Maar in ieder geval ergens rond die waarde inderdaad.

kijk de lipo checker die ik nu heb geeft geen percentage aan; maar als ik als 3,7 als minium aanhoud dan zit ik goed, toch?

ideaal draagbaar metertje, geen stroom benodigd , even in de balancestekker steken en je weet het.

is geen knijt waard... had ook zo twee, de voltages wijken serieus af van die van e multimeter.. dacht dat het enkel aan de eerste lag, die weggesmeten en e 2de gekocht. na balanceren kreeg ik soms 4.20 4.17 4.21 4.18 4.19 4.21.... terwijl met multi en smartguard alles mooi 4.2
de enige correct is de smartguard of je multimeter..

is enkel goed om te zien als ie vol of leeg is voor gebruik..

is geen knijt waard... had ook zo twee, de voltages wijken serieus af van die van e multimeter.. dacht dat het enkel aan de eerste lag, die weggesmeten en e 2de gekocht. na balanceren kreeg ik soms 4.20 4.17 4.21 4.18 4.19 4.21.... terwijl met multi en smartguard alles mooi 4.2
de enige correct is de smartguard of je multimeter..

is enkel goed om te zien als ie vol of leeg is voor gebruik..

ik gebruik hem puur om te kijken of de accu's niet te ver leeg getrokken worden.
Werkt perfect.

ik sluit me er bij aan ;) leuk dingetje om snel een idee te krijgen van de spanning, voor een degelijk resultaat toch nog steeds multimeter gebruiken ;)

ik sluit me er bij aan ;) leuk dingetje om snel een idee te krijgen van de spanning, voor een degelijk resultaat toch nog steeds multimeter gebruiken ;)

Multimeter lijkt mij het meest ongeschikt, omdat je daar niet makkelijk de individuele cell spanning kan meten.
En die cell spanning zijn nou juist zo belangrijk om te weten of en onbalans in je pack aanwezig is.

Ik gebruik nu al langere tijd deze meter, zoals als eerdere aangegeven:
Verkrijgbaar van diverse merken.
Deze geeft in procenten de overgebleven "capaciteit" van je lipo weer.
0% is hier 3.70 volt.. en 99% is 4.20v, als je een hyperion lader gebruikt komt deze range in procenten exact over.
360358a12278404180d005b91dabb134.image.450x334.jpg

De uitleg die je nu geeft is de eerste keer dat ik dat lees. Is het dus de bedoeling te vliegen tot 0% of is dat te diep? Want in de handleiding van die checkers staat eigenlijk niets tot hoe ver je moet gaan..

Laatst bewerkt door een moderator:
Back