Lipo: veilige terugkeerwaarde

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Frits37, 2 mrt 2019.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik kan via telemetrie op mijn Taranis X9D een 'low battery' alarm aanmaken bij een bepaald voltage. Ik ben een redelijk rustige vlieger waardoor de lipo niet echt op z'n falie krijgt tijdens de vlucht. Wat zou een verstandige waarde (per cel) zijn om na het alarm probleemloos te landen en zo nodig nog een missed approach te overleven met een extra rondje? N.b. ik gebruik een UBEC om enige controle te houden mocht de regelaar ermee kappen.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dit is echt afhankelijk van de belasting. Wanneer je een accu met niet meer dan pakweg 1C belast moet je echt stoppen met ontladen bij 3V per cel. Als je daar onder komt kan je de accu beschadigen. Ga je echter ontladen met 50C dan moet je bij 3V per cel nog niet stoppen want dan is de accu nog echt niet leeg. Je moet dan pas stoppen bij 2,8V per cel. Na het stoppen zal de spanning snel weer oplopen tot 3V per cel en zelfs hoger. Het is niet ongewoon dat de spanning weer tot 3,2V per cel oploopt. Dit is 100% normaal!
    Welke stroom uit jouw accu wordt getrokken weet ik natuurlijk niet maar ik stel me voor dat je in jouw geval ongeveer 3,2V een mooie spanning is om een eerste "alarm" te krijgen. Wanneer je dat ziet is het tijd om de landing voor te bereiden. Je hebt nog wel even en als een "go around" nodig is kan dat ook nog. Pas wel op dat je niet denkt "o ik kan nog wel even" want dan gaat het gegarandeerd een keer mis. Als er voldoende ruimte is om het vliegveld is een "buitenlanding" niet echt een probleem maar handig is het natuurlijk niet.
    Bij welke spanning jouw regelaar de motor afschakelt weet ik niet, vermoedelijk zal dat 3V per cel zijn of iets daar net iets onder. Lager dan 2,8V raad ik sterk af, de kans op beschadiging van de accu is dan behoorlijk groot. Het gaat zeker ten kosten van de levensduur maar dat geldt feitelijk voor alle accu's in de modelbouw. Een goede en "normaal" gebruikte LiPo kan tot wel 2000 keer geladen en ontladen worden. Maar wat "normaal" is blijft natuurlijk de vraag. Meestal is zo iets alleen in een lab te halen en voor het praktijk gebruik is die 2000 keer wel overdreven volgens mij. In de modelbouw wereld worden de accu veel en veel zwaarder belast dan waar de accu's eigenlijk voor bedoeld zijn. Het mooie van die LiPo's is wel dat ze die "mishandeling" best goed kunnen verdragen. Alleen zal het aantal keren laden en ontladen drastisch omlaag gaan. Het is niet ongewoon dat echt zwaar belaste LiPo's na 100 keer laden en ontladen al de geest geven. Sommige accu's halen dat niet eens omdat ze in de winter periode niet of nauwelijks worden gebruikt en dan ergens liggen te liggen. Als de spanning dan te hoog of te laag is (beide kan bij een LiPo) zal de accu behoorlijk snel achteruit kunnen gaan. Wanneer je zo'n accu het volgende seizoen weer gaat gebruiken blijkt hij zeer slecht te presteren.

    Als laatste een advies. Laad een lege accu zo snel mogelijk weer op tot minimaal de bewaarspanning. Je kan en mag wel wachten tot je weer thuis bent maar je moet niet wachten tot de volgende dag. Een LiPo die leeg is "verouderd" extra snel, één dag kan al merkbaar effect hebben. De moderne LiPo's kunnen er beter tegen dan de eerste types maar het is een blijft een goede gewoonte om een accu nooit helemaal leeg weg te leggen.
    Ook een LiPo tot 100% geladen wegleggen is niet goed. Dit veroorzaakt intern een soort van extra snelle veroudering. Het beste is de accu tot de bewaarspanning te laden en zo weg te leggen. Er zijn mensen die zeggen dat je de accu tot 70% moet laden om het veilig te bewaren. Het probleem is alleen dat je niet nauwkeurig genoeg kunt bepalen hoe vol of hoe leeg een accu is. Al die "capaciteitsmetertjes" geven een waarde aan die makkelijk 20% of wel 30% kunnen afwijken.
    De spanning van de accu is de echt belangrijke factor en "de" bewaarspanning is ergens tussen de 3,6 en 3,9V per cel. Heel veel laders staan ingesteld op 3,8V per cel wat een uitstekende waarde is. Een accu die leeg is zal tot die spanning worden opgeladen wanneer je "Storage charge" kiest. Sluit je een volle accu aan dan zal de lader hem ontladen tot 3,8V per cel als je "Storage charge" kiest. Leg zo'n accu op een koele plaats en zorg er voor dat hij echt goed droog blijft. Zo kan je hem gerust een maand of langer laten liggen. Het is verstandig om zo af en toe de spanning te controleren. Je zal zien dat die spanning langzaam maar zeker zal zakken. Soms kan het nodig zijn dat je de accu tijdens de bewaarperiode een keer moet opladen tot de bewaarspanning.
    Succes.
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik vlieg mijn lipo's leeg tot minimaal 3,6 V per cel bij half gas.
    Dat vind ik prettig omdat ze dan ongeveer op de opslag spanning staan.
    Scheelt laden na het vliegen.
    Het alarm zet ik wat lager dan 3,6 V voor het geval dat ik niet oplet.
     
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt voor de reacties: ik denk dat ik er aan de veilige kant tussenin ga zitten met 3,4 volt per cel. Volgens mij heb ik ook ergens gezien in een YT video dat je een tijdseenheid, bijvoorbeeld 5 seconden kunt ingeven, waardoor piekontladingen genegeerd worden.

    Ik breng de lipo's altijd op 3,8 volt per cel na het vliegen.
     

Deel Deze Pagina