lipo voor DX6i?

Discussie in 'overige' gestart door wimb, 21 mrt 2012.

  1. MacIak

    MacIak

    Lid geworden:
    10 sep 2011
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Mordor
    Waarom zou je n lipo willen persen in n dx6i?? 4x penlite gaat eeuwig mee!!
    In mn T8FGs moest ik wel aan lipo's beginnen vanwege de waardeloze stock accu die nog geen 2 vliegmiddagen haalde.
     
  2. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Hoe snel is precies "erg snel leeg"?

    Ik vind het op zich niet erg om mijn zender accu even op te laden voor een vliegsessie. Temeer omdat de toegepaste LiPo's zonder problemen snel te laden zijn. Mijn ervaring is dat NiMH penlites (rond de 2500mAh) inderdaad nogal lang meegaan. Meerdere vliegsessies. Vanuit dat oogpunt zou een LiPo dus makkelijk een dag moeten kunnen werken. Ik heb net de manual door zitten spitten, maar kon niets vinden over stroomverbruik of maximale spanning. Volgens de manual mag je niet onder de 4,3V komen. That's it. Ik zal eens metingen doen aan mijn DX6.

    De suggestie om het batterijvak uit te vijlen is misschien een goed idee op termijn. En er dan een 2S 4000mAh inprakken of zo :) Eerst maar eens kijken hoe de 850mAh accuutjes het doen. In dat geval is hij ook nog terug te converteren naar origineel.

    Komt voor mij bij, dat ik sinds enige tijd alle modellen die hoog en ver gaan "ontspektrumd" heb, die vlieg ik allemaal met Multiplex. De Spektrum modellen zijn voornamelijk heli's en klein BNF spul. Die vliegen nooit enorm lang. ;-).
     
  3. tcarnal

    tcarnal

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    451
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    1 hele dag red je zowiezo maar precies hoeveel uur kan ik je niet vertellen.


    Verslag Inbouwen LiPo
    Omdat ik een spannings regelaar had gebruikt om de spanning te stabiliseren op 5 volt had ik er ook een LiPo alarm in gelijmd (niet in verslag) deze ging met een hoop herrie af als ik de LiPo moest opladen.
    Had om dan niet onthand te zijn ook een 2e LiPo :)


    gr
    Thijs
     
  4. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Meetresultaten..

    Ik heb vanavond even een ampèremeter in het batterijcircuit gehangen. De DX6i gebruikt 69mA tijdens gebruik. Op een 850mAh zou je dus makkelijk 10 uur moeten kunnen draaien. Opmerkelijk is dat de zender bij opstarten gedurende ong. 10 seconden ruim 150mA trekt, en dan overgaat op een steady state 69mA.

    Dus... Als je de discipline hebt om de LiPo even op te laden voordat je gaat vliegen zit je gebeiteld. :thumbsup:

    Ik heb meteen ook even de DX3S gemeten, die trekt 92mA.
     
  5. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Ik heb intussen de diodes ingebouwd, samen met een BEC aansluiting, die zitten ook op de accu's die erin gaan. De accu's zijn nog steeds onderweg uit Oostenrijk, maar heb intussen wel getest met een Zippy 350mAh die ik nog in de kast had liggen. Werkt naar behoren. Er staat netjes 7,0V op het display. :yes:

    Ik zal de komende vliegsessie in de gaten houden hoe lang mijn zender aanstaat, en hoeveel er gedurende die sessie verbruikt is.
     
  6. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Heb vanmiddag 2 uur (echte zendertijd, ik heb hem gewoon aan laten staan) indoor gevlogen. De spanning is tijdens die twee uur van 7,0V naar 6,6V gezakt, met een 350mAh LiPo. Niet slecht!
     
  7. tcarnal

    tcarnal

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    451
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Zeker niet slecht :)
     
  8. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Heb net even de 350mAh Zippy bijgeladen. 150 mAh ging erin. Wat mij betreftbprojekt geslaagd. Heb intussen mijn 850mAh accuutjes binnen, dus zit gebeiteld. :)
     
  9. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt: 15 nov 2012
  10. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk. Als er gelijksoortige electronica in de DX6i zit als in de duurdere zenders dan zou het gewoon moeten kunnen. Minder hardware diversiteit is altijd een gezond streven van fabrikanten. Dan kun je gewoon de functionaliteit definieren via software.

    Aan de andere kant praten we hier over een Amerikaans bedrijf, dus domme oplossingen en keuzen vormen een serieuze mogelijkheid. En daarmee bestaat dus de mogelijkheid dat de DX6 qua hardware wezenlijk anders is dan de DX7 of DX8.
    Anyway, ik weet dus niet of er een spanningsregelaar in zit die bij een te groot ingangsvoltage een beetje benauwd wordt, of dat er helemaal geen spanningsregelaar in zit en de uitgangstrap met toenemende spanning toenemend fanatiek wordt. Heb er in ieder geval geen zin in als er een component midflight overlijdt wegens oververhitting. Zul je net zien dat dat gebeurt als mijn Gaui X5 ondersteboven hangt. Die twee dioden kostten me zeggen en schrijven 16 cent, dus dat waren de kosten niet. Het brengt de spanning iets meer in de richting van wat Spektrum "specificeert" (ik heb de hele manual doorgespit, maar geen ingangsvoltage range gevonden die als acceptabel wordt gezien. Spektrum "specifieert" dus door het aanbieden van een batterij ruimte voor vier AA batterijen, dus 6V).

    Die zijn idd ook goed, en zoals gezegd, qua spanning heb ik met de DX6i ook eigenlijk geen issue. Moet wel zeggen dat ik LiPo's erg goed manageable vind, mede door de balancer aansluiting. Als je een Enelop pakket soldeerd (zou ik wel doen, ik wilde hoe dan ook van die losse penlites af) weet ik niet hoe goed de balancering over de tijd blijft. Ik weet wel uit de racerij, dat met NiMH race pakketten balanceren noodzakelijk was.

    Gezien het lage gebuik van de zender vind ik de lagere capaciteit niet echt een probleem. Ik prefereer om regelmatig mijn zenderaccu op te laden ipv na een maand "geen omkijken naar" ineens met een lege zenderacuur op het veld te staan. Heb dat bij vliegvrienden vaak zat zien gebeuren. Maar goed, iedereen heeft zo zijn voorkeuren.
     
  11. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik was ook redelijk verbaasd toen ik doe foto zag met dat hoge voltage. Mogelijk dat de hardware het netjes blijft regelen en het niet van invloed is op de spanning die echt op het zendgedeelte wordt toegepast. Ik heb wel dezelfde twijfels. Ook de manual en andere bronnen doorgespit en niks gevonden dat op input voltage specs lijkt.

    Ik vind het mooie van die eneloops dat ze de lading erg goed vasthouden. Ik heb er vier in de zender zitten en vier andere die opgeladen zijn. Dus als het in de buurt komt van een spanning die me te laag is, verwissel ik de set en zet de andere vier gelijk op de lader. Zo heb ik altijd een volle set.
    Als je met de Lipo in de buurt zou komen van die 2000mAh, zou ik het een zinnig alternatief vinden, maar al dat gedoe om uiteindelijk met de helft van de capaciteit komen te zitten vind ik de moeite niet echt waard. Maar goed. Zoals met zoveel dingen blijft het persoonlijke aspect van belang.
     
  12. denl0

    denl0

    Lid geworden:
    20 mei 2010
    Berichten:
    13
    Beetje offtopic... Kan een LiFe zonder gevaar direct aangesloten gebruikt worden? Hiermee bedoel ik zonder dat de elektronische componenten overbelast zijn/stuk gaan.

    De 4 AA batterijen zijn alleen maar goed voor mijn parkzone vliegtuigje ik zou liever met iets groters vliegen met deze zender(zonder risico op corrosie op contactpunten :p of iets gelijkaardig).
     
  13. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    kan mijn dx7s ook gevoed worden met een lipo?
     
  14. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Totaal niet off topic. LiFe levert een iets lagere spanning. Ik zou het wel aandurven om die accu direkt in de zender te zetten, zonder voorschakeldioden. Ik heb ook een LiFe in mijn hellingzwever zitten om de (6V) servootjes direkt te voeden.

    Je moet alleen een geschikt pakketje qua afmetingen zien te vinden. (of het batterijvak uitdremelen :p)
     
  15. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    ja, zie pagina 5 en 23 van de handleiding.
     
  16. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
    Ik vind de DX6i eigenlijk ook een heel "zuinige" zender, ik blijf dus gewoon met 4 Nimh batterijtjes van 2300 mAh werken, ik vlieg daar nu al een viertal maand mee op regelmatige basis, en hij blijft ook al eens een uurtje of zo aan staan als ik het vergeet, en de spanning is op die tijd gezakt van 5.6 naar 5.2V, dus dat valt reuze mee vind ik. Het enige wat me een beetje "stoort" aan deze zender is dat het schermpje geen backlight heeft, valt goedkoop op te lossen maar ik durf er niet aan te beginnen :rolleyes:
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Toch even benieuwd: ik heb een dx6i 2ehands op de kop getikt om een bnf indoorquadje (Inductrix) te kunnen besturen. Zijn er mensen die al gedurende langere tijd probleemloos met een 2s lipo vliegen op hun DX6I? Dan ga ik het namelijk ook doen ipv die ellendige losse batterijen :)
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    een DX6 moet op 4 penlites rustig een half jaar meegaan. ( uit ervaring )
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat is geweldig nieuws, maar helaas geen antwoord op mijn vraag :)
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kijk, goede tip. Ik heb zelf ook nog een stel 5V ubec's liggen die ik zou kunnen gebruiken. Blijft alleen 1 punt voor mij nog onduidelijk: waar soldeer je die precies in de zender? Niet direct achter de lipo neem ik aan, want dan zou de spanningsregelaar constant onder spanning staan, waardoor de lipo leegloopt......

    Thanks!
     

Deel Deze Pagina