LiPo voor Walkera Dragonfly 4?

Hoi allemaal,

Ik vroeg mij af of ik mijn 11.1v 1250 mAh 3s LiPo ook kan gebruiken voor mijn Walkera Dragonfly 4. Deze vliegt normaal met een 8.4v 800 mAh NimH accu. Kan ik de LiPo ook gebruiken zonder dat de motor doorbrand? Zou er dan een te grote spanning doorheen gaan? Hij draait wel erg hard met de LiPo. Dit komt zeker door het hogere aantal volts?

Alvast bedankt,
Marc

Hoe hoger de spanning, hoe sneller de motor draait uiteraard. Kun je het type motor en regelaar eens posten?

Ligt eraan of de regelaar+motor 3s aan kan. Even de specs, van de motor posten.

Tim

De motor is een RK 370S brushed, dit is de standaard motor die erop zit. De regelaar die erop zit is een apart geval. Het is namelijk een ontvanger en regelaar in één. De accu, motor en motor voor de staartrotor zijn erop aangesloten. Ook de servo's sluit je erop aan. Als je meer wilt weten zeg het maar.

Met vriendelijke groet,
Marc

Moet eens graven in een diep verleden ver in mijn geheugen...

De motor kan wel 3s aan, het boardje geloof ik niet. De staartmotor gaat het zeker niet lang overleven. Als je een extra accu wil koop dan een extra 2s pakket....dat zijn de kosten niet.

Zou een 2200 mAh 2s LiPo geschikt zijn? Dit is dan 7.4 volt, dit is dus lager dan de normale accu. Dan zou hij in principe niet doorbranden.

Een 2s lipo is zeer zeker geschikt maar niet met die capaciteit. Een 2200 mAh is gewoon te zwaar voor je heli. Als je langere vliegtijden wil dan zou ik 2 maal een 1000 of 800 mAh aanschaffen.

Je hebt het hier over een heli en je post in het modelvliegtuigen gedeelte.. Je vraag is al diverse malen voorbij gekomen in het heli-gedeelte (fp - coaxiaal).

Een Dragonfly kan geen 3S lipo aan, dan brandt de elektronica door. Een 2S 1300 15C is ongeveer de maximale grootte van de lipo die erin past.

Ik heb hem in het beginners gedeelte gepost, omdat ik nog een beginner ben. Dan hoort hij daar toch?

Bedankt voor je antwoord:D

Bedoel je dat ie dan te zwaar wordt. of echt een te hoge capaciteit?

capaciteit druk je uit in mah, dat geeft enkel aan hoe lang je er mee kan vliegen. En hoe meer capaciteit de acuu heeft hoe groter die word. dus een 2200mah zal niet in je heli passen en als het al wel past is die te zwaar.

;)

In theorie kun je nooit een te hoge capaciteit hebben, maar inderdaad wat rcdaan zegt, hoe meer mAh een accu heeft, hoe groter en zwaarder hij zal worden. Ook zal hij groter qua volume zijn, dus je moet vaak ook rekening houden met hoe groot de batterijhouder is, en welke accu nog past.

Nu had je voorheen een 800 mAh Nimh accu, die bij dezelfde capaciteit een stuk zwaarder is dan een lipo accu, dus qua afmetingen zal een 800 of 1000 mAh lipo makkelijk moeten passen. Omdat lipo accu's een betere verhouding tussen capaciteit en gewicht/afmetingen hebben, zul je waarschijnlijk nog wel een stukje hoger kunnen gaan met capaciteit voordat de accu niet meer past of te zwaar wordt. Je zou je oude nimh accu eens moeten wegen, dan heb je een indruk wat je heli kan tillen en hoe zwaar de lipo mag zijn.

Enige wat wel roet in het eten kan strooien is de lagere spanning. Wel zakt de spanning van een lipo minder snel in, dus tijdens het vliegen zal het verschil in spanning tussen een nimh en lipo minder zijn dan de 1 volt die ze op papier van elkaar verschillen. Dus ik zou beginnen met een 800 tot 1000 mAh lipo, kijken hoe dat vliegt, hoeveel lift je over hebt ondanks de iets lagere spanning, en dan eventueel een iets grotere accu proberen.

Back