LIPO voordelen van dure merken

Nu vraag ik me af of er een verschil in lipo's is wat de prijsverschillen rechtvaardigd.

Voorbeeld:
Zippy 6S 5000 30C 58 euro (omgerekend)
Turnegy 6S 5000 30C 80 euro (omgerekend)
Hyperion 6S 5000 35C 194 euro
SLS EP 6S 5000 30C 139 euro
SLS APL 6S 5000 30C 149 euro


Is een Hyperion accu nu ook 4x beter dan een Zippy?
En waarom dan?
 
Volgens mij zit het niet alleen in de lipo accu zelf.
Een accu heeft een bepaalde gegarandeerd vermogen wat deze kan leveren. een Zippy of Turnigy zal wat ruimer met de marges omgaan dan een Hyperion.

Tevens zal een bedrijf zoals Hyperion misschien een betere quality control hebben over het eindproduct wat weer resulteerd in minder defecte cellen of lipo's.

Expert ben ik zeker niet, dit is meer een redenering welke ik logisch zou vinden...
 
Ik ben nog niet helemaal zeker over gehele samenstelling van al die packs. Volgens mij worden cellen in een paar fabrieken gefabriceerd en op interne weerstand gesorteerd in verschillende klassen. vervolgens worden deze door diverse fabrikanten ingekocht en verwerkt.

APL en soortgelijk bestaan uit een nieuwe formule samenstelling wat zich de komende tijd nog moeten bewijzen.

De prijzen algemeen zijn afhankelijk van de inkoop,bron,kwaliteit en marketing strategie. v
de ene lipo houd langer vermogen dan de ander maar uiteindelijk zijn het verbruiks artikelen dus zal je vroeg of laat weer nieuwe moeten kopen.

Tot op heden gebruik ik Turnigy 5000mah 40C 6s waar ik zeer tevreden mee ben en heb laatst een soortgelijk als SLS mogen proberen (35C). Qua power komen ze vrijwel overeen en merk ik weinig verschil. Het enige verschil wat wel duidelijk te merken was is de temperatuur van de pack.. die was vrijwel steenkoud. Dus verschil is er zeker. (Hoe heter je packs zijn na het vliegen des te korter de levensduur van je packs)

Voor goedkope packs met veel power zijn de Turnigy's en Zippy's een zeer goede keus.
voor langere levensduur en continuiteit zijn SLS en Hyperion goede alternatieven.
 
Interne weerstand zoals hierboven al genoemd is een belangrijk punt.
Hoe hoger de interne weerstand, hoe hoger de spanningsval bij een bepaalde stroomsterkte.
(U=I*R)
Dus hoe lager de interne weerstand, hoe beter het pack de spanning vasthoud bij zware belasting.
Ik gebruik zelf zippy's, ben een rustige vlieger, mijn gemiddelde stroomsterktes zijn vrij laag, af en toe een flinke piek.
Ik zie wel dat de interne weerstand van de zippy flightmax accu's die ik nu gebruik beduidend lager zijn dan de oorspronkelijke witte zippy packs.

Gr, Roy
 
Hoi Walter,

Bij mij is het volgende opgevallen.
Vergelijk ik een Zippy flightmax met de dure Thunder Power dan zie ik het volgende.

Een zippy 5000mAh is geen echte 6s. maw De zippy is 6s1p dat betekend dat het pakket "kunstmatig" is opgeschroeft naar 5000mAh. Iedere losse zippy cel is dan ongeveer 4200mAh.

Een TP 4400mAh 6s 30c weegt 702gr
Een Zippy 5000mAh 6s1p 30c weegt 784 gr
Een verschil van 82gr bij 12S heli's is dit 164 gr

Een TP 4400mAh 6s 45c weegt 708 gr
Een Zippy 5000mAh 6s1p 40c weegt 834 gr
Een verschil van 126gr bij 12s heli's is dit 252 gr.

Neem je dus 6x TP 4400 mAh en maak je hier een 6s1p pakket van dan heb je zelfs meer dan 5000mAh voor een gewicht van 702gr.

Een TP pakket van 5000mAh geeft je dus ook een langere vliegtijd, want de zippy's zijn eigenlijk maar 4200mAh.

Gr FRans.



Gr Frans.
 
Die toevoeging 1p betekent gewoon dat het 1 pakket is! Heb je 6 cellen van TP in 1 pakket zitten is dat ook gewoon een 6s1p... Heb je een aantal cellen parralel zitten, dus bv 2x een 3s1p 2200 dan heet dat in totaal een 3s2p, wat totaal een capaciteit van 4400 mah geeft! Er is dus niets 'opgeschroefd'! En met alle respect, en correct me if i'm wrong, maar volgens mij slaat uw redenering nergens op! Het zippy pakket is zwaarder tov het TP pakket omdat het een 5000 pakket is tov een 4200 pakket :roll:...


In het kort..:

xSxP

De S staat voor het aantal in Serie geschakelde cellen (voltage)

De P staat voor het aantal Parallel geschakelde cellen (capaciteit)

Een 2p pakket heeft dus individuele cellen in de halve capaciteit van de totale 'pack' capaciteit, een 3p een derde enz..
 
Laatst bewerkt:
Ik kan de redenering ook niet volgen inderdaad. "opgeschroefd" hoe zie je dat voor je dan?
s=aantal cellen in serie ==> *4,2 = totale voltage
p=aantal cellen parallel.==> samen bepalen ze de capaciteit van de accu, en je merkt daar eigenlijk nies van, alleen kan je de individuele staat van deze cellen niet bepalen.
 
Vindt nog steeds dat de prijs van de duurdere lipo's t.o.v. de prestaties van de goedkopere lipo's uit verhouding ligt. Heb dure flightpowers gehad en deze waren zelfs vele malen minder dan de goedkopere zippy's en idd.4x zo duur.Haal nog steeds de beste resultaten met de zippy/turnigy.
 
Ik vlieg al een tijdje met 2x6S Turnigies in mijn Compass 6HV.
De lipo's doen het prima daarin.

Ik ga dus binnenkort mijn TREX700E vliegen zodra mijn Kontronic 120HV binnen is. De 6HV is cool maar ik ben een 700 man :p
Dus mijn primaire wordt de Trex700E. En ik vroeg me af of ik hier niet beter merk spul in kan zetten.
Nu prak ik hem ook minimaal 1x per jaar dus de twijfel voor dure pakketten wordt dan nog groter.
Ik nijg na deze discussie (en die in het andere draadje) toch meer naar de Hobby King prut.

Iemand hierin nog vooroordelen? ;)
Zippy's of Turnigy's ??
 
Walter ik zit ook al enige tijd met hetzelfde vraagstuk en hoor telkens weer wat anders.

3 keer 12S pakket Zippy is een investering tussen de 350 en 400 euro. 3x 12S pakketten van SLS (ep) is een investering van rond 850 euro. Dit is voor mij echt een te groot verschil en ga dan ook voor de Zippy/turnegy.
 
Zippy/Turnigy?

Dan turnigy.. heb beide gehad, 3s 2200mah 30c, en de interne weerstand lag lager bij de turnigy dan de zippy... ook had ik het idee dat de turnigy meer power gaf, en vooral aan het eind va de vlucht..

PS: mocht je toch gaan voor de ''hobby king prut'' kijk dan ook eens naar de nano techs:) heb er zelf een aantal voor mn 550/600 en die doen het werkelijk perfect.. weinig voltage sag bij 30c+ blijven koud, en kunnen 5c geladen worden.. ook zijn ze lichter.

Wat Frans hierboven zegt, mag die nader komen uitleggen, want er klopt werkelijk he-le-maal niks van..
 
Laatst bewerkt:
...Dan turnigy.. heb beide gehad, 3s 2200mah 30c, en de interne weerstand lag lager bij de turnigy dan de zippy...

Hoe laag is die waarde gemiddeld? De flightmax accu's (6s1p 5000) die ik gebruik geven op de lader gemiddeld zo'n 50mOhm aan.

Gr, Roy
 
Heren ik heb hier een denk fout begaan.

Bij de omschrijving van bv. 6s1p dacht ik dat hier gaat om een pak van 6 cellen in serie en 1 cel parallel, dit om de capaciteit te verhogen.

Gr Frans.
 
Turnigy presteert goed, Hyperion presteert stukken beter. Ik ben geen toppiloot maar kan een zeer duidelijk verschil merken, de lipo's hebben duidelijk meer power als je vergelijkbare C-ratings neemt, en dit tot het einde toe waar het verschil nog groter is.

Uit mijn ervaring blijkt ook dat de gemiddelde Turnigy's en consoorten bij stevig heligebruik na 80 vluchten behoorlijk beginnen af te nemen in power, terwijl een Hyperion lekker doorgaat. Ik had één 35C G3 lipo voor mijn Logo500, en toen ik overschakelde had die Hyperion nog steeds meer power dan een nieuwe Turnigy met 40C rating.

Het is meer dan een klein verschil, maar helaas kan ik het geld er niet aan geven, nu in mijn 12S-setup gebruik ik enkel Turnigys, omdat de lipo's door de HV-setup ook minder belast worden. Ik heb 3 setjes, als ik daar Hyperions in de plaats moest kopen zou dat onbetaalbaar zijn.
 
De inwendige weerstand van mijn Hyperions is ongeveer 2 mili ohm per cell.

Bij een 5s 4200 45C pakket is de inwendige weerstand 10 a 11 milli ohm.
De zippy's die we op de club gemeten hebben lagen allemaal een stuk hoger.

Gr. Bas
 
Back
Top