Die grafieken zijn er niet omdat er namelijk geen verband bestaat dat vast en voor altijd is. Zoals je in de gegeven grafiek kunt zien is de beschikbare capaciteit afhankelijk van de ontlaadstroom. Bij 7C heb je bij de in het voorbeeld gegeven accu ongeveer 4980mAh beschikbaar. Bij 40C is dat gedaald naar 4700mAh.
Hoeveel die daling zal zijn is geheel afhankelijk van de accu, de gebruikte materialen en de technieken, de fabrikant dus. Ook zal de historie van de accu een belangrijke rol spelen. Een accu die altijd maar middelmatig is belast, nooit te ver is ontladen en altijd rustig is geladen zal veel minder zakken als hij ouder wordt. Een zwaar belaste accu die af en toe (erg) ver wordt ontladen en ook nog eens snel wordt volgepompt zal veel sneller en verder dalen.
Voordat ik het vergeet, ook de temperatuur is, zeker bij echt hoge ontlaadstromen, een belangrijke factor.
Dit soort grafieken zijn dus niet meer, maar zeker ook niet minder, dan hulpmiddelen om ongeveer te kunnen bepalen of een accu geschikt zal zijn voor jouw toepassing. Daarom worden ze ook zo algemeen mogelijk gehouden. Als je erg specifiek gaat worden zou je er te veel "waarde" aan kunnen gaan geven waardoor je wel eens voor verrassingen kan komen te staan.
De enige manier om echt te bepalen wat jouw accu in jouw toepassing kan is testen en de grafieken zelf maken. Natuurlijk zal je er rekening mee moeten houden dat die grafieken in de loop van de tijd zullen veranderen. Hoeveel en hoe snel hangt helemaal dus helemaal af van de accu en het gebruik ervan.
Zelf heb ik een aantal LiPo's die nu een aantal jaren in gebruik zijn. Een paar daarvan zijn zo slecht geworden dat ik er niet meer mee kan vliegen. Ze worden nu alleen nog gebruikt om te testen. Als ze daar ook niet geschikt meer voor zijn gaan ze weg.
Dat je bij een 9V batterij wel zo'n grafiek kunt vinden komt doordat die maar voor eenmalig gebruik zijn. Als hij leeg is neem je een nieuwe batterij. Is die van hetzelfde merk en type dan zal de ontlaadgrafiek ook vrijwel hetzelfde zijn. Neem je er één van een ander merk of type dan zal die grafiek behoorlijk anders zijn.
En ja, ook hier is de temperatuur een factor die meespeelt. Alleen zal je zo'n batterij nooit zo zwaar kunnen belasten dat de temperatuur daardoor flink zal oplopen zonder dat hij er voortijdig mee ophoudt.