LIPO vraag over: current discharge grafiek

Beste modelbouwers,

Een vraagje...; (info in FAQ's van ons forum of via google heb ik niet gevonden.....)


Gegeven: een lipo, 2S (7,4 volt) - 850 mA

Heeft er iemand een grafiek over het verloop van de spanning in functie van de belastingsduur (minuten) ? en belastingsstroom.


(zie voorbeeld in bijlage van een 9V batterij....)

groeten
steffe



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan heb je toch niet echt goed gezocht Steffe. ;)
Ook hier op het forum heb ik daar al meerdere keren een grafiek van getekend maar één van de eerste die ik met zoeken op het www tegen kwam was de onderstaande grafiek. Deze geeft een heel goed voorbeeld van een dergelijke grafiek.
Denk er goed om dat dit maar een voorbeeld is, elke accu zal een eigen grafiek hebben. Per merk, type en capaciteit zullen daar verschillen in zitten.
tp-5000mah-pro-power-40c-cell-discharge-curve-graph.jpg

Bij ontladen met 7C is bij deze accu nagenoeg de volledige capaciteit beschikbaar. De accu zal dan in ongeveer 8,5 minuten leeg zijn.
Bij ontladen met 40C heb je nog ongeveer 4700mAh beschikbaar en zal de accu dus binnen 1,5 minuten leeg getrokken zijn.
 
Dag Ernst,

Dank voor de info.
Dergelijke grafieken ( met de mAh) had ik ook al gevonden....dan moet je wel nog een eenvoudige berekening maken om de ontlaadtijd te berekenen in functie van de stroom.....

Ik dacht dat er ook dergelijke grafieken bestonden met de aanduiding van de ontlaadtijden.....



nog een prettig weekend,

groeten
steffe
 
Die grafieken zijn er niet omdat er namelijk geen verband bestaat dat vast en voor altijd is. Zoals je in de gegeven grafiek kunt zien is de beschikbare capaciteit afhankelijk van de ontlaadstroom. Bij 7C heb je bij de in het voorbeeld gegeven accu ongeveer 4980mAh beschikbaar. Bij 40C is dat gedaald naar 4700mAh.
Hoeveel die daling zal zijn is geheel afhankelijk van de accu, de gebruikte materialen en de technieken, de fabrikant dus. Ook zal de historie van de accu een belangrijke rol spelen. Een accu die altijd maar middelmatig is belast, nooit te ver is ontladen en altijd rustig is geladen zal veel minder zakken als hij ouder wordt. Een zwaar belaste accu die af en toe (erg) ver wordt ontladen en ook nog eens snel wordt volgepompt zal veel sneller en verder dalen.
Voordat ik het vergeet, ook de temperatuur is, zeker bij echt hoge ontlaadstromen, een belangrijke factor.

Dit soort grafieken zijn dus niet meer, maar zeker ook niet minder, dan hulpmiddelen om ongeveer te kunnen bepalen of een accu geschikt zal zijn voor jouw toepassing. Daarom worden ze ook zo algemeen mogelijk gehouden. Als je erg specifiek gaat worden zou je er te veel "waarde" aan kunnen gaan geven waardoor je wel eens voor verrassingen kan komen te staan.
De enige manier om echt te bepalen wat jouw accu in jouw toepassing kan is testen en de grafieken zelf maken. Natuurlijk zal je er rekening mee moeten houden dat die grafieken in de loop van de tijd zullen veranderen. Hoeveel en hoe snel hangt helemaal dus helemaal af van de accu en het gebruik ervan.
Zelf heb ik een aantal LiPo's die nu een aantal jaren in gebruik zijn. Een paar daarvan zijn zo slecht geworden dat ik er niet meer mee kan vliegen. Ze worden nu alleen nog gebruikt om te testen. Als ze daar ook niet geschikt meer voor zijn gaan ze weg.

Dat je bij een 9V batterij wel zo'n grafiek kunt vinden komt doordat die maar voor eenmalig gebruik zijn. Als hij leeg is neem je een nieuwe batterij. Is die van hetzelfde merk en type dan zal de ontlaadgrafiek ook vrijwel hetzelfde zijn. Neem je er één van een ander merk of type dan zal die grafiek behoorlijk anders zijn.
En ja, ook hier is de temperatuur een factor die meespeelt. Alleen zal je zo'n batterij nooit zo zwaar kunnen belasten dat de temperatuur daardoor flink zal oplopen zonder dat hij er voortijdig mee ophoudt.
 
Back
Top