Lipo vraag

Iemand ervaring hoeveel minuten de vliegtijd bedraagt van lipo's 3S 1300 maH.
Deze wordt gebruikt in een Hype Relax.

Mvg.Bernard

Hallo Bernard,

Dat is van veel dingen afhankelijk zoals welke motor en prop gebruik je. Maar je vliegstijl zal ook grote invloed hebben. Dus hoe veel en hoe lang geef je gas.

Het beste is om gewoon met een volle accu te gaan vliegen en een timer op de gasstick. Dan vlieg je totdat de accu leeg is en dan kijk je op de timer.

Ik zou zeker niet vliegen tot de accu leeg is want dan kan je de accu meteen weggooien.

Beter is om de accu vol te laden, dan exact 5 minuten vliegen en kijken wat er weer ingeladen wordt.
Je kan dan berekenen hoe lang je kan vliegen.

Bijvoorbeeld:
Je vliegt 5 minuten, na 5 minuten gaat er 500 mA in.
Je verbruikt dan 100 mA per minuut, je accu is 1300 mAh.
Met wat reserve zou je dan 8 minuten kunnen vliegen.
Mocht het dan een keer hard waaien waardoor je meer gas moet geven dan zal de motor meer verbruiken, met die 8 minuten zit je dan nog aan de veilige kant voor je lipo.

GJ

Ik zou zeker niet vliegen tot de accu leeg is want dan kan je de accu meteen weggooien.

Ik neem aan dat je de brushless regelaar op de fabrieksingestelde LiPo cutt off voltage laat staan. Op die manier vlieg je de accu nooit te leeg.
Kortom vliegen totdat de motor minder vermogen krijgt.

... Je vliegt 5 minuten, na 5 minuten gaat er 500 mA in.
Je verbruikt dan 100 mA per minuut, je accu is 1300 mAh.
Met wat reserve zou je dan 8 minuten kunnen vliegen. ...
GertJan heeft iets te snel getypt.
Er gaat 500mAh in, en je verbruikt 100mAh aan lading per minuut. Bij 8minuten vliegen verbruik je 8x100mAh = 800mAh lading van de 1300mAh lading in de accu.

De stroom die loopt wordt gemeten/uitgedrukt in Ampere (A), of milliampere (mA)
Ampere - Wikipedia
Verbruikte lading, en accu-capaciteit, worden uitgedrukt/gemeten in Ah, stroom (in ampere) gedurende one hour, of mAh:
Ampère-uur - Wikipedia

@Ron..
Heb je gezien hoe laat het was toen ik het typte ;-)

@Luppie
Ik ga er nooit vanuit dat mensen regelaars goed instellen, dus vandaar dat ik schrijf dat je je accu nooit leeg moet vliegen.
Ook al heb je cut off geprogrammeerd, dan nog moet je de tijd in de gaten houden, als de cutoff ingrijpt als je 500 meter van het veld bent is dat best lastig.

GJ

Oke heren, even resumé.

Ik ga brushless vliegen met een 1300 KV Outrunner.
Lipo's 3S 1100 maH 30 C van nVision
De ESC is van Skywalker 20A.
TX is een nieuwe Graupner MX-16 HoTT
Ik stel de timer in op 5 minuten en kan ik meten wat de inhoud van de accu is.
En dan zou ik kunnen uitrekenen wat de max. en safe vliegtijd moet zijn.

Mvg.Bernard

De maximale motorstroom die kan gaan lopen is afhankelijk van de accu-spanning, (niet van de regelaar!), de Kv constante van de motor, en door de prop (spoed en diameter). De propgevens ontbreken nog Bernard.

Je laadt je accu('s) vol, vliegt er 5 minuten mee en kijkt dan hoeveel lading (in mAh) er bij geladen wordt voor de vol melding verschijnt.

@GertJan
Gezien het tijdstip heb je het er eigenlijk nog goed vanaf gebracht ;)

Bernard, inderdaad.
Om makkelijk te rekenen doe je 5 minuten.
Gewoon vliegen zoals je denkt te gaan vliegen, dan zorgen dat je rond de 5 minuten motorloop aan de grond staat, dus bij 4.30 of zo de landing inzetten.
Je kan waarschijnlijk de timer op de gasknuppel zetten.
Aangezien het een electrozwever is gaat het natuurlijk om de motorloop, niet om de vliegtijd!

Dan ga je laden en kijkt hoeveel erin gaat.
Beetje rekenen en dan weet je redelijk precies hoe lang je kan vliegen.

Stel.. het is dat je berekend dat je 8 minuten kan vliegen.
Dan zet je de timer op 8 minuten en doe je de procedure nog een keer.

Hou 1 a 2 minuten als reserve, voor een doorstart of sterke wind.

Als je een HoTT hebt kan je natuurlijk ook een stroomsensor aansluiten.
Dan zou je volgens mij zelfs een alarm op je zender in kunnen stellen.
Dat is natuurlijk het mooiste.

Succes!

Gert-Jan

hallo Gert-Jan,

bedankt voor je hulp en ik ga hier mijn ervaring delen met jullie.
Het is voor mij een hernieuwde kennismaking met vliegen.
Ben wel de afgelopen twee jaar met heli's voornamelijk BNF bezig geweest maar dat is toch anders.
De HoTT heb ik ook gekocht met de achterliggende gedachte om de stroomsensor en de andere mogelijkheden te gaan benutten.

Mvg.Bernard

Bernard, ik zie in je profiel, Amsterdam.
Waar vlieg je?
Af en toe vlieg ik wel eens wild in Sloterdijk, als ze het gras gemaaid hebben.
Mocht je een keer echt willen loggen dan kunnen we er waarschijnlijk wel mijn unilog met sensoren tussen knopen.
Ik bedenk ook opeens dat ik nog een Hott zender heb staan....

Grts Gert-Jan

Hoi Gert-Jan,

Ja woon in Amsterdam.
Ik ben lid van Icarus en ga komende week in Westpoort met de Hott en de Hype Relax vliegen. Ik ga zelf niet in de weekends.
Denk dat we allebei het zelfde terrein bedoelen.
Kan jij door de week? Dan kunnen we is afspreken.

Mvg.Bernard

Komende 3 weken zit ik nog voor mijn werk in Limburg, slaap daar ook dus ik moet dan gastvliegen bij de Sunflyers, MBC Weert of Nederweert.
Hemelvaartdag vlieg ik op de show in Dalfsen en 11 Mei hebben we weer een wedstrijd in Landgraaf.
Dus redelijk druk.
Zelf ben ik lid bij Almere, Zeewolde en Dalfsen maar vlieg eigenlijk overal waar we wedstrijden hebben.

Ik weet waar Ikarus vliegt, ik vlieg daar wel in de buurt, tegenover Sigma, volgens mij de Kaapstadweg.
Maar dan ben ik daar niet heel lang, alleen om wat instellingen te testen.

Mail me binnenkort maar even op info (at) f5b.nl

Grts Gert-Jan

Back