Lipo vraag

Hoi allemaal.

Vanmiddag gevlogen met de vanquish F3A.
De accu is een Hextronik 2200 mah 4S

Ik heb vanmiddag voor het eerst na 7 min vliegen de 12 volt grens bereikt. De accu was een beetje lauw.
Na weer opladen kreeg ik er 2265 mah in. Ik moet wel zeggen dat ik wel erg veel vol gas heb gebruikt.

Zit ik met de accu nog veilig of kan ik beter een beetje rustiger aan doen???

Groet: Adrie

Laatst bewerkt:
hallo Adrie

lijkt me wel de grens wat ontladen betreft !
als je lader de lipo ziet voor een 3s ben je denk ik pas echt te ver gegaan
als dat het geval is kun je het voltage weer opkrikken door kortstondig te laden op nimh
totdat voltage weer ok is
heb dat zelf ook al eerder meegemaakt en die lipo werkt nog steeeds probleemloos
dus ik denk niet dat je lipo er iets aan overhoud .....
maar lijkt me beter om wat eerder te stoppen

gr jeroen

Hoezo? Als je een 3S ontlaad tot 12v is er niks aan de hand hoor, dan is die maar ietsjes leeg... (Neem aan 12v onbelast?)

Een 4S is een ander verhaal, maar nog geen probleem volgens mij. Een 5S of hoger had je waarschijnlijk weg kunnen gooien. Maargoed, sommige lipos kunnen heel wat hebben hoor!

Hoezo? Als je een 3S ontlaad tot 12v is er niks aan de hand hoor, dan is die maar ietsjes leeg... (Neem aan 12v onbelast?)

12v is inderdaad geen enkel probleem bij een 3s
maar de vraag ging over een Hextronik 2200 mah 4S die liever niet onder de 12 v komt

12 volt bij een 4S pakket zoals je zelf aanhaalde is echt te weinig. Je sloopt er zo je lipo mee als je er zo mee verder blijft doorgaan. Neem eens contact op met JVDO op het forum. Die heeft ook een Vanguish maar ik weet niet zo uit het vuistje welke lipo hij gebruikte.

Als je echt meer vliegtijd wil halen kun je een lipo met een grotere capaciteit gaan nemen.

Lipos moet je niet onder de 3,2 Volt per cel gaan ontladen anders kunner er blijvend problemen optreden en kunnen de lipos ernstig beschadigd geraken en disfunctioneren.

Dat lipos heel wat kunnen hebben is totale bullshit. Lipo's moet je heel zorgvuldig behandelen tenzij je genoeg geld hebt om na elke laadbeurt een nieuwe te gaan halen om dan maar niet over de gevaren te spreken van lipos die spontaan in de fik vliegen door het foutief gebruiken ( ik zeg hier bewust foutief omdat volgens mij dit soort batterijen even betrouwbaar is als enig andere batterij bij correct gebruik)

Stevo

Als ik deze accu ontlaad op de lader tot 12 volt en ik laad de accu weer dan krijg ik er ook weer zo'n 1260 mah in.
De accu is dan niet te ver ontladen lijkt mij. Bij belasting zit je nog niet onder de 12 volt.
Bij ontlading bij 12 volt regeld de regelaar sterk het toerental terug.

Superior

12 Volt voor een 4S lipopack is gewoon veel te weinig wat je lader je ook verteld.

Het is verder ook compleet zinloos om lipos te ontladen voor het laden tenzij je de werkelijke capaciteit wil gaan bekijken van een bepaald pack maar ik denk dat je ze liever zo snel mogelijk vol wil om verder te gaan vliegen

Stevo

Laatst bewerkt:
Als 12 volt veel te weinig is voor een 4S, dan is een regelaar (ik denk nu de meeste wel) die een waarschuwing geeft bij 3 volt per cel volstrekt overbodig geworden.
Je zult dan moeten gaan timen, en dan moet je vliegstijl ook nagenoeg elke vlucht hetzelfde zijn. Wat voor nut hebben regelaars dan nog die gemaakt zijn om lipo's te herkennen en te waarschuwen bij een eventueel te lage voltage.

4 cellen maal 3 volt onbelast is 12 volt, dus nog veilig, mits de regelaar op 3 volt per cel staat en dan bij 12 volt ingrijpt.
Lipo's kun je tot 2,5 volt belast leegtrekken, dan komen ze nog tot boven de 3 volt onbelast terug. Dit kan bij een keer geen kwaad, maar het is niet de bedoeling dat dit elke keer gebeurt. Normaal mag een lipo niet onder de 3 volt onbelast komen. Enkele mensen hanteren echter een iets hogere grenswaarde.

Het truukje wat Meneerjeroen aan geeft kun je gebruiken, maar doe dit dan wel buiten en onder constant toezicht, het liefst met de lipo in je hand zodat je voelt wat er gebeurt en als de lipo warm wordt je alles kan losmaken voordat het mis gaat..

Een lipo ontladen met een lader is totaal overbodig. Dit is alleen maar een verkorting van laad-ontlaad cicli. Die kun je beter benutten door met je model te vliegen......

De meeste duurdere regelaars kun je instellen .

Mijn regelaars staan altijd ingesteld op Nicd of NiMh en ik bepaal zelf wanneer ik er mee ophou dit door middel van een timer.

Gaat voor mij al enkele jaren goed zo en heb lipos die al enkele jaren van frequent vliegen achter de rug hebben.

Je mag niet altijd blindelings op hardware vertrouwen. 12 V voor een 4S pack is en blijft naar mijn menig gewoon te weinig en kun je niet eeuwig onbestraft blijven doen, wat je regelaar je ook verteld.

Verder ben ik het geheel met Theo eens

Stevo

Laatst bewerkt:
Bij deze airboss regelaar kun je niet de voltage per cel instellen, jammer genoeg.
Anders had je de regelaar op b.v. 3,2 volt per cel kunnen afstellen.
Dit had stukken makkelijker geweest.
Nu ben ik van plan om het rc3 programma te gaan vliegen en misschien ook een paar wedstrijden meedoen.
Normaal geproken doe je daar ongeveer tussen de 5 en 7 minuten over.
Een 2200 mah accu zou daar geen probleem mee moeten hebben.
Om 7 min te kunnen raggen met veel gas zou ik dan zeker naar een 2500mah accu moeten.
Weer wat geleerd. Een beetje voorzichtig met het gas dan maar.
Tot zover bedankt voor de reacties.

Adrie

Ik begrijp het probleem even niet hoor. 12 volt voor een 4s lipo is helemaal niets mis mee als eindspanning na het vliegen. Per cel is dat 3v en dat is geen enkel probleem en ook niet te ver ontladen. Laden op een NiMH stand is totaal niet nodig, als je lader 'm als 3s ziet, zal dat komen door een automatische herkenning, die uitschakelen en gewoon je lader vertellen dat het 4s is. Als dat neit kan, laden op de 3s stand tot de lader denkt dat ie vol is, en dan laadproces herstarten.

Ik begrijp echt neit waar het verhaal vandaan komt dat 12v voor een 4s pakket een probleem zou zijn. Een lipo mag per cel tot 2.6 volt gaan, of iets in die richting.

Er bestaat geen RC3 meer. Het heet F3A-C.

Ik zou niet de accu gaan 'vergroten', maar beter op je throttle management gaan letten. Normaliter vlieg je het C programma voor 90% op 'half gas', niet hoger. Alleen voor bv. de stijgende lijn in de victory roll en de hoge hoeden, kan volgas nodig zijn.

Hoi Hezik.

Neemt u mij niet kwalijk dat het F3A/C is i.p.v. RC3.
Wat mijn throttle management betreft is het voor mij jaren geleden dat ik met een motorkist gevlogen heb. Het is nu nog een beetje aftasten en afstellen natuurlijk.

Voor het F3A/C programma zijn deze accu's prima, daar ben ik niet bang voor.

Waar het mij een beetje om ging is hoever je kan gaan met het ontladen van een lipo.
Als je niet kan vertrouwen op je regelaar en de techniek die er in zit waarop dan nog wel??

Toch maar landen voor de 12 volt grens bereikt is.

...De accu is een Hextronik 2200 mah... Na weer opladen kreeg ik er 2265 mah in.
Misschien geheel terecht dat iedereen hier praat over het Voltage, maar 2265mA terug in een accu van 2200mAh :confused: Daar zou ik mij minstens zoveel zorgen om maken als een Voltage ≤ 2.5.

Laatst bewerkt:
3 volt per cel is geen probleem .

Al mijn hacker regelaars staan op 3 volt per cel en regelen het toerental dan soft terug .

Meestal stop ik eerder met vliegen om de lipo,s niet veel onder 80% leeg te vliegen .
Maar dit alleen om langer wat van de lipo te hebben en niet voor de veiligheid .

Tot nu toe 1x een bolle cel gehat door het niet afkoppelen van de regelaar .
De regelaar was wel uit door een schakelaar , maar heeft dan altijd nog een minimale stroom verbruik .
De akku met de bolle cel word nog steeds gebruikt na dat hij een paar keer op en ontladen is op een veilige plaats .

Hij heeft ook bijna weer de normale maat .

En dat een lipo lader een 4S erkent als 3S bij 12 volt is normaal en is beter dan dat hij een 3S met 12 volt als 4S gaat erkennen .;)

Mijn Pulsar-2 vraagt ook elke keer na of zijn erkennen goed is .
En die geeft ook bij 12 volt een 3S aan . ;)

Misschien geheel terecht dat iedereen hier praat over het Voltage, maar 2265mA terug in een accu van 2200mAh Daar zou ik mij minstens zoveel zorgen om maken als een Voltage ≤ 2.5.

Bij een lege lipo en dan met een balancer laden die de hoogste cel weer ontlaat is het mogelijk , anders een goedkoop lipoladertje ?

Mvg Johan

Bij een lege lipo en dan met een balancer laden die de hoogste cel weer ontlaat is het mogelijk , anders een goedkoop lipoladertje ?

Dit bovenste begrijp ik niet helemaal.
Is het gebruikelijk dat je in een lege 2200 mah accu veel meer dan 2260 mah moet kunnen laden?????

Precies mijn punt! Allemaal leuk die voltages maar meer dan 80%(1760mA) van de capaciteit gebruiken lijkt mij niet fris.

dat probeer ik al enkele posts duideijk te maken.....

Het is niet gezond om meer capaciteit in een accu te proppen dan werkelijk is voorgeschreven bv een 2000 Amh pack waar je er 2200 Amh in pompt, zeker niet bij een lipo.

Stevo

Back