H
Ha-eM Helifun
Guest
Raptor Rulezzz zei:Ja, als je ze nog hebt liggen kan ik dat wel begrijpen... als je nieuw moet kopen zou ik altijd voor Lipo's gaan :wink:
Cheers,
Richard
Tja, het moet er toch maar een keertje van komen: de discussie “wel of niet een lipo kopen” .
Eigenlijk vind ik dat het meer een kwestie is van het wel of niet “moeten meedoen aan de lipo-cultuur”.
Want die indruk krijg ik zo langzamerhand: elektroheli’s moet je vliegen met lipo’s. Het lijkt wel of je er anders niet “bijhoort”.
En het lijkt ook wel of er geen andere vlieg-akku’s meer bestaan.
Een opgelegde cultuur-illusie,noem ik dat wel eens……..

Mijn praktijk-ervaring is ook dat er piloten zijn, dit zich de “kop gek laten praten” om lipo’s te gaan gebruiken, terwijl daarvoor in feite eigenlijk geen dringende reden is en terwijl ze daarover ook niet echt hebben nagedacht. Een kwestie van "Achter de meute aanhobbelen", dus.
Let wel, ik beoog geen persoonlijk aanval op lipo-piloten dus vat mijn mening dan ook niet als zodanig op, ook niet als ik het een beetje te scherp zou verwoorden (want daar heb ik zo nu en dan toch last van. Vooral als er sprake is van papagaai-gedrag of ongenuanceerd napraten).
Ik probeer er een “met-beide-benen-op-de-grond-blijven” verhaal van te maken
Maar goed dat alles is misschien een onderwerp voor een andere discussie.
Eerst maar even terug naar de lipoooooooooooooo…………
Fabrikanten maken van de zojuist genoemde cultuur-illusie dankbaar gebruik en ontwerpen speciale lipo-heli’s.
Maar wat is daar dan zo speciaal aan?
Volgens mij alleen het feit dat de ruimte voor een akkupakket kleiner is geworden, waardoor er geen nicad/nimh pakket inpast.
Voor de rest is er niets speciaals aan. Ja, misschien een carbonframe of aluminium, maar dat hoeft niet per sé gekoppeld te worden aan lipo-gebruik, toch?
De Logo 14 van Mikado is “speciaal gemaakt” voor lipo’s (5S -10S), maar vliegt ook prima met een 14 cellen Nicad/Nimh, is mijn ervaring……….. dus wat blijft er dan over van het predicaat “speciaal”????
In het algemeen is het zo dat een E-heli vliegt als de componenten oa worden voorzien van de juiste werkspanning.
Of die spanning uit een lipo of uit een nicad of nimh komt, maakt die componenten niets uit.
Dus dat is echt geen reden om een lipo te kopen.
Wat is dan wel een reden?
Om reden van de zo geroemde lange vliegtijden per pakket?
Of omdat ze “veel beter”zijn?
Natuurlijk moet je bij een vergelijking uitgaan van een heli.
Hiervoor neem ik nu even een Logo 10 (3-D) die ik privé vlieg met een 4S en voor de vliegschool met een 12 cellen Nicad. Dat privé-vliegen is erg beperkt in tijd, maar voldoende voor deze vergelijkingservaring.
Mijn stelling is nog steeds: voor mijn vliegschool koop ik zeker geen lipo’s.
Toevallig heb ik het er deze week nog over gehad met een goede vriend.
Lipo’s in de vliegschool is nog steeds niet een juiste beslissing om de volgende redenen:
Ten eerste: Een lipo is in aanschaf duurder, dus om 4 uur achtereen per dag en dat gedurende 3 dagen te kunnen lessen, zou ik vele lipo’s moeten kopen. Dat maakt het veel duurder dan de aanschaf van nicads.
Ten tweede: tijdens de les gebeurt het zo nu en dan dat een cursist de vliegakku kortsluit. De schade daarvan is bij een lipo-pakket veel groter dan bij een nicad.
Ten derde: lipo hebben sterk de neiging om bij intensief gebruik/belasting vrij snel terug te gaan naar 80%. U kunt dat elders op dit forum lezen. Mijn nicads hebben daar geen last van. Ik heb pakketten die al meer dan 6 jaar oud zijn en nog steeds hun nominale capaciteit opbrengen en dus nog steeds in de vliegschool worden gebruikt. Dus ook hier is lipo duurder dan nicad.
Ten vierde: natuurlijk moeten we na ongeveer 8 minuten vliegen een pakket verwisselen. Maar dat vind ik zeker geen nadeel voor een beginner.
Dan is de vraag nog actueel of een beginner MOET beginnen met lipo’s en zo ja, waarom?
Ik zou het nog steeds niet weten en eerlijk gezegd, adviseer ik beginners om NIET te beginnen met lipo’s maar eerst maar eens voldoende ervaring te gaan opdoen met akkupakketten, die je weliswaar om de 8 minuten moet verwisselen, maar die in aanschaf vele malen goedkoper zijn en die ook een langere levensduur hebben. Pakketten die in geval van crash-pech veelal minder schade opleveren dan bij gebruik van de lipo. Afijn, lees hierna maar eens verder:
Wel nu, ik probeer dus piloten (de beginners in het bijzonder) ook de andere kant van de “het-moeten-vliegen-met lipo-medaille te laten zien:
De aanschaf van een goed merk lipo 4S/3700 mAh bedraag Euro 149,00.
Dat komt overeen met een 12 cellen nicad.
Voor dat geld koop je dan 3 nicad-pakketten/2400 mAh. Dus een totale nominale capaciteit van 3x2400= 7200mAh. Natuurlijk is er een restrictie: je moet om de 8 minuten even de vliegakku verwisselen.
Zouden we er van uitgaan dat de lipo na 200 cycli terugloopt naar 80%, dan wordt de vergelijking al helemaal anders: dan is er slechts nominaal 2960 mAh over in de lipo (en dat voor Euro 149,00 !!) terwijl je met nicads nog steeds beschikt over 7200 nominaal.
Het laden van die 3 pakketten Nicads kan in serie met 5A en dat geeft een laadtijd van ongeveer 36 minuten. Het laden van die Lipo mag met 2C, dus maximaal 7,4 A en duurt ongeveer 33 minuten. Dus een marginale tijdwinst van 3 minuten. Niet echt een reden om dààrom een lipo te kopen, vind ik.
Feit is ook dat een lipo in omgang kwetsbaarder is dan een nicad, getuige alleen al het feit dat je bij lipo’s laden balancers moet gebruiken. De nicad kun zonder verdere “poespas” aan de lader hangen.
Uit mijn praktijk blijkt nog steeds, dat een nicad “veel meer kan hebben” dan een lipo, ook qua mechanische belasting door bij voorbeeld een crash.
En we weten allemaal dat het zelf leren helivliegen nooit zal gaan zonder crashes.
Natuurlijk houd ik me zelf ook bezig met lipo’s anders zou mijn mening napraten zijn.
En dat gebeurt er al genoeg, toch??
Dus deze week heb ik weer een nieuwe lipo-pakket gekocht, gewoon om weer een vergelijk te kunnen maken en nog meer ervaring op te doen.
Dat is een 4s/4400 lipo voor een prijs, die overeenkomt met de aanschaf van mijn 4200 NiMh-pakket.
Deze vlieg ik in de Logo 10 en Logo 10-3D.
Mijn vraag is nu: Wat geeft dit lipo-pakket aan meerwaarde tov mijn Nimh?
Gewichtsbesparing, is natuurlijk het eerste wat op komt.
Maar wat heb ik aan gewichtsbesparing als deze lipo ook vrij snel terug gaat naar 80% dus naar 3500? Het voordeel van gewichtsbesparing is een beetje meer vliegtijd, maar dat extra vliegtijd gaat op den duur weer verloren door de terugloop in capaciteit. Dus………. Ik schiet er niets mee op.
De lipo is mechanischer kwetsbaarder dan mijn NiMh, dus ook hier geen voordeel.
Dan mag ik deze lipo laden met 1C (4,4A), terwijl ik mijn NiMh mag laden met 1,5C (6,3A). Mijn NimH is dus sneller vol.
Ook hier geen voordeel voor de lipo, maar eerder een NADEEL.
Zou ik een 4s lipo kopen, die ik met 2C mag laden, dan is de laadtijd weliswaar korter, maar de aanschaf weer aanmerkelijk hoger.
Ook niet echt een voordeel, dus.
Wat blijft er in dit geval voor mij dan nog over aan voordeel door de aanschaf van deze lipo?
Dat antwoord komt misschien in de loop van de gebruikstijd van deze lipo, maar ik zou het op dit moment even niet weten :cry:
We zullen het zien.
Een ander voorbeeld:
Mijn Logo 16 wordt gevlogen met 20 cellen nicads/2400 (= in aanschaf euro 99,80) of 2x 10 cellen NimH 4200 (= in aanschaf Euro 162,00), dus nominaal is dat 24 V. Dat komt overeen met een 6S lipo nominaal 22,2V.
Als ik de 16 ga vliegen met een 6S/3700 lipo, bedraagt de aanschaf Euro 219,00 eventjes los van het feit of dit pakket in de Logo 16 zou passen.
Dus in deze vergelijking zou de 4200 NiMh beter zijn, omdat de nominale capaciteit hoger is (4200 ipc 3700) en de aanschafprijs lager (162,00 ipv 219,00).
Als ik daarbij dan ook weer de terugval in capaciteit van de lipo in aanmerking zou nemen (terug naar 80% = 2960 mAh), dan is voor mij de motivatie om de Logo 16 met lipo’s te gaan vliegen, al helemaal vervlogen. Het zou een onverstandige beslissing van mij zijn, toch? Meer geld kwijt en minder capaciteit er voor terugkrijgen. De gewichtsbesparing en daarmee de mogelijke IETS langere vliegtijd is ook al teniet gedaan door de terugval in capaciteit. In dit geval doe ik er dus ook verstandiger aan een NiMh te gebruiken en dat doe ik dus ook.
De situatie is natuurlijk anders als ik een heli zou kopen, waarin fysiek alleen maar een lipo-pakket past.
Dan is door de aanschaf-keuze de keuze van het akkupakket al gemaakt.
Dus daarvoor hoeft deze discussie dan niet te worden gevoerd.
De situatie is ook anders als een piloot kiest voor een vliegakku die met een burst van 50C kan worden belast omdat hij vindt dat hij die nodig heeft.
Dat is een puur persoonlijke motivatie en keuze.
Maar in mijn tekst gaat het dus om het gebruik in het algemeen en niet voor expliciet bijzondere, individuele situaties.
En de situatie is ook anders als er geen goede beginnersheli's meer te koop zijn, die kunnen worden gevlogen met de traditionele Nicad of NimH.
Dan is er geen keus meer en is er dus ook geen discussie over dit onderwerp meer nodig....
Ik adviseer beginners nog steeds een elektroheli te kopen, waarin ook lipo’s passen.
In het kader van dat advies past de Logo 10 nog steeds uitstekend, terwijl diezelfde Logo 10 ook nog steeds een prima beginnersheli is.
De beginner kan dan na verloop van tijd ook zelf ervaring gaan opdoen met lipo’s en hoeft dààrom geen andere heli te kopen.
Ook nog steeds een sterk punt dat pleit voor de aanschaf van de Logo.
En als u nu mee wilt doen aan deze lipo-discussie, dan zou het leuk en constructief zijn als u uw eigen praktijk-ervaring met nicads en nimhs ten opzichte van lipo’s zou vermelden.
Dat komt er feitelijk dus steeds meer vergelijkingsmateriaal op basis waarvan we allemaal meer inzicht krijgen in:
“de noodzaak om lipo’s te kopen” of in “de stommiteit (!!??) om ze niet te kopen” of in de situatie van het “niet meelopen met de meute” of “zelf betere beslissingen te willen/kunnen nemen” of hoe u het ook maar wilt noemen :wink:
Vr.gr.
Joyce
PS:
@ moderator: Misschien is het zinvol dit bericht in een apart draadje te zetten????