LiPo wel of niet kopen?

  • Topicstarter Topicstarter Ha-eM Helifun
  • Startdatum Startdatum
H

Ha-eM Helifun

Guest
Raptor Rulezzz zei:
Ja, als je ze nog hebt liggen kan ik dat wel begrijpen... als je nieuw moet kopen zou ik altijd voor Lipo's gaan :wink:
Cheers,
Richard

Tja, het moet er toch maar een keertje van komen: de discussie “wel of niet een lipo kopen” .
Eigenlijk vind ik dat het meer een kwestie is van het wel of niet “moeten meedoen aan de lipo-cultuur”.
Want die indruk krijg ik zo langzamerhand: elektroheli’s moet je vliegen met lipo’s. Het lijkt wel of je er anders niet “bijhoort”.
En het lijkt ook wel of er geen andere vlieg-akku’s meer bestaan.
Een opgelegde cultuur-illusie,noem ik dat wel eens…….. :oops:
Mijn praktijk-ervaring is ook dat er piloten zijn, dit zich de “kop gek laten praten” om lipo’s te gaan gebruiken, terwijl daarvoor in feite eigenlijk geen dringende reden is en terwijl ze daarover ook niet echt hebben nagedacht. Een kwestie van "Achter de meute aanhobbelen", dus.

Let wel, ik beoog geen persoonlijk aanval op lipo-piloten dus vat mijn mening dan ook niet als zodanig op, ook niet als ik het een beetje te scherp zou verwoorden (want daar heb ik zo nu en dan toch last van. Vooral als er sprake is van papagaai-gedrag of ongenuanceerd napraten).
Ik probeer er een “met-beide-benen-op-de-grond-blijven” verhaal van te maken

Maar goed dat alles is misschien een onderwerp voor een andere discussie.
Eerst maar even terug naar de lipoooooooooooooo…………

Fabrikanten maken van de zojuist genoemde cultuur-illusie dankbaar gebruik en ontwerpen speciale lipo-heli’s.
Maar wat is daar dan zo speciaal aan?
Volgens mij alleen het feit dat de ruimte voor een akkupakket kleiner is geworden, waardoor er geen nicad/nimh pakket inpast.
Voor de rest is er niets speciaals aan. Ja, misschien een carbonframe of aluminium, maar dat hoeft niet per sé gekoppeld te worden aan lipo-gebruik, toch?
De Logo 14 van Mikado is “speciaal gemaakt” voor lipo’s (5S -10S), maar vliegt ook prima met een 14 cellen Nicad/Nimh, is mijn ervaring……….. dus wat blijft er dan over van het predicaat “speciaal”????

In het algemeen is het zo dat een E-heli vliegt als de componenten oa worden voorzien van de juiste werkspanning.
Of die spanning uit een lipo of uit een nicad of nimh komt, maakt die componenten niets uit.
Dus dat is echt geen reden om een lipo te kopen.

Wat is dan wel een reden?
Om reden van de zo geroemde lange vliegtijden per pakket?
Of omdat ze “veel beter”zijn?


Natuurlijk moet je bij een vergelijking uitgaan van een heli.
Hiervoor neem ik nu even een Logo 10 (3-D) die ik privé vlieg met een 4S en voor de vliegschool met een 12 cellen Nicad. Dat privé-vliegen is erg beperkt in tijd, maar voldoende voor deze vergelijkingservaring.

Mijn stelling is nog steeds: voor mijn vliegschool koop ik zeker geen lipo’s.
Toevallig heb ik het er deze week nog over gehad met een goede vriend.
Lipo’s in de vliegschool is nog steeds niet een juiste beslissing om de volgende redenen:
Ten eerste: Een lipo is in aanschaf duurder, dus om 4 uur achtereen per dag en dat gedurende 3 dagen te kunnen lessen, zou ik vele lipo’s moeten kopen. Dat maakt het veel duurder dan de aanschaf van nicads.
Ten tweede: tijdens de les gebeurt het zo nu en dan dat een cursist de vliegakku kortsluit. De schade daarvan is bij een lipo-pakket veel groter dan bij een nicad.
Ten derde: lipo hebben sterk de neiging om bij intensief gebruik/belasting vrij snel terug te gaan naar 80%. U kunt dat elders op dit forum lezen. Mijn nicads hebben daar geen last van. Ik heb pakketten die al meer dan 6 jaar oud zijn en nog steeds hun nominale capaciteit opbrengen en dus nog steeds in de vliegschool worden gebruikt. Dus ook hier is lipo duurder dan nicad.
Ten vierde: natuurlijk moeten we na ongeveer 8 minuten vliegen een pakket verwisselen. Maar dat vind ik zeker geen nadeel voor een beginner.

Dan is de vraag nog actueel of een beginner MOET beginnen met lipo’s en zo ja, waarom?
Ik zou het nog steeds niet weten en eerlijk gezegd, adviseer ik beginners om NIET te beginnen met lipo’s maar eerst maar eens voldoende ervaring te gaan opdoen met akkupakketten, die je weliswaar om de 8 minuten moet verwisselen, maar die in aanschaf vele malen goedkoper zijn en die ook een langere levensduur hebben. Pakketten die in geval van crash-pech veelal minder schade opleveren dan bij gebruik van de lipo. Afijn, lees hierna maar eens verder:


Wel nu, ik probeer dus piloten (de beginners in het bijzonder) ook de andere kant van de “het-moeten-vliegen-met lipo-medaille te laten zien:
De aanschaf van een goed merk lipo 4S/3700 mAh bedraag Euro 149,00.
Dat komt overeen met een 12 cellen nicad.
Voor dat geld koop je dan 3 nicad-pakketten/2400 mAh. Dus een totale nominale capaciteit van 3x2400= 7200mAh. Natuurlijk is er een restrictie: je moet om de 8 minuten even de vliegakku verwisselen.
Zouden we er van uitgaan dat de lipo na 200 cycli terugloopt naar 80%, dan wordt de vergelijking al helemaal anders: dan is er slechts nominaal 2960 mAh over in de lipo (en dat voor Euro 149,00 !!) terwijl je met nicads nog steeds beschikt over 7200 nominaal.

Het laden van die 3 pakketten Nicads kan in serie met 5A en dat geeft een laadtijd van ongeveer 36 minuten. Het laden van die Lipo mag met 2C, dus maximaal 7,4 A en duurt ongeveer 33 minuten. Dus een marginale tijdwinst van 3 minuten. Niet echt een reden om dààrom een lipo te kopen, vind ik.

Feit is ook dat een lipo in omgang kwetsbaarder is dan een nicad, getuige alleen al het feit dat je bij lipo’s laden balancers moet gebruiken. De nicad kun zonder verdere “poespas” aan de lader hangen.
Uit mijn praktijk blijkt nog steeds, dat een nicad “veel meer kan hebben” dan een lipo, ook qua mechanische belasting door bij voorbeeld een crash.
En we weten allemaal dat het zelf leren helivliegen nooit zal gaan zonder crashes.

Natuurlijk houd ik me zelf ook bezig met lipo’s anders zou mijn mening napraten zijn.
En dat gebeurt er al genoeg, toch??

Dus deze week heb ik weer een nieuwe lipo-pakket gekocht, gewoon om weer een vergelijk te kunnen maken en nog meer ervaring op te doen.
Dat is een 4s/4400 lipo voor een prijs, die overeenkomt met de aanschaf van mijn 4200 NiMh-pakket.
Deze vlieg ik in de Logo 10 en Logo 10-3D.

Mijn vraag is nu: Wat geeft dit lipo-pakket aan meerwaarde tov mijn Nimh?
Gewichtsbesparing, is natuurlijk het eerste wat op komt.
Maar wat heb ik aan gewichtsbesparing als deze lipo ook vrij snel terug gaat naar 80% dus naar 3500? Het voordeel van gewichtsbesparing is een beetje meer vliegtijd, maar dat extra vliegtijd gaat op den duur weer verloren door de terugloop in capaciteit. Dus………. Ik schiet er niets mee op.

De lipo is mechanischer kwetsbaarder dan mijn NiMh, dus ook hier geen voordeel.

Dan mag ik deze lipo laden met 1C (4,4A), terwijl ik mijn NiMh mag laden met 1,5C (6,3A). Mijn NimH is dus sneller vol.
Ook hier geen voordeel voor de lipo, maar eerder een NADEEL.

Zou ik een 4s lipo kopen, die ik met 2C mag laden, dan is de laadtijd weliswaar korter, maar de aanschaf weer aanmerkelijk hoger.
Ook niet echt een voordeel, dus.

Wat blijft er in dit geval voor mij dan nog over aan voordeel door de aanschaf van deze lipo?
Dat antwoord komt misschien in de loop van de gebruikstijd van deze lipo, maar ik zou het op dit moment even niet weten :cry:
We zullen het zien.


Een ander voorbeeld:
Mijn Logo 16 wordt gevlogen met 20 cellen nicads/2400 (= in aanschaf euro 99,80) of 2x 10 cellen NimH 4200 (= in aanschaf Euro 162,00), dus nominaal is dat 24 V. Dat komt overeen met een 6S lipo nominaal 22,2V.
Als ik de 16 ga vliegen met een 6S/3700 lipo, bedraagt de aanschaf Euro 219,00 eventjes los van het feit of dit pakket in de Logo 16 zou passen.
Dus in deze vergelijking zou de 4200 NiMh beter zijn, omdat de nominale capaciteit hoger is (4200 ipc 3700) en de aanschafprijs lager (162,00 ipv 219,00).
Als ik daarbij dan ook weer de terugval in capaciteit van de lipo in aanmerking zou nemen (terug naar 80% = 2960 mAh), dan is voor mij de motivatie om de Logo 16 met lipo’s te gaan vliegen, al helemaal vervlogen. Het zou een onverstandige beslissing van mij zijn, toch? Meer geld kwijt en minder capaciteit er voor terugkrijgen. De gewichtsbesparing en daarmee de mogelijke IETS langere vliegtijd is ook al teniet gedaan door de terugval in capaciteit. In dit geval doe ik er dus ook verstandiger aan een NiMh te gebruiken en dat doe ik dus ook.

De situatie is natuurlijk anders als ik een heli zou kopen, waarin fysiek alleen maar een lipo-pakket past.
Dan is door de aanschaf-keuze de keuze van het akkupakket al gemaakt.
Dus daarvoor hoeft deze discussie dan niet te worden gevoerd.

De situatie is ook anders als een piloot kiest voor een vliegakku die met een burst van 50C kan worden belast omdat hij vindt dat hij die nodig heeft.
Dat is een puur persoonlijke motivatie en keuze.
Maar in mijn tekst gaat het dus om het gebruik in het algemeen en niet voor expliciet bijzondere, individuele situaties.

En de situatie is ook anders als er geen goede beginnersheli's meer te koop zijn, die kunnen worden gevlogen met de traditionele Nicad of NimH.
Dan is er geen keus meer en is er dus ook geen discussie over dit onderwerp meer nodig....


Ik adviseer beginners nog steeds een elektroheli te kopen, waarin ook lipo’s passen.
In het kader van dat advies past de Logo 10 nog steeds uitstekend, terwijl diezelfde Logo 10 ook nog steeds een prima beginnersheli is.
De beginner kan dan na verloop van tijd ook zelf ervaring gaan opdoen met lipo’s en hoeft dààrom geen andere heli te kopen.
Ook nog steeds een sterk punt dat pleit voor de aanschaf van de Logo.

En als u nu mee wilt doen aan deze lipo-discussie, dan zou het leuk en constructief zijn als u uw eigen praktijk-ervaring met nicads en nimhs ten opzichte van lipo’s zou vermelden.
Dat komt er feitelijk dus steeds meer vergelijkingsmateriaal op basis waarvan we allemaal meer inzicht krijgen in:
“de noodzaak om lipo’s te kopen” of in “de stommiteit (!!??) om ze niet te kopen” of in de situatie van het “niet meelopen met de meute” of “zelf betere beslissingen te willen/kunnen nemen” of hoe u het ook maar wilt noemen :wink:


Vr.gr.

Joyce

PS:
@ moderator: Misschien is het zinvol dit bericht in een apart draadje te zetten????
 
Dat leek me wel zo handig.
Titel lun je in je eerste bericht zelf aanpassen.
 
Tja, het moet er toch maar een keertje van komen: de discussie “wel of niet een lipo kopen” .
Eigenlijk vind ik dat het meer een kwestie is van het wel of niet “moeten meedoen aan de lipo-cultuur”.

Uiteraard kun je zelf kiezen voor een zwaardere en moeilijker vliegende heli met kortere vliegtijden... maar je kan ook kiezen voor een lichtere heli, langere vliegtuigen en dus meer plezier :wink: En dat is waar het uiteindelijk om draait.

Ik vlieg zoals velen met een T-rex 600 met een FlightPower 4900 6s1p accu, deze gaat bij mij in 4 minuten leeg en bij de meeste mensen tussen de 6 en 10 minuten. Als je deze accu zou vervangen voor een NiCd blok van dezelfde capaciteit en voltage dan gaat dat ongeveer 2,05 kg wegen... de Lipo weegt 730 gram.
Vliegtijden zouden ernstig veel korter worden (heli is zwaarder) en hij zou veel minder prettig vliegen. Ook betwijfel ik het of die accu het zou aankunnen om constant belast te worden rond de 100 ampere :roll:

Dan is de vraag nog actueel of een beginner MOET beginnen met lipo’s en zo ja, waarom?

Langere vliegtijden, lichtere makkelijker vliegende heli (door het lage gewicht) en beter voorbereid op de toekomst. Zeker als men met een goede heli begint met goede accu's kunnen er zeer snel vorderingen gemaakt worden. Dit zou niet kunnen met een zware accu voorop, kostentechnisch zijn de verschillen niet eens zo dramatisch.

FlightPower 4900 6s1p - +/- 300 euro - 740 gram
38 cellen Sanyo RC-2400 - +/- 260 euro - 2050 gram

Ik kom op 38 cellen omdat je 19 cellen in serie moet zetten om 22,8v nominaal te krijgen. 2x 19 cellen paralell, dan kom je op 4800mah.

Voor kleine helicopters zoals de T-rex 450 is dit verhaal zowiezo niet van toepassing. Om 11,1 / 2100mah te krijgen uit "ouderwetse" accu's wordt hij veel te zwaar. Zo'n accu zal net zoveel wegen als mijn T-rex 450SE vliegklaar met TP2100 (die accu is 140 gram).


Cheers,

Richard
 
Richard,

Zoals ik al schreef gaat mijn bijdrage over het al of niet kopen van lipo's in het algemeen.
100A trekken in een elektroheli is zeker niet algemeen, maar volgens mij meer geënt op persoonlijk gebruik.

6s = 22,2 Volt nominaal en dat geeft dus een Nicad van 18 cellen.
Die past volgens mij niet in een Trex 600.
Deze Trex is kennelijk gebouwd voor lipo's tenminste als ik kijk op
http://www.deeteeenterprises.com/NS.T.Rex.600.BattPacks.Index.php
Daarmee is de vergelijking met nicads niet relevant meer.
Maar dat schreef ik al onderaan mijn topic: de discussie hoeft niet te worden gevoerd als men een eheli koopt, die gemaakt is voor lipo's etc..

Ook de vergelijking met een aanschaf van een heli met 38 cellen, vind ik niet een keuze die algemeen gebruikelijk is.
Dan praten we over een forse heli, die in de meeste gevallen door gevorderden wordt gevlogen (als ze überhaupt al veel worden gevlogen. Dat betwijfel ik nog steeds).

Dan schrijf je: Zeker als men met een goede heli begint met goede accu's kunnen er zeer snel vorderingen gemaakt worden.En dat zou niet kunnen met.......
Daarmee wek je de indruk dat alleen een heli met lipo's een goede heli is en dat je met een Logo 10 (om een voorbeeld te noemen) niet snel vorderingen zou kunnen maken.
Deze stelling of mening lijkt me niet juist.
De praktijk bewijst het jaarlijks, ook in mijn vliegschool: Een Logo 10 met een goede 12 cellen nicad, is nog steeds een goede heli waarmee vele piloten hebben leren vliegen en ook snel vorderingen hebben gemaakt.

En dat een zwaardere heli moeilijk vliegt...........Nee, die ervaring heb ik beslist niet.
Eerder het tegendeel zou ik zeggen: Hoe lichter de heli, hoe agiler, wendbaarder en ontvankelijk voor externe factoren als bijvoorbeel de wind.
Dat vliegt dus in principe moeilijker dan een zwaardere heli. Maar dan komen we terecht in stabiliteit of massatraagheid.
En dat is een andere discussie.

Maar een zo licht mogelijke heli willen vliegen houdt zeker ook verband met het gebruiksdoel van de heli.
Voor extreem 3D is een mooie, lichte carbonheli meer geschikt dan een zwaardere heli, al was het alleen maar om de snelheid waarmee de figuren worden gemaakt en elkaar opvolgen. Dat begrijp ik ook wel, maar over die individuele vliegstijl gaat deze topic niet.


vr.gr.

Joyce
 
Nu zeg je ineens:
Deze Trex is kennelijk gebouwd voor lipo's tenminste als ik kijk op
http://www.deeteeenterprises.com/NS.T.Rex.600.BattPacks.Index.php
Daarmee is de vergelijking met nicads niet relevant meer.

Maar daarnet maakt het nog niks uit?
Maar wat is daar dan zo speciaal aan?
Volgens mij alleen het feit dat de ruimte voor een akkupakket kleiner is geworden, waardoor er geen nicad/nimh pakket inpast.
Voor de rest is er niets speciaals aan. Ja, misschien een carbonframe of aluminium, maar dat hoeft niet per sé gekoppeld te worden aan lipo-gebruik, toch?
De Logo 14 van Mikado is “speciaal gemaakt” voor lipo’s (5S -10S), maar vliegt ook prima met een 14 cellen Nicad/Nimh, is mijn ervaring……….. dus wat blijft er dan over van het predicaat “speciaal”????


En dat een zwaardere heli moeilijk vliegt...........Nee, die ervaring heb ik beslist niet.
Eerder het tegendeel zou ik zeggen.
Dan komen we terecht in stabiliteit of massatraagheid. En dat is een andere discussie.

Een heli die zwaar is heeft meer graden pitch nodig om te hoveren, ook heb je meer graden pitch nodig om een val te remmen als je hem laat dalen. Dit alles maakt hem trager en moeilijker te besturen vind ik. TE licht is ook niet goed, maar aan de lichte kant vliegt beter dan een heli die aan de zware kant is. Niet alleen voor 3D, maar een rondje vliegen gaat ook fijner als een heli geen overgewicht heeft. Gewicht/afmetingen verhouding moet dus goed zijn.
Ik heb Raptor 50's gevlogen van 3,4kg 3,7kg 4kg en 4,4kg (ex. brandstof) en de verschillen in gewicht merk je echt GOED.


Ik geloof gelijk dat de heli's die jij vliegt op 14 cellen dat prima doen, maar ik ben er ook van overtuigd dat deze niet echt geschikt zijn voor gevorderde piloten die ook maar iets aan aerobatics of 3D willen doen. Het verschil in vermogen tussen dezelfde helicopter met een "goede" Lipo of "minder goede" Lipo is al "dramatisch" te noemen.

Cheers,

Richard
 
Ik volg met grooooote belangstelling de discussie tussen Richard en Joyce...... 8)

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat jullie het over een totaal verschillende beleving van en daardoor kijk op helivliegen hebben, die niet of nauwelijks vergelijkbaar zijn. Gelet op deze verschillen kun je het hooguit eens worden dat je het niet eens zult worden.

Vanuit het perspectief van Joyce (die ik al sinds ik in augustus begon met helivliegen met belangstelling volg en waarvan ik veel heb opgestoken, waarvoor dank Joyce) kan ik haar wel begrijpen. Ik ken inmiddels de 'hardere' en misschien wat 'onbesuisdere' groep helivliegers ook een beetje en kan me ook vinden in wat Richard schrijft. Sterker nog, door mijn eigen beleving van helivliegen en wat ik daaraan voor plezier wil beleven en beleef neig ik zelf meer naar de visie van Richard.

Ik ben begonnen met een Nimh pakket op een Kyosho EP Schweizer SR-K (1,5kg) en dat beviel echt goed als het om rustig vliegen aankomt en voor korte vluchtjes. Al gauw kreeg ik (en dat is dus heel persoonlijk en geen kwestie van napraten van iemand anders) behoefte aan langere vliegtijden zonder gewichtstoename. Logisch gevolg: Lipo's!! Ik heb inmiddels ontdekt dat voor iemand die (nog) geen hard 3D vliegt er goede lipo's te koop zijn voor redelijke prijzen (heb zelf errug goede ervaring met HiModel). Met deze accu's heb ik nu bijvoorbeeld voor mijn Kyosho, die ik het omgebouwd naar BL, de keuze voor een lange vlucht met een zware chopper (8800mAh - 35 minuten) of een leuke vlucht van 15 minuten met een 4100mAh accu.

Op mijn 600 vlieg ik nu met 2 in serie geknoopte (ja, ja ik hoor de opmerkingen al) 4100mAh 3s1p packs van Himodel. Zolang ik alleen loopings, rols en flips maak en geen 12 graden pitch trek, voldoen die prima. Zodra ik 'steviger' ga vliegen, schaf ik wel een paar FP 4900 Evo 20 aan.

Kortom, de discussie is volgens mij redelijk zinloos. Je overtuigt elkaar toch niet. Je kunt hooguit constateren dat ze beiden voor- en nadelen hebben. Deze worden - als het goed is (en dat is volgens mij het punt van Joyce) door mensen tegen elkaar afgewogen op basis van hun persoonlijke voorkeuren bij het maken van de keuze tussen Lipo of Nimh/Nicad.

Ik heb vanmorgen overigen HEERLIJK gevlogen, met dat kleine beetje wind.
Begin nu de power van de 600 te ontdekken. Wat vliegt dat ding ontiegelijk hard zeg!!...... En dan het geuid wat ie maakt met de Thunder Tiger Carbondbladen als ie met over de 100 km/u langskomt.... :o
 
Ik vind deze discussie ook volledig zinloos.

Alleen het gewichts voordeel van de lipos en de grootte daarvan...

Nicads en NiMh.... Niet meer.

Ron
 
Deze discussie is inderdaad volkomen zinloos. Er zijn 2 redenen dat ik geen lease-Ferrari rijd; Ten eerste past er geen server in de kofferbak, ten tweede is de leaseprijs euh 'iets buiten budget' . En Schumacher rijd geen F1-race met m'n VW Caddy.
Zo ook Lipo en NiCD/NiMH in mijn opinie; Ik vlieg o.a. micro's en zonder Lipo's zou ik elke 4 minuten (!) moeten wisselen van batterij, domweg omdat een 650mA NiMH het dikste is wat meekan qua conventionele cellen, terwijl er ook een 1100mA Lipo onderpast die ook nog eens lichter is, 15+ minuten als resultaat. Iedere cel zijn toepassing toch? Joyce gebruikt de cellen op een ander gebied, dus andere toepassing. Als de dag komt dat ik van 10 tot 17 continue vlieg ;) (Dan neem ik brandstof, maar ja, dat ben ik)

Groetjes,

Ton.
 
Hey,

Ook ik wil me hier natuurlijk mee bemoeien!
Het gevoel wat Joyce heeft, ga ik volledig in mee. Het is net of een heli alleen maar met Lipo's gevlogen kan worden. NiCads??? NiMH??? Doe normaal.... dat doe je toch niet? En die cultuur hangt een beetje op dit forum.
Een beginner is naar mijn idee idd beter af met NiMh cellen. De heli is zwaarder, waardoor stabieler tijdens hooverwerk en heel rustig gecontroleerd rondvliegen. De akku is niet gevoelig voor eventuele crashes. De aanschafprijs is aanzienlijk lager. De akku is misbruik/onkunde bestendig. De akku heeft een langere levensduur.
Een lipo heeft idd voordelen voor de iets gevorderde vlieger. Echter het valt me op dat vele beginners zich al vrij snel tot gevorderde vlieger bombardeert, en dan natuurlijk ook met lipo's moet vliegen!

Wel heb ik ergens gelezen dat iemand een T-rex op NiMh in eerste instantie wil laten vliegen. Ik kan zo snel het topic niet meer vinden, maar ik weet zeker dat deze er super mee vliegt. Ook is er plenty ruimte voor aan de T-rex, ik zou bijna zeggen dat deze heli perfect geschikt hiervoor is. Je kan de akku aan de voorzijde op de "akkuplank" leggen, maar ook aan iedere zijde van het frame hangen. Zelf ga ik zeker nog proberen de T-rex met NiMh te laten vliegen, net zoals mijn kleine T-rex ook op NiCads heeft gevlogen!

M.a.w. Eigenlijk zijn NiMh de beter keuze voor de beginnende (niet micro) helivlieger!


Greetz van Aldert
 
Cultuur heeft hier dus niets mee te maken...

Ik vermoed dat er nog mensen zijn die in een diesel rijden zonder injectie en die nog steeds 5 minuten moeten voorgloeien voordat ze de motor mogen starten.

Dit heet gewoon evolutie. We gaan vooruit met de techniek en ja daar hangt een prijs kaartje aan.

En laten we eerlijk zijn, so moeilijk is het niet om met lipos om te gaan.

Maar doe wat je wilt. Ik heb geen extra gewicht nodig om mee te sleuren.
 
en ook jij ambieert een andere rondtufstijl tov richard die wil knallen.

ik ben het met jullie eens, het lijkt alsof het een must is, maar dat is het heden en de toekomst.

bij een garage koop je nu in de winkel ook geen auto meer met carberateur erop.
ookal deden/doen die het goed.

de voordelen zijn mij duidelijk, meer capaciteit, bij minder gewicht.

de nadelen ook, nog schofterig duur.

ook highcapacity nicads moest in den beginne diep voor in de buidel gegaan worden ;)
 
joyce

ik herinder me nog dat je zei elektro is de toekomst.
waarom stopt de toekomst bij nicd en nimh.
lipo is the next step.
ja ze zijn nog giga duur. ja je kunt ze veel al niet met meer dan 1c laden.
maar het is de toekomst.
 
Lipo`s hebben zich bij mij nog niet bewezen, neem alleen het gehannes met die balanceerstekertjes.
Als beginner moet je er iets vanaf snijden waardoor je hem verkeerdom in de balancer kunt stoppen met alle gevolgen van dien.
Je mag ze niet leegmaken, je mag ze niet vol wegleggen, allemaal zaken die het voor een beginner niet eenvoudiger maakt.
Door de experts zijn ze al prima te gebruiken maar er moet nog heel wat verbeteren voordat ik ze aan een beginner zou adviseren.
Ze zijn nog lang niet fool-proof.
 
Aaalie zei:
Wel heb ik ergens gelezen dat iemand een T-rex op NiMh in eerste instantie wil laten vliegen. Ik kan zo snel het topic niet meer vinden, maar ik weet zeker dat deze er super mee vliegt. Ook is er plenty ruimte voor aan de T-rex, ik zou bijna zeggen dat deze heli perfect geschikt hiervoor is. Je kan de akku aan de voorzijde op de "akkuplank" leggen, maar ook aan iedere zijde van het frame hangen. Zelf ga ik zeker nog proberen de T-rex met NiMh te laten vliegen, net zoals mijn kleine T-rex ook op NiCads heeft gevlogen!

M.a.w. Eigenlijk zijn NiMh de beter keuze voor de beginnende (niet micro) helivlieger!


Greetz van Aldert

Ik heb ook eens even zitten rekenen voor en NiMh set voor mijn T-rex 450.........
Heb nog wat 3700 mAh packs liggen en die eerst maar eens op de weegschaal.....een 6 cel pack weegt 405 gram, dat betekend dus voor een 10 cel pack (nodig om aan 12 V te komen) 675 gram......
De 2150 mAh Lipo packs die ik nu gebruik wegen 175 gram ........
Dan zou ik dus met een NiMh pack zo'n 500 gram EXTRA meeslepen oftewel het oude startgewicht van de T-rex van 750 gram met ruim 65% verhogen..... Of dat nog vliegt??? (mocht ie al omhoog komen, dan zal mijn hover wel echt "rock steady" worden :lol: )
Een "antiek" 6 cel NiCad 1700 mAh pack bleek ook nog altijd 295 gram te wegen = voor een 10 cell -> 491 gram.... is ook nog altijd een 316 gram EXTRA tov de Lipo of te wel een bijna 45% hoger heligewicht.

Voor de kleine e-heli's lijkt mij dat Lipo de enige weg is.
Wat betreft de wat grotere e-heli's zijn NiMh cellen nog wel degelijk een alternatief voor een deel van de gebruikers omdat daar de % gewichtstoename veel kleiner is.

Grtz, Hans
 
marco bosch zei:
joyce

ik herinder me nog dat je zei elektro is de toekomst.
waarom stopt de toekomst bij nicd en nimh.
lipo is the next step.
ja ze zijn nog giga duur. ja je kunt ze veel al niet met meer dan 1c laden.
maar het is de toekomst.

Dag Marco,

Natuurlijk sta ik nog steeds achter mijn uitspraak dat elektro de toekomst is.
Maar dat houdt per saldo niet in, dat lipo de enige ontwikkeling is en daarmee ook niet de enige vliegakku voor elektrovliegen.
De ontwikkeling van de NiMh gaat immers ook nog steeds door.
De hogere capaciteiten van 4200 mAh gecombineerd met hogere toegestane belastingen en hogere laadstromen van meer dan 1C, zijn daar het bewijs van.
Ook NiMh behoort dus nog steeds tot de huidige techniek, alhoewel velen ons anders willen doen geloven.

Lipo KAN de next step zijn.
Maar dat het nu "moet" zijn, alsof er op dit moment niets anders meer bestaat dan lipo..........Nee, die cultuur (of trend) vind ik niet terecht en niet juist.
En al helemaal niet voor een beginnende eheli-piloot.

Dan is een methode een discussie aan te zwengelen waarop de overeenkomsten, verschillen, voorkeuren, motivaties etc van Lipo-gebruik ten opzichte van Nicad/Nimh-gebruik worden verwoord, een goed middel op die cultuur of trend eens zichtbaar te maken en te toetsen op juistheid.
Misschien dat zo'n discussie gebruikers en aanstaande gebruikers meer aanzet tot "nadenken over....." alvorens .....................

vr.gr.

Joyce
 
Als aanstichter van deze discussie wil ik ook nog ff m'n bijdrage hier doen.

Joyce heeft het over algemeen gebruik en niet over de individueele vlieger. Nu ben ik nog nooit een algemen heli-vlieger tegen gekomen alleen maar individueele heli-vliegers.

Ik denk dat het beeld van de algemene (gemiddelde) vlieger nogal wat verschilt.

Tot een aantal jaar terug was men jaren bezig om het heli-vliegen enigzins onder de knie te krijgen. De meest gevorderde heli-vliegers konden loops-rollen en inverted.

Met alle ontwikkelingen in en rondom het heli-vliegen (HH-gyro's, kunststof-rotorbladen, computer-zenders, etc. ) is dit momenteel anders. Ook door de opkomst van internet beschikt elke beginner nu over video-beelden met de vreemdste vliegbewegingen.

Dit maakt het mogelijk dat er nu beginners zijn die in 1-2 jaar tijd een niveau behalen waar men vroeger een hele heli-vlieg carriere voor nodig hadt. Jammer genoeg zie ook af en toe voorbeelden van beginners die te snel hun vorderingen willen forceren.

Maar in het algemeen geloof ik wel dat het heli-vliegen nu sneller onder de knie te krijgen is dan bijv. 8 jaar terug.

De vraag is dus, wat wil men bereiken en wat is een reele tijd om op dat niveau te komen. En dan moet men afwegen loont het om uberhaupt met Lipo's te gaan vliegen, is het 2 fase-plan (Nixx-Lipo) wel effectief of toch direct op Lipo.

Hetzelfde verhaal hebben vorig jaar ofzo gehadt bij de brandstofheli's. Wat is de beste beginners-heli een 30 of 50-size.

Wat Joyce namelijk een beetje onderlicht laat in zijn verhaal. Maar wat Richard dus wel duidelijk aangeeft. Is het punt van gewicht of eigenlijk de gewichts/power verhouding. Hier heeft Lipo een groot voordeel, en daarom wordt lipo ook gezien als de grote doorbraak voor het hele elektro gebeuren.

Daarbij komt ook nog eens het feit dat de verkrijgbaarheid van Lipo's die van NiCd en NiMh begint te overtreffen.

Rick
 
Hoi ik als "heli"leek wil even het volgende kwijt.
Ik wil deze zomer ook starten met heli vliegen.
Ik vlieg al een aantal jaren vliegtuig zowel brandstof en lipo.
Natuurlijk wil ik ook gewoon vliegtuig blijven vliegen.
Dat betekend dat ik met mijn zender niet de tuimelschijf op 1 stick kan hebben, helaas maar dat doet er even niet toe

Als ik wil starten met heli wil ik graag electro gaan vliegen.
Om nu de hele dag in die rookwolk te staan zie ik ook niet zo zitten :wink:
En omdat mij het electrovliegen ook heel erg trekt, en dat ik met mijn vliegtuigen daar ook op wil overstappen.

Volgens mij is de basis het hooveren en laag bij de grond achtjes maken enz.
Zover ik denk te weten is het in het begin fijn om een stabiele "trage" heli te hebben.
Dan is het voor de begin periode toch geen handicap om met nihm te vliegen.
Dat extra gewicht is dan toch geen nadeel.

Ik begrijp best dat als je zo'n hoge stromen trekt, en een snelle heli wil zoals Richard dat lipo's het beste is.
Maar dat lukt mij denk ik zeker de komende "jaren" toch nog niet.

Dus wat ik graag zou willen weten is het volgende:
Als ik een T-rex 600 zou willen aanschaffen en deze eerst met nihm zou willen vliegen en in een verder gevorderd stadium op lipo.
Dan is dat toch niet zo'n verkeerde keuze of wel?
Heeft iemand hier al ervaring mee? Zo ja een link is leuk dan heb ik ook wat te lezen
:lol:

Groetjes,
Jeroen
 
marco bosch zei:
jeroen het probleem wat je al hebt is dat een trex600 eigenlijk wijnig accu ruimte heeft voor nimh

De T-rex 600 is uitermate geschikt voor NiMh/NiCads wat betreft de ruimte. Het frame en de meegeleverde akkumontagebandjes konden er wel eens speciaal voor zijn gemaakt! Je kan zowel aan de voorzijde een pakket neerleggen, eventueel een zelf samengesteld pakket die kort en hoog is (i.v.m. zwaartepunt), maar kom je alsnog niet goed uit met het zwaartepunt dan kan je perfect aan iedere zijde van het frame een 8 cellen pakket ophangen. Zelfs de kap is zo "ontworpen" dat de akku's er perfect achter schuil gaan.

Greetz van Aldert
 
Back
Top