LiPo wel of niet kopen?

• Topicstarter Topicstarter Ha-eM Helifun
  • Startdatum Startdatum
Dat betekend dat ik met mijn zender niet de tuimelschijf op 1 stick kan hebben, helaas maar dat doet er even niet toe

Zo vlieg ik ook, Mode 1... gaat prima!!

Dus wat ik graag zou willen weten is het volgende:
Als ik een T-rex 600 zou willen aanschaffen en deze eerst met nihm zou willen vliegen en in een verder gevorderd stadium op lipo.
Dan is dat toch niet zo'n verkeerde keuze of wel?

Koop liever een "goedkope" lipo, deze heb je al voor rond de 100/150 euro... die prijs zit rond de prjis van een ouderwets pakket, maar is lichter en daardoor zal de heli beter vliegen. Ook zullen je vliegtijden mijn inziens zeer teleurstellend zijn met een oudwets pakket.

Cheers,

Richard

Raptor Rulezzz zei:
Koop liever een "goedkope" lipo, deze heb je al voor rond de 100/150 euro... die prijs zit rond de prjis van een ouderwets pakket, maar is lichter en daardoor zal de heli beter vliegen. Ook zullen je vliegtijden mijn inziens zeer teleurstellend zijn met een oudwets pakket.

Eerst zien, dan geloven. M.i. kan je ook respectabele vliegtijden behalen met NiMh's. Tevens geloof ik zelf niet meer in een normale duurzaamheid van een goedkoop Lipo pakket.
Nog ff foto'tje betreffende ruimte voor akku's:
T-rex%20frame.jpg

T-rex%20frame%202.jpg

(Bovenste foto).Duidelijke openingen in het frame. (Onderste foto), het zijn dan kortere cellen, maar wel dezelfde dikte. Te zien is dat er plenty ruimte is om deze cellen "op te hangen", zowel aan het frame, alswel onder de kap!

Greetz A.

Aha,
Oke ik wist niet dat ze er in die maat ook al voor dat geld waren!
Das eventueel nog wel te doen. schulze lader heb ik al, dan hoef ik alleen nog maar een goede balancer aan te schaffen.
:wink: Mooi om te horen dat mensen met mode 1 ook flink kunnen raggen :!:

Maar ik zal het hele zaakje over een paar maanden gaan aanschaffen, dus dan zullen de prijzen weer beter zijn.
En de ervaring die men dan met de heli heeft zal beter zijn, en eventuele kinderziektes zullen dan ook wel verdwenen zijn.

Bedankt voor jullie antwoorden.
Groetjes,
Jeroen

Hallo,

Voor mij is electro vliegen nog steeds passee.

Jaren terug heb ik mij (voor een blauwe maandag) gewaagt aan een Kalt wisper, deze had een gewone elec.motor en een
1900 Nicd. De vliegtijd was ±5 minuten.

Nu heb ik een ARK 400 (volledig standaard) met 3S (geen 3S1P) lipo met borsteloze motor en een vliegtijd van ± 9 minuten.

Ik heb zitten denken om de Hirobo Lepton EX te kopen, maar geheel compleet kost deze mij 2100 Dollar.
In mijn geval MOET ik het eheli vliegen zien als ERBIJ naast het brandstof vliegen.

Om de dood eenvoudige reden dat ik 45 minuten rijden vanaf het vliegveld woon en na 3 lipo´s (30 minuten) weer na huis kan!!
En om dan 2100 dollar uit te geven voor een heli als erbij vind ik nogal veel.

Dan komt nog: Hoeveel van de eHeli vliegers vliegen hun T-rex 400/450/600 en gelijk waardige ergens op een veldje, pakeerplaats, voetbalveld dicht bij huis omdat zij ook niet zover willen rijden. Ik laat vlieg ongelukken met lichaamelijk letsel maar even terzijde.

Nee, of het nu Nicd/Nimh of lipo is ik wacht rustig af totdat de ontwikkeling zo ver is gevorderd dat ik lekker 10 minuten kan knallen op één pakket.

Gr Frans.

frans laurijsen zei:
Hallo,

Voor mij is electro vliegen nog steeds passee.

Jaren terug heb ik mij (voor een blauwe maandag) gewaagt aan een Kalt wisper, deze had een gewone elec.motor en een
1900 Nicd. De vliegtijd was ±5 minuten.

Nu heb ik een ARK 400 (volledig standaard) met 3S (geen 3S1P) lipo met borsteloze motor en een vliegtijd van ± 9 minuten.

Ik heb zitten denken om de Hirobo Lepton EX te kopen, maar geheel compleet kost deze mij 2100 Dollar.
In mijn geval MOET ik het eheli vliegen zien als ERBIJ naast het brandstof vliegen.

Om de dood eenvoudige reden dat ik 45 minuten rijden vanaf het vliegveld woon en na 3 lipo´s (30 minuten) weer na huis kan!!
En om dan 2100 dollar uit te geven voor een heli als erbij vind ik nogal veel.

Dan komt nog: Hoeveel van de eHeli vliegers vliegen hun T-rex 400/450/600 en gelijk waardige ergens op een veldje, pakeerplaats, voetbalveld dicht bij huis omdat zij ook niet zover willen rijden. Ik laat vlieg ongelukken met lichaamelijk letsel maar even terzijde.

Nee, of het nu Nicd/Nimh of lipo is ik wacht rustig af totdat de ontwikkeling zo ver is gevorderd dat ik lekker 10 minuten kan knallen op één pakket.

Gr Frans.

Ik vlieg met mijn arkje (geen 3d) een ruime 10 minuten.. Wat die vliegtijden betreft is er een vrij simpele oplossing... Neem een lader mee! ;)

Wat de grotere heli's en nihm/nicd/lipo's betreft.. Iedereen heeft een bepaald budget en vliegstijl. Neem dat wat het beste bij je stijl/budget past. Als je tevreden bent met wat rustig rondvliegen en geen capitalen wilt uitgeven aan speciale lipoladers met bijbehorende lipobalanceerders lijken de nihm/nicd's een aardige keuze. Ik volg op de diverse fora ook met behoorlijke interesse de topics over de trex 600 en nihm gebruik omdat mijn huidige lader wel bergen nicd/nihm cellen kan laden maar bij lipo's een beetje achterblijft. Ik ben geen 3d piloot en heb ook niet de intentie dat te gaan doen.. Maar wil wel de trex 600 gaan vliegen.. Op nihm's. ;)

Dat kun je inderdaad simpel oplossen met 1 of meerdere goede laders. Ik heb voor mijn T-rex 600 2 accu's en 2 laders en daarmee kan ik elk half uur 2 vluchtjes doen... kosten zullen niet veel meer/minder zijn dan met brandstof.

Je noemt een Hirobo Lepton, maar dat is dan gelijk weer 1 van de duurdere eheli's...

Wat voor accu heb je dan wel? Een 3 cellen pakket kan 3S(erie)1P(aralell) of 3S2P zijn of 3s3p... voor een X400 is 3s1p toch normaal, gewoon 3 cellen in serie.

Ik ben erg benieuwd als iemand een T-rex 600 op NiMhtjes gaat vliegen. Vooral omdat je dan een relatief vrij kleine capaciteit hebt met een flink hoger gewicht.... misschien werkt het wel om wat te hoveren en rustig rond te vliegen, een goedkopere Lipo lijkt me handiger (die gaan met een lage belasting ook lang mee en niet snel kapot...)

Cheers,

Richard

ik denk dat hij op nimh cellen best zal vliegen.

6 serie lipo = 6x4.2volt= 25.2 volt 4900 mah pakket weegt 750 grm

25.2 volt/1.5volt=16 cellen a 50gr = 800 gram.
dan zou je bv een vapotex 4200 mah kunnen hebben.

50 gram meer, ongeveer zelfde capaciteit.

gerard ik denk dat jij je een beetje mis rekend
een nimh cel is 1.2 nominaal spanning. de spanningen die jij laat zien zijn piekspanningen
en dan kom ik met 16 cellen op 19.2 volt
terwijl de lipo accu met 3.7 volt per cel nominaal spanning uit komt op 22.1 volt
omdat de stroom die gevraagt word van de accu al heel snel de piekspanning naar nominaal trekt ben je met lipo dus beter uit
namelijk 2.9 volts

om nominaal in de buurd te komen met nimh en nicd heb je 18/19 cellen nodig
dan kom je met 50 gram per cel uit op 950 gram

ik denk dat hij op nimh cellen best zal vliegen.

6 serie lipo = 6x4.2volt= 25.2 volt 4900 mah pakket weegt 750 grm

25.2 volt/1.5volt=16 cellen a 50gr = 800 gram.
dan zou je bv een vapotex 4200 mah kunnen hebben.

50 gram meer, ongeveer zelfde capaciteit

Tuurlijk zal hij vliegen... maar hoe goed?

2400mah cellen wegen al 54 gram per stuk... dus ik vermoed dat die 4200mah cellen minimaal hetzelfde wegen of iets meer. Met zulke aantallen scheelt dat snel 100/200 gram.

Ook denk ik dat je met een 16 cellen pakket voltage tekort komt. Onder belasting zal een NiMh accu namelijk snel naar de 1,2/1,25v terugzakken, wat betekent dat je toch zeker wel een 18/19 cellen pakket nodig zal hebben.

Zelfde capaciteit is het ook niet... 4200 t.o.v 4900 is nog altijd ruim 14% minder capaciteit.

Enfin, het zal wel werken... maar ik vraag me af of je de moeite moet/wil doen voor het prijsverschil. In amerika zijn er nu al vrij redelijke packs te koop voor rond de $140. Ook kun je de A123 cellen gebruiken die in een DeWalt boormachine pack zitten, ben je ook rond de $150 per pack klaar.

[EDIT]

Ik heb even zitten kijken en de 4300 mah cellen lijken met nog iets geschikter, deze wegen echter wel 67 gram p/stuk.

Maximale ontlaadstroom is 35 ampere per cell, dus ongeveer 8C.

Even rekenen:

Gerard zijn pakket: 16 x 67 gram = 1072 gram (ruim 300 gram meer dan een FP/TP lipo, ongeveer 500 gram meer dan een Align lipo)
zoals ik het zou doen: 19 x 67 gram = 1273 gram (ruim 500 gram meer dan een FP/TP lipo, ongeveer 700 gram meer dan een Align Lipo)

Je zou dan voor 2x 7,2v pack + 1x 8,4v pack kunnen gaan, kost je 125 euro ongeveer... voor een 20 cellen pakket, geeft ongeveer 22,8v nominaal. Weegt wel 1340 gram EX. stekkers/krimpkous etc.
Wel is de maximale stroom die je mag trekken MAAR 35 ampere... wat genoeg is voor heel rustig rondvliegen en hoveren, maar elke ook maar iets wildere stuurbeweging drukt je er al overheen :wink:

Cheers,

Richard

dan vliegt de boel in de hens hahaha

das ook leuk voor een beginnende helipiloot hahaha.

Misschien moet je de hele zaak eens omdraaien. Topicstarter begint met de vraag waarom Lipo's ipv. NiMh/NiCd en begint dan de voordelen van NiMh/NiCd uit te leggen. Draai die hele discussie eens om. Stel dat ik een beginner ben en ik stel jou de vraag 'maar waarom zou ik NiMh' gaan vliegen?

Lipo's zijn iets lastiger mbt. laden/ontladen. Je mag ze niet volledig ontladen of overladen en een balancer is aan te raden. Is dat een nadeel? Ik vind van niet. Ik neem aan dat iemand die heli wil gaan vliegen, over een bepaalde vorm van hersens beschikt. Het is geen rocket-science waar we het hier over hebben, je kunt iedereen die zelf een heli succesvol in elkaar weet te schroeven, in minder dan 5 minuten uitleggen hoe ze met lipo's om moeten gaan. Het argument 'ze zijn ingewikkeld, balancer, stekkertjes verkeerd om' vind ik een beetje kul van de bovenste plank, met alle respect.

Als je er last van hebt dat beginners + en - verwisselen, is het een betere oplossing om een stekkersysteem te gebruiken waarbij dat niet kan, of ze het goed uit te leggen. Om om die reden een andere accusoort te gaan aanraden, is symptoombestrijding. Dan kun je beter werptoestelletjes adviseren, daar zitten geen accu's in, en wat er niet inzit kun je niet verkeerdom aansluiten.

Het aansluiten van een balancer dan.. dat hoeft niet elke keer. Als jij eens in de zeg 10 ladingen de balancer aansluit, is dat voldoende. We hebben het hier niet over een complexe aansluiting met 100-en draadjes die goed aangesloten moeten worden, nee 2 stekkertjes, hooguit 3, die op de juiste plek gestoken moeten worden. Iemand die dat niet kan, mag wat mij betreft uberhaupt niet vliegen.

Met andere woorden; verkeerdom aansluiten of lastig laden zijn naar mijn mening non-argumenten. Mensen met die problemen, moeten een andere hobby gaan zoeken.

Dan.. een lipo 'gaat snel terug naar 80%'. Dit is volgens mij niet waar, mits je je lipo's normaal gebruikt. Ik ben zelf begonnen een jaar geleden met een minimag met twee Graupner 3s1p 1500mAh lipo-pakketen. 1 van die twee pakketen is inderdaad iets vervallen in capaciteit (1300 mAh) maar dat is te wijten aan gebruik van een verkeerde balancer (clubgenoot: jouw balancer is niet goed, de mijne is beter, kijk ik bewijs het, laden en hoppa weg 200 mAh van je capaciteit). De andere heeft na een jaar gebruik en ongeveer 100 vluchten ermee, nog steeds dezelfde capaciteit.

Ik betwijfel dus of de uitspraak dat lipo's zo snel terugvallen in capaciteit, wel waar is. Ik vermoed eerder dat dit te maken heeft met het feit dat men uit ongeduld vaak lipo's tot 80% oplaad (laatste 20% neemt onevenredig veel tijd in beslag met laden).

Maar goed, stel dat het wel waar is.. dan neem je gewoon een hogere capaciteit. Stel je wilt 2000 mAh, bij NiCd/NiMh zou je dan een 2000mAh accu kopen, bij Lipo een 2400mAh accu. Dan zit je ook met het vermeende terugvallen nog steeds op 2000mAh, en heb je tijdens het eerste gebruik zelfs 400 mAh extra weg te vliegen. De accu is dan nog steeds lichter en kleiner dan een vergelijkbaar NiMh/NiCd pakket.

Kwetsbaarder.. daar kun je kort over zijn, dat is gewoon waar. Een lipo is makkelijker te beschadigen, als in fysiek kapot te maken. Dat kan dus een punt zijn voor een beginner om maar NiCd/NiMh aan te raden. Ik vraag mij echter af hoeveel beginners daadwerkelijk accupakketen kapot vliegen en in hoeverre daarbij voor LiPos aanmerkelijk meer schade ontstaat dan voor NiMh/NiCd. Dat zou je moeten onderzoeken, maar ik vermoed dat dat verschil procentueel gezien wel eens marginaal of niet bestaand zou kunnen zijn, zeker als je bijvoorbeeld de noodzaak tot het zelf (laten) solderen van NiMh/NiCd pakketen, om tot een plaatsbare vorm te komen, daarbij betrekt.

Het laden en de capaciteit zijn dus volgens mij geen echte argumenten. Qua fysieke sterkte hebben de NiCd/NiMh pakketten voordelen, alleen is het de vraag of je dat merkt.

De prijs is zeker wel een argument. Om op mijn voorbeeld terug te komen, een 2000mAh NiCd/NiMh pakket is domweg goedkoper dan een 2400mAh lipo pakket. De lader zal ook goedkoper zijn en je hebt geen balancer nodig.

At the end of the day, zoals de engelsen zeggen, blijft er dus maar heel weinig over waarom een beginner voor NiMh/NiCd zou moeten kiezen. Ze zijn goedkoper maar zwaarder. That's it.

Vergelijkingen met apparatuur uit het steenkool tijdperk, vind ik dan weer te ver gaan. NiCd en NiMh zijn accusoorten die prima in de tegenwoordige tijd passen. Ze voldoen prima als vluchtaccu, als je toestel daar de ruimte voor heeft.

Maar om nou te zeggen dat de keuze voor Lipo's alleen gebaseerd is op kuddegedrag, is weer het andere uiterste.

Ik betwijfel dus of de uitspraak dat lipo's zo snel terugvallen in capaciteit, wel waar is. Ik vermoed eerder dat dit te maken heeft met het feit dat men uit ongeduld vaak lipo's tot 80% oplaad (laatste 20% neemt onevenredig veel tijd in beslag met laden).

FlightPower en enkele andere grote fabrikanten van Lipo's garanderen minimaal 200 cycles zonder verval in capaciteit en/of performance (voltage vasthouden onder belasting, ERG belangrijk!!) Er is zelfs 1 fabrikant die garandeerd 300 cycles met minder dan 80% verval, gebeurt dit wel dan vervangen hun je accu... (lijkt me moeilijk te controleren, maar het feit dat ze het beweren is al hoopgevend :wink: )
Ook heb ik meerdere mensen gehoord die al 500 of meer cycles op hun ThunderPower Pro-Lite accu's hebben en deze zijn nog steeds prima bruikbaar!

Ik ben het compleet met je eens!

Cheers,

Richard

hezik heeft een punt te pakken met de balancer.
maar nog iets daar over als je echt super paketen wilt hebben ook met nicd en nimh zul je die cellen ook een keer in de zo veel tijd moeten balanceren. presteren ze veel beter door

marco bosch zei:
hezik heeft een punt te pakken met de balancer.
maar nog iets daar over als je echt super paketen wilt hebben ook met nicd en nimh zul je die cellen ook een keer in de zo veel tijd moeten balanceren. presteren ze veel beter door

dag Marco,

Ik ben nu toch wel erg nieuwsgierig hoe jij jouw nicads en nicmh balanceert.
Ik gebruik die pakketten al jaren, maar zelf heb dat nog nooit gedaan.

Bedankt.

vr.gr.

Joyce

Ik ben nu toch wel erg nieuwsgierig hoe jij de nicads en nicmh balanceert.
Ik gebruik die pakketten al jaren, maar heb dat nog nooit gedaan.
Dus wil je dat eens nader uitleggen?

Dat niemand ooit zijn NiCd/NiMh pakketten balanceert komt natuurlijk alleen maar voort uit het feit dat deze cellen goed tegen overladen kunnen. Als 1 cell te vol is laad je gewoon door tot de rest ook vol is... bij een Lipo zou dit een vuurtje veroorzaken :wink: Je zou ze op eenzelfde manier kunnen balanceren als een Lipo, helaas zijn er geen balancers voor te koop.

Ik ken overigens wel mensen die aansluitingen aan hun accu's maakte om zo elke cell apart te kunnen laden, dit komt eigenlijk op hetzelfde neer als balanceren. Die mensen beweerde dat het beter was... :roll:

Cheers,

Richard

in de auto wereld gebruiken ze ontlaad tray's waar dus elke cel los van de rest ontladen word. zo dat ze de zelfde spanning hebben.
wij doen het zelfde met lipo's alleen dan tijdens het laadproces

o en rich zegt dat nimh/nicd cellen goed tegen overladen kunnen dat is ook maar half waar want ze kunnen net zo slecht er tegen alleen zullen ze minder gouw totaal kapot gaan.
bij nimh en nicd word de accu gewoon minder.

Ik ben nu toch wel erg nieuwsgierig hoe jij jouw nicads en nicmh balanceert.
Ik gebruik die pakketten al jaren, maar zelf heb dat nog nooit gedaan.

NiMh balanceren is echt een noodzaak. Ik heb het verschil gemerkt in vlucht en life-time van m'n cellen. ontlaad trays zijn bijna altijd voor 6 cellen. Toen ik ging vliegen op 7 cellen zat ik zonder balancer.... Tegen het einde van het seizoen merkte ik dat sommige nimh's beduidend minder performance gaven dan ervoor.
Sommige packs gaven een vlucht van 4~5 minuten waarbij het constant leek alsof het de laatste minuut was. Cel/cel gaan uitmeten en per pakket waren er minstens 2 cellen die een negatieve spanning gaven onder belasing ( wil zeggen negatief opladen). Nu heb ik een battery doctor van teking, die gaat tot 8 cellen. En alle mijn paks zijn gebalanceerd daarmee. De vliegtijd is nu ruim 7~9 minuten en 11minuten in hoover. Mijn heli is een corona dus bijna altijd rustig rondvliegen zonder 3d.

Heeeel vroeger werd aangeraden packs traag te laden om de 10~20 snelladingen, weet je nog. Eigelijk was dat ook een vorm van balanceren.

Tm

Back