ik denk dat hij op nimh cellen best zal vliegen.
6 serie lipo = 6x4.2volt= 25.2 volt 4900 mah pakket weegt 750 grm
25.2 volt/1.5volt=16 cellen a 50gr = 800 gram.
dan zou je bv een vapotex 4200 mah kunnen hebben.
50 gram meer, ongeveer zelfde capaciteit
Tuurlijk zal hij vliegen... maar hoe goed?
2400mah cellen wegen al 54 gram per stuk... dus ik vermoed dat die 4200mah cellen minimaal hetzelfde wegen of iets meer. Met zulke aantallen scheelt dat snel 100/200 gram.
Ook denk ik dat je met een 16 cellen pakket voltage tekort komt. Onder belasting zal een NiMh accu namelijk snel naar de 1,2/1,25v terugzakken, wat betekent dat je toch zeker wel een 18/19 cellen pakket nodig zal hebben.
Zelfde capaciteit is het ook niet... 4200 t.o.v 4900 is nog altijd ruim 14% minder capaciteit.
Enfin, het zal wel werken... maar ik vraag me af of je de moeite moet/wil doen voor het prijsverschil. In amerika zijn er nu al vrij redelijke packs te koop voor rond de $140. Ook kun je de A123 cellen gebruiken die in een DeWalt boormachine pack zitten, ben je ook rond de $150 per pack klaar.
[EDIT]
Ik heb even zitten kijken en de 4300 mah cellen lijken met nog iets geschikter, deze wegen echter wel
67 gram p/stuk.
Maximale ontlaadstroom is 35 ampere per cell, dus ongeveer 8C.
Even rekenen:
Gerard zijn pakket: 16 x 67 gram = 1072 gram (ruim 300 gram meer dan een FP/TP lipo, ongeveer 500 gram meer dan een Align lipo)
zoals ik het zou doen: 19 x 67 gram = 1273 gram (ruim 500 gram meer dan een FP/TP lipo, ongeveer 700 gram meer dan een Align Lipo)
Je zou dan voor 2x 7,2v pack + 1x 8,4v pack kunnen gaan, kost je 125 euro ongeveer... voor een 20 cellen pakket, geeft ongeveer 22,8v nominaal. Weegt wel 1340 gram EX. stekkers/krimpkous etc.
Wel is de maximale stroom die je mag trekken
MAAR 35 ampere... wat genoeg is voor heel rustig rondvliegen en hoveren, maar elke ook maar iets wildere stuurbeweging drukt je er al overheen :wink:
Cheers,
Richard