LIPO zowel als voeding voor motor als voor ontvanger

Ik heb een aantal toestellen met behoorlijk wat servo's in. Vanaf 6 servo's die nogal fors belast worden, gebruik ik meestal de ingebouwde BEC van de regelaar niet en kies voor een apart Nimh-pack.

Ik overweeg evenwel om met een aparte BEC die behoorlijk wat Amps aan kan de ontvanger te voeden, maar wel vanaf de aandrijf accu (vaak 6S 5000 of 4S 5000). Soms ook 8, 10 of 12 S (dan samengesteld uit telkens t packs)

Mijn vragen
1. Hoe betrouwbaar zijn de ingebouwde BEC-systemen van bijv. de Plush of YEP-regelaars

2. Soldeer je de ingaande draden van zo'n bec mee naar de 4 mm goudcontacten waarop je de aandrijfaccu aansluit.

3. Of maak je er een balanceerstekker aan zodat je daarop kan aanpikken (op de buitenste draden zodat je de volle spanning hebt.

4. Of toch maar beter met een kleine aparte lipo om dit te voeden via zo'n apart bec-systeem?

5. Zijn de Hobbyking-becs kwalitatief OK?
Bijv. Turnigy 5A (8-26v) SBEC for Lipo (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10312__Turnigy_5A_8_26v_SBEC_for_Lipo.html)

Hobbyking YEP 20A HV (2~12S) SBEC w/Selectable Voltage Output (http://www.hobbyking.com/hobbyking/...V_2_12S_SBEC_w_Selectable_Voltage_Output.html)

Turnigy 5A (8-40v) SBEC for Lipo

(http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10313__Turnigy_5A_8_40v_SBEC_for_Lipo.html)

1. Betrouwbaar zolang je ze niet overbelast.

2.De BEC zit in de regelaar op de voeding van af de accu en heeft een drie polige uitgang naar de ontvanger.
Servos worden via de ontvanger op de voedingsspanning van 4.8V gevoedt.

4. Als een regelaar geschikt is voor de motor maar de BEC kan mogelijk de stroom voor de benodigde servos niet aan kies dan voor een aparte stroombron en koppel de BEC + dan af om te voorkomen dat de twee voedingen parallel komen te staan.
Meestal wordt dan voor een nimh accu van 4 of 5 cellen omdat die de zelf al de benodigde spanning levert.
Of een aparte SBEC.
Een lipo van 1 cel geeft te weinig spanning en met 2 cellen te veel tenzij je servos en/of de ontvanger dat aan kunnen.

5.Met SBECs heb ik geen ervaring maar heb geen reden om aan te nemen dat dat niet zo is

Laatst bewerkt:
Een afzonderlijke BEC aangesloten op een afzonderlijke ontvanger accu heeft als voordeel dat de besturing werkt (zolang de ontvanger accu werkt uiteraard), zelfs als de aandrijfaccu niet aangesloten is, of leeg zou geraken. Voor vliegende modellen is dat een extra zekerheid.

Praktisch sluit je de afzonderlijk BEC aan op een vrije poort van de ontvanger. De servo's en ESC (met BEC) komen op de gebruikelijke poorten, maar de + pool van de BEC van de ESC dient dus zoals hierboven vermeld afgekoppeld te worden.

Als je de afzonderlijke BEC toch op de aandrijf accu aansluit, let er dan wel op dat je eentje kiest die de ingangsspanning van de aandrijfaccu aan kan. Ik zou me kunnen voorstellen dat niet elke BEC gemaakt is om bijv. rechtstreeks op 6S (25,2V max.) aan te sluiten.

Laatst bewerkt:
in jouw voorbeeld is de extra accu juist een verhoogd risico en geen extra zekerheid.
extra zekerheid wordt het als de bec op meerdere systemen kan terugvallen (dubbele bec bijvoorbeeld).

nu bouw je juist extra punten in die kunnen uitvallen.

bij ubec's worden de ingang spanning altijd vermeld. uitgang spanning is veelal 5 of 6v met een jumper in te stellen.

Ik soldeer wel eens aan de regelaar + en - een losse bec. Kan aan de goudplug of ik doet het aan de draden door wat mantel te verwijderen.
Evt bec van de regelaar koppel ik de + los.

Lipo voor motor is dan ook lipo voor de ontvanger.
Werkt goed. Bec in de betere esc zijn op zick oke maar mocht je een esc uitfikken etc dan gaat je bec ook mee, liever dus niet in zwaardere setup,s.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6320__TURNIGY_5_7_5A_8_42v_HV_UBEC_for_Lipoly.html
Tot 6 cell heb ik met deze veel positieve ervaring mee, van allen van deze serie overig.
Electronicus die ze uit elkaar haalt om te zien hoe degelijk ze gebouwd zijn is er ook tevreden over. Heb even geen link maar zon oudere kerel test veel evt even google op you tube.

Toch 6x servo of meer en dan ok nog zwaar belast+ tot wel 12 cellen"..... dan ga je wel veel vragen, en kom je meer in de hoek van powerboxen etc.
b.v 9x zwaar belaste servo aansturen + voltage terug regelen van een 48 voltlipo set, met een becje.....

Alles naar verhouding...

Laatst bewerkt:
Back