Lipo zwelt op met verstrijken van tijd

Ik heb hier een 3s 850 mAh lipo in de kast liggen.

Het gekke is, één van de cellen zwelt met de dag iets verder op. De lipo is overigens al een tijd niet gebruikt.

Nu zit er een coating om dat ding heen die de boel/cellen stevig bij elkaar houdt.

Een paar dagen terug viel het me al op dat de lipo iets anders leek dan voorheen. Ik dacht dat het aan mij lag en schonk er verder geen aandacht.

Aan de zijkant van de lipo kun je goed door de coating heen de scheidingslijnen tussen de cellen zien.

Zojuist bekijk ik die lipo wederom. Hoewel je aan de buitenkant niet echt een bolling van de lipo opmerkt (vermoedelijk veroorzaakt door dat strakke omhulsels), viel het me toch op dat één van de scheidingslijnen onderhand flink breder is geworden ten opzichte van de anderen.

Met andere woorden, één van die cellen is enigszins uitgezet en heeft zich afgezet tegen die andere cellen. Ik ben bang dat die desbetreffende cel in de toekomst nog verder gaat opzwellen.

Wat moet ik hier nou mee?

Één van m´n 1000mAh 3s lipos voor de HBK2 is zo ook verloren gegaan (eigenlijk heb ik de lipo uit voorzorgsmaatregelen uit m´n kamer verwijderd en gebruik ´m niet meer)
 
Bijzonder...

Ergens moet er dan iets niet goed gaan, aangezien je het al vaker gehad hebt. Zelf heb ik 2 lipo's hier liggen, 1250 mah 3s, die ondertussen 1,5 jaar oud zijn, en daar heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad. Het is dus niet zo dat het bij lipo's hoort

Maar om er iets meer over te weten te komen:
- hoe worden de accu's geladen
- welke lader, wel/geen balancer
- sla je ze vol of leeg op (officieel hoor je ze halfvol op te slaan, dit hoeft trouwens niet het probleem te zij, aangezien ik zelf mijn batterijen altijd vol wegleg)
- waarvoor worden de accu's gebruikt? (misschien worden ze te zwaar belast..)

Ik hoop iig dat je erachter komt wat er misgaat. Het kan heel frustrerend zijn om je accu's te verliezen zonder dat je weet wat er fout gaat.

Succes!
 
Dit is geen grap: Lipo DIRECT WEGGOOIEN! Als een lipo bol wordt is hij beschadigd en kan deze expoderen...
 
Dit is geen grap: Lipo DIRECT WEGGOOIEN! Als een lipo bol wordt is hij beschadigd en kan deze expoderen...

Of het echt zo'n vaart zal lopen weet ik niet, maar ik zou hem in ieder geval weg gooien, als een lipo bol wordt, is dat in ieder geval een teken dat het einde in zicht is:)
 
Dit is geen grap: Lipo DIRECT WEGGOOIEN! Als een lipo bol wordt is hij beschadigd en kan deze expoderen...

hum. zoon vaart zal het wel niet lopen.
gewoon de foute cel eruit halen en er een 2 cellen pakket van maken.
en beschadigt ik heb ze wel gehad die bolden zonder gebruikt te worden.
en heb het idee dat ze zeker beter worden de laatste tijd.
en koop een merk,
de ele lipo,s van mij bolden ook na 1 jaar stil liggen.
de rest doet het nog prima en liggen strak in hun jasje,etech kokam fp jamara yeah racing .

wel weggooien op een verantwoorde manier.
groeten wiebe.
 
Gisteren ook wat meegemaakt heb nieuwe 1500 lipo's en die zijn niks waard maar het gekke is als ik druk op het paket zet (met de voet) dan gaat deze in een keer beter spanning leveren en gaat de motor door lopen.

Weet iemand wat dat in houd
 
waarom ga je eigenlijk met je voet op de lipo drukken/staan??? Zou niet weten waarom je motor er ineens door gaat draaien...
 
Dit is geen grap: Lipo DIRECT WEGGOOIEN! Als een lipo bol wordt is hij beschadigd en kan deze expoderen...
Tsss, wat een onzin!
De meest strakke lipo kan ook exploderen, moet die dan ook weggegooid worden? En nimh cellen kunnen dat ook, 2weken terug nog gehoord van een club genoot waarbij een paar toestellen in de garage zijn uitgefikt door een nimh pakket.

Idd drukken op een bolle lipo is best leuk, gebeurt een hoop dan. Ik deed het aan de lader, spanning zakt, balans word hersteld en hij laad sneller :rolling: (Ri gaat omlaag geloof ik). Ik verwacht zeker dat de motor ook harder loopt.

Mijn zolder is verbrand, door een lipo. Maar die was toen ik hem aan de lader deed niet bol.
Ik had een bolle lipo maar die lag ergens anders en heb ik nog enkele vluchten mee gedaan daarna omdat het m'n enige grote lipo was die ik nog had. Zelfs een Q500 wedstrijd mee gevlogen. :o

Er is wel wat mis met die bolle cel, en ik kan mij goed voorstellen dat je die weggooit, simpelweg omdat hij niet meer zo presteert als hij daarvoor deed.
Ik houd de overige cellen altijd wel. Ik heb nu 1 pakket van 2 kapotte samengesteld.
1 3s pakket had 1 cel die het vanaf de 1e lading al niet goed deed en bol werd, het andere 3s pakket ging door een draaiende propeller heen waardoor 2 cellen beschadigd werden. Dus een "als nieuw" 3s pakket van gemaakt. werkt perfect. Maar is wel herkenbaar gemaakt als een afwijkend pakket.

Ik ken ook mensen met bolle accu's die gewoon doorvliegen ermee, word allemaal wel in de gaten gehouden, maar paniek is nergens voor nodig.


Over de oorzaak, omdat het maar 1 cel is zal er onbalans zijn, of dat is veroorzaakt door het bol worden of de oorzaak is van het bol worden weet ik niet.
Als je accu met onbalans laad zonder (goede) balancer dan laad hij tot de gemiddelde spanning van je cellen 4,20V(of bij sommige laders 4,25V) is. Dit kan dus 4,1 4,1 4,4V zijn, grote kans dat de 4,4V cel bol word, mss niet meteen maar als je hem in een warme kamer weg legt kan die spanning zelfs nog klimmen (Ri gaat omlaag).
Oa de reden dat je ze half vol moet wegleggen.

Over het half vol wegleggen, de laatste tijd heb ik nogal specifieke gebruiken ontwikkeld voor het omgaan met mijn accu's, hier volgen er een paar. Zeker niet de de -absoluut beste- methode, maar mij bevalt het wel.
Ik zorg er alleen voor dat ik ze half vol weg leg als ik de accu lang (meerdere weken) niet gebruik.
Als ik een accu te ver ontlaad heb (tot het motor vermogen erg weinig is, of de afslag spanning van de regelaar is bereikt (<3,2V in rust) laad ik hem direct op, iig een beetje.
En als ik volle accu's heb en mijn vliegtuig is nog heel ga ik vliegen, en aan het einde van de dag laad ik mijn accu gewoon niet (ook om de loodaccu niet te leeg te trekken), dan zijn ze zoon 20-30% vol en das niet erg voor die paar dagen dat ik ze niet gebruik. En ze liggen dus eigelijk nooit een week vol, tenzij er wat fout gaat.
Ik laad ze weer een dag voor dat ik ga vliegen.
Als ik een wedstrijd heb laad ik ze bijna vol, of door het laden op tijd zelf te beëindigen of door te laden met het li-ion programma. En dan laad ik ze vlak voor ik moet vliegen het laatste beetje bij, in de zon of in een speciaal lipo opwarm koffertje (35-40 C) en bij gebrek daaraan doe ik ze na het laden op een koude dag in mijn binnenzak (5s 4000mah, ik heb behoorlijk grote binnenzakken).
Ik laad met 2C. Elke accu behalve mijn zender, das geen 20C accu.
Ik zorg niet voor een pauze nadat ik heb gevlogen, gelijk aan de lader.
 
Laatst bewerkt:
Ik had de desbetreffende lipo iets over de helft vol weggelegd. Hij heeft zo'n 6 maanden in de kast gelegen. Paar dagen terug, toen het me ietwat begon op te vallen dat de lipo nogal strak in het omhulsel (krimpkous) stond, heb ik 'm opnieuw volgeladen. Dat ging tamelijk snel, dus dat ding was bij lange na niet leeg. Maar wat moet ik er nou mee? Die ene cel eruit halen en van de overige twee een 2s'je maken? En wat moet ik met die ene gestoorde cel?

Voorheen is ook eén van mijn 3s lipo zo verloren gegaan, althans, niet de hele lipo. Zoals in dit geval was ook één cel wezen opzwellen. Die had ik toen verwijderd uit de lipo en vervolgens in de tuin in een klei pot gelegd. En daar ligt 'ie nog steeds, nog even bol als toen. Niet ontploft of iets dergelijks.

Ik ben een beetje bang voor het feit dat die cel zodadelijk wil opzwellen, maar dat dat niet kan ivm de krimpkous die eromheen zit en juist daarom uit elkaar knalt of zo iets.
 
Trouwens, ik vraag me af. Wat zit er eigenlijk binnen in de zilveren folie waarin zo'n lipocell verpakt zit? Heeft iemand daar een afbeelding van? Daar ben ik altijd benieuwd naar geweest.
 
Jep, ik he er ooit enkelen open gemaakt. Draadje staat ergens op dit forum.

Die bolle lipo, als die heel erg bol staat dan eruit halen en als 2s pakket verder gebruiken, is hij alleen maar een beetje sponzig dan gewoon blijven gebruiken, maar wel in de gaten houden.


Dit is geen grap: Lipo DIRECT WEGGOOIEN! Als een lipo bol wordt is hij beschadigd en kan deze expoderen...

Dit is dus wel een grap, zo snel ploffen lipo's niet, en ik kan het weten.........en nee, hier is niets afgefikt, alleen een lipo die geforceerd geladen is en uiteindelijk na lange tijd plofte. Het hele verhaal wordt ooit wel eens gepubliceerd, dus afwachten.
 
mijn pakketten die ik qua C dik overtrek staan altijd vol gezwollen en zacht sponzig na de vlucht, na 5 minuten is alles weer normaal gevormd, houden het al tientallen vluchten uit zo.
 
Kun je er niet eens een foto van maken?

(bedoel: van het lipo-pakket-met-bolle-cel van topicstarter).
 
Gisteren ook wat meegemaakt heb nieuwe 1500 lipo's en die zijn niks waard maar het gekke is als ik druk op het paket zet (met de voet) dan gaat deze in een keer beter spanning leveren en gaat de motor door lopen.

Weet iemand wat dat in houd

Yep.

Rosé, dat betekent met de voet gas geven. :yes:
 
Daar heb je deze voor:
iwalk-powerfoot-one.jpg
 
Back
Top