Dit is een veel voorkomend misverstand, het zit zo. Er bestaan vele soorten Lithium Ion accu's. Je hebt ze in enorm veel maten, vormen en capaciteiten. Al deze accu's hebben één "probleem" en dat is dat er gebruik wordt gemaakt van vloeibaar of gel elektrolyt. Hierdoor kan er behoorlijk veel fout gaan als je niet volgens de regels met die accu omgaat. Als de accu beschadigd wordt kan het elektrolyt daar komen waar het niet hoort. Er kan corrosie ontstaan en in sommige gevallen zelfs een vorm van kortsluiting. Het gevolg hiervan kan zijn dat de accu in de fik vliegt.
Mede hierom zijn de fabrikanten aan het werk gegaan en hebben de Lithium Polymeer accu ontwikkeld. Dit is ook een LiIon accu maar met een klein doch belangrijke verandering. Het elektrolyt is hier niet meer vloeibaar of een gel maar een vaste stof, een polymeer! Dit heeft hele grote voordelen vooral op het gebied van de veiligheid. De LiPo accu kan meestal ook meer stroom leveren dan de overige LiIon accu's. Toch moeten we wel blijven uitkijken want ook LiPo's kunnen in de fik vliegen als je er niet goed mee omgaat. De eerste LiPo's hadden nog een klein verschil met de andere LiIon accu's en dat was dat de eindspanning 0,1V hoger was. Voor zover ik nu kan nagaan is dat niet meer zo en kan je de moderne LiIon en LiPo accu's met dezelfde lader lader.
Nog een waarschuwing. Alle LiIon accu's kunnen slecht tot heel slecht tegen overladen! (brandgevaar). Ook te ver ontladen is heel slecht voor de accu's. Het kan gebeuren dat al na één keer te ver ontladen de accu naar de maan is en dat je een nieuwe moet kopen. Je hoeft bij te ver ontladen niet bang te zijn voor brand of zo, de accu overlijdt in stilte!