..... Daarna zal de lader de stroom terug regelen zodat de spanning nog constant die 4.2 Volt per cel blijft en de stroom steeds lager wordt. .....
Het is net andersom Rick. De lader regelt de stroom
niet. De lader regelt alleen de spanning en
beperkt de stroom.
De lader zal proberen de spanning constant op 4,2V per cel te houden. Dat lukt niet bij een lege LiPo zonder dat er stroom gaat lopen. Die stroom is nu net wat we willen want daar wordt de accu door geladen. Maar die stroom mag niet te hoog worden. vandaar dat er een stroombeperking in zit die de stroom tot een voor die accu veilige waarde beperkt.
Raakt de accu vol dan zal de spanning van de accu oplopen en in de buurt van 4,2V per cel gaan komen. Als de celspanning hoger wordt zal het verschil met de spanning van de lader steeds kleiner worden. Als dat verschil kleiner wordt
kan er minder stroom lopen.
Je kan het vergelijken met twee emmers die met een slang verbonden zijn. Als de ene emmer helemaal vol met water is en de ander leeg zal er een flinke stroom water door de slang lopen. Om te voorkomen dat het gaat spetteren moet die waterstroom niet te hoog zijn dus met een kraantje in de slang wordt de stroom beperkt tot een "veilige" waarde. Naarmate de andere emmer voller raakt zal er minder water door de slang lopen en om toch even veel water te laten stromen moet je de kraan verder open draaien. Op een bepaald moment zal de tweede emmer bijna even vol zijn als de eerste emmer, de waterstroom wordt steeds kleiner. Ook al staat de kraan nu helemaal open er loopt gewoon niet meer stroom door het geringe verschil. Als beide emmers helemaal vol zijn loopt er water meer door de slang.
Door dat principe wordt de laadstroom dus steeds minder. In theorie zal er helemaal geen stroom meer lopen als de accu echt helemaal vol is en de celspanning 4,2V is. Dat duurt echter uren, letterlijk uren! Dat is voor ons niet functioneel dus hebben de meeste lader fabrikanten de lader zo geprogrammeerd dat wanneer de laadstroom tot 10% van de ingestelde waarde is gezakt het laden helemaal stopt en meldt dat de accu vol is.
Er blijken ook laders te zijn die later stoppen, sommige zelfs pas als de stroom tot 5% is gedaald. Die doen er dus makkelijk 10 tot wel 20 minuten langer over om de accu te laden. Toegegeven hij zal iets voller zijn maar merk jij dat er 0,5% meer in zit?
Dan zijn er ook nog zogenaamde snel laders die lijken sneller te laden maar meestal stoppen die gewoon eerder, bij 15% of zelfs 20%, je wordt dan gewoon een beetje voor de gek gehouden en de accu is iets minder vol. Maar ook dat valt wel mee, iets van maximaal 2% of zo.