Lipoly crash :( Riem eraf gelopen... Fabrikant mag betalen!

Tadango

Forum veteraan
Was ik vandaag lekker aan het vliegen met de lipoly gaat er iets mis :( Snel vliegen ging perfect, volpitch omhoog ook. Scherpe turns, stall turns enz.. alles vloog gewoon heerlijk. Tijd voor een looping dus ;) Ik maak snelheid, trek hem lekker omhoog, halverwege iets negatief pitch. Het toerental zakte opeens leek het. cyclic response werd minder. Goed doortrekken en iets duiken, opvangen. Ging allemaal met moeite en ik kreeg hem horizontaal. Ik dacht eerst dat de motor goed was ingezakt dus tijdens duik weinig pitch en dan opvangen met veel pitch. Dit leek te werken maar hij bleef daarna hard vallen. De riem moet er echt afgelegen hebben aangezien het laatste stuk de staart ook niets meer deed :( Landing was een harde op de skids. Op het eerste gezicht weing schade :
Deukje in de staartbuis (door harde landing met weinig toeren denk ik)
1 staartblad houder
1 2mm bout waarmee de staartblad houder vast zat (draad gestript).
1 staarblad hub (draad eruit gescheurd)
kap licht gescheurd

Verder niets :) bladen hebben een heeel licht krasje, niet voelbaar, haast niet zichtbaar. Skids waren verbogen en losgetrokken van het frame (tywraps gescheurd). Hierdoor zakte hij aan 1 kant door en is de staart beschadigd geraakt. Valt allemaal wel mee maar ik ga wel nieuwe onderdelen eisen van arfantasie ;) Ook wil ik een ander tandwiel op de motor, de 'oude' versie met 2 schijfen naast de tanden. Ook ga ik proberen om een alu hoofd tandwiel los te peuteren ;) Een conisch hoofdtandwiel is toch echt slecht.

Ik laat het wel weten als ik bericht heb ;) Ik heb roel al gemaild met het probleem. Eens kijken wat hij los kan krijgen.
 
kom je erg goed weg herman ! :D

hat een gevalletje "totall loss" kunnen worden.
 
Foto gemaakt van het tandwiel. Is best nog wel schokkend.....

1009.jpg
 
Ja, dit is het hoofdtandwiel. Het lijkt alsof het laatste stuk net vlak wordt. Daar bleef de riem ook hangen zeg maar.....
 
waarom geen tandwiel met boven en onder een flens ?
dan heb je dat gezeik niet
 
Of een alu :) En waarom hebben ze het motor tandwiel met 2 flenzen vervangen door 1 met 0?? Dit is nog wel het 18T upgrade tandwiel!! Dat snap ik dus gewoon niet. Roel is er al achteraan ;)

Ideale setup :
Hooft tandwiel alu (tegen doorbuigen) met 2 flenzen.
motor tandwiel met 2 flenzen

Staart tandwiel is kunstof maar wel met 2 flenzen. Dat is dus wel goed... vaag hoor....

Ik hoop dat ik de staart onderdelen vergoed krijg en ze een goede oplossing voor het probleem hebben. De heli vliegt verder perfect. Na een goede controle was echt niets beschadigd. Onderstel is al weer recht en zit er weer onder, deukje in de staart is cosmetisch, kap is jammer maar ik wou hem toch een keer helemaal spuiten (geel met metallic blauwe cockpit) dus is niet echt een ramp. Het zit ook aan de onderkant van de verbreding dus valt niet echt op. Krassen op de bladen zijn al weg gepoetst :) Het was dus ook echt geen boom strike, dan was dat wel te zien geweest. Door de klap was de rotor ook een paar mm (2 - 3) naar beneden geschoten door het hoofdtandwiel. Zo hard was de impact ;) Dat + het landingsgestel die de klap op ving zorgde ervoor dat er verder geen schade was :) Goed ontwerp of pure mazzel ;)? Volgende crash (hoop niet dat er nog 1 komt maar goed) wordt dus weer opvangen met het onderstel als het kan ;)
 
Kan je zelf niet 2 flenzen op het motortandwiel zetten? Lijkt mij niet zo'n probleem.

Gerard_nl zei:
waarom geen tandwiel met boven en onder een flens ?
dan heb je dat gezeik niet
Ik denk omdat de maker van de Lipoly gewoon een standaard tandwiel heeft gepakt en de bovenkant er af heeft gedraaibankt.
Net als het tandwiel van de beltdrive van de Zoom.
 
Ik denk niet dat 2 flenzen noodzakelijk zijn.

Mijn Vario X-treme 3d heeft op het grote tandwiel ook maar 1 flens (onder) en vliegt al jaren (hoewel niet zo 3d :)) zonder problemen.
Riemspanning en uitlijning zijn uiteraard wel belangrijk.

Wordt de riem nog wellicht met aparte rolletjes(b.v. kogellagers) op spanning gehouden?

Groet,

Marc
 
Ja, de riem loopt aardig goed overal langs. Dat is niet het probleem. Hij heeft alleen 0,0 ondersteuning aan de onderkant dus al met een tikje torsie ergens in het frame kan het eraf lopen. Anders bouw ik zelf wel een flens onder het motor tandwiel ;) Is ook niet zoveel werk.

961.jpg
 
Kan je het tandwiel niet omkeren. m.a.w. flens naar onderen?
Zo is het bij de de X-treme en ik heb echt nooit problemen gehad.

De uitdaging zit ém bij jou natuurlijk ook in jouw motortandwiel. Hier kan de snaar alle kanten op. Als de uitlijning niet 100% perfect is zal de snaar omhoog of naar beneden willen. Een motortandwiel met 2 flensen lijkt ideaal.

Succes.

Groet,

Marc
 
Die zat ook bij de vorige versies en niet bij deze ;) Vandaar dat ik alle schade ook verhaal op de fabrikant. Tandwiel ken niet worden omgedraait. Het menemer blokkerd ook de hoofd as dus dat kan niet anders.
 
Het probleem zit het hem in het conisch zijn van het hoofdtandwiel. Flenzen op het motor-rondsel doen hier niks aan af, zal alleen maar leiden tot slijtage van de riem. De riem loopt vanuit de staartboom het hoofdtandwiel op, als je de riem omhoog wil dwingen dan moet je het aan deze zijde doen. Beste oplossing is natuurlijk een vlak/cylindrisch hoofdtandwiel, aangezien hier de oorzaak ligt.

Rick
 
Eindelijk antwoord van de fabrikant :

nachdem wir jetzt 70 lipoly am Fliegen haben und auf gewisse Erfahrungswerte
zurückgreifen können, können wir zu dem Kunden sagen, dass wenn der
Heckausleger gerade fluchtend montiert wurde und der Riemen gut gespannt
ist, dann ist es gewährleistet, dass der Riemen nicht abspringt. Wir senden
Dir den momentanen Stand der Bauanleitung , in der man deutlich sehen kann,
wie wichtig es ist, bei der Montage dies konkret zu beachten.
Du weisst, ich war noch nie kleinlich, wenn wir einen Fehler gemacht haben
diesen auch wieder auszugleichen. Nur in diesem Fall kann ich Dir leider
keine Garantieersatzleistungen in Form von Bauteilen geben. Die Helis, die
wir selbst aufgebaut haben und unsere eigenen haben dieses Problem nicht.
Ich bitte Dich deshalb, Dir die Bauanleitung durchzusehen.

Gib mir bitte Bescheid, wenn es zu größeren Schwierigkeiten kommt, dann
werden wir sicherlich eine Lösung finden.

Die Haube für den Lipoly war Nachlieferung und wird diese Woche geliefert.


kortom zelf betalen. Nu is er niet veel stuk dus dat is niet erg maar waardoor liep die riem er nu in vredesnaam af?
 
fijne service

(zal ik je topic titel even aanpassen in "fabrikant betaalt niks ?" :wink: )
 
Fabrikant mag nog steeds betalen hoor ;)

Ik zit er aan te denken om de staart de andere kant op te laten lopen zodat de riem van boven het heck tandwiel komt. Dan komt de riem hoger aanlopen en loopt hij hoger over het tandwiel hoop ik. Als dat niet helpt maar ik een flens onder het motor tandwiel.

Alleen 1 probleem. Staart bladen zijn geprofileerd en dus niet gechikt om omgedraaid te worden :(
 
Hoi,

Wat jij wilt als de resultaten beter zijn, het kan TOCH (denk ik).
Monteer de hekrotor aan de andere kant. Dan moet het toch wel kunnen?

Groeten
Roel
 
Je bent niet de enige Herman!

Kraeuterbutter op Rc groups zei:
just for update...
many (most) people had problems with the lipoly (single-belt-drive skipped/jumped of the wheels)

but now there has been a update and now it works very well...

just read in a German forum from a former Eolo-user, that he is very pleased now with his Lipoly.

he describes the flying as very excelent, very neutral, and very agile
better than his eolo

he also thinks that the lipoly is in the moment the best Heli in this size/class you can buy

he is also very pleased witht he power, using a Orbit 10/22 which does not get warm also at 2000rpm and 11°

with 3s2p Kokam 2000 HD04 he gets 12min at 1150g weight

if you can read german:
http://www.rclineforum.de/forum/thr...4&page=3&sid=921f4ca4e6bc4de40e7aa23e997f0d8d
 
Back
Top